وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

احکام اختصاصی زنان در ماه رمضان همراه با پرسش و پاسخ

168

احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

فهرست این نوشتار:

 

1-قبل از هر چیز باید تعریف حیض و انواع عادت ماهانه را مطالعه و با نوع عادت ماهانه خود آشنا باشید!، برای همین منظور در تکمیل نوشتار حاضر از اینجا کلیک کنید و احکام جامع حیض یا همان پریودی را مطالعه نمایید.

2-در نوشتار قبل موضوع با عنوان «ندیدن علایم حیض و زمان شروع عبادت» / «وظیفه زن حائض پس از قطع خون»، مطرح شد، در تکمیل نوشتار حاضر حتما این مطلب را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

3-احکام لکه بینی را می توانید از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

۱- طبق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

عادت ماهيانه بانوان
حائض شدن در حال روزه

۲۰۱٫ اگر زن در ماه مبارک رمضان دو ساعت يا کمتر مانده به اذان مغرب حيض شود، آيا روزه‌‏اش باطل مى‌‏شود؟
ج) روزه‌‏اش باطل است.

۲۰۲٫ اگر زنى که به‌خاطر نذر روزه روز معيّنى روزه‏‌دار است، در حال روزه حيض شود، چه تکليفى دارد؟
ج) روزه‌‏اش با عادت شدن، ولو در يک جزء از روز باشد، باطل مى‌‏شود و قضاى آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.

۲۰۳٫ زنى که مى‌‌خواهد شصت روز روزه کفاره بگيرد و در اثناء به روزهاى عادت ماهانه و امثال آن مى‌‌رسد چه بايد بكند؟
ج) پس از پايان آن روزها مى‌‌تواند بقيه‌ى روزه‌ها را بگيرد و لازم نيست آنها را از سر بگيرد.

پاك شدن از حيض پيش از اذان صبح

۲۰۴٫ اگر زن حائض در ماه رمضان، پيش از اذان صبح از حيض پاك شود، تكليف او چيست؟
ج) اگر براى غسل وقت دارد، بايد غسل كند و اگر وقت تنگ است، بايد تيمّم كند و روزه‌‏اش صحيح است. و اگر از روى عمد، غسل يا تيمم نكند، روزه‌‏اش باطل است و بايد كفّاره بدهد.

علم به پاك شدن از حيض در اثناى روز ماه رمضان

۲۰۵٫ اگر زنى بعلت عدم اطمينان به پاکى از حيض, در سحر ماه رمضان غسل نکند و در بين روز متوجه شود كه پاک شده‌ بوده آيا تکليفش در اين روز امساک است؟
ج) در فرض سؤال اگر مفطرى را مرتكب نشده، نيّت روزه مى‌‌کند و بنابر احتياط واجب اين روز را قضا نمايد اما در صورت ارتكاب مفطر كفّاره آن روز بر او واجب نيست. استفتائات رهبري.

رؤيت خون حيض در ميان روز براى بانوان روزه‌دار

س: اگر زن روزه‏ دار در روز مثلاً يك ساعت به غروب خون حيض مشاهده كند، تكليف روزه‏اش چگونه است؟
ج) روزه باطل مى‏ شود و بايد بعد از ماه رمضان، قضا كند.

علم به پاك شدن از حيض در اثناى روز ماه رمضان

س: اگر زنى بعلت عدم اطمينان به پاکى از حيض, در سحر ماه رمضان غسل نکند و در بين روز متوجه شود.
كه پاک شده‌ بوده آيا تکليفش در اين روز امساک است؟
ج) در فرض سؤال بايد نيت روزه کند ولى به احتياط واجب بايد قضاى آن را هم بگيرد.

قضای روزه و نمازهای خوانده شده در ايام حيض

س: در چند سال ابتداى بلوغم نسبت به وجوب غسل بعد از حيض آگاه بودم منتها نمی‌دانستم بعد از مشاهده لكه‌هايی كه اوصاف خون دارند قبل از ده روز بايد دوباره غسلم را تجديد كنم و اصلاً گمان نمی‌كردم اين كار اشكال داشته باشد تا اينكه استفتائات آقا را خواندم و به اين مطلب پی بردم. حال در مورد نمازها و روزه‌هايی كه با اين غسل خوانده‌ام حيرانم، آيا همه‌شان دوباره بايد مجدداً قضا شوند؟ آيا می‌توانم به‌جای قضا كردن كفاره‌ی روزه‌هايم را بدهم؟
ج) روزه‌هايی را كه در ايام ديدن لك گرفته‌ ايد، قضا نماييد ولی روزه‌هايی را كه پس از قطع كامل خون بدون غسل گرفته‌ايد صحيح است و قضا ندارد ولى نمازهايی را كه پس از قطع كامل حيض بدون غسل خوانده‌ايد، بايد قضا نماييد. ضمناً کفاره به جاى قضا کفايت نمى‌کند.

روزه بانوان

س: اگر زن حائض در ماه رمضان، پيش از اذان صبح از حيض پاك شود، تكليف او چيست؟
ج) اگر براى غسل وقت دارد، بايد غسل كند و اگر وقت تنگ است، بايد تيمّم كند و روزه ‏اش صحيح است. اگر از روى عمد، غسل يا تيمم نكند، روزه ‏اش باطل است و بايد كفّاره بدهد.


ترك غسل و روزه با احتمال پاك‌شدن از حيض

س: عادت ماهيانه بنده معمولاً ۸ روز است و حتی گاهی اوقات بيشتر می‌شود. و اگر زودتر غسل کنم بعد از غسل بصورت ناچيز لک می‌بينم.در ماه مبارک رمضان در سحر، در حالی که ۶ روز و ۱۸ ساعت از آغاز عادت گذشته بود (تقريبا ۷ روز کامل) لک قابل تشخيصی نديدم و غسلی هم نکردم ولی احتمال قوی به پاک بودن می‌دادم. به‌هرحال غسل نکردم و آن روز روزه نگرفتم و در نيمه همان روز اطمينان پيدا کردم که پاک شده‌ام.

حال آيا به‌خاطر سهل‌انگاری با وجود اينکه احتمال قوی به پاک شدن می‌دادم، فقط قضا بر من واجب است يا کفاره نيز واجب است؟
ج: اگر شک در پاك شدن داشته باشيد، بايد خود را وارسى نماييد؛ و در صورت سهل‌انگاری کفاره نيز واجب است مگر آنکه اطمينان به حيض داشته باشيد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


۳- مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

آيت الله مكارم شيرازي 1

*‌ استفتاء سايت هدانا از دفتر حضرت آيت الله مكارم شيرازي

كد استفتاء : ۹۴۰۴۲۳۰۳۱۴

سوال:  اگر خانم شب غسل حیض كند ولی (در) روز که روزه بوده است لکه زرد ببيند آیا روزه اش باطل است و دوباره باید غسل كند؟

پاسخ: 

چنانچه خون حيض (حتي اگر بصورت لکه کمرنگي باشد) از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر مجموع ( پاکي و خون) از ده روز تجاوز نکند همه آن حيض محسوب مي شود.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر آیت الله مکارم شیرازی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زن روزه داری که 5 دقیقه قبل از اذان حیض شده

پرسش : لطفا بفرمایید اگر زنی ۵ دقیقه قبل از اذان مغرب بفهمد که حیض شده آیا روزه او باطل است؟
پاسخ : 1ـ هرگاه بعد از غروب آفتاب باشد روزه او صحیح است.
382: اگر شخص جُنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است; ولى اگر توانایى بر غسل ندارد، یا وقت تنگ است تیمّم نماید، امّا اگر از روى عمد نباشد روزه اش صحیح است. و زنى که از حیض یا نفاس پاک شده و تا اذان صبح غسل نکرده در حکم کسى است که باقى بر جنابت مانده است.

سؤال 382: اگر شخص جُنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است; ولى اگر توانایى بر غسل ندارد، یا وقت تنگ است تیمّم نماید، امّا اگر از روى عمد نباشد روزه اش صحیح است. و زنى که از حیض یا نفاس پاک شده و تا اذان صبح غسل نکرده در حکم کسى است که باقى بر جنابت مانده است.

سؤال 383: آیا باطل شدن روزه به خاطر بقاء بر حیض و نفاس، مخصوص روزه ماه مبارک رمضان و قضاى آن است، یا شامل تمام روزه ها مى شود؟

جواب : در صورتى که از حیض و نفاس پاک شده باشد، ولى هنوز غسل نکرده است، روزه ماه رمضان و قضاى آن در چنین حالتى اشکال دارد و غیر آن اشکال ندارد، ولى اگر هنوز از حیض یا نفاس پاک نشده است روزه براى او جایز نیست.

مسأله 384: اگر در ماه مبارک رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و براى غسل وقت نداشته باشد و تیمّم کند، روزه اش صحیح است، امّا اگر براى هیچ کدام از غسل و تیمّم وقت ندارد باید بعداً غسل کند و روزه او نیز صحیح است.

مسأله 385: اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود نمى تواند روزه بگیرد، همچنین اگر در اثناء روزه، خون حیض یا نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد.

مسأله 386: اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهى کند، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است، ولى چنانچه کوتاهى نکند، مثلا منتظر باشد که حمّام باز شود، یا آب حمّام گرم شود و تا اذان غسل نکند در صورتى که تیمّم کرده باشد روزه او صحیح است.

سؤال 387: اگر زنى که در حال حیض یا نفاس بوده پس از پاک شدن غسل را فراموش کند و تا آخر ماه مبارک رمضان به همین شکل روزه بگیرد و غسل واجب یا مستحبّ دیگرى هم نکرده باشد، روزه هایش چه حکمى دارد؟

جواب : احتیاط واجب آن است که روزه ها را قضا کند، ولى کفّاره ندارد.
> رساله احکام بانوان > کارهایى که روزه را باطل مى کند
سؤال ـ زنى که در حین سفر، مثلا در هواپیما یا قطار، از حیض پاک مى‌شود و نمى‌تواند غسل کند چه وظیفه‌اى دارد؟
جواب : چنانچه بتواند، تیمّم مى‌کند و نماز خود را با همان حال انجام مى‌دهد، و اگر نتواند تیمّم کند نماز را احتیاطآ با همان حال مى‌خواند و بعد قضا مى‌کند (این در حال تنگى وقت است).
مسأله ـ زن مستحاضه باید روزه ماه رمضان را بگیرد، و در صورتى روزه او صحیح است که غسل نماز مغرب و عشاى شبى که مى‌خواهد فرداى آن را روزه بگیرد بجا آورد، و همچنین غسلهاى روزى را که روزه است (بنابر احتیاط واجب).
سؤال ـ آیا شرط صحّت روزه مستحاضه کثیره فقط انجام غسل است؟ یا شرائط دیگرى، از قبیل تعویض نوار بهداشتى آلوده، و جلوگیرى از سرایت خون به سایر اعضا، نیز معتبر است؟ شرط صحّت روزه براى مستحاضه قلیله چیست؟
جواب : انجام غسل کافى است، و روزه مستحاضه قلیله شرط خاصّى ندارد.
مسأله ـ هر گاه زن روزه دار بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه شود براى روزه آن روز غسلى ندارد.
سؤال ـ چنانچه زن مستحاضه وظائفش را انجام دهد، آیا مى‌تواند براى زنان امام جماعت شود؟ یا روزه نذرى بگیرد؟ یا براى میّتى روزه استیجارى انجام دهد؟
جواب : مانعى ندارد.
مسأله 464ـ کسى که به واسطه حیض روزه ماه رمضان را نگیرد و پیش از پایان ماه رمضان از دنیا برود لازم نیست روزه هایى را که نگرفته براى او قضا نمایند.

سؤال 99 ـ اگر زنى به وسیله خوردن قرص از عادت ماهانه خود جلوگیرى نماید، آیا مى تواند با آن حال قرآن بخواند و روزه و حج و سایر عبادات را انجام دهد؟

جواب: مى تواند و اعمال او اشکالى ندارد.

روزه ایام لکه بینی قبل از عادت ماهانه

پرسش : خانمی که قبل از عادت ماهیانه یکی دو روز لکه زرد رنگ می بیند سپس پاک میشود و دوباره تکرار می گردد حکم بر پاکی فرموده اید و این حالت را استحاضه قلیله بیان نموده اید. با توجه به اینکه این حالت در ایام رمضان نیز اتفاق میافتد و پس از دو سه روز نشانه های حیض ظاهر می گردد آن ایام ابتدایی روزه چه حکمی دارد و اگر کسی نماز و روزه را انجام داده باشد آیا روزه قضا دارد؟
پاسخ : نماز و روزه او در آن ایام ابتدایی صحیح است.

دیدن لکه خون در اول روز برای روزه دار

پرسش : در اول صبح ،لکه خونی دیدم و دیگر تا موقع افطار خونی ندیدم البته نماز ظهر وعصر را خواندم آیا روزه بنده قبول است؟
پاسخ : در صورتی که استمرار نداشته باشد روزه شما صحیح است.

لکه بینی بعد از ایام عادت ماهانه

پرسش : اگر هفت روز عادت ماهانه زن تمام شود و زن روزه بگیرد اما در روز هشتم یا نهم لکه ای زرد رنگ ببیند که نداند خون حیض است یا ترشحاتی دیگر، وظیفه ی او چیست؟
پاسخ : چنانچه از ده روز بگذرد به مقدارى که در ماههاى قبل خون مى دیده عادت ماهانه قرار مى دهد، و بقیّه حکم استحاضه دارد. و اگر از ده روز تجاوز نکد همه آن حیض محسوب مى شود.

لکه بینی بعد از قطع شدن خون حیض

پرسش : من خانمی هستم که ۳ روز حیض می باشم بعد از آن یک روز قطع شده و دوباره لکه خون مشاهده می کنم تکلیف اینجانب در این مدت برای روزه گرفتن چگونه است ؟
پاسخ : در صورتیکه زمان لکه بینی به اضافه آن چهار روز از ده روز تجاوز نکند همه حکم عادت ماهانه را دارد و الا همان 3 روز عادت ماهانه است.

لکه هایی که بعد از استفاده قرص دیده می شود

پرسش : بنده در حال استفاده از قرص های ضد پریود هستم اما لک دیده ام در ضمن روز هفدهم پاک بودنم می باشد و همچنین نظم عادت ماهیانه ام مدتی است به هم خورده لذا خواهشمندم مرا راهنمایی بفرمایید که نماز و روزه ام را انجام بدهم یا خیر؟
پاسخ : اگر سه روز متوالی ادامه یابد در حکم حیض است و در غیر اینصورت حکم استحاضه را دارد.

پاک شدن از حیض یا نفاس قبل از أذان صبح

مسأله ۱۳۸۳ـ اگر در ماه مبارک رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و براى غسل وقت ندارد تیمم کند و روزه اش صحیح است، اما اگر براى هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد باید بعداً غسل کند و روزه او نیز صحیح است.

پاک شدن از حیض یا نفاس بعد از أذان صبح

مسأله ۱۳۸۴ـ اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود نمى تواند روزه بگیرد، همچنین اگر در اثناء روز خون حیض یا نفاس ببیند اگر چه نزدیک مغرب باشد.

کوتاهى در غسل کسى که قبل از أذان پاک شده

مسأله ۱۳۸۵ـ اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهى کند، بنابراحتیاط واجب روزه اش باطل است، ولى چنانچه کوتاهى نکند، مثلاً منتظر باشد که حمام باز شود یا آب حمام گرم شود و تا اذان غسل نکند در صورتى که تیمم کرده باشد روزه او صحیح است.

حیض و نفاس و بیمارى بعد از باطل کردن عمدی روزه 

مسأله ۱۴۱۲ـ هرگاه روزه خود را عمداً باطل کند، بعد به مسافرت برود، کفاره از او ساقط نمى شود، ولى اگر عمداً روزه خود را باطل کند بعد عذرى مانند حیض یا نفاس یا بیمارى براى او پیدا شود کفاره بر او واجب نیست.

کسى که بر أثر عذر شرعى روزه نگرفته و با همان عذر فوت کرده

مسأله ۱۴۳۲ـ کسى که به واسطه بیمارى یا حیض و نفاس روزه ماه رمضان را نگیرد و پیش از پایان ماه رمضان از دنیا برود لازم نیست روزه هایى را که نگرفته براى او قضا نمایند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمیمكارم شيرازي


۲- مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

 

پرسش: ایا زن پس از قطع خون حیض و نفاس که میتوانسته قبل از طلوع فجر غسل کند وروزه بگیرد ؟

پاسخ: زن پس از قطع خون حیض و نفاس که میتوانسته قبل از طلوع فجر غسل کند و روزه بگیرد اگر اهمال کرده تا طلوع فجر ناپاک بماند روزه آن روزش باطل است و همانند بقاء عمدی بر جنابت میباشد و آن روز را از روی ادب امساک میکند و بعد،قضا به جا میآورد و اگر غسل ممکن نباشد باید تیمم نماید.
 

۲پرسش: اگـر زن در شب ماه رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند حکمش چیست ؟

پاسخ: اگـر زن در شب ماه رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند , واگر وظیفه اش تیمم است تیمم ننماید , روزه آن روز را باید تمام کند و قضای آن را نـیـز بگیرد , و در روزه قضای ماه رمضان اگر عمدا غسل وتیمم را ترک کند , بنابر احتیاط واجب نمی تواند آن روز را روزه بگیرد.
 

۳پرسش: اگـر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد تکلیف چیست ؟

پاسخ: اگـر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد , باید تیمم نماید ولی لازم نیست تا اذان صبح بیدار بماند وهمچنین است حکم جنب در صورتی که وظیفه اش تیمم باشد.
 

۴پرسش: اگر زن نزدیک اذان صبح در ماه مبارک رمضان از حیض یا نفاس پاک شود وبرای هیچ کدام از غسل وتیمم وقت نداشته باشد ایا روزه اش صحیح است ؟

پاسخ: اگر زن نزدیک اذان صبح در ماه مبارک رمضان از حیض یا نفاس پاک شود وبرای هیچ کدام از غسل وتیمم وقت نداشته باشد , روزه اش صحیح است . استفتائات آيت الله سيستاني.

پرسش: آیا زنان می توانند برای گرفتن همه روزه های ماه رمضان از قرص ضد بارداری استفاده کنند تا حیض نشوند؟

پاسخ: مانعی ندارد.
پرسش: زنی شک دارد بین الطلوعین پاک شده یا بعد از آن و یا اینکه حائض بوده و شک دارد قبل از طلوع فجر پاک شده یا بعد از آن و یا روزه داری که شک دارد قبل از غروب حیض شده یا بعد از آن وظیفه اش چیست ؟
پاسخ: در فرض اول قضا واجب نیست و در فرض دوم روزه اش صحیح است و همچنین فرض سوم.
استفتائات آيت الله سيستاني.
مسأله ۲۰۷۰. اگر فردی، عمداً روزه خود را باطل كند و بعد عذری مانند حیض یا نفاس یا مرض برای او پیدا شود، احتیاط مستحب آن است كه كفّاره بدهد، مخصوصاً اگر به وسیله ‏ای مانند دارو، حیض یا مرضی را به وجود بیاورد.  رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني . 

مسأله ۱۹۲۳. روزه زنی که حائض یا نفساء است صحیح نمی‌باشد، هرچند حیض یا نفاس وی در قسمتی از روز باشد؛ بنابراین زنی که بعد از اذان صبح ماه مبارک رمضان، مثلاً هنگام طلوع آفتاب، از حیض یا نفاس پاک شده، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد. همچنین زنی که پاک بوده و روزه گرفته، چنانچه در عصر روز ماه مبارک رمضان مثلاً ده دقیقه به غروب آفتاب مانده، حائض یا نفساء شده باشد، روزه آن روز وی باطل است.

مسأله ۱۹۲۴. اگر زن برای اینکه حیض نشود و بتواند روزه بگیرد قرص جلوگیری از عادت ماهانه مصرف کند و به علّت استعمال آن، عادت نشود، روزه‌اش صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .


۴- طبق نظر آيت الله صافي

آيت الله صافي گلپايگاني

حكم زناني كه قرص ضد بارداري و حيض مصرف مي كنند

س۹۴: روزه زنانى كه در ماه مبارك رمضان براى جلوگيرى از عادت ماهانه از قرص استفاده مى نمايند صحيح است يا خير؟
ج: اگر عادت نشوند روزه آنها صحيح است.

س۹۵: آيا زن براي جلوگيري از عادت زنانه در ماه رمضان مي توان از قرص استفاده كرد؟
ج: اگر استفاده از قرص براي او ضرر ندارد، اشكال ندارد البته قرص را شب بخورد.

* اگر روزه دار به گمان ايـنكه حـائض شده افطار كند و بعد خلافش ثابت شود

س۹۶: اگر يك خانم در ماه مبارك رمضان فكر كند كه حائض شده است و روزۀ خود را بشكند و بعد متوجّه شود كه اشتباه كرده است معصيّت كرده يا خير؟ و آيا كفّاره يا قضا دارد يا خير؟
ج: اگر يقين به حيض داشته و افطار كرده گناه نكرده و كفّاره ندارد ولي بجا آوردن قضاي آن روز واجب است.

س۹۷: چنانچه زني خيال كرده پريود است و روزه نگيرد ولي بعداً متوجّه شود پريود نبوده، آيا بايد روزۀ آن هنگام را قضا كند؟
ج: در فرض سؤال بايد قضاء آن روزها را بگيرد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی صافي گلپايگاني.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روزه                                          ويژه نامه احكام زكات فطره (فطريه)

 [/fusion_text][fusion_button link=”https://hadana.ir/woman/” color=”pink” size=”xlarge” stretch=”no” type=”3d” shape=”” target=”_blank” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”” icon=”fa-gift” icon_position=”right” icon_divider=”yes” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ alignment=”center” class=”” id=””]گنجينه سوالات اختصاصي احكام بانوان[/fusion_button][fusion_text]

[در بخش احکام بانوان سايت هدانا، تصميم داریم بانك جامعي از سوالات بانوان را پاسخ و گردآوري نمايیم. همراه شويد …].    

