وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رجعت در دین یهود

0

رجعت در دین یهود

آيا بحث رجعت را اديانى مانند يهوديت قبول دارند يا خير؟

بر اساس آنچه درلغت‏نامه ‏ى دهخدا آمده‏است، كلمه‏ى رجعت نزد شيعه، بازگشت امام است پس از غيبت او و يا در نزد برخى اديان، بازگشت حضرت عيسى، عليه‏السلام، به دنيا در آخرالزمان و يا اعتقاد به بازگشت حضرت رسول، صلى‏الله عليه و آله.

البته رجعت به اين معنا و مفهوم، بيش‏تر پيرامون بازگشت منجى و مصلح آخرالزمان است و به عبارتى موعود ملل كه در تمام اديان و مذاهب مختلف جهان، اعم از وثنيت، كليميت، مسيحيت، مجوسيت، اسلام و… از اين مصلح آخرالزمان كه عدالت‏گستر و پايان‏دهنده‏ى جنايت‏هاى انسان مى‏باشد، گفت‏وگو شده‏است. نويد آن مصلح بزرگ جهان، علاوه بر قرآن مجيد، در تمام كتاب‏هاى آسمانى چون انجيل، تورات و زبور آمده‏است. اگرچه غير از قرآن مجيد، ساير كتاب‏هاى‏آسمانى تحريف شده‏اند، ولى جملاتى از دستبرد ديگران مصون مانده‏است. در زبور داوود، عليه‏السلام، كه با عنوان مزامير در لابه ‏لاى عهد عتيق آمده‏است، نويدهايى درباره‏ى ظهور مهدى موعود، عج، داده شده‏است كه مى‏توان گفت در هر بخش از زبور اشاره‏اى به ظهور آن حضرت، نويدى از پيروى صالحان بر شريران، تشكيل حكومت واحد جهانى، تبديل اديان و مذاهب به يك دين محكم و آيين مستقيم موجود است. يكى از آياتى كه در قرآن مجيد درباره‏ى امام زمان (عج) است و در روايت‏هاى متواتر از طريق شيعه و سنى به ظهور آن حضرت تفسير شده‏است، آيه‏ى 105 سوره‏ى انبياست كه مى‏فرمايد: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادى الصالحون علاوه بر ذكر تورات، در زبور نوشتيم كه بندگان صالح من، وارث زمين خواهند شد» و جالب اين‏كه همين عبارت در زبور فعلى از دست‏خوش تحريف، مصون مانده‏است.

اين عبارت، متنى از زبور است كه: «زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند، وارث زمين خواهند شد. هان بعد از اندك زمانى شرير نخواهد بود» و در آخر فصل، مصلح آخرالزمان را كسى مى‏داند كه مى‏آيد و قوم‏ها را به انصاف، داورى خواهد نمود و آسمان و زمين را شاد مى‏كند و….

عهد عتيق نيز براى مهدى موعود يا همان منجى آخرالزمان، همين صفات عدالت‏گسترى و ياورى مظلومان را بيان مى‏كند و مى‏گويد «اگر چه تأخير نمايد، برايش منتظر باش زيرا كه البته خواهد آمد و درنگ نخواهند نمود بلكه جميع امت‏ها را نزد خود جمع مى‏كند و تمامى قوم‏ها را براى خويشتن فراهم مى‏آورد» و در عهد جديد (اناجيل) آمده است «درباره‏ى مصلح آخر الزمان كه با شكوه و جلال ظهور خواهد كرد، تحت عنوان پسر انسان كه البته هيچ‏كس زمان ظهورش را نمى‏داند». توضيح اين‏كه كلمه‏ى «پسر انسان» مطابق نوشته‏ى يك دانشمند غربى، در كتاب قاموس مقدس، هشتاد بار در عهد جديد تكرار شده است. كه فقط سى مورد آن قابل تطبيق با حضرت عيسى، عليه‏السلام، مى‏باشد و پنجاه مورد ديگرش جز با مهدى موعود (عج) تطبيق نمى‏كند.

چنانچه ذكر شد، رجعت به معناى بازگشت امامت پس از غيبت و منتظر بودن در بسيارى از اديان حتى كتب مقدس هنديان نيز ذكر شده‏است و جنبه‏ى عمومى دارد.

معناى ديگر رجعت كه از مسلمات مذهب اماميه است، عبارت‏است از رجوع نمودن عده‏اى از مؤمنان خالص و ساير اهل بيت، عليهم‏السلام، و نيز عده‏اى از آن‏هايى كه محض در كفر و شكر و عناد بوده‏اند، به دنيا، در زمان ظهور حضرت مهدى (عج). اين مطلب امرى است كه عقلاً ممكن و امتناع ذاتى ندارد و نسبت به قدرت حضرت آفريدگار سهل است و امامان معصوم، عليهم‏السلام، به آن خبر داده‏اند. علامه محمدباقر مجلسى (ره) مى‏گويد: «قريب دويست حديث درباره‏ى رجعت وارد شده‏است و اعتقاد اجمالى به آن واجب است و دانستن كيفيت رجعت و مدت آن و تعيين افرادى‏كه به دنيا بر مى‏گردند لازم نيست. دليل بر اثبات اين عقيده، اجماع اماميه است زيرا احدى از آن‏ها با اين عقيده مخالفت نكرده‏است، البته اقليت بسيار كوچكى از شيعه، رجعت را به معناى بازگشت و حكومت اهل بيت، عليهم‏السلام، تفسير كرده‏اند، نه بازگشت و زنده شدن مردگان. كه اين مفهوم لطمه‏اى به اجماع نمى‏زند».

در قرآن مجيد رجعت، اجمالاً در پنج مورد از امت‏هاى پيشين آمده‏است.

(بقره/ 59، 56، 73، 243 و 259 مائده/ 110).

آخرين سخن اين‏كه شيعه در عين اعتقاد به رجعت كه آن را از مكتب اهل بيت، عليهم‏السلام، گرفته است، منكران رجعت را كافر نمى‏شمارد چرا كه رجعت از ضروريات مذهب شيعه است نه از ضروريات اسلام. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى‏

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.