وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قمر در عقرب سال 98

امام صادق علیه السلام: کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی بیند .

108

قمر در عقرب سال 98

فهرست این نوشتار:

قمر در عقرب سال 97

قمر در عقرب سال 1399 منتشر شد از اینجا کلیک کنید و بخوانید 

قمر در عقرب در روايات

حجت الاسلام مهدی طاها

ماه در ايامي خاص با توجه به حركتش نسبت به زمين، آثاري وضعي بر روي زمين مي گذارد آثاري كه سبب جزر و مد آب دريا و اقيانوس ها و همچنین تاثيراتي بر جسم انسان مي شود. در روايات از اقدام برای انعقاد نطفه و هر کار مهمی در اين ايام به صورت جدی نهي شده است .

…. مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الإمام الصادق ( عليه السلام ) قَالَ : ” مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى “

كافي ج۸-ص۲۷۵/المحاسن ج۲ص۳۴۷/ من لایحضره الفقیه، ج ۲ ص ۲۶۷/الوافي ج۱۲ ص۳۵۴/ سائل الشیعه، ج ۱۱ ص ۳۶۷ ؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰ ص۲۶۸.

کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی بیند .

 

ما در نوشتار قبل سایت هدانا به صورت تفصیلی در مقاله ای با عنوان «پژوهشي پيرامون قمر در عقرب+ جدول قمر در عقرب سال 97» در این باره صحبت کرده ایم، حتما از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

در روایات به تاثیر برخی روزهای قمری اشاره شده است، مثلا نسبت به اقدام به بارداری در برخی از روزها توصیه ها و هشدارهایی داده شده است که در ادامه با هم می خوانیم:

1- از حضرت صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «در اوّل ووسط وآخر ماه آميزش نكن كه موجب سقط فرزند مى‌شود. واگر سقط نشود ديوانه به دنيا مى‌آيد، يا مبتلا به بيمارى صرع خواهد شد. ونطفه كسانى كه بيمارى صرع دارند اكثر در اوّل يا آخر ماه منعقد شده است».[من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 255، ح 1208.]

2. در حديثى آمده است كه حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود: «اى على، در اوّل ووسط ماه آميزش نكن كه زمينه بيمارى‌هاى جنون، خوره وفساد عقل را در همسر وفرزندت به وجود مى‌آورد».[من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.]

3-در حديثى معتبر آمده است كه: «آميزش ميان سپيده صبح تا طلوع آفتاب واز هنگام غروب آفتاب تا برطرف شدن سرخى مغرب ودر روزى كه آفتاب مى‌گيرد ودر شبى كه ماه مى‌گيرد ودر شب يا روزى كه باد سياه يا سرخ يا زرد مى‌وزد كراهت دارد. به خدا قسم، اگر در اين اوقات آميزش كنند وفرزندى به دنيا آيد آنچه را دوست دارند در آن فرزند نخواهند يافت، زيرا نشانه‌هاى خشم الهى را سبك شمرده‌اند».[محاسن، ص 311، ح 26؛ كافى، ج 5، ص 498، ح 1.]

4- … فقد رُوِيَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ( عليه السلام ) أنه قَالَ : ” مَنْ أَتَى أَهْلَهُ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ “.من لا يحضره الفقيه. ج۳ ص۴۰۳/

امام كاظم عليه السّلام فرمودند: «هر كس در محاق ماه (دو شب آخر ماه قمري) با زنش همبستر شود، خود را آماده سقط فرزند نمايد[یعنی احتمال آسیب جنین هست]».

5-انجام دادن مراسم عروسى (زفاف) به هنگامى كه قمر در عقرب است، يا تحت الشعاع[دو شب آخر ماه قمري]  باشد، كراهت دارد.

برای دانستن ایام مکروه و مستحب آمیزش برای بارداری می توانید از اینجا کلیک کنید و مقاله «آداب بچه دار شدن از منظر روایات» را در سایت هدانابخوانید.

چند نکته:

1- ملاک ماه قمری، محاسبه ماه بر اساس تقویم سال 98 می باشد. لذا اگر رویت هلال ماه های قمری با تقویم اختلاف داشته باشد، ما سعی می کنیم در همین نوشتار تذکر بدهیم.

2- براي فهم زمان قمر در عقرب نياز به محاسبات دقيق نجومي هست كه ما با دقت آن را برای شما آماده کرده ایم. البته خوبست كه يك يا دو روز به عنوان احتياط در بعد اين ايام داشته باشید. (براي ديدن ايام قمر در عقرب سال جاري (كه بر اساس تقويم نجومي تهيه شده است) بر روي تصوير شاخص بالاي صفحه راست كليد كنيد و آن را ذخیره نمایید).

3- از دیر باز بحثی بین فقها مطرح است که «قمر در صورت عقرب» ملاک است، یا «قمر در برج عقرب»؟، ما پاسخ این سوال را در نوشتار «پژوهشی پیرامون قمر در عقرب» همراه با نظر برخی فقها در سایت هدانا مطرح کرده ایم، به نظر ما ملاک قمر در  برج عقرب است و جدول بر همین اساس آماده شده است، اما اگر کسی بخواهد احتیاط کند و قمر در صورت عقرب را نیز رعایت کند می بایست حدودا دو روز بعد از زمان خروج درج شده در جدول را ملاک قرار بدهد.

