وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده

0

روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل

[ اگر پیش از اذان صبح نیت کند و بی هوش شود]

مسأله 1558 اگر پیش از اذان صبح نیت کند و بی هوش شود و در بین روز به هوش آید، بنا بر احتیاط واجب باید روزه آن روز را تمام نماید و اگر تمام نکرد قضای آن را به جا آورد (1).

(1) (اراکی:) روزه آن روز باطل است؛ گر چه احتیاط مستحب است روزه آن روز را تمام نماید.

(بهجت:) مسأله کسی که در سراسر روز بی هوش بوده در صورتی که روزه واجب معین باشد روزه بر او واجب نیست ولی اگر قبل از ظهر به هوش آید بنا بر احتیاط واجب باید روزه آن روز را تمام کرده و قضای آن را نیز بگیرد و همین احتیاط در مورد مخالف، اگر قبل از ظهر شیعه شود نیز جاری است.

(مکارم:) مسأله اگر پیش از اذان صبح نیّت روزه کند و بعد بی هوش یا مست شود و در بین روز به هوش آید، در حالی که هیچ کار خلافی به جا نیاورده احتیاط واجب آن است روزه آن روز را تمام کند و قضای آن را هم به جا آورد.

(فاضل:) مسأله اگر بعد از نیت روزه مست شود و بعد به هوش آید بنا بر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و قضای آن را نیز بگیرد ولی اگر بی هوش شود و بعد به هوش آید روزه را تمام کند و صحیح است.

[اگر پیش از اذان صبح نیت کند و مست شود]

مسأله 1559 اگر پیش از اذان صبح نیت کند و مست شود و در بین روز به هوش آید (1) احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را تمام کند و قضای آن را هم به جا آورد (2).

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) در بین روز هوشیار شود..

(2) (اراکی:) روزه آن روز باطل است و باید قضای آن را به جا آورد.

(گلپایگانی، صافی:) احتیاطاً امساک کند و باید قضای آن را به جا آورد.

(مکارم، فاضل:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1558.

مسأله اختصاصی

(فاضل:) مسأله 1620 اگر بدون نیت روزه مست شود و در بین روز به هوش آید باید آن روز را روزه بگیرد و قضای آن را هم بگیرد ولی اگر بی هوش شود و در بین روز به هوش آید فقط قضای آن را بگیرد.

[اگر پیش از اذان صبح نیت کند و بخوابد]

مسأله 1560 اگر پیش از اذان صبح نیت کند و بخوابد و بعد از مغرب بیدار شود، روزه اش صحیح است.

این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

کسی که یک یا چند روز بی‌هوش و در حال اغما بوده و روزه‌ی واجب از او فوت شده، لازم نیست قضای روزه آن روزها را به جا آورد.
۲. کسی که به خاطر مستی، روزه از او فوت شده، مانند این که بر اثر مستی نیت روزه نکرده هر چند همه روز را امساک کرده باشد، قضای روزه‌یی که از او فوت شده واجب است.
۳. کسی که نیت روزه کرده ولی سپس مست شده و همه یا بخشی از روز را با حال مستی گذرانیده بنا به احتیاط (واجب) باید روزه‌ی آن روز را قضا کند، مخصوصاً در مستی‌های شدید که موجب زایل شدن عقل است.
توجه:

در این مسأله و مسأله‌ی قبل فرقی نیست میان این که صَرف ماده‌ی سکرآور برای او حرام باشد یا به خاطر بیماری یا بی‌اطلاعی از موضوع، حلال بوده باشد. رساله آموزشی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. تكليف فرد خواب، مجنون و بيهوش :

معمولاً خواب اختيارى است ولى جنون اختيارى نيست امّا اغما نه جنون محسوب مى‌شود و نه خواب. روايات متعدّدى داريم كه اگر اغما در نيمى از روز باشد و قبل از آن نيّت كرده باشد احتياط آن است كه قضا كند امّا اگر در تمام روز باشد روزه از او ساقط مى‌شود و اگر در تمام وقت نماز بى‌هوش باشد نمازش قضا ندارد.

حکم روزه در صورت بیهوش بعد از انجام نیت [نیت روزه]

پرسش : چنانچه فردی قبل از اذان صبح نیت نماید و بعدا بیهوش شود و در اثناء روز به هوش آید، روزه ی او چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر پیش از اذان صبح نیّت روزه کند و بعد بیهوش یا مست شود و در بین روز به هوش آید در حالى که هیچ کار خلافى به جا نیاورده، احتیاط واجب آن است روزه آن روز را تمام کند و قضاى آن را هم به جا آورد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: روزه داری که جهت عمل جراحی بیهوش می شود آیا روزه او صحیح است یا باید آنرا بخورد ؟

پاسخ: اگر نیت سابق داشته باشد و بدون اختیار بیهوش شود و در بین روز به هوش آید، بنابر احتیاط لازم، باید روزه آن روز را تمام نماید و اگر تمام نکرد، قضای آن را به جا آورد؛ امّا در مورد بیهوشی که مقدّمات آن اختیاری بوده (مثل فردی که برای عمل جراحی، خود را در اختیار دکترِ بیهوشی قرار می‌‌دهد) احتیاط واجب آن است که روزه را تمام نموده و قضای آن را هم بجا آورد. استفتائات آیت الله سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1.  شرايط وجوب روزه
  2. – كيفيت نيت روزه چگونه است
  3. – زمان نيت روزه مستحبي تا چه موقع است
  4. – فراموشي نيت روزه
  5. – نيت اول رمضان
  6. – روزه يوم ‏الشك
  7. – نماز اول وقت یا افطار
  8. – به گفته كسي قبل يا بعد از اذان افطار كند
  9. – در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
  10. – چه روز هايي روزه گرفتن مكروه است


کلید: روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده  کما رفته روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش شده روزه کسی که قبل از اذان صبح بیهوش

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.