وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دستور العملي براي حل مشكلات جوانان

15

دستور العملي براي حل مشكلات جوانان

آيت الله بهجت قدس سره از جمله عالمان رباني است كه در مكتب اهل البيت عليهم السلام رشد يافته است.

ايشان از اعاظم علم و عمل هستند كه سالها با طي رياضت هاي شرعي بر قله عرفان قدم نهاده اند. جايگاه وي‍ژه ايشان در راهنمايي طريق عرفاني دين براي سالكان اين مسير بخوبي آشكار است. ايشان طي يك دستورالعمل، كه داراي پشتوانه روايي است راه برون رفت از مشكلات و مسائل پيچيده را مطرح نموده اند.

از اين دستور العمل و ذكر مي توان در زمينه ازدواج جوانان و اشتغال نيز استفاده كرد. دستوري كه در جهات معنوي نيز زمينه ساز فتح ابواب معرفت الهيست.

پرسش. چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می‌شوم و راه‌ها به رویم بسته می‌شود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هر چه از خدا طلب یاری می‌کنم، راه مساعدی گشوده نمی‌شود؟

پاسخ. بسمه‌تعالی
زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفر الله». هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید. والله‌العالم.

 

استغفار
استغفار



كليد: دستور العملي براي حل مشكلات جوانان دستور العملي براي حل مشكلات جوانان دستور العملي براي حل مشكلات جوانان دستور العملي براي حل مشكلات جوانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

15 نظرات
  1. سمیرا می گوید

    با سلام. ببخشید آیا منظور از اعتقاد کامل مطمئن بودن از حصول نتیجه است؟ یا شامل موارد دیگری هم می شود. ممنون میشم بفرمایید چه زمانی میتونیم بگیم که ذکری یا عملی را با اعتقاد کامل انجام دادیم؟ با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اعتقاد کامل منظور اعتقاد به محتوای ذکر و اعتقاد به درخواست از خدا و توحید می باشد.
      یعنی قلبا از گناه با گفتن استغفار توبه کند و با قلب خود به خداوند توجه کند.
      هر چقدر حضور قلب زیاد باشد آثار اذکار بیشتر است، برای حضور قلب رعایت مقدمات نیز خوب است مثلا در بین الطلوعین، با وضو بودن و … باید رعایت شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. مینا می گوید

    سلام . ممنون از سایت خوبتان . به شدت از خرافات فراری ام . دختر یک روحانی سرشناس شخصی رو برای سرکتاب معرفی کرد . بهم گفت از یه جای نحس عبور کردی و یه نحسی داری و بختت سنگینه و در حد بسته شدنه . بنظر خودم حرف الکی میزنه . بعد گفت ۳۰۰ بده برا دعا . آخه تا علی و مهدی هستن رو اوردن به اینا چرا ؟! بعدشم انقدر من حرم ائمه رفتم که اگه بقول خودش مکان نحسی بوده با این حرم رفتنا باطل شده . یعنی اون مکان نحس از حرم امام قوی تره ؟ حرف الکی میزنه
    ولی مشکل خودم اینه : خاستگار هست ولی پا پیش نمیزارن . یعنی علاقه هست و حتی پیگیر شدن ولی جلو نمیان . خودم همش حس میکنم بختم سنگینه . کاری به حرف اون ادم ندارم . خودم با توجه به شرایطم حس میکنم نمیتونن بیان طرفم و پا پیش بزارن با اینکه چقدر علاقه و احترام هست و حتی پیگیری. چقدر مادرم مهربونه و همه دوسش دارن . چقدر داداشام رو دوس دارن . اصلا یه وضع عجیبه . اصلا انگار یه حالت سنگینی دارم تو ازدواج . رفتار من مشکلی نداره . همیشه لبخند میزنم و با همه مهربونم و خودمو نمیگیرم . منظورم از سنگینی سنگینی رفتار و اخلاق به معنای غرور و تکبر در ارتباطات نیست . از لحاظ بخت میگم .
    حالا پیشنهاد شما چیه ؟
    برام خیلی دعا کنید . یکم خستم . چون نمیدونم مشکلم چیه خسته شدم . از توسل و دعا خسته نیستم . نمیدونم کار من چطور راه میوفته . با کدوم دعا و توسل به کی . به عبارتی ادرس دقیق حل مشکلمو نمیدونم .
    مثلا خواب دیدم ایت الله بهجت گفتن بعد ۷ ماه برو مشهد برا حاجتت . شرایطش نبود ولی ۷ ماه بعد یکی از بستگان گفت دارم میرم مشهد میای ؟ اصلا عجیب بود . بعد دقیقا از همون مکانی که خواب دیدم سر در اوردم . راهرو کنار شیخ بهایی . بعد اون دو بار دیگه رفتم مشهد ندیدم اونجارو . خواب درست که تعبیر شد در این زمینه زیاد دیدم ولی حاجتم داده نشد . اهل خواب و خرافات نیستم . همین جوری برا اطلاعات بیشتر جهت کمک تعریف کردم . با تشکر از شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اینکه اینگونه فکر می کنید و به دنبال خرافات نیستید بسیار جای شکر و تحسین دارد. قطعا این گفتن نحسی و اینها و بعد درخواست پول، شیادی است!. و به هیچ عنوان نباید به دنبال چنین افرادی رفت و اینها نه تنها مشکلات را حل نمی کنند بلکه گره های سنگینی بر زندگی افراد می اندازند. مواردی داشته ایم که گرفتاری های عجیبی برای افراد در رجوع به این افراد ایجاد شده است.