4-حکم ازدواج در زمان قمر در عقرب را در نوشتار قبل مطرح کرده ایم از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

 

قمر در عقرب فروردین اردیبهشت خرداد

قمر در عقرب سال 98
قمر در عقرب سال 98

قمر در عقرب: تیر مرداد شهریور

قمر در عقرب تیر مرداد شهریور 98
قمر در عقرب تیر مرداد شهریور 98

 

قمر در عقرب: مهر آبان آذر

قمر در عقرب مهر آبان آذر 98
قمر در عقرب مهر آبان آذر 98

 

قمر در عقرب: دی بهمن اسفند

قمر در عقرب دی بهمن اسفند 98
قمر در عقرب دی بهمن اسفند 98

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

108 نظرات
  1. گل نرگس می گوید

    عرض سلام و خسته نباشید.طاعات قبول
    باردار هستم (پنج ماه و یک هفته) نمیدونم باید روزه بگیرم یا نه؟
    خواهش میکنم جواب واضح بدید.
    پرسیدم بهم گفتن اگه ترس اسیب به جنین داشته باشید و نزد عقلا به جا باشد نباید روزه گرفت.
    من الان دو روز، روزه گرفتم .خودم همون احساس گرسنگی که طبیعی هست و همه دارن رو دارم. ولی میترسم برا بچه خوب نباشه.چیکار کنم.اطرافیان نظرشون اینه که نگیرم یا حداقل هر روز نگیرم.خواهش میکنم زودتر جوابم بدید. ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مرجع تقلید را در سوال باید مشخص کنید.

      اینجا کلیک کنید و به صورت کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. میم می گوید

    با عرض سلام, من قصد اقدام مهمی را دارم که در بازه زمانی اواسط ماه و سپس قمر در عقرب قرار میگیرد. البته خودم با محاسبه متوجه شدم تنها روز ۵ شنبه ۲۱ اسفند ماه ۹۸ در منطقه زمانی ما در قمر در عقرب قرار نخواهد داشت, یعنی کمتر از ۲۴ ساعت با شروع آن فاصله دارد. آیا اقدام در چنین وضعیتی جایز است یا بهتر است احتیاط کنم؟ (ضمنا سوال دیگرم این است که با توجه به اینکه امسال ماه رجب یک روز دیرتر شروع شد احتمال میدهم شروع قمر در عقرب هم یک روز با جدول اختلاف داشته باشد. پنجشنبه در منطقه زمانی ما برابر ۱۷ رجب و در ایران ۱۸ رجب است. آیا فرمول دقیقی برای محاسبه وجود دارد که در شرایطی که ماههای قمری با اختلاف آغاز میشوند هم بتوانیم محاسبه کنیم؟)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه ما رعایت جدول هست. اگر شما در منطقه دیگری هستید و محاسبه کرده اید همان محسبه خودتان را ملاک قرار بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. سرو می گوید

    سلام وقتتون بخیر .لطف میکنید دعای محبت و ایجاد علاقه بین دو نفر بهم.معرفی کنید..و سوال بعدم اینه ایا دعای محبت باید در ساعت سعد خواند یا مهم.نیست هر زمان که خوانده شود??

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دعای خاصی در این زمینه وجود ندارد. اما بر طبق آیات و روایات آنچه موجب جلب محبت دیگران و محبوب دیگران واقع شدن می گردد، همان دوری از گناهان و معاصی و خوش خلقی و احسان و کمک به دیگران است.
      نماز جعفر طیار و صلوات زیاد برای این امور بسیار توصیه می شود، مدتی ممارست داشته باشید.
      وفقکم الله لکل خیر

  4. مینا می گوید

    سلام وقت بخیر
    سوالی داشتم اگر لطف کنید راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.
    برای دعای حاجت گفته شده ثلث سوم شب جمعه بهترین زمانه.
    برای خواندن دعا و طلب حاجت باید ساعات سعد و نحس و قمر در عقرب رو مدنظرگرفت؟
    شما رو بخدا زودتر راهنمایی کنید برای شب جمعه همین هفته میخوام دعا کنم…
    شنیدم که دعا در ساعات نحس امکان داره نتیجه بد هم بده حتی.
    دقیقا نمیدونم چه ساعتی باید دعا کنم راهنمایبم کنید لطفا😔🙏

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لازم نیست که به ساعات سعد و نحس توجه کنید، اگر کسی حاجتی دارد خوبست نه یک شب بلکه مدتی مثلا شب های جمعه دعا کند و به یک بار بسنده نکند.
      دعا در ساعات نحس تاثیر بد ندارد.
      اجمالا سعد و نحس ساعات وجود دارد اما اینکه چه ساعتی سعد و چه ساعتی نحس است دقیقا مشخص نیست و جداولی که برخی از منجمین می نویستند اعتبار شرعی ندارد. زیاد مسئله مهمی نیست. شما در هر زمان که خواستید دعا کنید اما قبل از آن خوبست که صدقه بدهید و آیت الکرسی را بخوانید و دعا کنید.
      در هر حال متاسفانه در این زمینه برخی افراط می کنند که پشتوانه دینی ندارد.
      برای دعا بین الطلوعین، سحرها، غروب جمعه، هنگام اذان ها، یک سوم آخر شب جمعه مورد سفارش روایات است.

