وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن

پرسش . ابتداى خون حيض چه زمانى است؟ آيا زمانى كه خون داخل رحم است يا زمانى كه خون از محل خارج شود؟

2

شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن

شروع حيض

پرسش 18 . ابتداى خون حيض چه زمانى است؟ آيا زمانى كه خون داخل رحم است يا زمانى كه خون از محل خارج شود؟

آيات عظام امام، بهجت و خامنه اى: همين اندازه كه خون در فضاى فرج باشد (هرچند خارج نشود)، بنابر احتياط واجب حيض شروع مى شود (يعنى آنچه بر حائض حرام است، ترك كند و عبادت هاى خود را بجا آورد)

آيات عظام تبريزى، سيستانى، صافى، فاضل و وحيد: زمانى كه خون از رحم خارج شود حيض شروع مى شود و بودن خون در فضاى رحم كفايت نمى كند

آيات عظام مكارم و نورى: همين اندازه كه خون در فضاى رحم باشد (هر چند خارج نشود)، حيض شروع مى شود.[3]

تبصره . حكم استحاضه و حيض در اين مسئله يكى است.

  • [1]. امام، تعليقات على العروه، ج 1، فصل فى الحيض م 4 ؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 241 و دفتر: خامنه اى.
  • [2]. تبريزى، سيستانى و وحيد، منهاج الصالحين، المقصد الثانى غسل الحيض ؛ فاضل، تعليقات على العروه، ج 1، فصل فى الحيض م 4 و صافى، هداية العباد، ج 1، م 219.
  • [3]. مكارم و نورى، تعليقات على العروه، ج 1، فصل فى الحيض م 4.(احكام بانوان، پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

س: بعضى از خانم‌هايى كه قرص‌هاى جلوگيرى از باردارى مصرف مى‌‌كنند قبل از تمام شدن يك بسته كامل از اين قرص‌ها لكه‌هاى خونى مى‌‌بينند كه البته مداوم نيست، اينگونه از زنان وظيفه‌شان چيست؟ استمرار خون بايد در داخل فرج باشد يا بايد بيرون بيايد؟

ج) اگر لك‌بينى محسوب مى‌‌شود و استمرار ندارد، حكم استحاضه را دارد و استمرار در باطن كافى است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

استمرار
مسأله ـ سه روز اوّل حیض باید پشت سر هم باشد، بنابراین اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره خون ببیند، حیض نیست. و این که مى‌گوییم باید پشت سر هم باشد، معنایش این نیست که در تمام سه روز خون بیرون آید، بلکه اگر خون در فضاى داخل فرج باشد، کافى است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۷۶. در شروع دوران حیض، لازم است خون بیرون بیاید – هرچند كم باشد – و فرق ندارد كه خون از مجرای طبیعی‌اش به خودی خود یا به وسیله پنبه و غیر آن بیرون آمده باشد و اگر خون اصلاً بیرون نیامده و فقط در فضای فرج ریخته، حكم حیض بر آن جاری نمی‌شود ولی پس از خارج شدن اولیه خون، در ادامه حیض، خارج شدن خون به بیرون مجرا شرط نیست و لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلكه اگر در باطن فرج، خون باشد كافی است و بودن خون در رحم، كافی نیست و منظور از بودن خون در باطن فرج، آن است كه اگر پنبه بگذارد و كمی صبر كند و بیرون آورد خونی شود هرچند به مقدار بسیار كم باشد و چنانچه در بین سه روز مختصری پاک شود – طوری كه در بین همه یا برخی از زنان معمول است – باز هم حیض می‌باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .

حتما بخوانيد

* ویژه نامه احکام بانوان 

نشانه‌ و علامت خون حیض

صفات حيض و نشانه هاي آن

خون حيض چيست

محاسبه سن تکلیف و نشانه های بلوغ |آنلاين|حرفه اي و دقيق

چرا دختران زودتر به سن تكليف مي رسند

احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

كليد: شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن  شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودنشروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن شروع حيض خونريزي از واژن يا در باطن بودن 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ت می گوید

    با عرض سلام
    پریود من تا قبل از ۱۰ روز تموم می شه ولی قبل از اینکه ۱۰ روز تموم بشه بعد قطع کامل خونریزی لکه های قهوه‌ای می بینم تا دوسه روز ولی همه این روزها به طور کل به ۱۰ روز نمی‌رسه .
    از اونجایی که لکه های قهوه ای تا قبل از تموم شدن ۱۰ روز حیض محسوب می‌شوند برای اطمینان از پاکی باید پنبه یا دستمال کاغذی را در واژن فرو بکنیم و اگر ترشح قهوه ای بود تا قبل از ۱۰ روز هم بود حيض می شه .
    من خواستم این روش رو امتحان کنم ولی از چند نفر فهميدم که پرده ی بکارت در جلوی واژن هست و این روش رو خطرناک دونستن .
    ولی من انجامش دادم ولی می‌ترسم پرده ام پاره بشه واسه همین زیاد فرو نمی‌کنم .
    می خوام بدونم تا چه اندازه باید تو واژن گذاشته بشه ؟
    چون من بعد از اینکه حدود ۱ سانتی متر شاید هم کمی بیشتر یا کمتر نمی دونم وارد واژن می کنم پنبه رو احساس سوزش می کنم بعد از اتمام کار هم دلم یه جوری می‌شد .
    می دونم که ترشح ندارم ولی همین قدر که بالا گفتم دستمال رو وارد که می کنم دستمال به طور خیلی خیلی خیلی کمی قهوه ای کم رنگ میشه . واسه همین چند بار تکرار می‌کنم و بعد بعضی وقتا اصلا رنگی به چشم نمی یاد و باید خیلی دقت کنی و از اون جایی که ۱۰ روز تموم نشده و عادت من معمولا اینطوریه دو سوال دارم ازتون که اگر جواب بدید راحتم می‌کنید .
    سوال اول : اندازه وارد کردن دستمال کاغذی در واژن چقدر باید باشه ؟ ؟ ؟ ( در توضیح گفتم خودم چقدر وارد می کنم . برای همین اندازه رو می خوام )
    سوال دوم : در مورد رنگی قهوه‌ای که زیاد به چشم نمی یاد و باید دقت کنی گفتم . از اونجایی که ترشح فکر نمی‌کنم باشه و فقط حالت رنگی کردن دستمال کاغذی رو داره باید چیکار کنم. می تونم با همین میزان از رنگ که گفتم غسل حیض انجام بدم ؟ ؟ ؟
    مرجع من آیت الله مکارم شیرازی هستند.
    لطفا دقیق بهم بگید . نگید برم چک کنم و … چون همه چی رو گشتم و هیچی پیدا نکردم .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله خانم باکره باید مراقبت کند و نیاز نیست که کامل داخل ببرد همان ابتدا قرار بدهد به سادگی،آزمایش مزبور چیز ساده‌اى است، که نه خوف ضرر دارد و نه مزاحمتى براى بکارت، بلکه با مختصر پنبه یا دستمال کاغذى مى‌توان آزمایش کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر