وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است

آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است

فهرست این نوشتار:

آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است

در برخى از روایات آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزید به خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند. (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 327).

پوشش مشكى

پرسش 134. چرا پوشش بانوان مشكى است؛ با اينكه پوشيدن لباس مشكى در اسلام مكروه است؟

آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، صافى، فاضل، نورى و وحيد: پوشيدن لباس سياه، هر چند مكروه است؛ ولى عبا از آن استثنا شده و چادر مشكى نيز داخل عنوان عبا است و مكروه نيست.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيات عظام سيستانى و مكارم: به طور كلى پوشيدن لباس سياه مكروه نيست؛ افزون بر آنكه چادر مشكى داخل عنوان عبا است و عبا استثنا شده است.[2]

برترى چادر

پرسش 135. چادر بهتر است يا مانتو؟

همه مراجع: براى زن كافى است كه حجاب كامل [شرعى] را با هر لباس مناسبى، در برابر مرد نامحرم رعايت كند، ولى بى شك چادر به عنوان حجاب برتر [به ويژه در اماكن مذهبى] از ارزش والايى برخوردار است.[3]

  • [1]. امام، فاضل و صافى، توضيح المسائل مراجع، م865؛ نورى، توضيح المسائل، م866؛ وحيد، توضيح المسائل، م872؛ تبريزى، استفتائات، س1617؛ دفتر: بهجت.
  • [2]. مكارم، استفتائات، ج1، س119 و ج2، س152؛ سيستانى، sistani.org، لباس، س2 و دفتر.
  • [3]. خامنه اى، استفتاء، س 580؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1701؛ مكارم، استفتائات، ج2، س1022؛ نورى، استفتائات، ج1، س485؛ سيستانى، sistani.org، حجاب، س7؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1669؛ امام، استفتائات، ج3، (احكام حجاب)، س7؛ دفتر: وحيد، بهجت و تبريزى.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیه‌السلام کراهت ندارد؟ با توجه به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است. و اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر او صحیح است؟
ما یک حکم کلی داریم در خصوص پوشیدن لباس تیره مشکی که کراهت دارد و نماز خواندن با آن هم ثواب نماز را کم می‌کند؛ این فتوای حضرت آقا هم هست. اما تبصره هم دارد نسبت به عبا، عمامه و کفش استثنا شده و اگر مشکی باشد کراهت ندارد.

و همچنین یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب عزا خوب است به گونه‌ای باشد که معلوم باشد عزادار است و این لباس مشکی پوشیدن عزادار هنگام سوگواری امام حسین علیه‌السلام و ائمه بزرگوار، امروزه نشانه این است که طرف می‌خواهد نشان دهد من عزادار هستم. بنابراین حکم کراهت را ندارد. بنابراین اگر کسی نذر کرده باشد با شرایط نذر شرعی، طبق نذرش هم اگر بتواند باید عمل کند.

اما توجه داشته باشید به هر حال عزادار بودن شیوه‌های مختلفی دارد. حالا ممکن است با پوشیدن لباس مشکی باشد یا با پرهیز از افعال و کارهای شاد یا با گریه کردن و گریستن و شیوه‌های مختلف دیگر. به هر حال ما امیدوار هستیم بتوانیم این حالت عزاداری را در این ایام سوگواری مراعات کنیم.

منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۸۵۲ ـ چند چیز را فقهاء ـ قدس الله اسرارهم ـ در لباس نمازگزار مکروه دانسته‌اند، و از آن جمله است: پوشیدن لباس سیاه، و چرک، و تنگ، و لباس شراب‌خوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی‌کند، و لباسی که نقش صورت دارد، و نیز باز بودن دکمه‌های لباس، و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه شمرده شده است. توضيح المسائل آيت الله سيستاني.

پرسش: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟

پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است.

پرسش: آیا رسول اکرم (ص) لباس سفید را ترجیح نمی دادند ؟

پاسخ: ایشان لباس سفید را برای مرد ترجیح می دادند .
پرسش: آیا پوشیدن لباس با رنگ مشکی مکروه است ؟
پاسخ: مکروه نیست .
استفتائات آيت الله سيستاني.