      وفقکم الله لکل خیر

  5. مهدی می گوید

    سلام
    من دو روز پیش سوالی پرسیدم هنوز جواب نداده اید.
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گاهی حجم سوالات سایر عزیزان در بخش های دیگر و مشغله کاری زمینه تاخیر در پاسخگویی به سوالات عزیزان می شود لذا از همین جا از تاخیر پیش آمده معذرت خواهی می کنیم، تمام سوالات پاسخ داده شده است اگر به سوال شما پاسخی درج نشده مجدد لطف کنید مطرح نمایید تا در خدمت باشیم.
      وفقکم الله لکل خیر

  6. مهدی می گوید

    سلام
    به غیر از مورد ازدواج و مسافرت آیا روایت دیگری هست که انجام کارهای مهم دیگری را در زمان قمر در عقرب منع کرده باشد؟ مانند خرید منزل، اسباب کشی، انتخاب نام فرزند و …
    اگر هست لطفا روایات را بیان کنید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بنده روایتی در کارهای مهم ندیده ام، باید تتبع بیشتری در روایات انجام داد.
      در هر کاری هم لازم نیست که قمر در عقرب مد نظر باشد مثل انتخاب نام یا … .
      وفقکم الله لکل خیر

  7. بنده خدا می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بدونم خواستگاری کردن برای بار اول (یعنی تازه میخوایم تماس بگیریم خونشون و خواستگاری کنیم و قبلا هیچ آشنایی نبوده) تو ایام قمر در عقرب مشکلی داره؟ یا فقط نباید تو این ایام عقد صورت بگیره؟ چون اینجوری مثلا ممکنه یه مورد مناسب برای ازدواج پیش بیاد یا یه مورد معرفی کنند ولی تو روزهای قمر در عقرب باشیم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه ما این هست که امور مهم در این روز ها انجام نشود، اگر ضرورتی به خواستگاری در این ایام بود حتما صدقه بدهید.
      عقد را به صورت جدی توصیه می کنیم که در این زمانها نباشد.
      وفقکم الله لکل خیر

  8. حسین می گوید

    خداقوت سلام با تشکر از سایتتون با توجه به اینکه امسال سال ۹۸ برج ۱ فروردین ماه یه تقویم قمری برای قمر درعقرب خریدم برای خودم بزرگ آبی رنگ استاد ***، خواهرمم ازم خواست برای ایشون هم بخرم برای ایشون خریدم شیخ عباس مصباح زاده نخودی رنگ بود ، یه تقویم همسران هم خریدم ***، مقایسه کردم اینا هر سه تاریخ های قمر در عقربشون با هم فرق داره و همین مرا دچار وسواس و ناراحت کرده حتی در کارهای روزانه درکارها و یجورایی فلج کرده حرکت را در زندگی من لطفا مرا راهنمایی کنید و چرا باید سه ا تقویم با هم فرق داشته باشه که شک و شبهه ایجاد کند؟ اگر دو تای دیگر اشتباهه ویا نا معتبرچرا اجازه چاپ داشته؟ با تشکر ****ممنون میشم به شماره تماسم اطلاع بدین واتساپ و تلگرام هم دارم و دسترسی فوری و سریع به اینجا ندارم اتفاقی وارد سایت شدم..پیشاپیش سپاسگزارم و منتظر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همان تقویم آقای مصباح زاده را عمل نمایید، خوب است.
      نباید در این امور دچار وسواس شوید مخصوصا با دادن صدقه ان شاالله مشکلی نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  9. میم. دال می گوید

    سلام
    حاج آقا برای اثاث کشی هم باید روزهای قمر در عقرب را مدنظر قرارداد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ضرورتی ندارد هر چند بهتر است رعایت شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  10. علی می گوید

    سلام خدمت شما.حاج اقا عروسی در روز ۱۶ مرداد در راه داریم و روز قمر در عقرب است.عقد انجام شده و فقط مراسم عروسی هستش.ایا مشکلی از روز دارد یا خیر.ممنون میشم پاسخ دهید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه ما این هست که در ایام قمر در عقرب هم مراسم ازدواج نباشد. هر چند اگر مجبور هستید حتما صدقه بدهید.
      وفقکم الله لکل خیر

  11. اسماعیلی می گوید

    زمان دقیق قمر در عقرب در هر سایتی با سایت دیگه فرق داره،اول.وسط .آخر ماه که قمر در عقرب هست این رو تو سایت ها نوشته ولی من تو سایت شما خوندم به عنوان مثال۱۹ تا ۲۱ تیر قمر در عقربه اما جای دیگه خوندم ۲۴ ام ماه شوال مصادف با ۷ ام تیر ۹۸ هم قمر در عقرب و نحوست و خوب نیست اینطوری که کل ماه قمر در عقربه میشه در این باره کمی توضیح بدین؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شما به اعتبار سایت نگاه کنید هر کدام اعتبار بیشتری داشت به همان عمل کنید. توصیه ما به مخاطبان عزیزمان و همراهان هدانا استفاده از جدول نوشتار است.

