وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خوردن چه گوشتی حلال است

0

خوردن چه گوشتی حلال است

فهرست این نوشتار:

خوردن چه گوشتی حلال استلگو رساله توضیح المسائل احکام خوراکی

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][خوردن حیوان حلال گوشت ذبح شده]

مسأله 2583 اگر حیوان حلال گوشت را به دستوری که بعداً گفته می‌شود سر ببرند (1) چه وحشی باشد و چه اهلی، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است (2) ولی بهیمه ای که انسان با آن وطی و نزدیکی کرده و حیوانی که نجاستخوار شده، اگر به دستوری که در شرع معین نموده‌اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سربریدن، گوشت آن حلال نیست.

(1) (مکارم): خوردن گوشت آن حلال است، خواه اهلی باشد یا وحشی، مگر حیوانی که انسانی با آن وطی و نزدیکی کرده که گوشت آن و حتّی گوشت بچه آن حرام است و همچنین حیوانی که نجاستخوار شده، مگر این که با دستوری که در شرع معیّن گردیده، آن را غذای پاک بدهند و پاک کنند.

(2) (خوئی)، (تبریزی): ولی حیوانی که انسان با آن وطی «نزدیکی» کرده و گوسفندی که شیر خوک خورده و همچنین حیوانی که نجاستخوار شده، اگر به دستوری که در شرع معین نموده‌اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سر بریدن، گوشت آن حلال نیست.

(گلپایگانی)، (صافی)، (نوری): ولی حیوانی که نجاستخوار شده، اگر به دستوری که در شرع معین نموده‌اند، آن را استبراء نکرده باشند، و حیوانی که انسان با آن وطی «نزدیکی» کرده ((صافی): و گوسفندی که شیر خوک به قدری خورده باشد که استخوانش از آن سخت شده باشد) بعد از سر بریدن، گوشت آن حلال نیست.

(زنجانی): بعد از جان دادن، بدن آن پاک و در نتیجه گوشت آن حلال است، البتّه در برخی موارد که در مسأله [2632] خواهد آمد حیوان حلال گوشت، حرام گوشت خواهد شد، لذا با سر بریدن گوشت آن حلال نمی‌شود.

(فاضل): ولی حیوانی که نجاستخوار شده، اگر به دستوری که در شرع معین نموده‌اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سر بریدن گوشت آن حلال نیست، و همین طور بهیمه ای را که انسان با آن وطی و نزدیکی کرده، گوشت آن و گوشت بچه آن حرام است.

(بهجت): ولی حیوان نجاستخوار که استبراء نشده و همچنین حیوانی که انسان با آن نزدیکی کرده گوشت آن حلال نیست.

(سیستانی): مسأله حیوان، چه وحشی باشد چه اهلی، اگر آن را به دستوری که بعداً گفته می‌شود، سر ببرند پس از جان دادن گوشت آن حلال و بدن آن پاک است. و برای حلال شدن شتر و ماهی و ملخ راه دیگری است که در مسائل آینده خواهد آمد.

[شکار حیوان اهلی]

مسأله 2584 حیوان حلال گوشت وحشی مانند آهو و کبک و بز کوهی و حیوان حلال گوشتی که اهلی بوده و بعداً وحشی شده مثل گاو و شتر اهلی که فرار کرده و وحشی شده است (1) اگر به دستوری که بعداً گفته می‌شود آنها را شکار کنند پاک و حلال است، ولی حیوان حلال گوشت اهلی مانند گوسفند و مرغ خانگی (و حیوان حلال گوشت وحشی که بواسطه تربیت کردن اهلی شده است (2)، با شکار کردن پاک و حلال نمی‌شود.

(1) (گلپایگانی)، (فاضل)، (صافی): و به سهولت، ذبحش میسّر نیست..

(مکارم): اگر به وسیله اسلحه (با دستوری که بعداً گفته می‌شود) آن را شکار کنند حلال است، ولی حیوان حلال گوشت اهلی را اگر شکار کنند، حلال نمی‌شود، همچنین حلال گوشت وحشی که به وسیله تربیت کردن اهلی شده است.

(سیستانی): وحشی یا سرکش شده است که نمی‌توان آن را گرفت..

(2) (گلپایگانی)، (صافی)، (فاضل): و ذبحش به سهولت میسور است..

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست]

[شرط شکار حیوان وحشی]

مسأله 2585 حیوان حلال گوشت وحشی در صورتی با شکار کردن پاک و حلال می‌شود که بتواند فرار کند یا پرواز نماید بنا بر این بچه آهو که نمی‌تواند فرار کند و بچه کبک که نمی‌تواند پرواز نماید، با شکار کردن پاک و حلال نمی‌شود (1) و اگر آهو و بچه‌اش را که نمی‌تواند فرار کند با یک تیر شکار نمایند، آهو حلال و بچه‌اش حرام است.

(1) (مکارم)، (بهجت)، (زنجانی): بقیّه مسأله ذکر نشده.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/SA4aQt

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام خوردن و آشامیدن

 



کلید: خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است ر خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است خوردن چه گوشتی حلال است[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.