پس از عمره مستحبی بفهمد مستطیع بوده است
پس از عمره مستحبی بفهمد مستطیع بوده است
انكشاف استطاعت
31- اگر مستطيع به خيال مستطيع نبودن، به نيت حج استحبابى محرم شود و بعد از اعمال عمره تمتع معلوم شود كه مستطيع بوده، عمل مزبور كفايت از عمره تمتعِ واجب نمى كند،[1] و در صحت حج ندبى او تأمل است.[2]
[1] ( 1). آيات عظام: تبريزى، خويى، صافى و مكارم: كفايت مىكند.
آيات عظام: بهجت، خامنه اى و سيستانى و گلپايگانى: چنانچه كسى به اعتقاد اين كه مستطيع نيست به عنوان استحباب، به حج رفت و قصد اطاعت امرى كه فعلًا متوجّه او است را نمود و بعداً معلوم شد مستطيع بوده، حجّش كفايت مىكند و حج ديگرى بر او واجب نيست.
آية اللَّه فاضل: بايد حجة الاسلام را انجام دهد و اكتفا به عمره انجام شده مشكل است، لذا براى احرام عمره تمتع وجوبى، بايد به وظيفه ناسىِ احرام، كه در مسأله 262 بيان شده است، عمل كند و در ضيق وقت بايد حجِ افراد انجام دهد، مگر اينكه خطا در تطبيق باشد.
[2] ( 2). توجه: اين مسأله با مسأله بعد تقييد مىشود.
32- اگر با اعتقاد به عدم استطاعت، قصد[1] حج استحبابى كند و بعد معلوم شود كه مستطيع بوده، از حَجّةالاسلام كفايت نمىكند[2] مگر در صورتى كه قصد وظيفه فعليه نموده و اشتباهاً آن را بر حج استحبابى تطبيق كرده باشد.
[1] ( 3). به مسأله قبل مراجعه شود.
[2] ( 4). به مسأله قبل مراجعه شود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.