      وفقکم الله لکل خیر

  12. کوثر می گوید

    آیا در تاریخ جمعه ۲۱تیر و پنج شنبه ۲۰ تیر رفتن برای خواستگاری رسمی کع دو بار قبلش جلسه آشنایی داشتیم و حالا فقط همه جوره زمانم ن میخوره که بریم واسه خواستگاری رسمی اشکال داره از نظر اوقات شرعی؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خواندن عقد در ایام قمر در عقرب توصیه نمی شود. اما جلسه آشنایی و مانند آن اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  13. محمد می گوید

    با سلام.
    ایا اقدام به بارداری در شب چهاردهم ماه قمری اشکال دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بهتر است شب چهاردم و پانزدهم اقدام نکنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  14. fm می گوید

    سلام
    _دعاهایی که برای هنگام امیزش امده را باید قبل از شروع رابطه بخونیم، یا هنگام رابطه ارام زمزمه کنیم؟

    _اصلا ایا در همگام رابطه میشود ذکر یا دعایی زیر لب خواند یا باید سکوت کرد؟
    متشکرم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید قبل از آمیزش باشد. در هنگام آمیزش سکوت بهتر است و خواندن قرآن و یا دعا کراهت دارد. هر چیزی زمان خودش را دارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  15. maryam می گوید

    سلام
    باتوجه به اینکه همسرم شغلشون ماموریتی هست و همیشه نیستن و خیلی وقتا در زمان مناسب بارداری حضور ندارن ..این هفته هم که هستن روز تخمک گذاری من قمر در عقرب هست میشه صدقه بدم و برای بارداری اقدام کنم ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه می کنیم این کار رو نکنید و در زمانی که فرصت مناسب بود اقدام کنید.
      ایام قمر در عقرب آثاری در روی زمین دارد، یعنی صرفا بحث روایی نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  16. سمیرا می گوید

    سلام. ببخشید من سال گذشته یک جدولی در اینترنت دیدم که آدرس سایت شما هم درش درج شده بود. در اون جدول به جز تاریخ ورود قمر به برج عقرب تاریخی با عنوان ورود و خروج قمر به صورت فلکی عقرب هم بود که من اون رو هم رعایت می کردم. برای شما امکان قرار دادن چنین جدولی برای سال ۹۸ وجود داره؟ با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ۴۸ ساعت پس از زمان خروج که درج شده است برای خروج قمر در صورت عقرب کافی است.
      انشاالله در طراحی های بعدی بتوانیم مجدد اضافه کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. سمیرا می گوید

        بسیار ممنون

  17. مبارکی می گوید

    با سلام آیا این تاریخهای که اکنود در همین صفحه برای قمر در عقرب مشخص شده صحیح هستند ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله.
      وفقکم الله لکل خیر

  18. sdf می گوید

    سلام
    ۱_ در تقویمی که قرار دادید تاریخ خروج از قمر در عقرب خرداد ماه، ۲۵ خرداد (شنبه ساعت۱۴:۱۵)
    میباشد.در این صورت ایا اقدام به بارداری در شنبه شب (۱۲ساعت بعد از اتمام قمر در عقرب) مشکل دارد؟یا حتما باید دو روز از این تاریخ بگذرد؟
    ۲_ایا اقدام در شب سیزدهم ماه قمری مشکل دارد؟شب شانزدهم چطور؟ممنون.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به رعایت دو روز نیست، همینکه خارج شد می توانید اقدام نمایید.
      در شب سیزدهم اشکالی ندارد، همینطور شب شانزدهم.
      وفقکم الله لکل خیر

  19. ف می گوید

    سلام ببخشید ایا عقد در ۱۴ خرداد که رحلت امام هست ولی عید فطرم هست مشکلی داره
    اگر نه
    چه ساعتی در اونروز بهتره
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      عقد در عید فطر اشکال ندارد. در سایر زمانهای شمسی نیز نگاه کنید که قمر در عقرب نباشد.
      وفقکم الله لکل خیر

  20. فاطمه می گوید

    سلام، قبلا قمر در عقرب فروردين سال ٩٨ پنجم تا هفتم فروردين اعلام شده بود، شخصا تو نت چك كردم و بر اساس احتياط واجب دو روز قبل از شروع يعنى سوم فروردين عقد كردم الان اومدم برا كار ديگه چك كنم ميبينم تاريخش تغيير كرده، الان كه اشتباه محاسباتى از ما نبوده و به اين موضوع اعتقاد داريم چه كارى ميتونيم انجام بديم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از اشکال پیش آمده عذر خواهی می کنیم، همینکه دو روز قبل رو هم رعایت کرده اید کافی است و هیچ اشکالی هم ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  21. بهنام می گوید