  1. احکام جامع حیض
  2. انواع عادت ماهانه (نوع عادت خود را مشخص کنید)
  3. ملاک به هم خوردن عادت ماهانه
  4. اگر خون از ده روز بيشتر شود وظيفه چيست
  5. استفاده از شیاف و کرم واژینال (رحمی) در روزه برای بانوان
  6. نشانه‌ و علامت خون حیض
  7. صفات حيض و نشانه هاي آن
  8. محاسبه روز و شب حيض
  9. پريود شدن در بعد از ظهر و محاسبه سه روز
  10. پيوسته نبودن خونريزي در عادت زنان
  11. اگر خونريزي اندكي از سه روز كمتر باشد
  12. شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن
  13. حكم قرص خوردن و عادت ماهانه
  14. شك بين حيض و استحاضه
  15. پاكي بين دو خونريزي كمتر از ده روز
  16. حكم نزدیکی در حال حیض 
  17. استفاده از قرص ضد بارداري در ماه رمضان
  18. اگر عمدا در ماه رمضان غسل حيض نكند
  19. روزه خانمي كه تا نزديك اذان غسل نكرده
  20. اگر عمدا در ماه رمضان غسل حيض نكند
  21. پاك شدن بعد از اذان صبح در ماه رمضان
  22. فراموش كردن غسل حيض در ماه رمضان
  23. مصادف شدن غسل حيض با اذان صبح
  24. اگر غسل كند وقت براي سحري باقي نمي ماند
  25. چند سال بدون غسل حيض روزه گرفتن
  26.  كفاره استمنا در روزه چيست
  27.  كفاره نزديكي جنسي زن و شوهر در روزه

[fusion_alert type=”custom” accent_color=”” background_color=”#eeee22″ border_size=”1px” icon=”fa-bookmark” box_shadow=”yes” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

با توجه به كثرت نظرات و سوالات، حتما عزيزاني كه سوال دارند، قبل از هر چيز لطف كنند

1-نظرات گذشته و پاسخ هاي ما را ببينند و از ارسال سوالات تكراري كه بارها پاسخ داده ايم خودداري نمايند!. 

2-سوالات خود را به صورت کوتاه در سه الی چهار خط آنهم بصورت مشخص طرح کنید و از مقاله و بلند نویسی بپرهیزید،و حتما مشخص نمایید که از کدامیک از مراجع بزرگوار تقلید می کنید.

اگر نیاز را درتوضیحات طولانی می بینید باید از طریق قسمت ارسال سوال اقدام فرمایید.

كليد: احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان  احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان   احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان   احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان پريود روزه پريود روزه پريود روزه  ‘قاعدگی یا عادت ماهانه یا پریود  پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن پريود شدن زمان پريود زمان پريود زمان پريود پريود دختر پريود دختر پريود دختر  لكه بيني لكه بيني لكه بيني لكه بيني لكه بيني غسل حيض غسل حيض غسل حيض غسل حيض غسل حيض دوران قاعدگي دوران قاعدگي خونريزي قاعدگي قاعدگي زنان سيكل قاعدگي اگر روزه دار به گمان ايـنكه حـائض شده افطار كند و بعد خلافش روزه گرفتن زنان در ایام عادت ماهانه قاعدگی قاعدگی اگر روزه باشیم و متوجه شویم که پریود شده ایم حکم روزه آن روز اگر نیم ساعت مانده به افطار پریود شوم باز هم روزه ام باطل است؟ روزه گرفتن زنان در ایام عادت ماهانه حکم روزه در پایان روز پریودی روزه دار بعد از اذان ظهر عادت شدم دیدن لکه های قهوه ای قبل از افطار در ماه رمضان خون دیدن بعد اذان صبح احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان  احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان   احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان   احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

168 نظرات
  1. سوگند می گوید

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم….
    اگه قبل از اذان مغرب پریود شویم ایا یه روز حساب میشود؟؟؟
    مثلا ده دقیقه به اذان مغرب

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر قبل از اذان مغرب، عادت شوید آن روز را بعدا باید قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. حسنی فرهنگ می گوید

    سلام وققتون بخیر
    من روز ششم قاعدگی در حالی که احتمال قوی میدادم که پاک شده ام غسل حیض کردم و روزه گرفتم . اما بعد از افطار لخته خون کوچکی در ادرار مشاهده کردم. آیا روزه من باطل است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلا علیکم
      بله، آن روز هم جزو عادت شماست
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. Hasenat می گوید

    سلام من سوال داشتم
    اگر زنی بعد از پاک شدن از پریود و غسل کردن و نیت روزه گرفتن را قبل از اذان صبح میکند ، ولی در اثنا روز یک قطره خون ببینید ایا روزه اش باطل است ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر قبل از 10 روز است، در حکم همان حیض است و روزه باطل و بعدا باید قضا کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ناشناس می گوید

    سلام ، خسته نباشید ، اول خواستم بگم سایتتون خیلی error میده و همش مینویسه دیدگاه تکراری و من مجبور شدم که سوالم رو اینجا بپرسم…

    میخواستم بپرسم که آیا وسیله ای که با آن خودارضایی میکنن نجس است ؟
    و من چند وقت پیش وقتی داشتم یه حکم رو میخوندم چشمم افتاد به اینکه نجس است اما چون سوالم نبود بهش اعتنایی نکردم و شک داشتم که نجس هست یا نه و بعد چند وقت یکبار در روی رختخواب خودارضایی کردم و به دو دلیل یک اینکه مطمئن نبودم نجس هست یا نه و دو اینکه اون موقع واقعا نمیتونستم خانواده م رو توجیه کنم که چرا پتو و … شستم ، آن رو نشستم و الان نمیدونم که نجس هست یا نه اگه نجس بودهباشه همه جا و همه چیز نجس شده و …. من باید چیکار کنم؟
    البته بای هم نمیدونم که اون موقع میدونستم نجس هست یا نه و البته که خیلی خیلی وقت پیش خونده بودمش و کامل یادم نبود اما یه چیزایی یادم بود که نجس میشه

    سوال بعدیم اینه که اگه نجس میشه چیزی که نمیشه شست مثله کمد و میز ، دسته مبل ، اپن آشپزخانه رو باید چیکار کرد ؟
    هر چیزی که بهش میخوره نجس هست ؟

    اگه لطف کنید مثل همیشه کامل توضیح بدید چون خیلی مسئله ی مهمیه برام …

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خودارضایی حرام است.
      اگر منی به جایی برخورد بکند نجس است.
      بجز لوازمی که برای نماز و عبادات و خوردن است، تطهیر سایر لوازم که نجس شده است ضرورتی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. مهتاب می گوید

    اگه کسی که به مسافرت رفته قصد اقامت ده روزه داره ولی بعدپنج روز عادت ماهیانه بشه میتونه به محل اقامت اصلیش برگرده اون پنج روز روزه باطل نمیشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در قصد اقامت ده روز جدی بوده است و بعدا منصرف شد اشکال ندارد و 5 روز اول هم روزه صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. مبینا می گوید

    سلام من بعد از مراسم احیای شب قدر متوجه شدم که حیض شدم ولی نمی‌دانم این اتفاق داخل مسجد رخ داده یا بعد اتمام مراسم در مسیر بازگشت اما قبل از آن از پاکی خودم مطمئن بودم یعنی احتمال حیض نمی‌دادم آیا من کار گناهی مرتکب شده ام و باید چه کار کنم ؟ با تشکر . مقلد آیت الله مکارم شیرازی هستم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر یقین به خروج حیض ندارید، اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. سنا می گوید

    سلام طاعات و عبادات قبول اگر بعد از اذان ظهر پریود شد میشه یه چیزی بخوریم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله روزه باطل است و می توانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. محمدی می گوید

    سلام
    کسی غسل کند و فردای آن روز یه لکه کمی ببیند، باید دوباره غسل کند؟ روزه‌اش قبول است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر لکه دیده شده مرتبه ضعیف خون یا خون است و کمتر از 10 روز در عادت دیده شده است روزه باطل و اعاده غسل واجب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. حنا می گوید

    من امروز به سختی و تو گرما روزه گرفتم و دقیقا کمتر از پنج دقیقه مونده به اذان پریود شدم، یعنی روزه هم باطله؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله، مجدد باید بعدا قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. سلما می گوید

      در بالا نوشته بودند اگر بعد از غروب آفتاب پریود شدید روزه تان صحیح است

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        اگر شروع عادت بعد از اذان مغرب باشد، روزه روز گرفته شده صحیح است.
        وفقکم الله لکل الخیر

  10. مریم می گوید

    سلام،بعد از پاک شدن از حیض ،قبل از اذان صبح تیمم بدل از غسل کردم و روزه گرفتم و همان روز غسل کردم. ولی بعد از اذان مغرب متوجه لکه خون مخلوط با آب در لباس خودم شدم.آیا روزه آن روز من صحیح است و برای روز بعد باید بازهم غسل کنم؟
    لطفاً سریع جواب دهید
    مقلد آیت ا… مکارم شیرازی هستم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر لکه دیده شده خون یا مرتبه ضعیف خون است و کمتر از ده روز دیده شده، جزو حیض است و روزه آن روز را بعدا قضا کنید و برای روز آینده حتما غسل لازم است اگر می دانید که پاک شده اید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. الهام می گوید

    سلام من قبل از پریودیم یه لکه دیدم بعد چند ساعت رفت ایا روزه من قبول یا نه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سوال شما واضح نبود، اگر در دوران عادت بوده اید و کمتر از ده روز لکه دیده اید ادامه حیض است و روزه آن روز صحیخ نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. Sogand می گوید

    سلام علیکم
    من ۱۶روزه که حیض دارم بصورت لکه های خون نسبتا پر رنگ و گاهی نیز کم رنگ هستند آیا روزه و نمازم قبول است در این ۱۶روز هیج تاخیری وجود نداشته که حیض یک یا دو روز عقب بیفته
    نماز و روزه ام قبول

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حداکثر حیض 10 روز هست و بیش از آن استحاضه است ! و بستگی به نوع عادت شما دارد حتما با دفتر مرجعتان تماس بگیرید بخش بانوان کامل برای شما توضیح بدهند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. ناشناس می گوید

    سلام
    من دخترم چهارده ساله است عادت ماهیانه اش ده روز طول کشید و سپس غسل کرد و نماز به جای آورد . لکه بینی داشت و حدود سه چهار روز بعد فهمید و غسل استحاضه کرد و نماز خواند دوباره لکه بینی شروع شد که چند روز بعد دوباره غسل استحاضه کرد و این مسئله تا الان ادامه داشته و حال نمی داند باید روزه بگیرد یا خیر
    این لکه بینی ها با ترشح مایع لزج همراه بوده که نمیشد به آن گفت خونریزی .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید ابتدا نوع عادت ایشان مشخص شود که عددیه هست یا وقتیه و … . توصیه می کنیم با دفتر مرجع بزرگوار ایشان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  14. مشکل می گوید

    سلام…يه يکي دوماهي هست که عادت ماهيانه من نامنظم شده و هر ده روز به ده روز عادت ميشم (دقيقا ده روز فاصله ميوفته)… حکم نماز و روزه من چجوره؟
    مقلد آقاي سيستاني هم هستم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر روزهايى كه در وسط پاك بوده، از ده روز كمتر نباشد، هر دو حيض محسوب مى شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  15. Han می گوید

    سلام من مقلد اقای خامنه ای هستند من نمیدونستم که دیگه پریودیم خوب شده و فکر میکردم فرداش خوب میشم و چیزی خوردم و روزه نگرفتم و قبل از اذان مغرب فهمیدم که امروز پاک شدم و اشتباه کردم و باید روزه میگرفتم، در این صورت من باید یک روز، روزه ی قضا بگیرم یا شصت روز؟ باید کفاره بدم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بستگی به نوع عادت شما نیز دارد. لطف کنید با دفتر استفتائات ایشان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. A می گوید

        سلام
        عادت ماهیانه من ۷ روزه است ولی روزای آخر میزان خیلی کم میشه در حدی که روز آخر شاید شاید دیگه لکه ایی هم نباشه الان که ماه رمضان هست من روز آخر پریودی که لکه ایی نیس ولی جز پیریودی حساب میشه من باید ر روزه بگیرم یا خیر؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اگر لکه دیده شده خون یا مرتبه ضعیف خون باشد جزو دوران عادت محاسبه می شود.
          وفقکم الله لکل الخیر