      آنچه که هست روحیه دعا و توسل به اهل البیت علیهم السلام را قوی تر ادامه بدهید، با همین توسلات است که انسانهای وارسته ای مثل آیت الله بهجت به مقامات عالی رسیدند، پس ره چنان رو که رهروان رفتند.
      توصیه ما به شما همان توصیه آیت الله بهجت به ازدواج جوانان هست، مدتی نماز جعفر طیار بخوانید، به شیوه زاد المعاد، در سایت هدانا دستور ایشان هست، سرچ کنید و انجام بدهید، نماز جعفر طیار جایگاه ویژه ای در حل مشکلات دارد.
      درباره طلسم، نحسی و هر مانع دیگری که بر فرض اینکه باشد، راهش این است به دستورات آیت الله بهجت عمل کنید، ایشان دستوراتی در این زمینه دارند ، انجام بدهید و یقین کنید که اگر هم کلیدی برای این مشکلات باشد و کسی بتواند حل کند دستور ایشان هست، لذا از اینجا کلیک کنید و کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ف می گوید

    با سلام.
    ممنون از سایت خودتون.
    من یک سوال داشتم ک مدتیه توی زندگیم فقط مشکل افتاده و همش استرس داریم من و شوهرم توی زندگیمون یا اینکه برنامه ریزی برای کاری میکنیم یک اتفاق میفته ک اون جوری ک میخواییم هیچی پیش نمیره. رزق و روزیمونم ک متوجه ام کم شده و فقط دعوا و بگو مگو داریم.ممکنه راه حلی بهم نشون بدید؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای حل مشکلات زیاد استغفار داشته باشید، حتما مدتی نماز جعفر طیار بخوانید، بسیار تاثیر گزار هست.
      قناعت در امور را هم سرلوحه قرار بدهید و به خدا توکل کنید. گاهی برخی از استرسها بخاطر عدم توکل به خداست.
      توصیه می کنیم زندگی بزرگان دین را بخوانید، مثل آیت الله بهجت، روح انسان را بزرگ می کند و افق دید انسان بالا می رود. قبل از خواب چند خاطره از ایشان را با دقت بخوانید و فکر کنید.
      شما به همسرتان با زبان خوب انرژی بدهید، مردها بسیار نیازمند تعریف و تمجید و آرامش همسرشان هستند، بازخورد رفتار مثبت ایشان شما و زندگی را متحول می کند.
      در هر مشکلی نیمه پر را ببینید، شما زبان به گلایه باز نکنید و همواره به خدا توکل کنید و در کنارش تلاش کنید. اینها رمز خوشبختی است.
      یک مشاور و دوست خوب هم می تواند در این مسیر به شما کمک کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  6. امیر می گوید