    سلام. نماز روزهاتون قبول باسه. یه سوال در اردیبهشت ورود عقرب از ۲۷ و خروج ۲۹٫ خوب یعنی روز های ۲۷و ۲۸و ۲۹ هر سه شاما روزرعقرب می باشد درسته؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله تا بامداد روز ۲۹٫
      وفقکم الله لکل خیر

  22. س می گوید

    چرا انقدر تاریخ هارو عوض میکنید ؟؟تاریخ اردیبهشت عوض شده چرا ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از اشکال پیش آمده پوزش می طلبیم، یک اشکال جزئی بود که برطرف شد.
      الان می توانید استفاده کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  23. محمد حسن می گوید

    سلام
    خواستم بدونم آیا گرفتن مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب بدون اقدام به آمیزش و بارداری و فقط و فقط صرف برگزاری جشن عروسی برای دعوت از مهمانان و صرف غذا هم نهی شده است یا نه؟
    ممنون میشم سریع پاشخ دهید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در روایات از خواندن عقد در ایام قمر در عقرب به شدت نهی شده(مکروه) است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  24. ی می گوید

    در شب نیمه شعبان هم روایتی دیدم که اقدام به بچه داری نکنند که سقط خواهد شد. (البته به تجربه هم دیده شده )

  25. سید می گوید

    سلام سوالی در ذهنم هست خواستم ببنم که شما در این مورد اطلاعاتی دارید یا نه
    همان طور که میدونید اقدام برای بارداری فرق میکنه با انعقاد نطفه. یعنی شاید زن و مرد اقدام به نزدیکی کنند ولی نطفه سه روز دیگه مثلا منعقد بشه. حالا با این توصیفات بعضی مواقع امکان داره که زن و مرد در ایام غیر از قمر در عقرب نزدیکی کنند ولی نطفه چند روز بعد در زمان قمر در عقرب منعقد بشه. در این صورت آثار نامطلوب انعقاد نطفه در زمان قمر در عقرب شامل این مورد میشه یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      زمان انعقاد نطفه مهم نیست، در روایات همان زمان آمیزش و اقدام را فرموده اند که در قمر در عقرب نباشد . لذا اگر کسی در ایام عادی اقدام کرد اما انعقاد در زمان قمر در عقرب بود، اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. بالایی می گوید

        با سلام. سوالی داشتم. امسال ۱۳۹۸ با توجه به اینکه ماه شعبان ۳۰روزه شده و اول ماه رمضان تغییر کرده، روز های قمر درعقرب فرقی داشته است؟
        برای امر خیر میپرسم. ممنون میشم سریعتر جواب بدهید و در سایت و کانالتان اصلاحات را بزنید

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          بله یک روز فقط در ماه رمضان جابه جایی دارد. برای ماه های بعد باید دید استهلال چگونه است و در کل جدول تغییری معمولا حاصل نمی شود.
          وفقکم الله لکل الخیر

          1. مهدی می گوید

            سلام علیکم. من دقیقا متوجه نشدم الان که ماه رمضان یک روز تغییر کردهو تاریخ آن یک روز عقب تر آغاز شد و طبیعتا ماه شوال هم یک روز دیرتر از آنچه در تقویم نوشته شده شروع شده است آیا بازهم قمر در عقرب خرداد از ۲۳ الی ۲۵ خرداد است یا یک روز دیتر آغاز و پایان می یابد؟ جدولی که الان هست تصحیح شده؟

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            ماه شوال امسال دقیقا مطابق آنچه در تقویم است می باشد لذا آنچه در جدول در ماه شوال است صحیح است.
            وفقکم الله لکل خیر

  26. مهدي می گوید

    سلام . عاقبت بخير باشيد. لطفا جدول امسال را مانند جدول سال ۹۷ منتشر کنيد . سپاس

  27. گمنام می گوید

    سلام خروج ۳۰ فروردین اعلام نشده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      روز یک اردیبهشت خروج هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  28. سخن بلاگ می گوید

    سلام حاج آقا
    سال نو مبارک
    در جداول فروردین یکی روزهای ۳ تا۵ و یی روزهای ۵ تا ۷ را نوشته
    لطفا توضیح بدهید کدام صحیح است.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در فروزدین ۳ تا ۵ می باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. H می گوید

    سلام خسته نباشید
    قمر در عقرب ایران با قمر در عقرب عراق فرق میکنه یا نه؟؟
    بسته شدن نطفه در ایام بده؟؟
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بین کشورها متفاوت است.
      از اقدام برای بارداری در این ایام در روایات نهی شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  30. سلطانی می گوید

    سلام در جدول جدید ساعت قمر در عقرب فرق کرده کدام ملاک است جدول ۸ اسفند یا ۲۸ آذر که یکی نوشته سوم شروع میشود و یکی پنجم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همین جدول فعلی را ملاک قرار بدهید و در اسفند روز قمر در عقرب روز ۲۲ اسفند است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  31. سلنا می گوید

