وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین شعار محرم/ شیوه تسلیت گفتن مومنین در روز عاشورا

از امام باقر(ع) پرسیده شد که در روز عاشورا چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”؛

0

اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین شعار محرم/ شیوه تسلیت گفتن مومنین در روز عاشورا

از امام باقر(ع) پرسیده شد که در روز عاشورا چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”؛

خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ع)، به خونخواهی او برمی خیزند.

مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص 772.


حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود که به مناسبت ایام محرم ایراد فرمودند، بیان داشتند:

«أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَكُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[1] شعار رسمی مُحرم، همین جمله ‌هایی است كه شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت می ‌کند، ما را به یک جهاد توان ‌فرسا هم هدایت می ‌کند. این دعا و شعار رسمی ما شیعه ‌هاست. این بخش دوم برای همیشه یك پیام زنده‌ای دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می‌ دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم، آن توفیق را به ما بدهد كه ما خون ‌بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان كربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد, این مطلب اول.
 

ایشان اظهار داشتند:

مطب دوم آن است كه «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز اوّل مُحرّم است و گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای سالار شهیدان گریه كن که چند جمله است، بخش دیگر سفارش ‌های امام رضا (سلام الله علیه) این است كه «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «فَقُلْ مَتَی مَا ذَكَرْتَهُ ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾[2]»؛[3] هر وقت به یاد كربلا و «حُسَین بْنِ عَلِی» افتادی این ﴿یا لَیتَنِی﴾ را بگو، این یعنی چه؟ ما كه آن وقت كربلا نبودیم، ولی نه این پیام دارد! یعنی ای كاش من این فكر را می ‌داشتم و الآن هم این فكر را داشته باشم که در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این ﴿یا لَیتَنِی﴾ آرزوی شهادت است، آرزوی جهاد است و آرزوی مبارزه است، پس این پیام زنده است! این یك خیال و آرزوی باطل كه نیست، این یك دستور است و دستور هم یك اثر عملی است. فرمود هر وقت به یاد كربلا و به یاد سیدالشهداء بودی بگو ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾. از آن طرف هم همین پیام هست، تنها به ما نگفتند كه به شهدا سلام بكنیم و بگوییم ای كاش ما با شما بودیم و راه شما را می‌رفتیم؛ به آنها هم گفتند كه بگویید ای كاش با ما بودید و می ‌فهمیدید که این‌جا چه خبر است![4] شهید هم همین حرف را دارد.

[1]. مصباح المتهجد، ج‏2، ص772.
[2]. سوره نساء, آیه73.
[3]. الامالی (للصدوق), ص130.
[4]. سوره یس, آیات26 و 27.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.