وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خودکشی چقدر گناه دارد؟

0

خودکشی چقدر گناه دارد؟

آيا خودكشى در هر شرايطى از نظر اسلام ممنوع و نهى شده و هيچ گونه استثنايى در اين مورد ندارد؟ در ساير اديان به خصوص مسيحيت خودكشى چه حكمى دارد؟

در اسلام خودكشى حلال نداريم و از گناهان كبيره شمرده شده است و در هر صورت حرام است. در مورد خودكشى توجه شما را به مطالب زير جلب مى كنيم: از ديدگاه اسلام و همه اديان توحيدى مالك همه چيز از جمله انسان، خداوند است و اوست كه حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا كه او رخصت دهد، مجاز و جايى كه او اذن ندهد، غيرمجاز است. از جمله اين موارد، كشتن انسان است. در اين موضوع هيچ تفاوتى بين انتحار و ديگر كشى نيست، چرا كه اين كار سلب حيات از خود و يا ديگرى است. خداى سبحان انسان را از اين امر برحذر داشته، مى‏فرمايد: «من قتل نفسا بغير نفس او فساد فى الارض فكانما قتل الناس جميعا و آن كس كه انسانى را بدون اين كه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد گويا همه مردم را كشته است»، (مائده، آيه 32).

 

مرگ و حيات يك نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حيات اجتماع نيست، اما شباهتى به آن دارد، ازاين‏رو در جايى كه اذن خداوند نيست، انجام دادن آن حرام و گناه است. در نگرش الهى، از آن جا كه خداوند خالق انسان است و تمام هستى او از خدا است، هيچ كسى نه حق كشتن ديگرى را دارد و نه حق كشتن خود را. اين بدان جهت است كه از ديدگاه اسلام و همه مكاتب الهى، حيات موهبتى الهى و حقى خدادادى است. از اين رو هرگاه اين حق وسيله‏اى براى قتل نفوس ديگر يا باعث فساد در جامعه و بر هم زدن نظم شايسته حاكم بر جامعه شود و افرادى در صدد محاربه با نظام الهى برآيند، اين حق به نفع ديگران سلب مى‏شود، (ر. ك: آيات 32 و 33 مائده- 178 و 179 و 217 بقره). امام صادق (ع) در روايتى فرموده است: هر كس خود كشى كند او در جهنم وارد مى شود در حالى كه اين جهنمى بودنش هميشگى خواهد بود.

(من قتل نفسه متعمدا فهو فى نار جهنم خالدا فيها).(1) و امام باقر نيز فرموده اند: مؤمن به هر بلايى مبتلا مى شود و با هر نوع مرگى مى ميرد ولى خودكشى نمى كند. ان المؤمن يبتلى بكل بليه و يموت بكل ميته الا انه لا يقتل نفسه‏(2)

(1) وسايل الشيعه، ج، 19 باب تحريم الانسان نفسه، ص، 13 حديث. 1
000 (2) همان حديث شماره 3/. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.