وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جدول روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۱

امام صادق علیه السلام: کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی بیند.

10

جدول روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۱

قمر در عقرب در روايات

قمر در عقرب سال 1400 را از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

حجت الاسلام مهدی طاها

ماه در ايامي خاص با توجه به حركتش نسبت به زمين، آثاري وضعي بر روي زمين مي گذارد آثاري كه سبب جزر و مد آب دريا و اقيانوس ها و همچنین تاثيراتي بر جسم انسان مي شود. در روايات از اقدام برای انعقاد نطفه و هر کار مهمی در اين ايام به صورت جدی نهي شده است .

…. مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الإمام الصادق ( عليه السلام ) قَالَ : ” مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى “

كافي ج۸-ص۲۷۵/المحاسن ج۲ص۳۴۷/ من لایحضره الفقیه، ج ۲ ص ۲۶۷/الوافي ج۱۲ ص۳۵۴/ سائل الشیعه، ج ۱۱ ص ۳۶۷ ؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰ ص۲۶۸.

کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی بیند .

 

ما در نوشتار قبل سایت هدانا به صورت تفصیلی در مقاله ای با عنوان «پژوهشي پيرامون قمر در عقرب+ جدول قمر در عقرب سال 1400» در این باره صحبت کرده ایم، حتما از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

در روایات به تاثیر برخی روزهای قمری اشاره شده است، مثلا نسبت به اقدام به بارداری در برخی از روزها توصیه ها و هشدارهایی داده شده است که در ادامه با هم می خوانیم:

1- از حضرت صادق علیه السلام روايت شده است كه فرمود: «در اوّل ووسط وآخر ماه آميزش نكن كه موجب سقط فرزند مى‌شود. واگر سقط نشود ديوانه به دنيا مى‌آيد، يا مبتلا به بيمارى صرع خواهد شد. ونطفه كسانى كه بيمارى صرع دارند اكثر در اوّل يا آخر ماه منعقد شده است».[من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 255، ح 1208.]

2. در حديثى آمده است كه حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود: «اى على، در اوّل ووسط ماه آميزش نكن كه زمينه بيمارى‌هاى جنون، خوره وفساد عقل را در همسر وفرزندت به وجود مى‌آورد».[من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 358، ح 1712؛ مكارم الأخلاق، ص 209.]

3-در حديثى معتبر آمده است كه: «آميزش ميان سپيده صبح تا طلوع آفتاب واز هنگام غروب آفتاب تا برطرف شدن سرخى مغرب ودر روزى كه آفتاب مى‌گيرد ودر شبى كه ماه مى‌گيرد ودر شب يا روزى كه باد سياه يا سرخ يا زرد مى‌وزد كراهت دارد. به خدا قسم، اگر در اين اوقات آميزش كنند وفرزندى به دنيا آيد آنچه را دوست دارند در آن فرزند نخواهند يافت، زيرا نشانه‌هاى خشم الهى را سبك شمرده‌اند».[محاسن، ص 311، ح 26؛ كافى، ج 5، ص 498، ح 1.]

4- … فقد رُوِيَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ( عليه السلام ) أنه قَالَ : ” مَنْ أَتَى أَهْلَهُ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ “.من لا يحضره الفقيه. ج۳ ص۴۰۳.

امام كاظم عليه السّلام فرمودند: «هر كس در محاق ماه (دو شب آخر ماه قمري) با زنش همبستر شود، خود را آماده سقط فرزند نمايد[یعنی احتمال آسیب جنین هست]».

5-انجام دادن مراسم عروسى (زفاف) به هنگامى كه قمر در عقرب است، يا تحت الشعاع[دو شب آخر ماه قمري]  باشد، كراهت دارد.

برای دانستن ایام مکروه و مستحب آمیزش برای بارداری می توانید از اینجا کلیک کنید و مقاله «آداب بچه دار شدن از منظر روایات» را در سایت هدانابخوانید.

چند نکته:

1- ملاک ماه قمری، محاسبه ماه بر اساس تقویم سال 1401می باشد. لذا اگر رویت هلال ماه های قمری با تقویم اختلاف داشته باشد، به آن دقت کنید.

2- براي فهم زمان قمر در عقرب نياز به محاسبات دقيق نجومي هست كه ما با دقت آن را برای شما آماده کرده ایم. براي ديدن ايام قمر در عقرب سال جاري (كه بر اساس تقويم نجومي تهيه شده است) بر روي تصوير شاخص بالاي صفحه، راست كليد كنيد و آن را ذخیره نمایید).

3- از دیر باز بحثی بین فقها مطرح است که ملاک خروج «قمر در برج عقرب» یا «قمر در صورت عقرب» است؟، ما پاسخ این سوال را در نوشتار «پژوهشی پیرامون قمر در عقرب» همراه با نظر برخی فقها در سایت هدانا مطرح کرده ایم(اینجا کلیک کنید)، به نظر ما ملاک قمر در  برج عقرب است و جدول بر همین اساس آماده شده است، اما اگر کسی بخواهد احتیاط کند و قمر در صورت عقرب را نیز رعایت کند می بایست حدود 48ساعت بعد از زمان خروج درج شده در جدول را ملاک قرار بدهد و از انجام امور مهم بپرهیزد.

4-حکم ازدواج در زمان قمر در عقرب را در نوشتار قبل مطرح کرده ایم از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

10 نظرات
  1. عبدالله می گوید

    سلام حاجی،
    اگر چند ساعت قبل از شروع ایام قمر در عقرب نزدیکی انجام بشه ولی تخمک گذاری در ایام قمر درعقرب باشه و لقاح انجام بشود بازهم مشکل داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ملاکک همان روز آمیزش هست نه تخمک گذاری
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محبوبه می گوید

    سلام.خوب چرا وقتی رویت ماه تغییر میکنه تقویم رو شما تغییر نمیدید؟یه جدول جدید درج کنید و بنویسید به علت تغییر در رویت فلان ماه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ملاک تقویم است، اگر در رویت تغییری ایجاد شد، مخاطبین عزیز در هنگام رجوع به تقویم این کار را انجام بدهند.
      انشاالله در آینده این تغییرات اعمال شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. صالح می گوید

    سلام.خانمی هر ماه زمان مناسب برای اقدام به بارداریشون همزمان با روزهای قمر در عقرب هست.از طرفی سن خانم هم زیاد شده و فرصت بارداری کم
    آیا راهی وجود داره که بتوان اثرات قمر در عقرب را از بین برد؟
    یا باید صبر کنن تا زمانی که این روزها تداخلی نداشته باشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اقدام در این ایام توصیه نمی شود.
      اگر چاره ای نیست، صدقه بدهند.!
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. حسین می گوید

    سلام چگونه تغییر می کند آیا زودتر می شود یا دیرتر ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      یک روز در ماهی که با تقویم تفاوت دارد جلوتر می رود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. *** می گوید

    سلام وقت به خیر با توجه به این که هلال ماه شوال یک روز دیرتر دیده شد آیا تقویم قمر در عقرب به هم می خوره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله تغییر می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر