وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گوشی همسرمان را چک کنیم یا نه

0

گوشی همسرمان را چک کنیم یا نه

سوال: من چند وقتی هست به همسرم شکاک شدم و گوشیش رو مدام نگاه می کنم، به نظرتون این کار اشکال داره؟
پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها:
از جهت شرعی بررسی گوشی دیگران حتی اگر همسر ما باشد، بدون رضایت او جایز نیست.
امروزه با گسترش فضای مجازی و افزایش ارتباطات و نبود فرهنگ درست در زمینه استفاده از این امکانات متاسفانه شاهدیم که خیانت همسران هم بر اساس آمار افزایش یافته است. معمولا هم خانمها بیشترین کسانی هستند که به دنبال آن اند که شوهر خود را کنترل نمایند، شاید بخاطر آن علاقه و رویکردی هست که خانمها برای حفظ خانواده دارند باشد. زن و شوهر وظیفه دارند خانواده را حفظ کنند و هم وطیفه دارند که کاری نکنن خانواده های دیگران هم از هم بپاشد.
اگر خانمی از یک جهت مثلا زیبایی سرآمد است نباید به گونه ای با بی حجابی در جامعه حاضر شود که مردان جامعه به گناه چشم و هوس های نامشروع بیفتند، خب فردا روز هم در این بازار رقابت های زنانه، هستند خانمهایی که از او در زیبایی بالاتر باشند یا از جهت ارتباط کلامی قوی تر، یا جایگاه بهتری داشته باشند و عشق و شوهر او را به اصطلاح بدزدند. گناه در جامعه مثل سوراخ کردن کشتی در دریاست اگر مسافری محل خود را سوراخ کند، همین که آب وارد کشتی شد، همه را غرق خواهد کرد بر همین اساس همه ما نسبت به رفتارهایمان و رفتارهای دیگران در قبال جامعه مسئول داریم.
 اما چند توصیه به کسانی که به صورت غیر طبیعی حساس هستند و به همسر خود شک دارند.
1- بررسی و تجسس مداوم در گوشی همسر آرام آرام زمینه اختلالات روحی را فراهم می کند، شخص را به ورطه توهمات خواهد برد. هنگام گفتگو با این افراد شاهد هستیم که از عدم امنیت رنج می برند و به شدت احساس تنهایی می کنند و این اصلا خوب نیست و زمینه افسردگی ها را فراهم خواهد کرد.
چقدر زیبا فرموده امیرالمومنین علی علیه السلام: مَـنْ لَمْ يُحْسِنْ ظَنَّـهُ اِسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ اَحَدٍ.غرر الحكم (چاپ دانشگاه) ج 5، ص 442 
على عليه السلام فرمود: آنكس كه گمان خود را نيكو نسازد (و بدبين باشد) از هر كسى وحشت مى كند.
2-  باید توجه کرد در بسیار از موارد این وسوسه شیطان هست که ما به همسر خود شک داشته باشیم، در موارد زیادی همسر کاملا وفادار است اما طرف مقابل آنقدر غرق در توهمان و وسوسه های شیطانی است که با دست خود زندگی خود را نابود می سازد. چنین شخصی مهربانی های همسرش را هم با دید توطئه توهم می بیند و با رفتارهای تادرست همسر خود را محدود می سازد و همه اینها آرام آرام پی و اساس زندگی او را سست خواهد کرد.
3- در روایات داریم که تهمت زدن به دیگری زمینه ساز از بین رفتن حرمت  ها و احترام ها بین طرفین است، پس باید مراقب تبعات کارهایمان باشیم. با تهمت زدن نباید انتظار زندگی شیرین داشته باشیم. الامام صادق عليه السلام :مَنِ اتَّهمَ أخاهُ في دِينِهِ فلا حُرمَةَ بَينَهُما الكافي : 2/361/2. امام صادق عليه السلام : هر كس به برادر دينى خود تهمت زند حرمتى ميان آن دو به جا نمى ماند.
شاید این مطالب را هم بپسندید:
4- افرادی که احساس عدم امنیت عاطفی پیدا می کنند زمینه مساعدی دارند که دیگران از این نقطه ضعف آنها استفاده کنند و با محبت های کاذب آنها را به خود جذب نمایند. لذا به همسران اکیدا توصیه می کنیم به گونه ای رفتار نکنید که زمینه شک همسر خود را فراهم سازید، چون آسیب جدی را زندگی خود شما خواهد خورد. اگر قرار است گوشی شما رمز داشته باشد، بهتر است این رمز را در اختیار همسرتان نیز قرار بدهید، همین کار ساده زمینه اعتماد سازی بین شما خواهد بود.
5- چک کردن مدام گوشی و رفتارهای همسر زمینه ساز اضطراب و عدم اعتماد به نفس را فراهم می سازد، و در آینده باعث شکاف در زندگی می شود، به همین منظور باید از این رفتار پرهیز کرد. اینکه ما فکر کنیم که ضعیف هستیم و همسر ما بهتر از ما را پیدا خواهد کرد، کاری می کند که نتوانید قابلیت های فراوان خدادادی خود را به همسرمان نشان بدهیم، و کاری می کنیم که این حس منفی به همسرمان هم منتقل بشود.
6- از یاد نبرید سوء ظن بیش از حد به همسر باعث می شودکه همسر شما به سمت خیانت سوق داده شود، گاهی مرد اصلا در این افکار و وادی ها نیست اما آنقدر جو خانه سنگین و غرق در تهمت است که مرد برای رهایی از این جو مسموم نیاز به عاطفه پیدا می کند و همین زمینه ساز خیانت خواهد شد.
7- تهمت زدن ها به همسر زمینه از بین رفتن اعتماد سازنده در زندگی است، اگر اعتماد از بین رفت، ایجاد دوباره اعتماد کار بسیار دشواری است و شاهدیم در مشاوره هایی که داریم این زندگی ها دچار لرزشها در آینده خواهند شد و چه بسا در زندگی اجتماعی هم دچار انزوا بشوند. قالَ علىٌّ عليه السلام: اَسْوَءُالنّاسِ حالاً مَنْ لَمْ يَثِقْ بِاَحَدٍ لِسُوءِ ظَنِّهِ وَ لَمْ يَبْقَ بِهِ اَحَـدٌ لِسُوءِ فِعْلِهِ.  بحار الانوار، ج 75، ص 93.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: بدحال ترين مردم كسى است كه بخاطر بدگمانى اش، به هيچ كس اطمينان نمى كند، در نتيجه بخاطر بدرفتارى اش كسى براى او نمى ماند.
8- در موارد بسیار حاد این بدگمانی ها بیماری است که لازم هست به پزشک متخصص رجوع شود و سیر دارویی و درمانی استفاده شود. مشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان، پارانوئید (Paranoid personality disorder PPD)، شکاکیت و بی اعتمادی به همه افراد است. مسئولیت این احساسات از نظر آنها نه به عهده خود آنها، که بر دوش دیگران است. این بیماران اغلب متخاصم، تحریک پذیر وخشمگین اند. افراد متعصب و جزم اندیش، کسانی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون جمع می کنند، افرادی که به همسر خود سوءظن دارند، و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه اند، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند. 
9- راه تشخیص بیمار پارانوئید تنش عضلانی، ناتوانی از آسوده بودن و منبسط کردن عضلات خود، و نیاز به کاویدن محیط برای یافتن سرنخ‌هایی در آن، ممکن است در این بیماران دیده شود. حالت عاطفی بیمار اغلب جدی و غیر مطایبه آمیز است. برخی از پیش فرض‌های آنها در بحث‌ها و جدال‌هایشان ممکن است غلط باشد، اما تکلمشان منطقی و متضمن مقصود است. در محتوای فکر آنها شواهدی از فرافکنی، پیش‌داوری و گاه افکار انتساب به خود دیده می‌شود.
10- آقایان هم توجه کنند که درست است گوشی شما مربوط به شماست، اما نباید به گونه ای رفتار کنید که خانم شما نسبت به شما شک پیدا کند. ساعتها پرسه زدن در گوشی و شبکه های مجازی سبب تنهایی همسر شماست و شما باید بدانید نسبت به او مسئول هستید و به او باید توجه کنید. این توجه شما به تلفن همراه یعنی در مقابل همسرتان رقیب سازی می کنید و زمینه واکنشهای احساسی او را هم باید شاهد باشید و گاهی می بینید سر مسائل بسیار کوچک همسر شما زودرنج و حساس می شود و شما نمی دانید که این مشکلات از کجا آب می خورد،پس فرهنگ استفاده درست از شبکه های مجازی را فرا بگیرید.

