وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن نماز قضا در حال استحاضه

0

خواندن نماز قضا در حال استحاضه

در نوشتار قبل «نشانه و انواع استحاضه از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

 مستحاضه و نماز قضا

پرسش 210 . آيا زن مستحاضه مى تواند نماز قضا بخواند؟ آيا براى انجام آن بايد كارهايى را كه براى نماز ادا لازم شده، انجام دهد؟

آيات عظام امام، خامنه اى، سيستانى، فاضل و نورى: آرى، مى تواند نماز قضا بخواند و بايد براى هر نماز، كارهايى را كه براى نماز ادا واجب است، به جا آورد.

آيات عظام تبريزى و وحيد: خير، بايد نماز قضا را به تأخير اندازد تا پاك شود؛ مگر آنكه وقت آن تنگ شود. در اين صورت بايد براى هر نماز كارهايى را كه براى نماز ادا واجب است، به جا آورد.[2]

آيه اللّه  صافى: بنابر احتياط واجب بايد نماز قضا را به تأخير اندازد تا پاك شود؛ مگر آنكه وقت آن تنگ شود. در اين صورت بايد براى هر نماز كارهايى را كه براى نماز ادا واجب است، به جا آورد.[3]

آيه اللّه  مكارم: آرى، مى تواند نماز قضا بخواند؛ ولى بنابر احتياط واجب براى هر نماز بايد يك وضو بگيرد.[4]

تبصره . كسانى كه معتقدند زن مستحاضه مى تواند نماز قضا بخواند، گفته اند: بهتر است نماز قضا را پس از پاك شدن از خون به جا آورد.[5]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 432 و دفتر: خامنه اى.
  • [2]. تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 432 و وحيد، توضيح المسائل، م 438
  • [3]. توضيح المسائل مراجع، م 432.
  • [4]. توضيح المسائل مراجع، م 432.
  • [5]. العروة الوثقى، ج 1، الاستحاضه، م 19. احكام بانوان، پرسمان .

رساله توضیح المسائل احکام زنان

[ اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند]

مسأله 432 اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند (1)، باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است به جا آورد (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، تبریزی:) نمازی را که قضای آن مضیق شده بخواند..

(2) (گلپایگانی، صافی:) لکن احتیاط لازم، ترک قضا است تا موقعی که پاک شود مگر با خوف فوت. (نوری:) و بنا بر احتیاط واجب هر دو را با یک غسل و وضو به جا نیاورد.

(سیستانی:) و بنا بر احتیاط نمی‌تواند برای نماز قضا به کارهایی که برای نماز ادا انجام داده اکتفا کند.

(مکارم:) مسأله زن مستحاضه می‌تواند نماز قضا بخواند، ولی برای هر نماز بنا بر احتیاط واجب باید یک وضو بگیرد، ولی برای خواندن نوافل روزانه همان وضوی نماز واجب کافی است و همچنین برای تمام نماز شب یک وضو کفایت می‌کند، به شرط این که پشت سر هم به جا آورد.

(زنجانی:) مسأله زن مستحاضه نمی‌تواند نماز قضا بخواند، مگر احتمال عقلایی بدهد که اگر نماز را تأخیر بیندازد دیگر نتواند آن را انجام دهد که در این صورت باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است به جا آورد.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۳۰ ـ اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند، باید برای هر نماز کارهایی را که برای نماز ادا بر او واجب است بجا آورد، و بنا بر احتیاط نمی‌تواند برای نماز قضا به کارهایی که برای نماز ادا انجام داده اکتفا کند. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=22831

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



احکام شرعی – اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند حکمش قضاء نمازهای مستحاضه آيا زن مستحاضه مى تواند نماز قضا بخواند؟  زن مستحاضه اگر بخواهد نماز آیات و نافله و قضا بخواند خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه خواندن نماز قضا در حال استحاضه 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.