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال ـ آیا کراهت لباس سیاه براى نماز، شامل چادر مشکى و همچنین عباى مشکى مى‌شود؟
جواب : معروف کراهت لباس سیاه در نماز است، و دلیلى که براى آن ذکر شده زن و مرد، هر دو، را شامل مى‌شود؛ ولى عبا از آن استثناء شده، و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثناء باشد.> احکام بانوان (جدید) >  برخى از مستحبّات و مکروهات لباس نمازگزار

پوشیدن لباس مشکی در فوت علما یا بستگان 

پرسش :آیا پوشیدن لباس مشکی در وفات بستگان یا وفات علما جایز، مستحب یا مکروه است؟

پاسخ :مانعی ندارد و در بعضی از موارد مستحب است.

نذر پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم و صفر 

پرسش :حدود 25 سال پیش نذری کردم که دو ماه محرم و صفر را لباس مشکلی بپوشم و حاجت را گرفته و به لطف خدا انجام دادم، ولی چند سالی هست که همسر و بچه ها از مشکی پوشیدن به مدت طولانی راضی نیستند، خودم هم برام سخت است. حکم در این مورد چیست؟

پاسخ :چنانچه صیغه ی نذر را نخوانده باشید عمل به آن واجب نیست و اگر خوانده اید کافی است دهه ی عاشورا و دهه ی آخر صفر را لباس سیاه بپوشید.

پوشیدن لباس مشکی و عزاداری برای حضرت فاطمه زهرا (س) 

پرسش :آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام شهادت حضرت زهرا با توجه به وحدت و کراهت لباس سیاه جایز است؟
آیا برپائی مراسم عزاداری در ایام فاطمیه باتوجه به مخالفت برخی دستگاههای کشور جائز است؟
آیا در خانه حضرت زهرا را آتش زدند یا شهادت ایشان طبق گفته برخی افسانه است؟

پاسخ :1- با توجه به این که پوشیدن لباس مشکی در ایام شهادت حضرات معصومین نوعی تعظیم شعایر الهی محسوب می شود کراهت ندارد.
2- هرگاه مراسم به شکلی برگزار گردد که باعث تفرقه صفوف مسلمین نگردد هیچ کس نباید مانع آن گردد و کسانی که مانع برگزاری می شوند تصورشان این است که بعضی از عزاداران شعارهای تندی بر ضد اهل سنت می دهند که در این شرایط باعث تفرقه است.
3- آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند . اسناد این سخن را در کتاب یورش به خانه وحی به نقل از کتابهای اهل سنت آورده ایم. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری

پرسش : آیا پوشیدن لباس مشکی در عزاداری صحیح است؟

پاسخ: مرسوم و معمول میان مردم آن است که در غم مرگ عزیزان لباس سیاه بر تن مى کنند و این رنگ لباس را علامت ماتم و عزا مى دانند. بنابراین یکى از راه ها و شیوه هاى مطلوب عزادارى براى خامس آل عبا، پوشیدن لباس سیاه در سالروز شهادت آن حضرت یا ایّام محرّم است.

در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که حسین بن على(علیه السلام) به شهادت رسید، زنان بنى هاشمى لباس هاى سیاه و خشن پوشیدند.(1)
در برخى از روایات نیز آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزید به خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند.(2)
لازم به یادآورى است که هر چند فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین(علیه السلام) کراهتى ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد.(3)

  •         پی نوشت:
  •         (1). «لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ لَبِسَ نِساءُ بَنِی هاشِمِ السَّوادَ وَ الْمُسوُحَ» (بحارالانوار، ج 45، ص 188).
  • (2). «فَلَمْ تَبْقَ هاشِمَیَّةٌ وَ لا قُرَشِیَّةٌ إِلاَّ وَ لَبِسَتِ السَّوادُ عَلَى الْحُسَیْنِ(علیه السلام) وَ نَدَبُوهُ عَلى ما نُقِلَ سَبْعَةُ أَیّام» (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 327).
  • (3). گرد آوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(عليه السلام‏)، قم، 1388 ه. ش‏، ص 81.

سؤال 67. پوشیدن لباس سیاه که مى گویند کراهت دارد،(1) در مراسم عزادارى اهل بیت(علیهم السلام) چگونه است؟

جواب: با توجّه به اینکه سبب تعظیم شعائر مى گردد، کراهت آن تحت الشعاع قرار گرفته و رنگ استحباب به خود مى گیرد.