    سلام عذر میخوام این تاریخ درسته؟؟؟جای دیگه ای دیدم ۵ فروردین تا ۷ فروردین زده بود،کدام درسته؟؟ممنون از شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تاریخ سوم فروزدین که در جدول حاضر درج شده صحیح است. اما می توان از باب احتیاط دو روز بعد از آنچه را که در جدول درج کرده ایم هم را هم اضافه کنید.
      در هر حال به همین جدول هم عمل کنید کافی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  32. فرشته می گوید

    باسلام
    بنده به همراه خانواده فردا قصد عزيمت به استان همجوار رو داريم و امكان به تاخير انداختن نداريم وقتي ديدم فردا رو نوشتين قم در عقربه خيلي حالم بده دعايي هست توي راه بخونم؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صدقه بدهید، و ادعیه سفر در مفاتیح را نیز بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  33. مهدی می گوید

    سلام
    در صفحه پژوهشی درباره قمر در عقرب گفته اید قمر بعد از خروج از صورت چند روز هم صبر کنید تا از برج هم خارج شود
    و در این صفحه هم برعکس آن را گفته اید
    حالا ما به کدوم عمل کنیم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      «قمر» در «عقرب» یعنى کره ماه برابر صورت فلکى «عقرب» واقع شده است. گاهی به این برج طبیعی هم می گویند. ما توضیحاتی را در مقاله قبل اضافه کردیم. علامه حسن زاده می فرمایند:«و ھو موافق الاحتیاط لا ینبغي تركه و وجھه ظاھر و أوثق الأقوال في ذلك ھو كون القمر في صورة العقرب أى البرج الطبیعي منه حقیقة على ما ھو المقرّر عند أھل الصناعة». دروس في معرفة الوقت و القبلة، ص: ۱۶۳
      همانطور که در مقاله پژوهش درباره قمر در عقرب نیز آمده، صورت عقرب یا برج طبیعی ملاک است.
      به آنچه در جدول آمده است عمل کنید انشاالله کفایت می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  34. سمانه می گوید

    سلام.میبخشید یعنی فروردین۲بار قمر در عقرب میشه یعنی ۳تا۵فروردین و ۳۰ فروردین تا ۱اردیبهشت؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله.
      وفقکم الله لکل الخیر

  35. Roya می گوید

    سلام خسته نباشید,ببخشید من متوجه نوشته های قرمز وصورتی نشدم توفروردین دوتا تاریخ ورود هست تو اردیبهشت دوتا تاریخ خروج اگه توضیح بدید ممنون میشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بسیار ساده هست. روز ۳۰ فروردین ورود و آغاز قمر در عقرب، و روز ۱ اردیبهشت خروج آن است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. Roya می گوید

        ممنونم

  36. صبا می گوید

    قمر در عقرب مرداد رو کی میزارید؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قرار داده شد.
      از بابت تاخیر عذرخواهی می کنیم.
      وفقکم الله لکل االخیر

  37. روح الله می گوید

    سلام
    خدا قوت
    لطفا می فرمایید ۲ شهریور قمر در عقرب هست یا خیر؟
    برای عروسی میخوام
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      انشاالله در چند روز آینده سایر جداول سال ۹۸ را منتشر می کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  38. شیرین می گوید

    سلام لطفا قمر در عقرب تیر ماه رو بزارید ممنون میشم. چون میخوام تاریخ عروسی تعیین کنم. ممنون میشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      انشاالله تا آخر هفته جاری بتوانیم منتشر کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. شیرین می گوید

        ممنون میشم هرچه زودتر انجام بدید. دلم نمیخواد بعدا مشکلی پیش بیاد. من هر روز دارم به سایت شما سر میزنم بلکه آپدیت بشه. ممنون از لطفتون و عذرخواهی بابت زحمتم

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          عذر خواهی می کنیم، انشاالله سه شنبه هفته آینده در همین صفحه منتشر خواهیم کرد.
          بازهم بخاطر تاخیری که پیش آمده عذر خواهی می کنیم.
          وفقکم الله لکل الخیر

      2. شیرین می گوید

        سلام. توی سایت [****] روزهای قمر در عقربش با جدول شما اعداد متفاوتی داره. از کجا مطمعن بشیم که کدامش درست و دقیقه؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          به اعتبار سایتها توجه کنید هر کدام معتبر بود به همان عمل نمایید.
          جدول تهیه شده در سایت هدانا بادقت و مطابق با جدول نجومی محاسبه شده می باشد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  39. مهدی می گوید

    با سلام
    قمر اول به برج عقرب وارد میشود یا  به صورت فلکی عقرب ؟ من در سایتی دیدم که قمر اول به برج عقرب ، بعد به صورت فلکی عقرب وارد میشود.
    و لطف بفرمایید بگویید هر کدام چند ساعت است.
    سوال دومم اینکه می گویید از انجام دادن کارهای مهم درهنگام قمر در عقرب پرهیز کنید ولی در روایات فقط به ازدواج و سفر کرن اشاره شده ، شما بقیه کارهای مهم را از کجا اضافه می کنید؟ ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      .[ابتدا وارد برج عقرب می شود سپس وارد صورت عقرب می شود [اصلاح.

