وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عایشه معتقد به تحریف قرآن

0

عایشه معتقد به تحریف قرآن

پرسش : به نظر  عایشه چه آیه اى از قرآن کریم افتاده است؟

.پاسخ اجمالی

اهل سنت شیعه را متهم به اعتقاد به تحریف قرآن می کنند، درحالی که پیشوایان آنها از جمله أم المؤمنین عایشه به تحریف قرآن تصریح کرده اند. عایشه می گوید: در آنچه از قرآن نازل شده بود، ده بار شیردادن بود که موجب حرمت مى شد. آن ده بار نسخ شد به پنج بار«خمس معلومات» و پیامبر خدا(ص) هم درگذشت، در حالى که در قرآنى که مردم مى خواندند، ده بار بود.

پاسخ تفصیلی

اهل سنت بدون دلیل معتبری شیعه را متهم می کند به اینکه قایل به تحریف قرآن هستند، درحالی که در بهترین کتب روایی آنها روایاتی از بزرگ ترین پیشوایان آنها از جمله ام المومنین عایشه وجود دارد که به تحریف قرآن تصریح کرده اند:
به روایت مالک از عایشهدر کتاب «موطا» عایشه گفت: در آنچه از قرآن نازل شده بود، ده بار شیردادن معلوم بود که موجب حرمت مى شد. آن ده بار نسخ شد به پنج بار «خمس معلومات» و پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) هم درگذشت، در حالى که در قرآنى که مردم مى خواندند، ده بار بود.(1)
این روایت در صحیح مسلم نیز آمده: حدثنا یحیى بن یحیى، قال: قرات على مالک عن عبدالله بن ابی بکر، عن عمره، عن عائشه؛ انها قالت: «کان فیما انزل من القرآن: «عشر رضعات معلومات یحرمن». ثم نسخن: بخمس معلومات. فتوفی رسول الله(صلى الله علیه وسلم) وهن فیما یقرا من القرآن».(2)
آیه نقل شده از عایشه هم مثل آیه هاى عمر، نمى تواند از متن قرآنباشد و اگر بود در مصحف ها نوشته مى شد و دلیلى بر حذف آن نبود.(3)

پی نوشت:

(1). تنویر الحوالک، ج 2، ص 118، آخر کتابِ رضاع.
(2). صحيح مسلم، كتاب الرضاع، باب التحريم بخمس رضعات.
(3). سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ: دارالحدیث، بهار 1386، ص 172.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.