  16. سهیلا می گوید

    سلام من خانمی هستم که قبلا دوره ی ماهانم۷روز تمام بوده بعداز زایمان روز٧م پاک میشم بعداز وارسی اطمینان پیدا میکنم که پاک هستم وغسل میکنم و نمازم رو میخونم و..
    ولی گاها روز نهم یا روز دهم حتی گاها پیش اومده رو یازدهم لک خونه ای که بسیار کم هست واگه دقت نکنم اصلا به وجودش آگاهی پیدا نمیکنم رو میبینم الان که ماه رمضان هست و روزه واجبه. من روز ۷ام رو تمام کردم و وارد روز۸ام شده ام قبل از طلوع آفتاب غسل نکردم از خستگی خوابم برد و بعداز بیدار شدن تیمم کردم و منتظر بودم که با اولین ترشحات قبل از اذان ظهر تصمیم بگیرم که آیا پاکم یا نه تکلیف من چیه؟ باید روزه رو ادامه بدم وغسل کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مقلد کدام یک از مراجع عظام تقلید هستید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  17. رحیمی می گوید

    سلام من خانومی هستم که دوره عادتم ۶ روزه است بعد از۶روز فکرمیکردم پاک شدم قبل از اذان صبح غسل کردم تا روزه بگیرم نزدیک اذان متوجه لکه شدم از کسی سوال کردم بهم گفتن استحاضه ای ولازم نیست غسل کنی بعد از اذان داخل داخل اینترنت سرچ کردم ومتوجه شدم حیض است میخواستم ببینم روزه ام صحیح است یانه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لکه ای که دیده اید اگر خون یا مرتبه ضعیف خون باشد تا قبل از روز دهم حکم حیض را دارد، و شما می بایست قبل از اذان مجدد غسل حیض را انجام می داده اید. کسی هم که به شما گفته که استحاضه است؛ تذکر بدهید که اشتباه متوجه شده اند و قبل از روز دهم لکه ها در حکم حیض است.
      اگر غسل نکرده اید، روزه را تا آخر بگیرید، با دفتر مرجعتان برای کسب تکلیف نسبت به روزه لازم است تماس حاصل کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  18. فقط خدا می گوید

    سلام و تشکر ازشما
    خواستم بدونم زنی که حیض میشه توو ماه رمضان در هرساعتی از روز،و روزه اش باطل میشه آیا میتونه چیزی بخوره یا باید تا افطار صبرکنه؟؟؟ چون خیلی شنیدم اگه بعداز اذان ظهر حیض بشه نمیتونه چیزی بخوره و باید صبرکنه !!!!
    خواهشا جواب بدین .
    سپاس از سایت خوبتون و خدمتگذاریتون مستدام

    مرجع تقلید آیت الله العظمی محقق کابلی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هر ساعتی حیض شروع شد، روزه باطل است و می توانید چیزی بخورید و نیای به صبر تا زمان افطار نیست.
      اگر بعد از اذان ظهر پریود شود روزه باطل و می تواند چیزی بخورد هیچ اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  19. shiva می گوید

    سلام من پریودم نامنظم و تنبلی تخمدان دکتر بهم قرص یازداده.الان روزم و لک قهو ه ای میشم.از عادت ماهانه هم بیش از ده روز گذشته.آیا روزم باطله ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در داخل سه روز خون استمرار ندارد؛ استحاضه است و روزه باطل نیست و باید به وظیفه مستحاضه عمل کنید و روزه بگیرید.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. شیوا می گوید

        الان ۵یا۶ روز هست ک لک قهو ای میشه.پس روزه بگیرم نمازم هردو قبوله؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اگر فقط لکه هست و هر روز هم باشد به شرط آنکه در داخل واژن خون استمرار نداشته باشد، استحاضه است و روزه و نماز را باید انجام بدهید.
          وفقکم الله لکل خیر

  20. مستانه می گوید

    سلام. من اغلب پریودم با یکم لک قهوه ای شروع میشود و بعد کاملا پریود میشوم! حالا اگه یه ساعت قبل از اذان لک قهوه ای که نشانه ی شروع پریودم است را ببینم روزه ام باطل میشود؟ فقط همون لک قهوه ای. مقلد آقای خامنه ای هستم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر خون و مرتبه ضعیف خون هست و در داخل هم خون استمرار دارد، روزه باطل است و بعدا قضا می کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  21. رضوان می گوید

    سلام
    من همیشه ابتدای عادت ماهیانه ام چند روز لکه بینی دارم.ایا روزه ام باطل است یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در داخل استمرار ندارد و فقط لکه بینی ساده به صورت پراکنده است، استحاضه است و روزه صحیح است باید به احکام استحاضه عمل کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  22. فاطمه می گوید

    سلام بنده مدت عادت ماهیانم هفت روزه این ماه هم طبق معمول بعد از اتمام هفت روز غسل کردم و روزمو گرفتم ولی صبح یک لکه بسیار کوچک و قهوه ای رنگ مشاهده کردم الان حکم روزه من چیه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر لکه دیده شده خون یا مرتبه ضعیف خون هست، اگر در هنگام روزه بوده، روزه باطل و مجدد باید غسل کرد و بعدا این روز را قضا می کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  23. الهام می گوید

    سلام . من روزه گرفتم ساعت ۱۷ لخته خون مشاهده کردم بعدش نمی دانم این خون مربوط به عفونت ادراری هست یا قاعدگی ولی به احتمال هشتاد درصد عفونت ادراری هست . حالا این روزه درست هست یا نه ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا اصلا باید چه غسلی بکنم . اصلا غسل داره یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟?

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر از محل ادرار خارج شده، بدیهی است که قاعدگی نیست و غسل هم ندارد و روزه صحیح است.
      با یک پزشک هم مشورت نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  24. پاک می گوید

    با سلام.
    ببخشید نوشته شده اگه مجموع لکه بینی و حیض بیشتر از ده روز نباشه همه حکم حیض داره. خب ما از کجا بدونیم چند روز قراره طول بکشه (بعضی مواقع بیشتر و کمتر میشه بخاطر بیماری یا استرس و…) و تو این مدت حکم لکه بینی ها چیه و تکلیف نماز و روزه چی میشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از روز اول پریودی شروع به شمارش می کنید، نوعا خانمها عادت منظم دارند یعنی عادت عددیه دارند، یهنی خانم می داند که هفت روز پاک میشود یا می داند روز شش پاک می شود.
      در هر حال خانم شروع به شمارش و وارسی می کند و مثلا در روز ۸ متوجه می شود که پاک شده و در داخل هم خون نیست، در این صورت غسل می کند و اعمال را انجام می دهد و اگر احیانا در روز ۹ لکه خون دید تمام ۹ روز را حیض بحساب می آورد.
      در این تمام این ۹ روز را قضا می کند. اما نماز قضا ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  25. بانو می گوید

    سلام
    عادت ماهیانم بعضی وقتا۷روز وبعضی وقتا۶روزه هست.قبل از اذان صبح روزهفتم غسل کردم ولی بعدش غسل جنابت به گردنم اومد ونتونستم انجامش بدم یعنی خوابیدم ونتونستم بیدار شم.
    تکلیف من چیه باید کفاره بدم؟ آیت الله مکارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سوال شما واضح نیست.
      اگر قبل از اذان صبح غسل حیض کرده اید و پس از اذان در خواب جنب شده اید، روزه شما صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  26. فهیمه می گوید

    با سلام
    من عادت ماهانه ام هفت روزه است.غسل کردم و روز بعد روزه گرفتم اما بعد از اذان ظهر لکه ی زرد رنگی دیدم که خون نبود…آیا روزه من درست است؟آیا باید دوباره غسل کنم؟
    مرجع تقلید:آیت الله خامنه ای

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر خون یا مرتبه ضعیف خون نیست روزه شما صحیح است و نیازی به غسل مجدد نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  27. زهرا می گوید

    باسلام خدمت شما . من یک ساعت مانده به اذان شب حیض شدم مرجع تقلیدم ایت الله سیستانی هست . ایاروزه من باطله و باید قضاشو بجابیارم ؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      روزه باطل و باید قضای آن را بعدا بجای آورید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  28. زهرا می گوید

    با سلام
    امروز امروز صبح عادت ماهیانه شدم اما روزه خود را بعد از اذان ظهر شکستم.حکم خوردن روزه بعد از اذان ظهر با علم به باطل بودن روزه چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      بدیهی است که پس از پریود شدن روزه باطل است و خوردن بعد از اذان ظهر یا قبل از آن هیچ اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. مریم می گوید

    سلام من چندین سوال دارم
    ۱- در احکام گفته میشه اگر سه روز دوران حیض لکه بینی دیده شه و سه روز اول مستمر باشه حیض حساب میشه سوال من اینه که به طور طبیعی ادم نمیتونه سه روز اینده رو پیش بینی کنه مثلا ممکنه روز اول مستمر باشه فرداش قطع بشه من خودم سه ساعت بعد از لک بینی نمی دونم چی میشه قانون خاصی نداره بعضی وقت ها چند ساعت بعد خون قرمز میبینم و حیض میشم گاهی قطع میشه بعد چند ساعت یا حتی یک روز چیزی نمی بینم (دختر هستم و از داخل نمی تونم چک نمی کنم)بعد دوباره لک بینی دارم و گاهی تا چهار روز مستمر و یا غیر مستمر لکه بینی دارم برای همین تصمیم گیری خیلی دشوار هست البته در همه موارد گفته شد در نهایت به حیض میشم و در همون ایام ماهانه و یا دو سه روز مانده این لک ها دیده میشه .
    چکار باید بکنم ؟ منظور از مستمر چیه لکه بینی مستمر مثلا هر لحظه باشه که ادم خودش میفهمه حیض هست .
    و اینکه میگن مجموع لک و خون اگر در ایام مرتب ماه زمان حیض اتفاق میوفته رو تا ده روز رو حیض حساب کنید سوال داشتم که فرض کنیم ۱۲ روز لکه بینی و حیض داریم لکه بینی هم در روزهای اول و هم در پایان حیض اتفاق می افته دو روز بهتره دو روز اول فرض بر استحاضه بزاریم یا دو روز اخر رو ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      وارسی دختر به این صورت است که نیاز نیست پنبه را داخل قرار بدهد، همان ابتدای واژن قرار می دهد و پس از آن بررسی می کند.
      درباره استمرار، اگر زمان عادت شما باشد نوعا خانم ها متوجه زمان عادت خود با توجه به تغییرات در بدن می شوند. و از جهت شرعی منظور استمراری است که در طول روز این لک و خون وجود داشته باشد و با قطع شدن چند دقیقه این استمرار بهم نمی خورد.
      و توجه کنید خانمی که عادتش وقتیه نیست، زمانی که مطمئن نیست که حیض شروع شده یا واجب است عمل جمع انجام بدهد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  30. ___ می گوید

    اگر قبل از غروب افتاب لکه خون ببینیم روزه باطل میشود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شروع حیض باشد، بله روزه باطل می شود. یا لکه در دوران کمتر از ۱۰ روز و پس از حیض باشد، این لکه حیض به شمار می آید و روزه باطل است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  31. B می گوید

    اگر دوساعت قبل از اذان لکه خون ببینی حوم روزه دار چیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شروع حیض باشد، بله روزه باطل می شود.
      یا اگر خانم حیض بوده و پاک شده و غسل کرده و روزه گرفته، و قبل از ۱۰ روز اگر لکه خوت ببینید جزو حیض بحساب می آید و روزه باطل است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  32. ناشناس می گوید

