وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ثواب رابطه زناشویی

رعايت رهنمودهايى كه درباره آداب آميزش جنسى در روايات اسلامى آمده ، مانند : احساس نياز جنسى ، شوخى و بازى ، و درنگ ، نيز در تأمين نيازهاى جنسى ، بسيار مؤثّر است .

0

ثواب رابطه زناشویی

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرَّجُلِ يَكُونُ مَعَهُ أَهْلُهُ فِي اَلسَّفَرِ لاَ يَجِدُ اَلْمَاءَ أَ يَأْتِي أَهْلَهُ قَالَ مَا أُحِبُّ أَنْ يَفْعَلَ إِلاَّ أَنْ يَخَافَ عَلَى نَفْسِهِ قَالَ قُلْتُ طَلَبَ بِذَلِكَ اَللَّذَّةَ أَوْ يَكُونُ شَبِقاً إِلَى اَلنِّسَاءِ قَالَ إِنَّ اَلشَّبِقَ يَخَافُ عَلَى نَفْسِهِ قُلْتُ يَطْلُبُ بِذَلِكَ اَللَّذَّةَ قَالَ هُوَ حَلاَلٌ قُلْتُ فَإِنَّهُ يُرْوَى عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّ أَبَا ذَرٍّ رَحِمَهُ اَللَّهُ سَأَلَهُ عَنْ هَذَا؛ فَقَالَ اِئْتِ أَهْلَكَ تُؤْجَرْ

فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ آتِيهِمْ وَ أُوجَرُ ؟

فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا أَنَّكَ إِذَا أَتَيْتَ اَلْحَرَامَ أُزِرْتَ فَكَذَلِكَ إِذَا أَتَيْتَ اَلْحَلاَلَ أُوجِرْتَ

فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ لاَ تَرَى أَنَّهُ إِذَا خَافَ عَلَى نَفْسِهِ فَأَتَى اَلْحَلاَلَ أُوجِرَ .
اسحاق بن عمّار گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم:
مردى مسافرت مى‌كند و خانواده‌اش همراهش مى‌باشند. آيا در حالى كه آبى (براى غسل) ندارند، مى‌تواند با همسرش آميزش كند؟
فرمود: من دوست ندارم چنين كند، مگر اين‌كه بر خودش بيمناك باشد.
گفتم:(بيم داشتن در صورتى است كه) يا براى لذّت و كاميابى باشد و يا به جهت ميل شديد به زنان‌؟

فرمود: كسى كه ميل شديد به زنان دارد بر خودش بيمناك است.
گفتم: اگر براى لذّت‌جويى و كاميابى باشد چه‌؟
فرمود: باز هم حلال است.
گفتم: از پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت شده است كه ابا ذر رحمه اللّه در اين خصوص از حضرتش پرسيد. و پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: با همسرت نزديكى كن كه اجر مى‌برى.

ابو ذر عرض كرد: با همسرم نزديكى كنم و اجر ببرم‌؟
فرمود: همان‌طور كه هرگاه مرتكب فعل حرام شوى، مستحق عقاب مى‌شوى؛ پس همين‌طور هرگاه مرتكب فعل حلال شوى، اجر و پاداش دارى.
امام صادق عليه السّلام فرمود: مگر نمى‌بينى آن‌گاه كه انسان بر خودش بيمناك است، اگر از راه حلال نزديكى كند پاداش دارد؟!

 

شناسه حدیث :  ۱۱۴۰۰۹
|   نشانی :  الکافي  ,  جلد۵  ,  صفحه۴۹۵
عنوان باب :   الجزء الخامس  كِتَابُ اَلنِّكَاحِ  بَابُ كَرَاهِيَةِ اَلرَّهْبَانِيَّةِ وَ تَرْكِ اَلْبَاهِ


در روایت امام رضا (ع) آمده:«ثلاث من سنن المرسلین العطر و اخذ الشعر و کثره الطروقه؛ محمر بن خلاد می گوید شنیدم حضرت رضا(ع) می فرمود: سه چیز از سنت پیامبران است: عطر زدن، زدودن موهای زائد بدن و کثرت طروقه». طروقه در این روایت دو گونه خوانده شده، طروقه به فتح طاء و طروقه به ضم آن. در صورتی که طاء مفتوح باشد به معنی همسران خواهد بود بنابراین مراد از آن کثرت همسران و ازدواج خواهد بود(بحار، ج ۶۲، ص ۵). و در صورتی که طاء با ضمه خوانده شود به معنای آمیزش خواهد بود با توجه بر قرائنی معمولا این روایت به کثرت آمیزش معنی می شودگرچه احتمال کثرت همسران نیز بعید نمی باشد. در هر صورت کثرت آمیزش در این حدیث به معنای فرو رفتن در شهوت رانی و این که همت شخص معطوف به آمیزش باشد نمی باشد، بلکه توصیه به کثرت آمیزش به جهت ایجاد محبت بین زن و شوهر ازدیاد نسل که به حسب روایات به آن توصیه شده است. همچنین به جهت شکسته شدن شهوت نفس که از آثار آن آرامش و جمع شدن حواس به جهت عبادت و دوری از گناهان ناشی از شهوت می باشد. میزان و حد کثرت آمیزش عرفی است و به حسب حالات اشخاص در پر شهوت و کم شهوت بودن و به حسب سنین مختلف متفاوت خواهد بود ولی روشن است که زیادی آمیزش نباید در حد افراط باشد. در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: کسی که خواستار باقی ماندن است در حالی که بقایی در دنیا نیست [یعنی کسی که طالب بقاء نسبی و طول عمر است] صبحانه را صبح زود بخورد و کفش مناسب و خوب بپوشد و رداء خود را کوتاه کند و آمیزش با زنان را کم کند. به پیامبر عرض شد منظور از کوتاه کردن رداء چیست حضرت فرمودند: کم کردن قرض و بدهی (وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص ۷۷).
با توجه به این که هر دو روایت مستند است، به خوبی آشکار می شود که باید به قدری با لذت های حلال خود را ارضاء کنیم و اشباع کنیم که از فکر هرگونه لذت حرام مصون بمانیم. اما از سوی دیگر باید مراقب حفظ سلامتی خود باشیم و از افراط گری دوری کنیم.


سه . تأكيد بر پاداش معنوىِ تأمين نيازهاى جنسى

نكته حايز اهميت و قابل تأمّل اين كه روايات اسلامى ، به منظور تشويق زوجين بر تأمين نيازهاى جنسى يكديگر ، تأكيد دارند كه لذّت جنسى حلال ـ كه يك امر صد در صد مادى است ـ ، پاداش معنوى نيز دارد . محدّث بزرگ ، شيخ كلينى در اين باره روايت كرده كه پيامبر(ص) به ابوذر فرمود :

إيتَ أهلَكَ تُؤجَرْ . با همسرت نزديكى كن كه پاداش مى گيرى .

ابوذر با شگفتى از آن حضرت پرسيد :

آتيهِم واُؤجَرُ؟! براى نزديكى كردن با آنها مأجور هستم؟!

پيامبر(ص) پاسخ داد :

كَما أنَّكَ إذا أتَيتَ الحَرامَ اُزِرتَ ، فَكَذلِكَ إذا أتَيتَ الحَلالَ اُوجِرتَ .[۳۹]همان گونه كه اگر مرتكب حرام شوى ، گناهكار هستى ، هر گاه با حلال درآميزى ، پاداش مى يابى .

در روايتى ديگر از ايشان آمده است :

فَإذا هُوَ جامَعَ تَحاتُّ عَنهُ الذُّنوبُ كَما يَتَحاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ ، فَإذا هُوَ اغتَسَلَ انسَلَخَ مِنَ الذُّنوبِ .[۴۰]و چون مجامعت كند ، گناهان او همچون برگ درخت ، فرو مى ريزند ، و هر گاه غسل كند ، از گناهانْ شسته مى شود .

چهار . نكوهش عدم تأمين نيازهاى جنسى

در شمارى از روايات ، هم مرد بر عدم تأمين نيازهاى جنسى همسر و هم زن ، بر عدم تأمين نيازهاى جنسى شوهر ، به شدّت نكوهش شده اند .[۴۱]جالب توجّه اين كه طبق نقل مرحوم كلينى ، پيامبر(ص) خطاب به زنان مى فرمايد :

لا تُطَوِّلَنَّ صَلاتَكُنَّ لِتَمنَعنَ أزواجَكُنَّ .[۴۲]نمازهاى خود را طول ندهيد ؛ تا اينكه شوهرانتان را [ از خود ] باز داريد .

در روايت ديگرى نيز آمده كه پيامبر(ص) خطاب به يكى از ياران خود به نام عثمان بن مظعون ـ كه به دليل پرداختن بيش از حد به عبادت ، از اداى حقوق جنسى همسر خود امتناع مى ورزيد ـ مى فرمايد :

إنَّ لِأهلِكَ عَلَيكَ حَقّا .[۴۳]همسرت نيز بر تو حقّى دارد .