      به آنچه در روایات آمده است عمل کنید.
      مقاله پژوهشی پیرامون قمر در عقرب را بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  40. مهدی می گوید

    سلام
    بیش از سه روزه سوال فرستاده ام هنوز جواب نداده اید
    منتظرم
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به تمام سوالات این روزها پاسخ داده شده است، لطف کنید دیدگاه ها را مجدد بررسی کنید، اگر پاسخ داده نشده مجدد مطرح کنید.
      پیشاپیش از تاخیر و اشکالی که پیش آمده عذر خواهی می کنم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  41. سید رضوی می گوید

    سلام بر حاج آقای طاها عزیز

    از مطالب مفید و ارزنده حضرتعالی تقدیر و تشکر میکنم
    اما راجع به محاسبه قمر در عقرب سوالی از محضرتون داشتم:

    ساعت ورود قمر در عقرب و خروج قمر از عقرب چگونه محاسبه میشود؟
    صورت فلکی عقرب چطور؟ آیا همان ۲۴ ساعت از غروب روز آخر قمر در عقرب کفایت میکند یا نکته ای دیگر دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ما در مقاله پژوهشی درباره قمر در عقرب کامل توضیح داده ایم. محاسبه این کار تخصصی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. سید رضوی می گوید

        سلام بزرگوار

        در مقاله جواب سوال بنده نبود

        اگر سوال تخصصی نبود که از شما نمی پرسیدم
        پاسخ تخصصی میخواهم

        در ضمن به موسسه نجوم زیر نظر آیت الله سیستانی دام ظله هم مراجعه کردم ایام قمر در برج عقرب سال ۱۳۹۸ رو کامل و بسیار تخصصی کار کرده بودند که با نتیجه شما متفاوت بود

        راجع به صورت فلکی هم گفتند که همواره بعد از برج واقع میشود نه قبل از برج
        این مطلب رو در آثار آیت الله حسن زاده آملی هم دیدم که احتیاط ایشان این است که بعد از برج صبر کنیم تا ماه از صورت فلکی آن برج هم خارج شود و الا اگر شخصی نمی خواست احتیاط کند به همان قمر در برج عقرب میتواند بسنده کند

        طبق محاسبه آنها شنبه ۳ فرودین ۹۸ ساعت ۶:۴۹ قمر وارد برج عقرب می شود که با محاسبه شما مغایرت دارد
        اگر مبنای خاصی دارید بفرمایید تا بنده هم مطلع شوم

        و من الله التوفیق

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر عزیز
          اختلاف جزئی در محاسبه آنها با ما هست، شما می توانید احتیاط کنید در جمع این زمانها. اما لازم به ذکر است ما در تهیه تقویم نجومی سال ۹۸ از چند تقویم نجومی و صحیح استفاده کرده ایم تا مخاطبان با آرامش و اطمینان عمل نمایند.
          در مقاله قبل که آدرس داده شد، کلام علامه حسن زاده آمده است!، مجدد نگاه کنید. ایشان می نویسند: «
          آيا آنچه از اهل بيت عصمت عليهم السّلام در اجتناب از برخى امور هنگام قمر در عقرب وارد شده است، مراد بودن قمر در خود برج عقرب است و يا در صورت آن؟ چنان كه ارباب نجوم ملاك استنباط را از هر جهت به خود بروج دانند، نه به صور آنها يا به منازل قمر.
          از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه: «من سافر أو تزوّج و القمر في العقرب لم ير الحسنى»؛ يعنى در وقتى كه قمر در عقرب است، هر كس مسافرت كند يا عقد نكاح نمايد، نيكويى نبيند. و در هيچ كتب فقهى قمر در عقرب را به غير از آنچه كه در نزد ارباب هيئت متعارف است، نگفته‏اند. بلكه صاحب جواهر رحمه اللّه در نكاح آن تصريح فرموده است كه: «و ظاهر أن لفظ الخبر مقول على عرف اهل النجوم و لا يريدون بمثله الّا الكون في البرج بالمعنى المعروف عندهم»، جز اين كه سيّد طباطبائى (رضوان اللّه عليه) در آداب سفر، از كتاب حجّ العروة الوثقى فرموده است: «و ليجتنب السفر من الشهر و القمر في محاق أو في برج العقرب أو صورته» كه از اطلاق ظاهر خبر (و القمر في العقرب) چنان استفاده كرده است و به قول صاحب جواهر: «و لكن الاحتياط لا ينبغى تركه». فتدبّر. هزار و يك كلمه، ج‏۶، ص: ۲۱»
          «قمر» در «عقرب» یعنى کره ماه برابر صورت فلکى «عقرب» واقع شده است.
          وفقکم الله لکل الخیر

  42. سعید می گوید

    سلام و وقت بخیر
    من میخواستم زمان قمر در عقرب تیر ماه ۹۸ رو بدونم
    و این که باید بیشتر به یمن و مبارکی ولادت ائمه توجه کرد یا بدیمنی قمر در عقرب

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      انشاالله بزودی قرار می دهیم.
      اگر روز میلاد با قمر در عقرب یکی شد، قمر در عقرب اولویت دارد و به دستور اهل البیت در ایام قمر در عقرب باید از شروع کارهای مهم اجتناب کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  43. یاس می گوید

