وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر تعداد نماز قضا را نمی داند

کسی که نماز قضای زیادی دارد و تعداد دقیق آنها را نمی تواند مشخص کند، چه وظیفه ​ای دارد؟

0

اگر تعداد نماز قضا را نمی داند

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل حکم و تکلیف ندانستن تعداد روزه قضا مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2-احکام نماز قضا را از اینجا کلیک کنید  و بخوانید.

رساله توضيح المسائل نماز

[اگر احتمال دهد که نماز قضایی دارد]

مسأله 1374 اگر انسان احتمال دهد که نماز قضایی دارد یا نمازهایی را که خوانده صحیح نبوده، مستحب است احتیاطاً قضای آن را به جا آورد (1).

 این مسأله در رساله آیات عظام: فاضل و بهجت نیست

(1) (زنجانی:) بهتر است قضای آنها را به جا آورد.

(مکارم:) مسأله اگر کسی گمان دارد بعضی از نمازهای گذشته او صحیح نبوده، یا فراموش کرده است، احتیاط مستحب آن است که قضای آن را به جا آورد.

[کسی که چند نماز از او قضا شده]

مسأله 1383 کسی که چند نماز از او قضا شده و شماره آنها را نمی داند (1) مثلًا نمی داند چهار تا بوده یا پنج تا، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است (2) و هم چنین اگر شماره آنها را می دانسته و فراموش کرده اگر مقدار کمتر را بخواند کفایت می کند.

(1) (مکارم:) مثلًا نمی داند دو نماز بوده یا سه نماز، کافی است مقدار کمتر را بخواند امّا اگر قبلًا شماره آنها را می دانسته، ولی به واسطه سهل انگاری فراموش کرده، احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را بخواند.

(2) (فاضل:) لکن احتیاط واجب آن است چنانچه شماره آنها را قبلًا می دانسته و بعد فراموش نموده مقدار زیادتر را بخواند.

(بهجت:) چنانچه برای او مشکل نیست و عسر و حرج در کار نباشد، لازم است آن قدر نماز بخواند تا علم پیدا کند به مقدار نمازهای قضا شده یا این که بیشتر نماز قضا خوانده است و اگر تحصیل علم ممکن نیست، به مقداری که اطمینان پیدا کند، نماز بخواند؛ و اگر آن هم نشد، به قدری که گمان پیدا کند؛ و این احتیاطات، در صورتی است که می داند یا احتمال می دهد که سابقاً مقدار آنها را می دانسته و الّا فقط به قدری که یقین دارد نماز بخواند و در مورد مقدار بیشتر، احتیاط کردن خوب است ولی ظاهر این است که لازم نیست.

(گلپایگانی، خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، صافی:) مسأله کسی که مثلًا چند نماز صبح یا چند نماز ظهر از او قضا شده و شماره آنها را نمی داند مثلًا نمی داند که سه یا چهار یا پنج نماز بوده، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. ولی بهتر آن است که به قدری نماز بخواند که یقین کند تمام آنها را خوانده است مثلًا اگر فراموش کرده که چند نماز صبح از او قضا شده است و یقین دارد که بیشتر از ده نماز نبوده (خوئی، تبریزی، سیستانی: احتیاطاً) ده نماز صبح بخواند.

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) یا فراموش کرده،..

(زنجانی:) و احتیاط مستحب آن است که مقدار بیشتر را بخواند؛ بخصوص اگر شماره آنها را می دانسته و فراموش کرده، مثلًا اگر فراموش کرده که چند نماز صبح از او قضا شده و یقین دارد که بیشتر از ده نبوده، به احتیاط مستحب ده نماز صبح بخواند.

(گلپایگانی، صافی:) ولی اگر شماره آنها را می دانسته و فراموش کرده..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

ندانستن تعداد نماز و روزه قضا شده

سؤال: کسی که تعداد روزهایی که روزه نگرفته و مقدار نمازهایی را که نخوانده نمی داند، وظیفه اش چیست؟ کسی هم که نمی داند روزه اش را بر اثر عذر شرعی افطار کرده و یا عمداً آن را خورده است، چه حکمی دارد؟

جواب: جایز است که به قضای آن مقدار از نماز و روزه هایش که یقین به فوت آن‌ها دارد، اکتفا نماید، و در صورت شک در افطار عمدی کفّاره واجب نیست.

س 526: شخصی که نمی داند نماز قضا بر ذمّه اش هست یا خیر، اگر نماز مستحبی یا نافله بخواند، بر فرض که نماز قضا داشته باشد، آیا به عنوان نماز قضای او محسوب می شود؟

ج: نوافل و نمازهای مستحب به جای نماز قضا محسوب نمی شوند، و اگر نماز قضا بر عهده او باشد، واجب است که آن را به نیت نماز قضا بخواند.

نماز قضا

سؤال: کسی که نماز قضای زیادی دارد و تعداد دقیق آنها را نمی تواند مشخص کند، چه وظیفه ​ای دارد؟

جواب: هر مقدار نماز که یقین دارد قضا شده است، باید بخواند و نسبت به مقدار مشکوک وظیفه‌ای ندارد؛ مثلا اگر می‌داند یک ماه نماز قضا شده است و احتمال می‌دهد بیشتر باشد، نسبت به مقدار بیشتر تکلیفی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

معلوم نبودن تعداد نمازهای قضا [احکام نماز قضا ]

پرسش : اگر شخص بداند نماز قضا دارد، اما به خاطر زیادی نمازهای قضا، تعداد آن را فراموش کرده است، چه وظیفه ای بر عهده او می باشد؟

پاسخ : کسى که چند نماز از او قضا شده و شماره آنها را نمى‏ داند، مثلًا نمى‏داند دو نماز بوده یا سه نماز، کافى است مقدار کمتر را بخواند ( البته اگر هیچ احتمالی نمی دهد آن مقدار که یقین دارد را بخواند و در مورد مشکوک وظیفه ای ندارد ) امّا اگر قبلًا شماره آنها را مى‏دانسته، ولى به واسطه سهل ‏انگارى فراموش کرده، احتیاط واجب‏ آن است که مقدار بیشتر را بخواند، ولی اگر اتّفاقاً فراموش کرده است اگر مقدار کمتر را بخواند کفایت مى کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲۵پرسش: نمازهایی که قضا شده می خواستم بخوانم ولی تعدادش را نمی دانم، چکنم؟
پاسخ: به مقداری که یقین دارید از شما قضا شده اکتفا کنید.

۸پرسش: من تعداد زیادی نماز قضا دارم که ترتیب انها را هم نمیدانم لطفا راهنمایی کنید؟

پاسخ: بمقداری که یقین دارید که نخوانده اید قضا کنید و ترتیب بین انها لازم نیست مگر بین نماز ظهر و عصرو بین مغرب و عشاء از هر روز.

۱۳پرسش: برای ادای نمازهای قضا شده به تعداد زیاد چه باید کرد؟
پاسخ: به مقداری که یقین دارید که فوت شده است (احتمال کمتر) تدریجا قضا کنید.

۵پرسش: الف ـ درست نمی دانم (یقین ندارم) چه قدر نماز قضا دارم من ۱۷ شهریور سال ۱۳۶۲ به دنیا آمده ام و تقریباً یک سال است که نمازهایم را می خوانم.
ب ـ چگونه و با چه کیفیتی این نمازها را قضا کنم با توجه به اینکه فعلاً به درس دانشگاه مشغولم (به چند وعده تقسیم کنم).
ج ـ و آیا امکان به عقب انداختن قضای نمازها به بعد از فارغ التحصیلی هست (آیا با این کار معصیتی مرتکب می شوم؟).
د ـ آیا این درست است که قضای نمازها در وقت نافله ثواب نماز نافله را هم دارد.
هـ ـ وقت نافله ها (قبل از اذان) است یا (قبل از ادای نماز و بعد از داخل شدن در وقت نماز).

پاسخ:

الف ـ کافی است که نمازهائی را که یقیناً بعد از سن بلوغ نخوانده اید قضا کنید.

ب ـ هر مقدار که می توانید به صورت تدریج آنها را قضا کنید.

ج ـ اشکال ندارد.

د ـ می توانید در وقت نافله نمازهای قضا را انجام بدهید.

هـ ـ نافله صبح، ظهر و عصر قبل از نمازهای یاد شده و در مغرب و عشاء بعد از خواندن آنها است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


حضرت آیت الله فاضل لنکرانیحضرت آیت الله فاضل لنکرانی

مسأله : كسى كه نماز قضا دارد، نبايد در خواندن آن كوتاهى كند، ولى واجب نيست فوراً آن را بجا آورد.

مسأله : قضاى نمازهاى روزانه كسى كه ترتيب قضا شدن خود را مى داند، بنا بر احتياط واجب بايد به ترتيب خوانده شود; مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز صبح را نخوانده، بايد اوّل نماز عصر و بعد از آن نماز صبح را قضا كند.كسى كه نمازى از او قضا مى شود به احتياط واجب قبل از نماز واجب بعدى بايد قضاى آنرا بخواند و در اين مورد رعايت ترتيب لازم نيست.
مسأله : كسى كه مى داند نماز قضا دارد، ولى تعداد آنها را نمى داند; مثلاً نمى داند چهار تا بوده يا پنج تا، چنانچه كمتر را بخواند كافى است.
مسأله : اگر تعداد آنها را مى دانسته، ولى فراموش كرده است، احتياط واجب آن است كه مقدار بيشتر را بخواند.

منبع: هدانا بر گرفته از استفتائات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی.

 

 

جدول نماز قضا
جدول نماز قضای یکسال،

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/0ctyCf

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند اگر تعداد نماز قضا را نمی داند X تعداد نماز قضاX شک در تعداد نماز قضاX ندانستن تعداد نماز قضاX نم

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.