    سلام:
    من روزه ی قضایی داشتم وقتی روزه گرفتم شب قبلش غسل کردم چون مدت پریودیم تموم شده بود ولی یه ده یا پونزده دیقه به اذان یه لکه ی کم رنگ قهوه ای دیدم یعنی روزم باطل شده؟و اینکه شبش دوباره غسل کردم تا فرداش بتونم روزه بگیرم ولی بعد از اذان ظهر متوجه شدم که از صب روی لباس زیرم بازم یه لکه ی قهوه ای کم رنگگ دیده میشد یعنی هر دوروز روزم باطل شده؟
    ممنون بایت سایتتون

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر لکه بینی کمتر از روز دهم پریودی شما بوده، و لک دیده شده خون و مرتبه ضعیف خون باشد روزه ای که گرفته اید صحیح نیست و بعدا مجدد باید قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  33. L.H می گوید

    من در دوره ماهانه بودم پنج شنبه روز دهم و آخر دوره ام بود. بعد از ظهر غسل کردم.ونماز خواندم
    جمعه موقع سحری لکه قهوه ای در داخل بود ایا باز هم غسل واجبه؟ و میتوانم روزه بگیرم؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بعد از ۱۰ روز حکم استحاضه را دارد و باید به وظیفه مستحاضه عمل کرد.
      اگر خون بیش از ده روز بشود اگر زن عادت وقتيه و عدديه دارد، بايد به اندازه عادت خود حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، خواه همراه با نشانه هاى حيض باشد يا نه. در غير اين صورت حكم تفاوت مى يابد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  34. مهسا می گوید

    سلام
    مرجع تقلید من آیت الله مکارم هستند
    پریود من مرتبه اما تعداد روزهاش متغیره. این بار ۵ روزه غسل کردم، لباسم آلوده نشده، پنبه هم کثیف نشده اما توی دستشویی یکم خون مونده ازم اومد. روزه من صحیحه؟ امروز باید نماز بخونم؟
    ممنون میشم زود جواب بدین

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مجدد باید غسل کنید و نماز را بخوانید و روزه را هم قضا کنید اگر خروج خون در روزه بوده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  35. ناشناس می گوید

    سلام
    دختر من بعد از افطار یک لک قهوه ای مشاهده کرده ودیگر چیزی ندیده .آیا برای روزه روز بعد باید غسل کند؟واگر غسل نکرده باشد روزه اش صحیح است؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر بعد از حیض تا قبل از ۱۰ روز اگر لک خون ببینند جزو حیض محسوب می شود اما اگر بعد از ۱۰ روز بوده، استحاضه است و باید مطابق با نوع استحاضه عمل کنند و روزه صحیح است.
      حتما توضیحات نوشتار بالا را کامل مطالعه کنید
      وفقکم الله لکل الخیر

  36. تارا می گوید

    من شب بعد از افطار اگه دیدم و روز بعد با پنبه جلوی خونریزی کم را که بیرون نیاید گذاشتم آیا روژه من باطل است و در حال که سه روز داخل رحم خون بوده است نماز هایم و روزه هایم در این سه روز باطل است

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر داخل واژن ۳ روز استمرار دارد حتی اگر از بیرون آمدن آن جلوگیری کنید این حیض هست و بعدا باید این روز ها را قضا کنید.
      و عبادت و نماز را هم باید ترک کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  37. گیلداا می گوید

    سلام خسته نباشیدممنون بابت سایت خوبتون ببخشیدمن سحرغسل نکردم ینی شک داشتم ک پاک شدم یانه بعدقبل ازاذون ظهرفهمیدم پاک شدم میتونم غسل کنمو نیت روزه کنم؟ممنون میشم سریع پاسسخ بدین متشکرم

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ممنون از حسن توجه شما
      اگر پس از اذان صبح متوجه شده اید باید آن روز را روزه بگیرید و برای نماز هم غسل نمایید و روزه شما با این شرایط صحیح است.
      وفقکم الله لک الخیر

  38. الهه می گوید

    سلام‌من در هشتمین روز پریودم ک تمام‌شده بود حمام رفتم اما امروز ک دهمین روز است ک البته دو ساعت مانده بود تا ده روز کامل شود متوجه لک شدم ک البته این لک در لباسم نیست و فقط موقع دستشویی متوجه شدم ایا روزه من درست است؟
    مرجع تقلید مکارم شیرازی

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      – چنانچه خون حيض (حتي اگر بصورت لکه کمرنگي باشد) از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر مجموع ( پاکي و خون) از ده روز تجاوز نکند همه آن حيض محسوب مي شود.
      در صورتی که دیدن خون تا روز دهم ادامه داشته باشد حکم حیض را دارد وروزه در این ده روز صحیح نیست. ضمنا جهت اخذ توضیحات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۷۱۰۲۰ تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  39. زهره می گوید

    سلام من سه روز دیگه تازمان پریودیمه امروز ظهر دوتا لکه قهوای مایل ب صورتی دیدم حکم روزه ام چیست؟؟؟روزه ام باطله یا ن ؟؟میتونم نمازبخوانم؟؟
    منبع مکارم شیرازی

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر فقط لکه هست و در داخل هم استمرار ندارد. روزه شما باطل نیست و استحاضه می باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  40. فردیس السادات می گوید

    سلام اگر در ماه مبارک رمضان هنگام اذان مغرب مقدار کمی خون ببینیم در حالی دقیق نمیدونیم چه زمانی پریود شدیم روزه ی اون روز قبوله یا نه؟ممنون

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مطابق نظر آیت الله مکارم شیرازی:
      هر گاه بعد از غروب آفتاب متوجه شروع حیض و نفاس شود و شک کند که قبل از غروب بوده یا بعد از آن، روزه آن روز صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  41. فهیمه سادات می گوید

    سلام . دو تا مسئله دارم
    ۱_من دختری ۱۶ ساله هستم ، از حدود ۱۳ سالگی دچار عادت شدم . من همشه فکر میکردم اگر بعد از پایان دوره و غسل کرون ، مایعی به رنگ زرد کمرنگ یا گلبهی و یا قهوه ای کمرنگ ببینم ، حیض محسوب نمیشود. یعنی مادرم به من این طور میگفت، اما با توجه به سرچ هایی که کردم تازه این موضوع را فهمیدم که باید کاملا سفید رنگ باشد تا بگوییم حیض تمام شده. درست میگویم دیگر؟ خب پس حالا تکلیف نماز و روزه هایم چه میشود؟
    ۲_مثلا همین دیروز که قبل از اذان مغرب غسل کردم و نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را خواندم . اما اگر اشتباه نکنم آخر شب مایعی به مقدار کم و به رنگ گلبهی مایل به سفید(یا زرد ) دیدم . اما دیگر غسل نکردم و روزه ی امروز را گرفتم . آیا روزه ام باطل است؟ آیا تا قبل از اذان صبح باید دوباره غسل میکردم و حالا باید کفاره ای یا قضا ای به جا آورم؟یا اصلا چقدر بعد از دیدن آن مایع باید غسل کنم؟
    و یک سوال اساسی : من که شما را نمیشناسم و احکام را از شما میپرسم ایرادی ندارد؟
    نام مرجع: آیت الله زنجانی

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ۱- حتما لازم نیست ترشحات سفید باشد! اگر زرد رنگ همانند زردابه زخم هم باشد پاک است اما اگر لکه ای باشد که خون یا مرتبه ضعیف خون باشد حیض است.
      پس اگر در حد همان ترشحاتی است که بدون خون است نماز و روزه شما صحیح است.
      وفقکم اله لکل الخیر

  42. نسرین می گوید

    اگر مطمئن نیستیم که کاملا پاک شدیم وروزه را بگیریم حکم روزه چیست؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک دارید باید وارسی کنید و اگر پاک شده باشید روزه را بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  43. sara می گوید

    سلام من چهار یا پنج روز از پریودم میگذره امروز روزه گرفتم صب ك از خواب بیدار شدم ی لكه خون دیدم ایا میتونم روزه بگیر یا خیر؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر قبل از اذان صبح بوده، باید مجدد غسل حیض می کرده اید و روزه را بگیرید.
      اگر بعد از اذان صبح خون دیده اید، روزه باطل است و باید مجدد غسل کنید و بعدا هم قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  44. طاهره می گوید

    سلام من دیشب روزه بودم نزدیک اذان لک دیدم لک زرد رنگ مایل به قهوهای ولی نزدیک پریودم نیست استرس دارم آیا روزم صحیح است؟ بعد غسل کردم باز سحر همان لک را دیدم آیا بازم رورم باطل است یا صحیح؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر از عادت قبل ۱۰ روز گذشته، روزه شما صحیح است و لکه دیده شده اگر استمرار در داخل ندارد، استحاضه است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  45. ستایش می گوید

    سلام خسته نباشید.من بعد از ۵ روز عادت ماهیانه.اگر رو۶ ام روره بگیرم و لکه اب دیده شود.روزه باطل است؟!

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر بکه مرتبه ضعیف خون یا خون است، روزه باطل و باید مجدد غسل حیض کنید و بعدا هم روزه را قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  46. سمیه می گوید

    سلام
    من در وسط روز دچار خونریزی شدم و یقین پیدا کردم که خون حیض است و روزه ام را باز کردم اما تا شب جز لکه بینی مختصر چیزی ندیدم و چون مطمئن نبودم استحاضه است یا خیر بنابراین قصد و نیت روزه نکردم و فردای آن روز بدون غسل یا هر نیتی چیزی نخوردم تا مطمئن شوم با توجه به اینکه بعد از ۲۳ روز دوباره دجار لکه بینی شدم آیا باید احکام حیض را به جا آورم یا استحاضه و تکلیف روزه من در این ۲ روز چیست؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      ۱-نام مرجع تقلید را همواره ذکر کنید؟!
      ۲-چنانچه عادت ماهانه مرتب دارید و خون یا لکه در ایام عادت و یا چند روز قبل از آن دیده شود و سه روز پشت سرهم باشد (هر چند فقط باطن آلوده باشد)، حيض است ولی اگر مجموع خون ولکه ها از ده روز بیشتر شود فقط خون هایی که در روزهای عادت دیده حیض است و بقیه استحاضه. و اگر لکه بینی است بعد از گذشت ۱۰ روز از عادت قبلی است، استحاضه است و باید به وظیفه شخص مستحاضه عمل کنید.

      ۳-اگر اطمینان داشته اید که آغاز حیض است اما استمرار نداشته ، در این صورت اگر نمی دانسته اید ، روزه را بعدا قضا کنید. کفاره ندارد.
      ۴- اما اگر شک داشته اید که خون حیض است یا عادت مضطربه داشته اید باید صبر می کرده اید و احتیاط می کرده اید، یعنی روزه را بگیرد و احتیاط از محرمات دوری کنید تا سه روز عمل جمع انجام میداده اید. اگر غیر این صورت عمل کرده اید! باید با دفتر مرجعتان تماس بگیرید و با توجه به نوع عادتان درباره کفاره و قضا سوال نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  47. ناشناس 5 می گوید

    معمولا عادت ماهیانه ام بین هفت تا هشت روز طول میکشد.بعد از هفت روز شک داشتم که روز هشتم ذا پاک می شوم یا نه. تا نیمه شب پاک نبودم. خوابیدم و خاستم برای سحر بیدار شوم تا در صورت پاکی غسل کنم و روزه بگیرم اما سحر خواب ماندم. صبح که بیدار شدم پاک شده بودم. روزه این روز چگونه است؟ چه باید بکنم؟ آیا میتوانم در حالی که غسل نکرده ام نیت روزه کنم؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر میدانید در سحر پاک بوده اید، و خواب مانده اید(در خواب اول هم بوده) آنروز را روزه بگیرید و روزه صحیح است و برای نماز ها غسل کنید.
      اما اگر نمی داند که این پاکی بعد از اذان بوده یا قبل از اذان صبح؟!. در این صورت آنروز را روزه بگیرد و بعدا قضا کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر.