سؤال 68. آیا پوشیدن لباس سیاه در ایّام شهادت حضرت زهر(علیها السلام) با توجّه به حفظ وحدت و کراهت لباس سیاه جایز است؟

جواب: با توجّه به اینکه پوشیدن لباس مشکى در ایّام شهادت حضرات معصومین(علیهم السلام) نوعى تعظیم شعائر الهى محسوب مى شود کراهت ندارد.

سؤال 69. پوشیدن لباس مشکى از دهه اوّل محرّم تا آخر ماه صفر چه حکمى دارد؟

جواب: مانعى ندارد.

1. عروة الوثقى، کتاب الصلوة، فصل فیما یکره من اللباس حال الصلاة.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

پوشش عزا

1. به نظر مبارك حضرتعالي، پوشيدن لباس سياه در عزاي امام‌حسين(علیه السلام)  و ديگر امامان(ع) چنان‌كه از كلام صاحب حدائق استفاده مي‌شود رجحان شرعي دارد يا خير؟

سَلامُ اللهِ وَسَلامُ أَنْبِيائِهِ وَمَلائِكَتِهِ عَلی سَيِّدِنا وَمَوْلانا أَبي عَبْـدِ اللهِ الْحُسَيْـنِ الْمَظْلومِ سَيِّدِ الشُّهَداءِ وَأَبـي الْأَحْـرارِ وَعَلی أَهْـلِ بَيْتِـهِ وَأَوْلادِهِ وَأَصْحـابِهِ.
با‌توجه‌به اينكه پوشيدن لباس سياه، شعار اهل مصيبت و علامت سوگواري و عزاست، پوشيدن آن در عزاي حضرت سيد‌الشهدا(علیه السلام)  و ساير حضرات معصومين(علیه السلام)  بي‌شبهه راجح و تعظيم شعائر و اعلان ولايت و برائت از اعدای آل‌ محمد(ص)  تجليل از ايثار و فداكاري و شهادت در راه خدا، پاسداري از دين و مذهب و مصداق عناوين و جهات راجحة ديگر است.

يكي از شعائر شيعيان در عراق در دهة عاشورا، برافراشتن پرچم‌هاي سياه عزا بر بالاي خانه‌ها بود كه حتي كسي كه در وسط بيابان تنها در يك خانه و كوخ‌ محقر زندگي مي‌كرد ملتزم به اين اعلام عزا و سوگواري بود.

يقيناً اين برنامه‌ها و سياه­پوشيدن و سياه‌پوش­كردن در­و­ديوار خانه‌ها و حسينيه‌ها و تكايا و مجالس كه متضمن درس‌هاي بسيار آموزنده و موجب تعالي افكار و اهداف و تبلور شعور مذهبي و انساني است همه راجح و سبب احيا و بسط امر مذهب و تحكيم علائق و روابط با خاندان رسالت و تجديد ميثاق تشيع و پيروي از آن بزرگواران و محكوم­كردن ظلم و استضعاف و استكبار است.

اما مسئله كراهت پوشيدن لباس سياه كه به اجماع و اخبار بر كراهت آن استناد شده است؛

اولاً: اصلِ حكم به كراهت، قابل­ خدشه و اشكال است؛ زيرا عمده دليل آن كه اجماع است محصّل نيست و به‌فرض محصّل­ بودن، با وجود احتمال استناد مجمِعين به اخبار، حجت و كاشف از قول معصوم(علیه السلام)  نيست و رواياتي كه به آنها استناد شده است اخبار مراسيل و ضعاف است و تمسك به آنها به­ عنوان تسامح در ادله مكروهات جرياً علي التسامح في ادلة المستحبات، مثبِت حكم شارع مقدس به كراهت نيست.

علاوه­ بر آنكه اثبات حكم موضوعي براي موضوع ديگر يا اثبات حكم موضوع ذي‌الخصوصيه براي فاقد خصوصيت بدون يقين به تساوي هر دو موضوع در موضوعيت براي حكم و بدون يقين به عدم دخالت خصوصيت (مثل ما نحن فيه) قياس و حكم به غير علم است.

بنابراين با اخبار تسامح در ادله سنن جواز تسامح در ادله مكروهات و حكم به كراهت ثابت نمي‌شود، مضافاً بر اينكه در اصل مقيس‌عليه نيز استفاده حكم به استحباب ما بلغ فيه الثواب عن النبي(ص)  محل‌تأمل و اشكال است. غايَةُ الْأَمْرِ نَقولُ: إِنَّه يُستَفادُ مِن هذِهِ الْأَخبارِ أنَّ مَن بَلَغَهُ عَن النّبيِّ(ص)  ثَواباً عَلَی أَمْرٍ ثَبَتَ رُجحانُهُ بِالشَّرعِ سَواءٌ كانَ مُستَحبّاً أَوْ واجِباً أَوْ لَم يَثبُت عَدَمُ رُجحانِهِ أَنْ أتي بِهِ إِلْتِماساً لِهذَا الثَّوابَ يُعطی به ذلِك الثَّوابُ ويُوجَرُ بِهِ وَأَيْنَ هذا مِن الحُكمِ بِالْإِستِحبابِ حَتّی يُقالُ بِهِ في غَيرِهِ.

به­ هرحال، اخبار داله بر كراهت از جهت سند، فاقد اعتبارند و جبران ضعف آنها به عمل اصحاب – بنا بر اينكه عمل، جابر ضعف سند باشد – در صورتي است كه استناد ايشان در فتوا به نفس خبر باشد، ولي در مثل اين مورد كه محتمل است بر ‌اساس همان تسامح در ادله، مشي كرده باشند، عمل با استناد به نفس حديث، ثابت نمي‌شود. مضافاً بر اينكه به فرض جبر ضعف سند به عمل، دلالت روايات بر كراهت مطلقه، مورد اشكال است؛ زيرا از خود آنها استفاده مي‌شود كه حكم در اين موضوع به­عنوان اولي موضوع نيست، بلكه به جهت تعنون آن به­عنوان ثانوي و شعار و لباس بني‌عباس بودن است كه پوشيدن آن تشبّه به آنها و موجب ارائه نفوذ و كثرت جمعيت پيروان آنهاست و در واقع نهي از آن به ملاحظه اين بوده كه يكي از مصاديق تلبّس به لباس ظَلَمه و تشبّه به آنهاست و مثل اين حكم طبعاً دائر ‌مدار بقاي تعنون موضوع به­عنوان موردنظر است.

بنابراين اگر بني‌عباس از بين رفتند، اين شعاريت و عنوان، بي‌موضوع و منتفي شد، يا اگر رنگ ديگري شعار آنها يا ظَلَمه و كفار و اهل باطل شد موضوع عوض مي‌شود و حكم بر موضوع خود مترتب مي‌گردد و پوشيدن لباسي كه شعاريّت فعليّه مثل كروات دارد مكروه مي‌شود.

ثانياً: با قبول اينكه اصل حكم في‌الجمله ثابت است، دليل آن اگر اجماع باشد دخول پوشيدن لباس سياه در عزا كه ظاهراً در اعصار ائمه^ و بعد از ايشان متداول بوده در معقد اجماع معلوم نيست و قدر‌متيقن از آن مواردي است كه اين عنوان عزا را نداشته باشد و تلبس به لباس و شعار اعدا بر آن صادق باشد و اگر احاديث را هم مستند حكم بشماريم شمول و ظهور اطلاق يا عموم آنها در اين مورد به مناسبت حكم و موضوع، قابل منع است.

بعد از تمام اين تفاصيل همان روايتي كه صاحب حدائق به­عنوان تأييد نفي بعد از استثنای لبس سواد در عزاي حضرت سيد‌الشهدا(علیه السلام)  از جلاء‌العيون علامه مجلسي(قدس سره) نقل كرده[1] دليل است و به نظر حقير هم با آن حصر مفاد روايات كراهت در غير موارد عزا فهميده مي‌شود و هم مي‌توان به فرض قبول اطلاق يا عموم روايات، آن‌ را مقيد يا مخصص‌ آنها دانست ‌و جهت اينکه صاحب حدائق صريحاً به آن استناد نفرموده ظاهراً عدم ذكر سند آن در جلاء‌العيون و عدم اطلاع يا عدم مراجعه ايشان به­ واسطه ضيق مجال به كتاب‌هاي ديگر بوده است.