و در روايتى ديگر خطاب به او مى فرمايد :

يا عُثمانُ ، لَم يُرسِلنِي اللّهُ تَعالى بِالرَّهبانِيَّةِ ، ولكِن بَعَثَني بِالحَنيفِيَّةِ السَّهلَةِ السَّمحَةِ ، أصومُ واُصَلّي ، وألمِسُ فَمَن أحَبَّ فِطرَتي فَليَستَنَّ بِسُنَّتي ، ومِن سُنَّتِي النِّكاحُ .[۴۴]اى عثمان ! خداوند متعال ، مرا به رهبانيت نفرستاده ؛ بلكه مرا با آيين يكتاپرستىِ سهل و ساده گير ، فرستاده است . من ، هم روزه مى گيرم و هم نماز مى خوانم و هم با همسرم آميزش مى كنم . پس ، هر كه آيين مرا دوست دارد ، بايد از سنّت من پيروى كند و از جمله سنّت من ، ازدواج كردن است .

پنج . وجوب تأمين نيازهاى جنسى

افزون بر توصيه ، تشويق بر تأمين نيازهاى جنسى و نكوهش بر امتناع از اين اقدام ، براى اين حق ، حداكثر چهار ماه يك بار بر مرد ، شرعا واجب است . صفوان بن يحيى از امام رضا عليه السلام پرسيد كه مرد ، به دليل مصيبتى كه بر او وارد شده ، چند ماه و يا يك سال به همسر جوان خود نزديك نمى شود . البته قصد زيان وارد كردن به همسرش را هم ندارد؟ امام پاسخ داد :

إذا تَرَكَها أربَعَةَ أشهُرٍ كانَ آثِما بَعدَ ذلِكَ .[۴۵]چنانچه چهار ماه ، او را ترك كند ، پس از آن ، گناهكار است .

شش . رعايت آداب آميزش

رعايت رهنمودهايى كه درباره آداب آميزش جنسى در روايات اسلامى آمده ، مانند : احساس نياز جنسى ، شوخى و بازى ، و درنگ ،[۴۶]نيز در تأمين نيازهاى جنسى ، بسيار مؤثّر است .

تصريح پيشوايان اسلام به اين آداب ، بدين معناست كه آموزش جنسى در حدّ مشروع ، نه تنها ضدّ ارزش نيست ، بلكه اقدامى لازم و ضرورى و در جهت تأمين كامل اين نياز غريزى ، و تحكيم نهاد مقدّس خانواده است .

رعايت شمار ديگرى از آداب آميزش جنسى ، مانند : ذكر و دعا ،[۴۷]قداست معنوى اين اقدام را تقويت مى كند و بدين سان ، وسيله ديگرى براى تحكيم نهاد خانواده فراهم مى گردد .

 

[۴۰]تحف العقول : ص ۳۱۶ ح ۵۲۰ .

[۴۱]. ر . ك : ص ۳۲۱ (فصل ششم : پاسخ دادن به غرايز جنسى / نكوهشِ كوتاهىِ زن در پاسخگويى به نياز شوهر) .

[۴۲]ر . ك : ص ۳۲۲ ح ۵۲۹ .

[۴۳]ر . ك : ص ۳۲۶ ح ۵۳۳ .

[۴۴]ر . ك : ص ۳۲۸ ح ۵۳۵ .

[۴۵]ر . ك : ص ۳۳۲ ح ۵۳۹ .

[۴۶]. ر . ك : ص ۳۳۳ (آنچه در هنگام آميزش رعايت آن شايسته است) .

[۴۷]. ر . ك : ص ۳۳۹ (ذكر و دعا) .

 