  48. دختر می گوید

    سلام.اگر شخصی دوره عادت ماهانه اش ۷ روز باشد.و شب هفتم غسل کند و در روز هشتم لکه ای خون ببیندایا روزه نمیتواند بگیرد؟از طرفی هم خجالت میکشد دوباره حموم برود ایا میتواند بعد از اذان ظهر غسل کند

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      دیدن خون در روز ۸ به صورت لکه باعث می شود روزه آن روز باطل شود. دوباره باید غسل کرد.
      برای نماز باید غسل کند، بعد از اذان صبح لکه دیده باید تا قبل از طلوع خورشید غسل کند و خجالت از حمام رفتن مجوز غسل نکردن نمی شود. اگر در آخر وقت تیمم بدل از غسل کند گناه کرده اما می تواند با آن نماز بخواند.
      و اگر قبل از اذان ظهر بوده مثلا ساعت ۹ صبح می تواند بعد از ظهر غسل کند تا زمانی که نماز ظهر و عصر قضا نشود و فرصت غسل باشد می تواند تاخیر بیندازد، اما روزه آنروز باطل است و بعدا باید قضا کند.

      وفقکم الله لکل الخیر

  49. شفیعی می گوید

    سلام
    امسال از اول ماه رمضان قرص ال دی خوردم تا روزه هایم را کامل بگیرم اما امروز حدودا ۴۰دقیقه قبل از اذان مغرب خون دیدم حالا تکلیف روزه ام چیست

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر تا سه روز استمرار دارد، ولو در واژن باشد حیض محسوب می شود و روزه را باید بعدا قضا کنید، اما اگر ادامه نداشت استحاضه است و به وظیفه مستحاضه عمل کنید. در این صورت روزه صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  50. س می گوید

    سلام؛ طول عادت ماهیانه ی من گاهی اوقات ۶ روزه گاهی اوقات ۷ روزه ، اگه ب روز هفتم رسید در حد یکبار لکه بینی اواسط روز هست.برای همین ماه رمضان روز ۷ ام رو روزه میگیرم چون از قبلش نمی دونم پاک شدم یا نه..حالا اگه روز هفتم رو روزه گرفتم و لکه رو ببینم حکمش چیه؟ باید افطار کنم یا نه چون واقعا نمی دونم مکلفم روزه ام رو بشکنم یا ادامه بدم

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر اطمینان دارید که روز ۷ دوباره خون می بینید در این روز روزه نگیرید، اما اگر علم به پاک شدن ندارید، واجب است وارسی کنید اگر روز ۶ پاک شده بودید غسل کنید و روزه بگیرید و اگر احیانا در روز ۷ لکه دیدید یا تا قبل از روز ۱۰ اگر لکه ای دیدید و خون بود، باید دوباره غسل کنید و ایام پاکی قبل را حیض حساب کنید و روزه آنها را قضا نمایید. مطابق نظر رهبری.
      وفقکم اللله لکل الخیر

  51. سميه می گوید

    با سلام
    من نزديك دوره پريودم هست و لك بيني دارم تقريبا هر روز يكبار حكم من براي روزه چيست

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر عادت «وقتيه» يا «وقتيه و عدديه» دارید، بايد به محض مشاهده خون در ايام عادت يا كمى جلو يا عقب تر، عبادت را ترك كنید البته به شرطی که خون داخل استمرار داشته باشد!.
      و اگر عادت مضطربه، مبتدئه، ناسيه و يا تنها عادت عدديه دارید، چنانچه خون، نشانه هاى حيض را داشته باشد، بايد عبادت را ترك كنید؛ ولى اگر نشانه هاى حيض را نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز محرمات حائض را ترك كند و كارهاى استحاضه را به جا آورد و اگر پيش از سه روز پاك نشد، بايد آن را حيض قرار دهد. مطابق نظر رهبری.
      با شروع دیدن خون طبق شرایط بالا شما نمی توانید روزه بگیرید و بعدا باید قضا نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  52. سحر می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    من شنیده ام طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی اگر خانومی بعد از اذان ظهر(قبل از اذان مغرب) حیض شود روزه اون روز قضا نداره
    آیا این درسته؟؟؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      توجه کنید، از اذان ظهر تا اذان مغرب نیست!!!!.
      هرگاه عادت شدن بعد از غروب آفتاب باشد تا اذان مغرب روزه آنروز او مطابق نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  53. زری می گوید

    سلام علیکم
    خواهر طول روز روزه بودن دوساعت مانده ب اذان عادت ماهیانه میشود … آیا میتواند غذا یا چیزه دیگه ای بخورد
    یا نمیشود .. ؟؟؟ یا باید تا اذان مغرب صبر کند ؟؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر حیض شده اند و اطمینان دارند تا سه روز استمرار دارد، روزه آنروز ایشان باطل هست و می توانند همان زمان روزه را افطار کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  54. ف_الف می گوید

    سلام و روز بخیر
    امروز سحر آخرین روز پاکی من بود(روز پنجم).با توجه به همین قضیه قبل اذان صبح غسل حیض انجام دادم اما بعد از استحمام باز ترشحات قهوه ای مشاهده کردم و احتمال دادم که هنوز پاک نشدم والبته هنوز اذان هم نبوده
    ولی با این حال روزه مو نگه داشتم. وصبح با بررسی و تحقق متوجه شدم که کاملا پاک هستم. ولی دقیقا نمیدونم این پاکی قبل اذان صبح هست یا بعد اذان. روزه ی امروز من صحیح هست؟
    مرجع مقام معظم رهبری

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      در فرض سؤال وظیفه شما بعد از قطع خون وارسی است و پس از وارسی و اطمینان به پاکی در باطن، باید غسل کنید و عبادات را انجام دهید. اگر اطمينان به ادامه ناپاکى در روز داشته ايد روزه امروز را فقط قضا کنید و کفاره ندارد.
      اگر بعد از دیدن لکه دوباره تا قبل از اذان صبح غسل می کردید روزه امروز شما صحیح بود.
      ضمنا اگر لکه ای که دیده اید خون یا مرتبه ضعیفی از خون نبوده است و فقط ترشح می باشد، غسل شما صحیح بوده و روزه شما صحیح است.

      وفقکم الله لکل الخیر

  55. حیدری می گوید

    اگر عادت شویم و روزه بگیریم چه می شود

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر پرامی
      دقت کنید اگر خانم عادت باشد واجب است عبادات خود را ترک کند، نباید روزه بگیرد و نباید نماز بخواند.
      اگر این کار را انجام دهد گناه کرده است.
      هر گاه عادت شده اید، نماز نخوانید، روزه هم نگیرید. بعد از اینکه پاک شده اید، غسل حیض کنید و نمازهایی را که نخواندید نیازی به قضا کردن ندارد، اما روزه ها را باید بعدا در زمان پاکی قضا کنید.
      اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

      وفقکم الله لکل الخیر

  56. زهرا می گوید

    سلام من معمولا زمان عادتم ۷ روزاست امسال در ماه مبارک رمضان ۷ روزم تمام شده و هنوز عادتم تمام نشده شرایط روزه ونمازم چطور خواهد بود

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر هنوز خون می بینید تا قبل از ده روز باید صبر کنید. هر گاه پاک شدید بعد غسل حیض را انجام دهید.
      نباید نماز بخوانید و روزه بگیرید در این ایام.
      (استمرار دیدن خون تا پس از ۱۰ روز حکم دیگری دارد).
      وفقکم الله لکل الخیر

  57. یاس می گوید

    سلام
    اگر خانومی تعداد روزهای عادت ماهیانش ۷ روزه بوده و غسل میکرده اما مدتی است ک ۵ روزه پاک میشود تکلیفش چیست؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر ۵ روز گذشت و پاک شد و در داخل واژن هم خون نیست، باید غسل کند و نماز و زوزه را انجام دهد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  58. لاله می گوید

    خیلی ممنون که جواب سوال منو ندادید وتایید نکردید انگار چه اشکالی داشت اونوقت زدید مرجع پاسخ به سوالات شرعی!!!!!برای خودم متاسفم

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      الان بررسی شد، جواب لازم برای شما همان زمان ایمیل شده بود!.
      اما از اینکه منتشر نشد، عذر خواهی می کنیم، حق باشماست اشکال شما درست و بجاست ، عذرخواهی ما را پذیرا باشید.
      تمام تلاش ما رضایت شما در پاسخگویی هست. در ادامه سوال شما را با بررسی جواب ضمیمه می کنیم، ولی قبل از آن بازهم از شما عذر خواهی می کنیم و بخاطر کوتاهی انجام شده در سایت از شما پوزش می طلبیم.
      ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      سوال:
      سلام ببخشید من معمولا طول عادت ماهانم ۸روز میشه ولی گاهی ۷روز هم پاک میشم ولی از اونجایی که گاهی بعد از ۷روز لکه های قهوه ای رنگ میبینم ۸روزه غسل میکنم (گاهی بعد از ۸روز هم لکه های قهوه ای صورتی دیده میشه)میخاستم ببینم برای اینکه روزه ام صحیح باشه کی غسل کنم روز ۸ یا ۷روز؟یعنی بفرض من عصر۳شنبه عادتم شروع بشه برای سه شنبه هفته بعد باید روزه باشم؟(مرجع ایت الله صانعی)
      پیشاپیش ممنونم ازتون

      جواب:
      ۱-اگر یقیین دارید که پس از پایان عادت لکه می بینید، و می دانید همواره روز هشم لکه دارید، باید روز هشتم بعد از پایان لکه بینی و یقین به آن غسل نمایید.
      اما اگر یقیین ندارید و یا شک دارید و یا گمان دارید که پاک شده اید یا نه باید وارسی نمایید.(استبرا از خون حیض). از اینجا کلیک نمایید و مطالعه کنید.
      ۲- ایشان می فرمایند:
      [سوال ۲۸۰ سایت ایشان ، … جواب: بايد بعد از روز پنجم، امتحان و اختبار كند. اگر مطمئن شد كه خون (ولو در رَحِم) وجود ندارد، بايد غسل نمايد، و اگر خون آمد، دومرتبه بايد غسل كند، و ايّام پاكى در وسط هم محكوم به حيض اس],.
      بر اساس این فتوا: اگر روز هفتم پاک شده اید اما احتمال می دهید که روز بعد ببینید، باید وارسی کنید، اگر درون واژن خون هست،خب عادت شما ادامه دارد اما اگر پاک بودید، غسل کنید، تا روز دهم هم اگر خون ببینید تمام ایامی که خون دیده اید و ایام پاکی حیض محسوب می شود . و روزه هایی را که نگرفته اید و حتی در آن ایام پاکی هم گرفته اید، همه را قضا نمایید.
      ۳-لکه هایی که می بینید اگر مرتبه ضعیفی از خون هست مطابق قسمت بالا عمل کنید، اما اگر ترشح هست، پاک می باشد و شما و باید از زمان پاکی غسل می کردید و نسبت به این ترشحات هم وظیفه خاصی نیست.
      ۴- اگر ابهامی در جواب بود یا نیاز به توضیح بیشتری بود مطرح کنید با کمال میل در خدمت شما هستیم و وظیفه خود می دانیم پاسخگو باشیم.