اينك حديث شريف:

محدث ‌مشهور، احمد بن محمد بن ‌خالد برقي، از طبقه سابعه در كتاب المحاسن، از پدرش محمد بن خالد از حسن بن ظريف بن ناصح از طبقه ششم از پدرش ظريف بن ناصح از طبقه پنجم از حسين بن زيد كه ظاهراً حسين بن زيد بن علي بن الحسين‘ معروف به ذي‌الدمعه و از طبقه پنجم است و او از (عمويش) عمر بن علي بن الحسين‘ روايت كرده است و سند و لفظ حديث به اين شرح است:

عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ظَريفِ بْنِ ناصِحٍ عَنْ أبيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زيدٍ عَنْ عُمَرِ بْنِ عَليِّ بنِ الْحُسَيْنِ‘ قال:

لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَليٍّ‘ لَبِسْنَ نِساءُ بَني هاشِمٍ السَّوادَ وَالْمُسُوحَ وَكُنَّ لا تَشْتَكينَ مِنْ حَرٍّ وَلا بَرْدٍ ، وَكانَ عَليُّ بنُ الْحُسَيْنِ‘ يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعامَ لِلْمَأْتِمِ[2].
 

از اين حديث شريف كه مورد اعتماد و حجت است و شخصيت‌هايي از مشاهير و ثقات و اكابر اهل‌بيت(ع) آن را روايت نموده‌اند استفاده مي‌شود:

1. پوشيدن لباس سياه در ماتم و عزا از صدر اول مرسوم بوده است و لذا بانوان معظمه بني‌هاشم در ماتم حضرت سيد‌‌الشهدا(علیه السلام)  لباس سياه پوشيدند و ظاهر اين است كه اين عادت و سنتي بوده است كه قبل از آن تا عصر رسالت هم سابقه داشته است و مثل اين است كه لباس سياه به­عنوان ترك تزيّن و شعار عزادار­بودن متداول و مرسوم بوده است.

بنابراين روايات «كراهت لبس سواد» شامل اين‌گونه لبس موقت و معمول نمي‌شود و منصرف به اين است كه لباس متعارف و رسمي شخص، سياه باشد و به فرض كه اطلاق يا عموم داشته باشد اين روايت آن اطلاق يا عموم را تقييد يا تخصيص مي‌زند.

2. تشويق و ترغيب امام(علیه السلام)  از اين عمل دليل بر رجحان آن است و از آن فهميده مي‌شود كه ادامه آن جهت فراموش ­نشدن اين‌ واقعه بسيار بزرگ تاريخي بزرگداشت و موقف عظيم سيد‌الشهدا(علیه السلام)  راجح و مستحب است.

گفته نشود كه: حديث حكايت از عمل بانوان و تصويب امام(علیه السلام)  دارد و دلالت بر رجحان پوشيدن لباس سياه در عزاي آن حضرت براي مردها ندارد؛ زيرا گفته مي‌شود:
 وجه تصويب و تشويق امام(علیه السلام)  حال حزن و مصيبتي است كه به‌وسيله پوشيدن لباس سياه، اظهار مي‌شود و خصوصيت صدور اين حال از زن يا مرد ملحوظ نيست و اين حال در هر‌كس ظاهر شود مطلوب است؛ البته اگر پوشيدن لباس سياه فقط ظهور اين حال را از زنان نشان مي‌داد اختصاص به آنها پيدا مي‌كرد. ولي وقتي در هر دو عند‌العرف علي‌السواء ظاهر مي‌شود يا گاهي در مردها ظاهرتر است و‌جهي براي اختصاص نيست و مثل «رَجُلٌ شَكَّ بَيْنَ الثَّلاثِ وَالْأَرْبَعِ» است كه چون اين شك براي زن و مرد هر دو علي‌السواء حاصل مي‌شود از آن اشتراك زن با مرد در حكم، معلوم مي‌شود.