    سلام خدا قوت میخاستم بدون ۲۲ اسفند ۹۳ قمر در عقرب بوده یا خیر ؟ قمر در برج عقرب درسته یا قمر در صورت فلکی عقرب ؟چون در تقویمای اون موقع زده قمر در ۲۳ اسفند ۹۳ در صورت فلکی عقرب است .برام خیلی مهمه چون تاریخدعقدم اون موقع بوده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اطلاعی نداریم.
      ضرورتی هم الان برای دانستن شما نیست، و توصیه می کنیم به دنبال فهم موارد نباشید که چه بسا دانستن آن موجب ناراحتی و تاثیر در زندگی شما شود.
      اگر از چیزی نگران هستید، صدقه بدهید، یا قربانی کنید و به فقرا بدهید. و به امام زمان عج متوسل شویل همین بهترین کار هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. Zeynab می گوید

      سلام روز ٢ارديبهشت تو سايتاى ديگه ديدم قمر در عقرب هست اما واسه شما نبود حالا واقعا هست يا نه واگر يه كار واجب داشتيم مثل خاستگارى كه به اجبار مثلا افتاد تو اين روزا چيكار بايد كرد؟

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        مطابق آنچه در جدول آمده عمل کنید.
        اگر کار مهمی است می توانید صدقه بدهید.
        وفقکم الله لکل الخیر

  44. زهرا می گوید

    با سلام و تشکر از پاسخگویی شما. ببخشید طبق مطلبی که شما در سایت قرار دادید گویا رعایت جمع هر دو احتیاط شده است. می خواستم بدانم تاریخ هایی که برای قمر در عقرب در این سایت قرار داده شده به نظر می رسد که جمع هر دو زمان نباشد؟ درسته؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آنچه محاسبه شده زمان قمر در عقرب است. عزیزانی که می خواهند احتیاط صورت را رعایت کنند، یک یا دو روز بعد تر از آنچه در جدول آمده را ملاک قرار بدهند و اضافه کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. سید می گوید

        سلام
        در این نوشته بالا چند تا نکته گفته شده، که نکته سومش اینه: « ۳- براي فهم زمان قمر در عقرب نياز به محاسبات دقيق نجومي هست كه ما با دقت آن را برای شما آماده کرده ایم. البته خوبست كه يك يا دو روز به عنوان احتياط در قبل اين ايام داشته باشید»
        در این نکته گفته شده که یک یا دو روز به عنوان احتیاط در قبل این ایام پرهیز شود، ولی الان شما در جواب این کامنت میگویید که: « عزیزانی که می خواهند احتیاط صورت را رعایت کنند، یک یا دو روز بعد تر از آنچه در جدول آمده را ملاک قرار بدهند و اضافه کنند» لطفا مشخص کنید که بالاخره دو روز قبل تاریخ این جدول شما احتیاط داره یا دو روز بعد از تاریخ این جدول شما؟
        ممنون

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          احتیاط دو روز بعد از این ایام مناسب است تا قمر از صورت عقرب خارج شود.
          وفقکم الله لکل الخیر

    2. محمد حسین می گوید

      سلام .
      حاج آقا طاها اگه میشه به طور کلی این قمر در عقربو توضیح بدین.
      برج عقرب صورت فلکی عقرب اصلا از اینا سر در نمیارم.
      ممنون میشم اگه اینکارو بکنین.

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        به زبان ساده اینکه همین زمان جدول را رعایت کنید، در روایات به ما گفته شده است که در زمان قمر در عقرب کارهای مهم را انجام ندهیم.
        برخی از اهل فن گفته اند علاوه بر این قمر در عقرب صورت عقرب هم رعایت بشود که به نظر ما ضروری نیست.
        همین جدول را رعایت کنید مورد توصیه ماست.
        وفقکم الله لکل الخیر

  45. زهرا می گوید

    با عرض سلام و تشکر از سایت مفید شما
    قمر در عقرب فروردین ۹۸ دقیقا از کی شروع می شود؟ در تقویمی ساعت ۶:۴۵ روز شنبه(ورود قمر به برج عقرب) سوم فروردین تا چهارشنبه ۷ فروردین (خروج از صورت فلکی عقرب) نوشته شده است. ممنون می شم بفرمایید .امر مهمی دارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مطابق آنچه محاسبه شده روز ۵ فروردین ماه ساعت ۱۱ آغاز قمر در عقرب است.
      تفاوت در تقویم های نجومی گاهی بر اساس مبنا هست، برخی قمر در برج عقرب را ملاک می دانند، برخی قمر در صورت عقرب. ما در مقاله پژوهشی درباره قمر در عقرب که لینک آن در متن نوشتار هست توضیحاتی درباره این موضوع داده ایم، بخوانید. اگر فرصت مطالعه ندارید به همین جدول که در سایت منتشر شده عمل کنید کافی است، ان شاالله.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. هدی می گوید

        ببخشید ولی در جدول سایت گذاشتین سوم فروردین شروع قمر در عقرب هست آخرش کدومه سوم یا پنجم

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          سوم فروردین
          وفقکم الله لکل الخیر