      وفقکم الله لکل الخیر

  59. یاس می گوید

    سلام
    اگر خانومی تعداد روزهای عادت ماهیانش ۷ روزه بوده و غسل میکرده اما مدتی است ک ۵ روزه پاک میشود تکلیفش چیست؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر ۵ روزه پاک می شود و در داخل واژن هم خون نیست، باید غسل کند و عبادات خود را انجام بدهد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  60. حیدری می گوید

    سلام من دختری ۱۴سال و چن ماهه هستم و۱۳ سالگی پریود شدم تا ۶تا ۷ روز خون میبینم اما بعد از آن لک هایی میبینم وهمیشه در تشخیص اینکه لک هست یا نه دچار مشکل میشوم در کل باید چه رنگی باشدامروز۱۱ روز از ماه رمضان میگذرد من از ظهر روز سوم پریود شدم اما حالا هم لک هایی میبینم که نمیدانم لک هست یا نه سحر امروز قبل از اذان غسل کردم وحالا هم که ساعت تقریبا ۵ بعداز ظهره هنوز روزه ام آیا روزه ام قبوله؟لطفا خواهشا التماسا کمکم کنید

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      ۱-اگر لکه ای که می بینید مرتبه و اثری از خون هر چند ضعیف هست، و کمتر از ۱۰ روز می بینید روزه آنروز شما صحیح نیست و به عنوان دوره عادت شما محسوب میشود. یعنی چند روزی که خون دیدید وپاک شدید و لک دیدید، همه اینها حیض هست تا قبل از ده روز، روزه هایی را که بین لکه بینی و حیض اگر دیده اید باید بعدا قضا کنید. از اینجا کلیک کنید و نظر مرجع خود را مطالعه نمایید.

      ۲- اگر لکه ای که می بینید خون نیست و ترشح می باشد، روزه شما صحیح می باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  61. ناشناس می گوید

    با سلام و خسته نباشید درباره حکم ورود زنان حیض به مسجد هر کس مطلبی میگوید مثلا برخی میگویند ورود فقط به مساجد جامع گناه است و دیگر مساجد مانعی ندارد، آیا درست است. و اگر شخصی از بستگان نزدیکش فوت شود و حیض باشد باید برای رفتن به مسجد چه کند؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      احکام شرعی را حتما از منبع اصلی یعنی رساله و سایتهای معتبر پاسخگویی پیگیر باشد تا دچار اشتباه نشوید.
      ۱- ورود شخص جنب و حائض به فتوای تمام مراجع به مسجد حرام است و گناه می باشد. البته حیاط مسجد یا اتاقهایی که مسجد نیست یا حسینیه مسجد اشکال ندارد.
      فرقی بین مسجد جامع و مسجد محله وجود ندارد در هر دو حال نمی توان با حالت حیض و جنابت در آن توقف کرد، البته برخی از مراجع می گویند بدون توقف می توان از یک درب داخل و از در دیگر خارج شد!
      اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

      ۲- مراسمات مسجد یا فوت افراد نمی تواند بهانه باشد برای اینکه با حالت حیض یا جنابت داخل مسجد شد. این کار حرام است و گناه می باشد!.

      وفقکم الله لکل الخیر

  62. m می گوید

    سلام
    من هشتمین روز عادت هیچ لکی نداشتم و روزه ام را گرفتم روز نهم که روزه بودم ساعت دوازده یک لکه ی سیاه دیدم حالا من روزه ام قبول است ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی

      اگر لکه دیده شده مرتبه ضعیفی از خون هست و صرف ترشح نیست، آنروز روزه شما باطل هست و باید دو باره غسل حیض نمایید.
      توجه کنید تا قبل از ۱۰ روز هر لکه ای ببینید حتی اگر روز قبل آن پاک بوده اید، این پاکی همراه با ایام حیض و آن لکه همه در حکم حیض هست. اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  63. بهار می گوید

    با عرض سلام من دیشب در پایان روز چهارم عادتم غسل کردم وصیت کردم روزه بگیرم صبح لکه مشاهده کردم حکم روزه من چیست

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی

      اگر لکه دیده شده مرتبه ضعیفی از خون هست و صرف ترشح نیست، آنروز روزه شما باطل هست و باید دو باره غسل حیض نمایید.
      توجه کنید تا قبل از ۱۰ روز هر لکه ای ببینید حتی اگر روز قبل آن پاک بوده اید، این پاکی همراه با ایام حیض و آن لکه همه در حکم حیض هست. اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  64. zahra sajadi می گوید

    سلام

    اگر من روزه گرفته باشم و پس از افطار متوجه شده باشم که حیض شده ام و قبل از افطار این موضوع را متوجه نشده باشم روزه من چه حکمی دارد؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      اگر مطمئن هستید قبل از افطار حیض شده اید، یعنی قبل از اذان مغرب، در این صورت باید قضای آن روز را به جای آورید. اما اگر بعد از اذان مغرب بوده است روزه آن روز شما صحیح هست.
      وفقکم الله لکل الخیر.

  65. پریسا می گوید

    با سلام من قضای روزه های عادت ماهانه سال قبل را نگرفته ام چه کنم؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      نباید در گرفتن روزه قضا از یک سال تا سال بعد بدون عذر شرعی کوتاهی کرد، چون گناه است.
      اگر کسی قضا نکرد باید کفاره تاخیر بدهید. یعنی علاوه بر قضا، باید برای هر روز روه ای که در طول سال قضا نکرده اید باید کفاره تاخیر بدهید. اگر چند سال قضا نکرد فقط برای همان سال اول واجب است.
      از اینجا کلیک کنید و بیشتر مطالعه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  66. v-e می گوید

    با سلام خدمت شما
    هر سیکل من هفت روز تمام میباشد. ولی اینبار در پایان ششمین روز احساس کردم که نمام شده ام. به خاطر اینکه امروز هم پیشواز ماه رمضان است صبح قبل از اذان غسل کرده و نیت روزه کردم. اما بعد از اذان ظهر لکه دیدم. حکم روزه ی من چیست.
    مرجع تقلید مقام معظم رهبری

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      این لکه هم جزو عادت شما به حساب می آید، یعنی امروز نمی توانید روزه بگیرید، باید دوباره غسل کنید.
      باید مطمئن باشید که پاک شده اید، بعد غسل نمایید، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  67. بهاره می گوید

    سلام چند روز دیگه از طرف بسیج قراره برم شلمچه ولی سیکل عادت ماهانه ام تو همین چند روزی هست که میخوام برم میخواستم بدونم که از نظر شرعی گناه داره که برم؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      آنچه در دوران پریودی انجامش حرام است در این قسمت با عنوان «محرمات حائض» منتشر شده است. مثلا وارد مسجد نباید شد. بجز این موارد چیزی حرام نیست.
      شما با خیال راحت می توانید به این سفر معنوی بروید، هیچ اشکالی نخواهد داشت، حتی در گلزار شهدا حاضر شوید و به دعا بپردازید، در تمام حالات سعی کنید برنامه های معنوی را برای خود داشته باشید، تمام این امور پسندیده و دارای ثواب و سبب تعالی انسان هست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  68. سمیرا می گوید

    سلام، من در زمان پریودی روز اول یکبار لک قهو های دیدم و روز دوم هم همینطور حکم خواندن نماز چیست؟
    مرجع تقلید آیت الل مکارم شیرازی

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم خواهر گرامي

      ـ مدّت حیض کمتر از سه روز نمى‌شود، حتّى اگر مختصرى کمتر باشد حیض نیست. خون کمرنگ و لک در ایّام عادت، اگر سه روز متوالى ادامه یابد، در حکم عادت است، ولى اگر سه روز متوالى ادامه نیابد حکم استحاضه را دارد.منبع: احکام بانوان (جدید)، حضرت آيت الله مكارم شيرازي.
      ضمنا
      طبق نظر معظم له: سه روز اوّل حیض باید پشت سر هم باشد، بنابراین اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره خون ببیند، حیض نیست. و این که مى‌گوییم باید پشت سر هم باشد، معنایش این نیست که در تمام سه روز خون بیرون آید، بلکه اگر خون در فضاى داخل فرج باشد، کافى است.

      وفقكم الله لكل الخير

  69. مریم می گوید

    سلام .اگر من به مدت ۳ روز لکه بینی بهصورت غیر مستمر دارم آیا باید هر روز برای پاک شدن حمام کنم.
    آیت الله خامنه ای

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      خواهر گرامي
      از شرايط خون حيض آنست كه خون سه روز استمرار داشته باشد. ضمنا منظور از استمرار خروج خون نيست بلكه نباید به گونه ای خون از داخل واژن قطع شود که از لحاظ عرفی، بگویند خون از داخل قطع شده است . لذا اگر شما استمرارا در سه روز پشت سر هم خون نديده ايد بايد به وظيفه شخص مستحاضه عمل نماييد .
      استحاضه سه قسم است: قليله و متوسطه و كثيره .
      در استحاضه قلیله باید زن برای هر نماز یک وضو بگیرد، و پنبه را آب کشیده و یا عوض کند، و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد.
      در استحاضه متوسطه برای نمازهای خود روزانه یک غسل نماید، و نیز باید کارهای استحاضه قلیله را که در مسأله پیش گفته شد انجام دهد.
      در استحاضه کثیره باید زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض کند یا آب بکشد، و لازم است یک غسل برای نماز صبح، و یکی برای نماز ظهر و عصر، و یکی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد، و بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نیندازد، و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر و عشا دوباره غسل کند، اینها همه در صورتی است که خون پی‌درپی از پنبه به دستمال برسد.(براي توضيحات بيشتر به رساله توضيح المسائل – احکام استحاضه- رجوع نماييد).

      وفقكم الله لكل الخير

  70. مریم می گوید

    سلام .من به علت استفاده از قرص جلوگیری ازبارداری در ماه رمضان به مدت ۳ روز لکه بینی دارم.به طوری که رنگ آنها قهوه ای مایل به سیاه میباشد وگاهی هم روشنتر وهرچند ساعت کمی می آید.حکم روزه ام در این ۳ روز چیست.ممنونمیشم اگر جواب بدهید

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      خواهر گرامي
      از شرايط خون حيض آنست كه خون سه روز استمرار داشته باشد. ضمنا منظور از استمرار خروج خون نيست بلكه نباید به گونه ای خون از داخل واژن قطع شود که از لحاظ عرفی، بگویند خون از داخل قطع شده است . لذا اگر شما استمرارا در سه روز پشت سر هم خون نديده ايد بايد به وظيفه شخص مستحاضه عمل نماييد .
      پس از خوردن قرص ضد بارداري اگر لكه بيني شما به صورت سه روز پشت سر هم نباشد ، اين استحاضه است، شما بايدبه وظيفه شخص مستحاضه عمل نماييد. يعني:
      در استحاضه قلیله باید زن برای هر نماز یک وضو بگیرد، و پنبه را آب کشیده و یا عوض کند، و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد.
      در استحاضه متوسطه برای نمازهای خود روزانه یک غسل نماید، و نیز باید کارهای استحاضه قلیله را که در مسأله پیش گفته شد انجام دهد.
      در استحاضه کثیره باید زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض کند یا آب بکشد، و لازم است یک غسل برای نماز صبح، و یکی برای نماز ظهر و عصر، و یکی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد، و بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نیندازد، و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر و عشا دوباره غسل کند، اینها همه در صورتی است که خون پی‌درپی از پنبه به دستمال برسد.(براي توضيحات بيشتر به رساله توضيح المسائل – احکام استحاضه- رجوع نماييد).

      حكم روزه شما اگر مستحاضه باشيد در صورتي صحيح است كه به وظيفه شخص مستحاضه عمل نماييد.
      روزه خانم مستحاضه قلیله صحیح است و در صحت آن، وضو شرط نیست . اما خانمي كه مستحاضه متوسطه يا كثيره است حتما بايد غسل نمايد. يعني : برای اینکه روزه مستحاضه صحیح باشد، انجام غسل هایی که در روز برای نماز انجام می شود، شرط است . بر خلاف اینکه اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند، روزه اش باطل نمی شود .