باسلام.آیا رابطه جنسی زن وشوهر ثواب دارد یا خیر؟
با سلام و تشکر از ارتباط و اعتماد شما
الف.در برخی روایات برای ارتباط جنسی حلال ثواب و پاداش زیادی ذکر شده است . مثلا در روایتی  امام صادق ع از رسول خدا ص نقل میک ند که ایشان در باره پاداش و ثواب انی عمل فرمود :
….فَقَالَ أَمَا إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ اکْتَنَفَهُ مَلَکَانِ وَ کَانَ کَالشَّاهِرِ سَیْفَهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا هُوَ جَامَعَ تَحَاتُّ عَنْهُ الذُّنُوبُ کَمَا یَتَحَاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ فَإِذَا هُوَ اغْتَسَلَ انْسَلَخَ مِنَ الذُّنُوب:
وقتی شوهرت به تونزدیک می شود دو ملک او را احاطه می کنند و مانند کسی است که در راه خدا شمشیر می زند، پس وقتی نزدیکی می کند گناهانش می ریزد مانند ریزش برگ درختان پس وقتی غسل می کند، از تمام گناهان پاک می شود.
الکافی   ج  ۵    ص ۴۹۶    باب کراهیة الرهبانیة
ب . عدم ارضای نیازهای جنسی زن و شوهر، یکی از عوامل مهم برای اختلاف زن و شوهر و در پی آن باعث ناهنجاری های زیادی در اجتماع می شود. عدم توجه به نیاز های جنسی یکدیگر که به ناتوانی، بی میلی یا سرد مزاجی فرد مربوط می شود، با لطمه به روابط زن و شوهر، افراد را دچار عصبانیت و دلسردی نسبت به همسر وزندگی می کند و به تدریج موجب بروز رفتارهای پرخاشگرانه و در نهایت افسردگی می شود. مشکل ترین وضعیت برای افرادی است که همسرشان دچار سرد مزاجی، بی میلی جنسی یا نوعی اختلال جنسی است. این افراد به ممنوعت ها و شرایط اجتماعی، اقتصادی و خانواده ،وابستگی به فرزندان ونگرانی نسبت به آینده، به ناچار شرایط را با فشار تحمل می کنند. گاه ایرادگیری از هم ،نارضایتی از زندگی، قهر های طولانی مدت، کوبیدن یکدیگر، تهدید به جدایی، ابراز خستگی وتمارض، از عوارض بر آورده نشدن نیازهای جنسی زن و شوهراست.
برای این که زناشویی بر روی شالوده محکم واستوار پایه گذاری شود، نه تنها سلیقه وهماهنگی اخلاقی بین طرفین موجود باشد، بلکه باید از نظر روابط جنسی وامور آمیزشی نیز هماهنگی وتوافق داشته باشد. این مسئله اخیر ،حتی اهمیت بیشتری از توافق اخلاقی دارد. در صورت عدم ارضای میل جنسی زن، بخصوص زنان نسل جدید ، اختلافات زناشویی بالا می گیرد واغلب شاید ندانند که این مشاجرات از عدم اقناع میل جنسی است وبیشتر به مسایل دیگر ارتباط داده می شود. در سابق اصولاً منکر میل جنسی زن می شدند ومردان حق تمتع ولذت را خاص خود دانسته وزن را وسیله آن می شمردند ، ولی این روزها، گذشته ها به فراموشی سپرده شده و زنان نیز باید در رابطه زناشویی کامیاب شوند.
عدم نیل به اوج لذت در زن، موجب باقی ماندن فشار عصبی پس از ختم عمل، بروز حس حقارت وناامیدی و شکست و حتی خشم در زن می شود (بخصوص زنان تحصیل کرده ) و به مرور موجب اختلاف ونزاع زناشویی می گردد.
گاهی اوقات ممکن است لذت کامل جنسی برای زن حاصل نشده، ولی با این وجود، به علت این که احساس می کند شوهرش از مقاربت وی متلذّذ شده است، برایش اقناع کننده باشد. فقط ۴۰تا ۵۰ در صد زنها از اوج لذت جنسی بهره مند می شوند. عدم نیل به اوج لذت در زن، موجب باقی ماندن فشار عصبی پس از ختم عمل، بروز حس حقارت و ناامیدی و شکست وحتی خشم در زن می شود (بخصوص زنان تحصیل کرده )و به مرور موجب اختلاف ونزاع زناشویی می گردد.
بعضی از زنان متدین که آگاهی درست از دین اسلام نداشته در نتیجه با سردی برخورد می کنند. همان گونه که بیان شد این زنان علاوه ازاین که از یک زندگی گرم و سالم محروم خواهد شد، به آسیب های روحی وجسمی فراوانی مبتلا خواهد شد. (۱)
لذا همانطور که با جنگ و مقابله با دشمن سرزمین جغرافیایی کاملا حفظ و از دستیرد دشمان دین سالم می ماند و با رفع نیاط درونی و جنسی به طور حلال و شرعی با بالاترین ارضاء طرفین در واقع خانواده سالم می ماند و به هیچ وجه نگاه زن به نامحرم جهت رفع نیاز درونی خویش صورت نمی گیرد و این ثواب کسی است که در برابر دشمن مقابله می کند.
پی نوشت:
۱. موحدی، دانستنی های زناشویی،سال ۱۳۸۷، ص ۱۹۵.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.