11-  فراموش نکنیم اگر با نگاه شکاکانه گوشی خودمان را هم نگاه کنیم، مطالب مشکوک هم می توانیم پیدا کنیم چه برسد به گوشی دیگران!. نباید بدبین بود و همه چیز را با عینک بدبینی دید، شاعر بسیار خوب گفته است:

پیش چشمت داشتی شیشهٔ کبود
زان سبب عالم کبودت می‌نمود
گر نه کوری این کبودی دان ز خویش
خویش را بد گو مگو کس را تو بیش

12- در روایات مطرح شده است که گاهی برخی از تهمت ها ایمان و ثمره عبادات انسان را از بین می برد، پس باید مراقب بود که در چه وادی قدم می زنیم:

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قَذفُ مُحصَنَةٍ يُحبِطُ عِبادَةَ مِئةِ سَنةٍ . عوالي اللآلي : 3/561/57 .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تهمت زدن به زن شوهردار (پاكدامن)، عبادت صد ساله را بر باد مى دهد.

13- در مواردی که شک می کنید،بهتر است خوبی های همسرتان را مد نظر بگیرید، همه ما ضعفها و اشتباهاتی داریم، اگر قرار باشد با ذره بین درون یک باغ سر سبز را بگردید و زیر و رو کنید، قطعا کرمهایی را هم پیدا می کنید!. به همین منظور خوبست که با چشم مثبت به دیگران نگاه کنیم.

فراموش نکنید اگر این بی اعتمادی ها استمرار داشته باشد، زندگی آرام آرام از هم فرو خواهد پاشید، پس بهتر است کمی حریم ها را رعایت کنید که به حفظ رابطه شما بیشتر کمک خواهد کرد. در مشاوره ای که داشتم یکی از خانمها بارها به قول معروف مچ همسرش را گرفته بود!، اما باز علاقه داشت که با او زندگی کند، به او گفتم که اگر به این کارها ادامه بدهید کاری می کنید که همسرتان متوجه شود که واکنش شما فقط لحظه ای هست و پس از آن دوباره روز از نو خواهد شد و آرام آرام این رفتارها و ارتباطات را علنی خواهد کرد و فقط استرس این چک کردن گوشی برای شما می ماند، در مشاوره های بعد متوجه شدم که این پیش بینی ما درست بود و مرد به صورت علنی به رفتارهای خود می پرداخت و آن ترس را هم از همسر خود دیگر نداشت!. البته در چنین مواردی باید با یک مشاور خوب صحبت کرد تا چنین مسائلی را دقیقتر بررسی کنند و بهتر نتیجه بگیرید.

در هر حال باید مراقب رفتارها بود و از دعا و توکل به خدا هم نباید غافل شد، رابطه ما  با دیگران برآیند رابطه ما با خداست، هر چقدر رابطه خود با خدا را تقویت کنیم، رابطه ما با دیگران بهتر خواهد شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گوشی همسرمان را چک کنیم یا نه گوشی همسر گوشی همسرم گوشی همسران گوشی همسرم تلگرامش هک شده کنترل گوشی همسر ردیابی گوشی همسر ردیاب گوشی همسر هک گوشی همسر ردیابی گوشی همسرتان جاسوسی گوشی همسر کنترل گوشی همسر و فرزندان ردیاب گوشی همسر و فرزندان هک گوشی همسر گوشی همسرم تلگرامش هک شده چک گوشی همسر جاسوسی گوشی همسر گوشی همسرم تلگرامش هک شده تجسس گوشی همسر کنترل گوشی همسر از راه دور مانیتورینگ گوشی همسر گوشی مخفی همسر گوشی موبایل همسر کنترل گوشی همسر کنترل گوشی همسر خود کنترل گوشی همسر و فرزندان کنترل گوشی همسر از راه دور کنترول گوشی همسر کنترل گوشی همسر خود چگونه گوشی همسرم را کنترل کنم چگونه گوشی همسرم را چک کنم ردیابی گوشی همسر ردیاب گوشی همسر رمز گوشی همسر چگونه گوشی همسرم را هک کنم چطور گوشی همسرم را چک کنم چگونه گوشی همسرم رو کنترل کنم کنترل گوشی همسر از راه دور ردیاب گوشی همسر و فرزندان کنترل گوشی همسر و فرزندان ردیاب گوشی همسر و فرزندان کنترل کامل گوشی همسر و فرزندان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.