اين حديث مانند كلام امير­المؤمنين(علیه السلام)  است:

«أَلْخِضابُ زينَةٌ وَنَحْنُ قَوْمٌ في مُصيبَةٍ»؛[3]
كه از آن استفاده مي‌شود زينت مناسب مصيبت‌زدگي نيست، خواه خضاب باشد يا چيز ديگر. مصيبت‌زده مرد باشد يا زن، از اين حديث هم استفاده مي‌شود، اظهار عزاداري به‌وسيله پوشيدن لباس سياه مورد تصويب و تشويق است خواه از مرد صادر شود يا از زن و چنان نيست كه با­اينكه از جانب مرد نيز اين اظهار ممكن باشد رجحان اظهار آن مختص به زن باشد ، زيرا عرف آنچه را موضوع مطلوبيت اين عمل مي‌يابد ارائه حال عزا و سوگواري است كه صدور آن از زن و مرد هر دو مطلوب است.

بلكه مي‌توانيم بگوييم از مثل اين حديث مي‌فهميم كه:

ارائه حال سوگواري در مصيبت حضرت سيد‌الشهدا(علیه السلام)  به هر نحو مشروع كه عند‌العرف حال سوگواري باشد مطلوب است؛ خواه به‌وسيله پوشيدن لباس سياه يا صيحه­زدن در مجالس عزا يا ناله و گريه­كردن يا مرثيه­ خواندن يا پابرهنه­ رفتن يا صورت‌هاي مشروع و مقبول ديگر موجب اجر عظيم الهي در آخرت خواهد بود.

جَعَلَناَ اللهُ مِنَ الْقائِمينَ بِها وَحَشَرَنا في زُمْرَتِهِمْ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرينَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ أَجمْعينَ.[4]
2. آيا كراهتي كه در پوشيدن مشكي وجود دارد، لباس عزايِ امام­حسين(علیه السلام)  را هم شامل مي‌شود؟

پوشيدن لباس سياه در­ عزاي امام‌حسين(علیه السلام)  مانعي ندارد و مطلوب است.

3. آيا نمازخواندن با لباس‌سياه مربوط‌به‌ عزاداري امام‌حسين(علیه السلام)  مكروه‌ است؟

پوشيدن لباس سياه در عزاداري سالار شهيدان مطلوب است و كراهت آن جبران مي‌شود. ان‌شاء‌الله.

 

.[1] مجلسی، جلاءالعيون،‌ ص720؛ بحرانی، الحدائق‌الناضره، ج7، ص118.
[2]. برقي، المحاسن، ج2، ص420. اين حديث را علامه مجلسي& از المحاسن در بحار‌الانوار (باب التعزية والمأتم) روايت فرموده است. مجلسی، بحارالانوار، ج79، ص84، ح24.
[3]. نهج‌البلاغه، حکمت473 (ج4، ص109)؛‌ سيد رضی، خصائص‌الائمه، ص125؛ فتال نيشابوری، روضةالواعظين، ص475؛‌ حر عاملی، وسائل‌الشيعه، ج2، ص88.
1. پاسخ به استفتايي در تاريخ 8 ذي‌الحجة الحرام 1415هـ .ق.

استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=24950حتما بخوانيد

*ویژه نامه احکام عزاداری



كليد:  آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است آيا پوشيدن لباس و چادر مشكي مكروه است  آیا پوشیدن لباس مشکی در اسلام مکروه است  حکم پوشیدن لباس سیاه چیست؟  چرا پوشیدن لباس سیاه مکروه است کراهت پوشیدن لباس مشکی  آیا چادر مشکی کراهت دارد؟ آيا چادر مشكي كراهت دارد مکروه بودن رنگ مشکی آیا پوشیدن رنگ سیاه کراهت دارد؟ آیا پوشیدن لباس مشکی در اسلام مکروه است؟  حکم پوشیدن لباس سیاه چیست؟ كراهت رنگ سياه و عمامه سادات چادر مشكي عامل دِلمُردگي زنان (مگر رنگ مشكي كراهت ندارد؟)   پوشیدن لباس مشکی برای مرده لباس سیاه در عزاداری چرا پوشیدن لباس مشکی مکروه است پوشیدن لباس مشکی در اسلام لباس سیاه در خواب پوشیدن لباس مشکی در عزاداری لباس سیاه مجلسی روایت پوشیدن لباس مشکیرا پوشیدن لباس سیاه مکروه است لباس مشكي روض[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظرات بسته شده است.