وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

محاسبه روز و شب حيض

پرسش . ملاك حداقل سه روز در حيض چيست؟ آيا شب هم جزء محاسبه قرار مى گيرد؟

4

محاسبه روز و شب حيض

فهرست این نوشتار:

حداقل حيض

پرسش 11 . ملاك حداقل سه روز در حيض چيست؟ آيا شب هم جزء محاسبه قرار مى گيرد؟

همه مراجع: خير، شب جزء محاسبه قرار نمى گيرد و براى تحقق حيض، ديدن خون در شب چهارم لازم نيست؛ ولى بايد در شب دوم و سوم خون به هيچ وجه قطع نشود. بنابراين زن ياد شده حائض محسوب مى شود.

تبصره . منظور از سه روز، سه شبانه روز نيست و اگر مراجع تقليد شب دوم و سوم را جزء محاسبه قرار مى دهند، به جهت آن است كه به شرط (پى در پى بودن خون حيض) لطمه نخورد.

  • [15]. توضيح المسائل مراجع، م 443 و وحيد، توضيح المسائل، م 449.
  • [16]. العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض، م 6؛ امام، تحرير الوسيله، ج 1، فصل فى غسل الحيض، م 10؛ بهجت، وسيله النجاة، ج 1، 248.(احكام بانوان، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

منظور از روز در بحث‌هاى فقهى

س: مراد از روز در بحث محاسبه حيض و نماز و روزه مسافر، آيا از طلوع فجر ثانى تا اذان مغرب مى‌‌باشد يا يك شبانه روز كامل؟
ج) مراد از روز مابين طلوع فجر تا غروب خورشيد است ولى چون در تحقق حيض شرط است كه خون در سه روز متوالى استمرار داشته باشد لذا در سه روز اول تنها اگر شروع خون اول روز باشد دو شب وسط نيز داخل مى‌‌باشد و مراد از روز در باب نماز و روزه مسافر نيز از طلوع فجر تا غروب خورشيد است. استفتائات جديد.

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۷۸. اگر زن از اذان صبح روز اوّل تا غروب آفتاب روز سوم، پشت سر هم خون ببیند، سه روز خون دیدن که کمتری مقدار حیض می‌باشد محقّق شده و لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را هم خون ببیند ولی باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود و اگر علاوه بر آن، در شب اول هم خون دیده – هرچند آن را حیض قرار می‌دهد – ولی آن را در محاسبه سه روز حیض در نظر نمی‌گیرد. بنابراین ابتدای محاسبه، اذان صبح روز اول است.

 امّا زنی كه پس از اذان صبح روز اول خون می‌بیند لازم است سه شبانه روز معادل هفتاد و دو ساعت، خون مشاهده نماید و نقص و كمی روز اول را از روز چهارم تكمیل كند مثلاً اگر خون از اذان ظهر روز اوّل شروع شود برای آنكه بتوان آن را حیض قرار داد لازم است تا اذان ظهر روز چهارم ادامه پیدا كند و قطع نشود.

مسأله ۴۸۱. روش محاسبه ده روز حیض كه بیشترین مقدار حیض است هم مشابه سه روز است؛ بنابر این، ابتدای محاسبه، اذان صبح روز اول است و زنی كه از اذان صبح روز اول یا قبل از آن، در شب اول خونریزی‌اش آغاز شده، غروب آفتاب روز دهم، ده روز حیضش به پایان می‌رسد و زنی كه پس از اذان صبح روز اول خون می‌بیند، در صورتی كه ده شبانه روز معادل دویست و چهل ساعت خون ببیند، ده روزش به پایان می‌رسد و نقص و كمی روز اول در محاسبه از روز یازدهم تكمیل می‌شود و جبران آن از شب یازدهم کافی نیست. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

منظور از یک روز در دوران حیض 

پرسش :منظور از 1 روز در حیض همان 1 شبانه روز (24 ساعت) است؟

پاسخ :آری، منظور بیست و چهار ساعت است ولی هرگاه از صبح روز اول تا عصر روز دهم حیض را ببیند شب قبل از اول و شب بعد از دهم جزء نخواهد بود.

حکم مشاهده خون در سه شب اول حیض [نشانه های حیض ]

پرسش : با توجه به اینکه باید خون حیض در سه روز اول پشت سر هم باشد آیا جریان خون در شب هم لازم می باشد؟

پاسخ : لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را خون ببیند، ولى باید در شب دوم و سوم قطع نشود و ادامه داشته باشد.

استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.


مطابق نظر آیت الله وحید خراسانی

ابتداى حيض و پاکی مختصر بين سه روز

مسأله ۴۴۸ ـ ابتداى حيض لازم است خون بيرون بيايد ، ولى لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد ، بلكه اگر در باطن فرج خون باشد كافيست ، ولى بودن در رحم كافى نيست ، و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاك شود به نحوى كه در بين زنها متعارف است ، باز هم حيض است.

 
محاسبه سه روزى كه حداقل حيض است

مسأله ۴۴۹ ـ لازم نيست شب اوّل و شب چهارم را خون ببيند ، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود ، پس اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و هيچ قطع نشود ، بدون اشكال حيض است ، و همچنين است اگر در وسطهاى روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد ، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم ، بنابر احتياط واجب جمع كند بين تروك حائض و افعال مستحاضه.

 
پاکی در وسط

مسأله ۴۵۰ ـ اگر سه روز پشت سر هم با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند و پاك شود ، چنانچه دوباره خونى كه داراى نشانه هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند و روزهايى كه خون ديده و در وسط پاك بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود ، روزهايى هم كه در وسط پاك بوده حيض است.

سؤال ۵۲ – منظور از سه روز – که بايد حيض پشت سر هم باشد – چيست؟ روش محاسبه آن را بيان فرماييد.

جواب: لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند، ولی بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود، پس اگر از اذان صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و هيچ قطع نشود، بدون اشکال حيض است.
و همچنين است (يعنی حيض است) اگر در وسطهای روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد.
ولی اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم، و بعد قطع شود، بنابر احتياط واجب در اين مدت جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه. سایت معظم له.

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=21664

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

 

* ویژه نامه احکام بانوان 

كليد: محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض  روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض كليد: محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض كليد: محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محاسبه روز و شب حيض محدوده ی روز در محاسبه ی حیض

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. یه بنده خدا می گوید

    سلام خسته نباشید من مثلا دیشب غسل کردم که روز هفتم بوده امروز روز هشتمه الان لکه ی کوچیکی میبینم نماز ظهرمو نخونم باز شب غسل کنم یا غسل کنم نماز ظهرمو بخونم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر یقین به پاک شدن دارید، غسل کنید و نماز را بخوانید.
      البته اگر عادت عددیه دارید ملاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. فاطمه می گوید

    سلام
    ببخشید شب اول لازم نیست خون ببینه منظور شب قبل روزیه که خونریزی آغاز شده؟ یک مقدار گیج شدم سر شب اول و چهارم که خون دیدن لازم نیست.
    (مثل جمعه شب یا شب جمعه شد!)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      منظوربرایمحاسبه سه روز هست، اگر زن از اذان صبح روز اوّل تا غروب آفتاب روز سوم، پشت سر هم خون ببیند، سه روز خون دیدن که کمتری مقدار حیض می‌باشد محقّق شده و لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را هم خون ببیند.
      وفقکم الله لکل الخیر