وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام نماز قضا میت

0

احکام نماز قضا میت

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل احکام جامع نماز قضا گفته شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل بحث حاضر حتما مطالعه نمایید.

2- در تکمیل نوشتار حاضر «احکام نماز قضای پدر و مادر» را حتما از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید. 

3- در نوشتار قبل احکام اجیر برای انجام عبادات مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل نماز

 

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر برای میتی می خواهند نماز قضا بدهند]

مسأله 1379 اگر برای میتی می خواهند نماز قضا بدهند (1) و می دانند آن میت ترتیب قضا شدن را می دانسته باز لازم نیست طوری قضا را به جا بیاورند که ترتیب حاصل شود (2).

این مسأله، در رساله آیات عظام: بهجت، زنجانی و مکارم نیست

(1) (فاضل:) و ورثه علم به ترتیب نمازهای فوت شده داشته باشند، بنا بر احتیاط لازم است ترتیب رعایت شود و بنا بر این صحیح نیست برای میّت چند نفر را در یک وقت برای نماز اجیر نمود و لازم است برای هر یک از آنها وقتی را معیّن نمود و اگر ترتیب قضا شدن را نمی دانند این شرط لازم نیست.

(2) (اراکی:) باید طوری قضا را به جا بیاورند که ترتیب حاصل شود.

(نوری:) بهتر آن است طوری قضا را به جا آورند که ترتیب حاصل شود هر چند لازم نیست.

(خوئی، گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1543.

[ اگر برای میّتی بخواهند چند نفر را اجیر کنند]

مسأله 1380 اگر برای میّتی که در مسأله پیش گفته شد بخواهند چند نفر را اجیر کنند که نماز بخوانند لازم نیست برای آنها وقت مرتب معین کنند که با هم شروع نکنند در عمل (1).

این مسأله در رساله بقیه آیات عظام نیست (1)

(اراکی:) باید برای آنها وقت مرتّب معین کنند که با هم شروع نکنند.

(فاضل:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1379.

[ اگر بدانند که میت ترتیب قضا شدن را نمی دانسته]

مسأله 1381 اگر بدانند که میت ترتیب قضا شدن را نمی دانسته یا ندانند که می دانسته (1) لازم نیست به ترتیب برای او قضا به جا بیاورند (2).

این مسأله در رساله آیات عظام نیست

(1) (نوری:) ندانند که می دانسته یا نه یا بدانند که می دانسته..

(2) (اراکی:) باید به تفصیلی که در مسأله [1377] گفته شد، طوری نمازهای او را قضا کنند که یقین به مراعات ترتیب حاصل شود.

[چند نفر را برای به جا آوردن نماز میت اجیر کنند]

مسأله 1382 در مسأله پیش اگر بخواهند چند نفر را برای به جا آوردن نماز میت اجیر کنند لازم نیست وقت معین کنند و می توانند همه با هم شروع به قضا کنند.

این مسأله، در رساله آیات عظام نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

نماز استیجاری

۱. هیچ کس نمی‌تواند نماز قضای دیگری را که در حال حیات است به جا آورد، هر چند او از خواندن نماز قضا عاجز باشد، اما بعد از مردن مانعی ندارد، و شخص مکلف تا زنده است باید نمازهای واجبش را خودش، به هر نحو که می‌تواند انجام دهد و نماز نایب چه با اجرت و چه بدون اجرت برای او مجزی نیست.
۲. در نماز استیجاری ذکر خصوصیات میت لازم نیست، و رعایت ترتیب فقط بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا شرط است، و هرگاه در عقد اجاره، کیفیت خاصی بر اجیر شرط نشده باشد (مثلاً نگفته باشند نماز را باید در مسجد یا فلان ساعت بخواند) و کیفیت معهودی که اطلاق عقد اجاره به آن انصراف پیدا کند هم وجود نداشته باشد، بر اجیر لازم است که نماز را با مستحباتی که انجام آن متعارف است بخواند، ولی واجب نیست که برای هر نمازی اذان بگوید. رساله آموزشی رهبری.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/550TB9

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

قیمت روزه و نماز قضای میت  برای امسال

  1. نماز قضا
  2. خواندن نماز مستحبی با داشتن نماز قضا
  3. اگر تعداد نماز قضا را نمی داند
  4. رعایت ترتیب در نماز قضا
  5. نماز مغرب و عشا چه زمانی قضا می شود
  6. برگرداندن نیت از نماز قضا به ادا
  7. خواندن نماز قضا در حال استحاضه


کلید: نماز قضا میت نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت احکام نماز قضا میت نماز قضا برای میت  قیمت نماز قضای میت نرخ نماز و روزه میت اجیر گرفتن برای نماز نماز قضا، نماز استیجاری، نماز قضای پدر و مادر اجیر گرفتن برای نماز   قیمت نماز و روزه استیجاری نحوه خواندن نماز قضای پدر چگونگی خواندن نماز قضای میت احکام نماز قضای میت قیمت نماز قضای میت نیت نماز قضای  یت نماز قضای مادر بر عهده کیست اجیر گرفتن برای نماز قضای میت[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.