وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد

0

اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد

1-در نوشتار قبل «وضو با دست شکسته » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2-پاک بودن اعضای وضو را که مرتبط با نوشتار حاضر است را از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

3- برای مطالعه احکام جامع وضو و غسل جبیره اینجا کلیک کنید.

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است]

مسأله 279 اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است که خون آن بند نمی‌آید و آب برای آن ضرر ندارد (1)، باید در آب کر یا جاری فرو برد (2) و قدری فشار دهد که خون بند بیاید (3)، بعد به دستوری که گفته شد وضوی ارتماسی بگیرد (4).

(1) (گلپایگانی:) چنانچه در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید، بعد به نیّت وضو از آب بیرون بیاورد وضو صحیح است.

(صافی:) چنانچه در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید سپس به نیت وضو دست یا انگشت خود را روی آن بگذارد و به پایین بکشد که آب بر آن جریان پیدا کند و شرایط دیگر مختل نشود، وضویش صحیح است.

(2) (مکارم:) یا زیر شیر آب بگیرد..

(خوئی، سیستانی، تبریزی:) باید بعد از شستن اجزاء صحیحه آن عضو، با رعایت ترتیب موضع زخم یا بریدگی را در آب کُر یا جاری فرو برد..

(3) (خوئی، سیستانی:) و انگشت خود را روی زخم یا بریدگی در زیر آب از بالا به پائین بکشد تا آب بر آن جاری شود و (سیستانی: سپس مواضع پایین‌تر از آن را بشوید) وضو صحیح است.

(نوری، تبریزی:) و (تبریزی: احاطه آب بر آن موضع قطع شود و بعد) انگشت خود را روی زخم یا بریدگی در زیر آب از بالا به پایین بکشد تا آب بر آن جاری شود.

(4) (بهجت:) و اگر بعد از بند آمدن، دو مرتبه خون جاری شد وضو به طور ارتماسی صحیح است و اگر خون جاری نشد به صورت ترتیبی هم می‌شود وضو گرفت.

(مکارم:) امّا اگر آب ضرر دارد باید به دستور وضوی جبیره که بعداً می‌آید، عمل کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/Cqau5T

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. شستن صورت در وضو
  2. شستن صورت در وضو با دست چپ
  3. چند بار شستن دست و صورت در وضو
  4. نحوه شستن دستها در وضو
  5.  محل مسح سر و مقدار مسح در وضو
  6. مسح پا چگونه است
  7. وضوی ارتماسی 
  8. دعای وضو
  9. وضو با آب نجس و مضاف
  10. آب وضو مباح باشد
  11. وضو گرفتن با آب غصبی
  12. شرایط ظرف آب وضو
  13. پاک بودن اعضای وضو


کلید:  اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد اگر در اعضای وضو زخم یا بریدگی باشد[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.