وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پس از عمره مستحبی بفهمد مستطیع بوده است

0

پس از عمره مستحبی بفهمد مستطیع بوده است

لگو احکام حج و عمره

انكشاف استطاعت‏

31- اگر مستطيع به خيال مستطيع نبودن، به نيت حج استحبابى محرم شود و بعد از اعمال عمره‏ تمتع معلوم شود كه مستطيع بوده، عمل مزبور كفايت از عمره تمتعِ واجب نمى‏ كند،[1] و در صحت حج ندبى او تأمل است.[2]

[1] ( 1). آيات عظام: تبريزى، خويى، صافى و مكارم: كفايت مى‏كند.

آيات عظام: بهجت، خامنه ‏اى و سيستانى و گلپايگانى: چنانچه كسى به اعتقاد اين كه مستطيع نيست به عنوان استحباب، به حج رفت و قصد اطاعت امرى كه فعلًا متوجّه او است را نمود و بعداً معلوم شد مستطيع بوده، حجّش كفايت مى‏كند و حج ديگرى بر او واجب نيست.

آية اللَّه فاضل: بايد حجة الاسلام را انجام دهد و اكتفا به عمره انجام شده مشكل است، لذا براى احرام عمره تمتع وجوبى، بايد به وظيفه ناسىِ احرام، كه در مسأله 262 بيان شده است، عمل كند و در ضيق وقت بايد حجِ افراد انجام دهد، مگر اينكه خطا در تطبيق باشد.

[2] ( 2). توجه: اين مسأله با مسأله بعد تقييد مى‏شود.

32- اگر با اعتقاد به عدم استطاعت، قصد[1] حج استحبابى كند و بعد معلوم شود كه مستطيع بوده، از حَجّةالاسلام كفايت نمى‏كند[2] مگر در صورتى كه قصد وظيفه فعليه نموده و اشتباهاً آن را بر حج استحبابى تطبيق كرده باشد.

[1] ( 3). به مسأله قبل مراجعه شود.
[2] ( 4). به مسأله قبل مراجعه شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا   

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.