    سلام لطفا یه راهی نشونم بدید که از شر((واقعا شره)) مسئله احتلام خلاصی پیدا کنم واقعا از ته وجود ازارم میده حتی اگه احتلام راه خلاصی اگه نداشت حداقل تعداد دفعاتش کم بشه چون خیلی رو روح و روانم تاثیر بدی میزاره انقدری که از زندگی کردن خسته میشم با رخ دادن احتلام گه گاهی آرزوی مرگ میکنم واقعا اعصابم رو خورد میکنه گاهی وقتا زیاد غذا نمیخورم خیلی چیزارو ترک کردم از غذاها
    حتی اگرم غذا نخوردن باعث بشه احتلام نشم واقعا میزارم کنار غذا خوردنو
    ازتون ممنون میشم راهی رو بهم نشون بدید چون بدجور دستو پنجه نرم میکنم با این موضوع
    اصلا خیلی شبها خواب راحتی ندارم حتی اگه خوابیدن هم واسم لذتی داشت دیگه اون لذت هم نابود شده
    حتی از مسافرت کردنم میترسم و از بیشتر یا تقریبا تموم مسافرت ها خودداری میکنم چون حتی حتی یکبار هم احتلام بشم اون لذت مسافرت از جلوی چشمم میفته
    از لبنی جات تقریبا ۹۸%گذاشتم کنار
    پیاز هم همینطور اون رو هم دیگه حتی اگه تو غذایی باشه میزارم کنار حتی اگه نون فقط بخورم
    و… اما اگه چیزهایی دیگه ای هست لطفا بگید
    فقط تعداد احتلام خیلی کم بشه ازتون ممنونم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در سن ازدواج هستید، به فکر ازدواج باشید انشاالله.
      – از دیدن تصاویر مهیج خودداری کنید، مراقب کانالها و شبکه مجازی باشید.
      – موسیقی گوش دادن، قوه خیال را بازی می دهد. تلویزیون نگاه کردن، فیلم و … .
      – این دعا را نیز قبل از خواب بخوانید: أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الِاحْتِلَامِ وَ مِنْ سُوءِ الْأَحْلَامِ وَ أَنْ يَلْعَبَ بِيَ الشَّيْطَانُ فِي الْيَقَظَةِ وَ الْمَنَامِ. الكافي، ج‏۲، ص: ۵۳۷

      وفقکم الله لکل الخیر

  7. reza می گوید

    سلام
    بنده حقیر سوالی داشتم که ممنون میشم کاربردی جواب بدید?
    من باید چطوری اراده خودم قوی کنم؟?
    بی اراده بودن من باعث میشه که نتونم شبها برای نافله شب و نماز صبح بیدار بشم یا اینکه نتونم برنامه روزانه خودم درست انجام بدم یا گناهانی که بهشون عادت کردم ترک کنم یا اینکه در ریاضت و عرفان عملی موفق باشم؟???
    دیگه از این تنبلی ها و بی ارادگی خسته شدم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای تقویت اراده، با افرادی که اراده های محکمی دارند ارتباط داشته باشید با افراد مومن و خوبی که در راه خدا قوی هستند.
      راه بعدی مطالعه زندگی علما و بزرگان دینی مثل آیت الله بهجت هست، شبها قبل از خواب چند صفحه از زندگی آیت الله بهجت را بخوانید و فکر کنیدف پس از مدتی اراده شما تقویت می شود. همانطور که اگر شما کنار کوه قرار بگیرید حس قدرت و بزرگی را می فهمید و درک می کنید.
      برای نماز شب، سعی کنید موسیقی را اصلا گوش نکنید، اراده را ضعیف می کند. شبها سعی کنید کمتر تلویزیون نگاه کنید و زود و با وضو بخوابید و برخی از ادعیه مفاتیح الجنان را قبل از خواب بخوانید. در حالات معنوی شما بسیار تاثیر گزار هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. حجت الاسلام حامد جوارانی می گوید

      سلام علیکم
      ضمن اجرای توصیه های برادر طاها عزیز فایل های صوتی زیر را تهیه کنید وروزانه از هرکدام یک فایل صوتی را گوش کنید ضمنا به لینک مشاوره زیر بروید و برای برطرف کردن مشکلات خصوصی در عرصه های روحی، اخلاقی، تربیتی، خانوادگی و علمی می‌توانید با تکمیل دقیق فرم حاضر از خدمات مشاوره ای استفاده کنید و با گرفتن برنامه از استاد عزیز شجاعی به زندگی خود برنامه و نظم بدهید و با تنبلی و بی حوصلگی مبارزه کنید
      موفق باشید
      ۱-فایل های صوتی تنبلی و بی حوصلگی= http://yon.ir/JpAKF
      ۲-فایل های صوتی یاد خدا=http://yon.ir/oMFKm
      ۳-مشاوره=http://yon.ir/jRDNe

  8. فاطمه می گوید

    سلام . خیلی این سایتو دوست دارم یکی از معدود سایتهاییکه به مسایل روز جوانان پرداخته که مشکلات عمده اونها از جمله شعل و ازدواجه واز مطالب متنوع هم استفاده میکنه تا از یکنواختی دربیاد . ضمن اینکه همه باید بدانیم تلاش و پشتکار و همت پیش شرط بر اورده شدن دعاست نه اینکه بنشینیم و فقط دکر بگیم و دعا کنیم ….

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باعث افتخار ماست که مخاطب سایت هدانا هستید و خدا را شاکریم.
      ان شاالله بتوانیم بهتر از قبل کار کنیم و نظر مساعد شما و سایر مخاطبان خوب هدانا را بیش از گذشته با توجه به توفیقات الهی جلب کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر