وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است

0

اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است

رساله توضيح المسائل

مسأله 1561 اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است (1) و پیش از ظهر ملتفت شود، چنانچه (کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید نیت کند و روزه او صحیح است (2). و اگر (3)) کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد، (یا بعد از ظهر ملتفت شود که ماه رمضان است (4)) روزه او باطل می باشد، ولی باید تا مغرب (5) کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نماید (6).

(1) (مکارم:) و روزه نگیرد و بعد از ظهر ملتفت شود و یا قبل از ظهر در حالی که افطار کرده باشد، باید به احترام ماه رمضان تا مغرب کارهایی که روزه را باطل می کند ترک نماید و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند.

(2) (بهجت:) باید فوراً نیّت کند و گر نه روزه او باطل می شود.[پایان مسأله] (زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب نیت روزه نماید و بعداً روزه آن روز را قضا کند..

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی و فاضل نیست]

(4) (زنجانی:) بعد از ظهر متوجه شود،..

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه سیستانی نیست]

(5) (فاضل:) باید در ماه رمضان تا مغرب..

(6) (خوئی، تبریزی:) و هم چنین است حکم بنا بر احتیاط واجب اگر پیش از ظهر ملتفت شود و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد.

(سیستانی:) و اگر بعد از ظهر ملتفت شود که ماه رمضان است بنا بر احتیاط واجب نیت روزه کند رجاءً و بعد از رمضان هم آن را قضا کند و امّا اگر پیش از ظهر ملتفت شود و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد روزه اش صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1. – شرايط وجوب روزه
  2. – كيفيت نيت روزه چگونه است
  3. – زمان نيت روزه مستحبي تا چه موقع است
  4. – فراموشي نيت روزه
  5. – نيت اول رمضان
  6. – روزه يوم ‏الشك
  7. – نماز اول وقت یا افطار
  8. – به گفته كسي قبل يا بعد از اذان افطار كند
  9. – در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
  10. – چه روز هايي روزه گرفتن مكروه است

کلید: اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان اس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.