      وفقكم الله لكل الخير

  71. فاطمه می گوید

    سلام.اگر یکی دوساعت مانده به اذان مغرب پریود شویم باید روزه رابشکنیم؟اگر این کار را نکنیم گناه کردیم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم خواهر گرامي

      طبق نظر مراجع عظام تقليد اگر خانم در هنگام روزه پريود شود، روزه او باطل است ، حتي ساعات و يا لحظات قبل افطار باشد. بر شما واجب است بعدا اين روز را قضا كنيد. هنگام حيض بايد عباداتي كه نيازمند وضو يا غسل يا تيمم است را همچو نماز و روزه و طواف … ترك كنيد .
      و همينكه نيت روزه نداشته باشيد كفايت مي كند و نياز به خوردن و آشاميدن نيست.
      وفقكم الله لكل الخير

  72. shvh می گوید

    من دو روز مانده به عادت ماهیانه لک میببنم و بعد عادت میشم چه حکمی دارد ؟
    در ضمن در ماه مبارک رمضان به دلیل مصرف قرص لک میببنم اون چه حکمی دارد عادت ماهیانه من 5روزه هست البته به غیراز دو روز لکه
    مقلد آيت الله سيستاني

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم خواهر گرامي
      طبق نظر حضرت آيت الله سيستاني دامت بركاته خانمي كه عادت وقتيه دارد اگر در وقت عادت یک یا دو روز یا بیش از آن جلوتر خون ببیند به‌طوری که بگویند عادتش جلو افتاده، اگرچه آن خون نشانه‌های حیض را نداشته باشد باید به احکامی که برای زن حائض گفته شد عمل کند، و چنانچه بعد بفهمد حیض نبوده مثل اینکه پیش از سه روز پاک شود، باید عبادت‌هایی را که بجا نیاورده قضا نماید. اما اگر آن‌قدر زودتر از عادتش خون ببیند که نگویند عادتش جلو افتاده، بلکه بگویند در غیر وقت خود خون دیده. و یا آنکه بعد از گذشت ایام عادتش خون ببیند ـ چنانچه آن خون دارای نشانه‌های حیض باشد به احکامی که برای زن‌های حائض گفته شد عمل نماید، و همچنین اگر دارای نشانه‌های حیض نباشد ولی بداند که آن خون سه روز ادامه پیدا می‌کند، و اگر نداند که سه روز ادامه پیدا می‏کند یا نه، احتیاط واجب آن است که هم کارهایی که بر مستحاضه واجب است انجام دهد، و هم کارهایی که بر حائض حرام است ترک نماید .لكه ها نيز شامل حكم بالاست لذا اگر سه روز استمرار داد حيض است بشرطي كه مجموع ديدن خون و لكه بيش از ده روز نشود. اما اگر مجموع بيش از ده روز شد، استحاضه مي باشد. و شما بايد به وظيفه شخص مستحاضه عمل كنيد.
      وفقكم الله لكل الخير

  73. عاطفه می گوید

    با سلام..من در اواخر پریودی لک بینی دارم اخرین روز پریودیم غسل کردم وبه مهمانی رفتم وسحر هم در مهمانی بودم وشبش متوجه لک بینی شدم ولی شرایط نبود که مجددا غسل کنم ولی تیمم کردم و وقتی صبح از مهمانی برگشتم سریع غسل کردم و روزه ام را نگه داشتم ایا روزه ام صحیح است؟ مرجع تقلیدم اقای ایت اله سیستانی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      خواهر گرامي
      اگر خانم كمتر از ده روز خون و لكه ببيند ، حيض به حساب مي آيد و پس از پاكي وظيفه اش غسل هست . اگر شما وظيفه تان غسل بوده بايد حتما غسل مي كرديد و صرف خجالت سبب غسل نكردن نمي شود. و شخص اگر عمداً انجام غسل را به‌قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت كرده اما در تنگي وقت تيمم صحيح است.
      چند نكته :
      1-اگر تيمم شما در آخر وقت (قبل از اذان صبح) بوده روزه آن روز شما صحيح است.
      2- اگر تيمم شما در آخر وقت نبود ولي شرايط براي غسل بصورت حرجي و مشقت بار بود . باز روزه آنروز شما صحيح مي باشد.
      3- اگر تيمم در آخر وقت نبود و انجام غسل مشقت و حرج براي شما نداشت . ولي حكم را نمي دانستيد و از روي كوتاهي در يادگيري مسئله هم نبود ، فقط بايد قضاي آنروز را بجاي آوريد و آن روز را هم روزه بگيريد .
      4- اگر تيمم در آخر وقت نبود و شخص حائض بدلیل تنبلی و كوتاهي غسل نکند و بجای آن تیمم کند اگر تيمم كند تيمم اش باطل است. و بايد دقت كنيد اگر اين حكم را مي دانستيد، با باطل بودن تيمم قضا و كفاره بر شما واجب است.
      وفقكم الله لكل الخير

  74. ....... می گوید

    باسلام
    من الان لکه ای قهوه ای رنگ میبینم روزه بودم افطار نکردم وتا اذان ماندم روزه ام باطل است ونماز نمیتوانم بخوانم باتشکر
    ایت الله سیستانی

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      اگر زمان حیض باشد و خون سه روز مستمر باشد هرچند اولش بیرون بیاید و پس از آن بیرون نیاید ولی طوری است که اگر پنبه ای را داخل کنید آلوده می شود حیض به حساب می آید ولی اگر منقطع شود حیض نیست بلکه استحاضه است. لذا اگر حيض باشد بايد قضاي روزه را بعدا بجاي آوريد اما اگر استحاضه بود بايد به وظيفه شخص مستحاضه عمل كنيد و عبادات را بجاي آوريد.

      ضمنا طبق نظر آيت الله سيستاني (دامت بركاته) ، در سه روز پی در پی خون ديدن اگر خون در درون رحم باشد نيز حیض بشمار مي رود. ابتدای حیض لازم است خون بیرون بیاید، ولی لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافی است، و چنانچه در بین سه روز مختصری پاک شود به نحوی که در بین زن‌ها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است.
      وفقكم الله لكل الخير

  75. ریحانه می گوید

    اگر 2 ساعت قبل از ادان مغرب عادت ماهانه نشده بودیم و بعد از اذان متوجه شدیم عادت شده ایم حکم روزه آنروز چیه؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      خواهر گرامي

      اگر قبل از ایام عادت شک در آغاز قاعدگی داشته باشيد، حکم به عدم آن می شود. روزه اين روز شما، بر فرض سوال كه شك در تحقق عادت داريد صحيح است و قضا نيز لازم نيست.
      وفقكم الله لكل الخير

  76. صدف می گوید

    با سلام
    اگر هنگام سحر احساس کنیم که حیض شدیم ایا روزه بگیریم یا منصرف شویم؟و اگر
    روزه گرفتیم و اثرات در بین روز ظاهر نشد چه کنیم؟حکمش چیست ، کفاره و یا روزه قضا واجب میشود یا خیر ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      بنابرفرض سوال، احساس ملاك نيست. بلكه طبق نظر آيت الله خامنه اي ملاك شروع حيض اينست كه خون در فضاى واژن باشد هرچند خارج نشود ، بنابر احتياط واجب حيض شروع مى‏شود يعنى آنچه بر حائض حرام است، ترك كنيد (مسجد رفتن- مس قرآن و…) و عبادت‏هاى خود را بجا آوريد. يعني روزه بگيريد و نماز بخوانيد اما داخل مسجد نشويد.
      حال اگر كمتر از سه روز به طور كامل قطع شود، حيض نيست؛ ولى اگر خون در مجرا و باطن فرج باشد؛ حيض محسوب مى‏شود .
      *** لازم به ذكر است كه اگر ايام عادت شماست ديگر نيازي نيست كه به مسئله بالا توجه نماييد بلكه به صرف خروج خون عادت متحقق مي شود. و شما بايد عبادات را ترك كنيد و بعدا روزه خود را قضا نماييد.
      نكته:
      پى در پى بودن سه روز، به معناى بيرون آمدن خون در تمام سه روز نيست؛ بلكه همين اندازه كه در باطن فرج خون باشد، كافى است.
      وفقكم الله لكل الخير

      1. گلییی می گوید

        سلام ببخشید یعنی اگه تا ظهر چیزی نخورده باشه ظهر میتونه غسل کنه وروزه اش قبوله؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          سوال شما چند صورت دارد.
          اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم نکند روزه اش باطل است.
          وفقکم الله لکل الخیر

  77. ناشناس می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    بنده بعد از شش روز عادت ماهیانه قبل از اذان صبح غسل حیض کرده و نیت روزه کردم اما دقایقی بعد از اذان متوجه لکه خون شدم اما نمی دانم که قبل از اذان بوده یا بعد از اذان تکلیف من برای روزه گرفتن چیست ؟ ( مرجع تقلید آیت الله سیستانی )

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      الف ) اگر يقيين نداريد كه خون قبل از اذان صبح بوده است زمان مشاهده را كه بعد از اذان صبح هست را ملاك بايد قرار دهيد . و حمل بر حيض كنيد و روزه شما باطل هست.
      ب) – اگر یقین به پاكی باطن مجرا نداشته باشيد ، حتما واجب است كه استبراء از خون حیض كنيد.
      مي توانيد به مسأله 565-۵۶6 رساله آيت الله سيستاني در اين مورد رجوع كنيد.

      وفقكم الله لكل الخير

  78. motaHare می گوید

    باسلام.دکتر برای من بدلیل زخم رحم تزریق عسل به رحم تجویز کردن.میخواستم بپرسم این تزریق روزه راباطل میکند؟مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای هستند. لطفا جوابمو بدید

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      خواهر گرامي روزه شما صحيح است و اشكالي ندارد.براي ديدن توضيحات بيشتر در سايت هدانا مطلب «حكم اماله كردن و استفاده از شياف در روزه» را مطالعه بفرماييد. ضمنا در اين مطلب استفتاء جديد استفاده از شیاف های رِکتال و کِرِم های واژینال را نيز مي توانيد ببينيد.
      اگر نياز به توضيح بيشتري بود در خدمت هستيم.
      وفقكم الله لكل الخير

  79. سحر می گوید

    سلام سه روزه که لکه بینی خیلی کم وبصورت قهوه ای دارم که در هر روز فقط یک لکه خارج شده و من هر سه روز را روزه گرفته ام حکم روزه چیست وچکار باید کرد؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      خواهر گرامي
      براي پاسخگويي بهتر همواره نام مرجع تقليد خود را نيز در سوالات بنويسيد.
      طبق نظر آيت الله خامنه اي اگر لکه هست وقطع می شود واستمرار ندارد استحاضه محسوب می شود و روزه شما صحيح است به شرط اينكه وظيفه شخص مستحاضه را رعايت كنيد.
      (يعني وظيفه قليله- متوسطه- و كثيره).
      و اگر اين لكه بيني بصورت سه روز آنهم مستمر و به صورت پشت سر هم ادامه دارد ، روزه شما باطل است و بايد بعدا روزه خود را قضا كنيد و به وظيفه حائض عمل نماييد.

      وفقكم الله لكل الخير

  80. ناشناس می گوید

    آیا اگر نیم ساعت متنده به اذان حیض شویم روزه باطل است؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام عليكم
      بله روزه شما صحيح نيست و باطل مي شود. و بعدا بايد قضاي آن را پس از پاك شدن بجاي آوريد.
      وفقكم الله لكل الخير