وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وظایف والدین بخش سوم

یکی از عوامل مهم ترویج دین‌داری در جامعه، پاسداشت و محترم شمردن نمادهای مذهبی از جمله نام اولیاء و بزرگان دین با برگزیدن نام ایشان برای کودکان است. برگزیدن نام ائمه معصومین سلام الله علیهم برای فرزندان برآمده از علاقه به ایشان است که خود نشانه دین‌داری است. و با این نام نیکو بخشی از تربیت دینی کودک تکمیل می‌شود.

0

 

ادامه وظایف والدین

۱۳- انتخاب نام نیکو برای فرزندان

یکی از عوامل مهم ترویج دین‌داری در جامعه، پاسداشت و محترم شمردن نمادهای مذهبی از جمله نام اولیاء و بزرگان دین با برگزیدن نام ایشان برای کودکان است. برگزیدن نام ائمه معصومین سلام الله علیهم برای فرزندان برآمده از علاقه به ایشان است که خود نشانه دین‌داری است. و با این نام نیکو بخشی از تربیت دینی کودک تکمیل می‌شود.

امام صادق علیه السلام در پاسخ به این پرسش که نام‌های شما و پدران‌تان را بر روی فرزندانمان می‌گذاریم آیا این عمل برای ما پادش و فایده‌ای دارد؟ فرمودند: به خدا قسم بلی، آیا دین داشتن غیر از دوست داشتن ما اهل بیت است؟![1]. رسول اکرم صل الله علیه و آله فرمودند: کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ یک را به نام من نام‌گذاری نکند به من جفا کرده است[2].

 

۱۴- شاد کردن فرزندان

اگر محیط خانه شاد و بانشاط باشد بسیاری از نیازهای روانی کودکان به نحو مناسب برآورده می‌شود. در این صورت است که کودکان خانه را محلی امن و پناهگاهی آرام‌بخش خواهند یافت و دیگر به آسانی  جذب محیط‌های پرخطر جامعه و دوستان ناباب نخواهند شد.

اهمیت این موضوع از نگاه رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله به اندازه‌ای است که می‌فرمایند: کسی که دختر خود را شادمان کند، مانند کسی است که بنده‌ای از فرزندان اسماعیل ذبیح الله را آزاد کرده باشد و آن کس که پسر خود را شاد و دیده او را روشن کند، مانند کسی است که دیده‌اش از ترس خداوند گریسته باشد[3].

نکته۱:

شاد کردن فرزندان راه‌های گوناگونی دارد؛ گاهی فرزند تشنه یک نگاه محبت آمیز یا یک لبخند است. بعضی والدین همین رفتار بدون هزینه را هم از فرزندان خود دریغ می‌نمایند. رسول خدا صل الله علیه و آله می‌فرمایند: نگاه محبت آمیز پدر به فرزندش که موجب شادی او می‌شود اجر آزاد کردن یک بنده دارد.[4]

گاهی هم‌سخن شدن ، هم‌دردی ، هدیه دادن و حتی رفتار محبت آمیز والدین با یکدیگر باعث شادی و نشاط فرزندان خواهد شد.  پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله سفارش فرمودند: هر کس وارد بازار شود و هدیه‌ای برای خانواده خود بخرد، چون کسی است که صدقه‌ای برای گروهی نیازمند برده باشد و اگر خواست آنچه را که به خانه برده است بین آنان تقسیم کند ، از دختران شروع کند … .[5]

نکته۲:

قدم زدن پدر با فرزند نوجوانش شاید بسیار اثرگذارتر از بوسیدن او باشد. البته باید توجه داشت که دختران به واسطه برخورداری از عواطف رقیق‌تر باید زودتر مورد محبت قرار گیرند.

 

۱۵- والدین باید مراقب حریم خصوصی خود باشند

در عرصه‌های مختص به روابط زن و شوهر مثل کنش‌های جنسی حتما باید حریم‌ها حفظ شود. آنها نه تنها نباید در حضور کودکان، بلکه در کنار کودکانی که خواب هستند هم مجاز به انجام رابطه زناشویی نیستند. این به خاطر پیامدهای منفی آن در تربیت جنسی کودکان است. رسول اکرم صل الله علیه و آله می‌فرمایند: به خدا قسم اگر مردی با همسر خود بیامیزد و در اتاق کودک بیداری آن دو را در حال آمیزش ببیند، سخنان آنها و همچنین صدای نفس‌شان را بشنود آن کودک هرگز رستگار  نخواهد شد ، اگر دختر یا پسر باشد سرانجام به زناکاری آلوده می‌شود.[6]

نکته:

مراد روایات این نیست که کودک در چنین شرایطی جتما زناکار مصطلح خواهد شد. بلکه مصادیق زناکاری متفاوت است، به معنای عام آن هر گونه انحراف جنسی از جمله خودارضایی را هم شامل می‌شود. چشم‌چرانی ( زنای با چشم) و یا لمس حرام(زنای با دست) و … هم از مصادیق شمرده می‌شود.

یکی دیگر از مصادیق عرصه خصوصی جداسازی جنسیتی در بستر خواب ، حمام ، استخر و دیگر محیط‌های مرتبط است. رسول اکرم صل الله علیه و آله می‌فرمایند: بستر خواب پسربچه با پسربچه، پسربچه با دختربچه و دختربچه با دختربچه در سن ده سالگی باید از هم جدا شود.[7] امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: بایستی بستر خواب پسربچه ده ساله از زنها جدا باشد[8]. البته در برخی روایات سن هفت سالگی گفته شده است[9].

 

 

۱- مستدرک الوسائل ؛ ج۱۲ ؛ص۱۲۰

۲- تهذیب الاحکام ؛ج۷ ؛ص۴۳۹

۳- مکارم الاخلاق ؛ ص۲۲۲

۴- مستدرک الوسائل ؛ ج۱۵ ؛ص۱۷۰

۵- مستدرک الوسائل ؛ ج۱۵ ؛ص ۱۱۹

۶- وسائل الشیعه ؛ج۲۰ ؛ ص۱۳۳

۷- مکارم الاخلاق ؛ص۲۲۳

۸- همان

۹- همان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.