وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا معین کردن وجه نیت روزه لازم است

0

آیا معین کردن وجه نیت روزه لازم است

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل[اگر بخواهد غیر روزه رمضان روزه دیگری بگیرد]

مسأله 1555 اگر بخواهد غیر روزه رمضان روزه دیگری بگیرد باید آن را معین نماید (1)، مثلًا نیت کند که روزه قضا یا روزه نذر می گیرم (2). ولی در ماه رمضان لازم نیست نیت کند که روزه ماه رمضان می گیرم (3)، بلکه اگر نداند (4) ماه رمضان است یا فراموش نماید، و روزه دیگری را نیت کند روزه ماه رمضان حساب می شود (5).

 (1) (بهجت:) اگر بخواهد غیر روزه رمضان روزه واجب دیگری بگیرد، در صورتی که آن چه بر او واجب شده است انواع متعدّدی باشد، بنا بر أقوی باید آن را معیّن نماید..

(2) (سیستانی:) اگر بخواهد روزه قضا یا کفاره بگیرد باید آن را معین نماید مثلًا نیت کند که روزه قضا یا روزه کفاره می گیرم..

(3) (گلپایگانی، صافی:) و هم چنین در روزه مستحبی و روزه ای که زمانش معین است تعیین لازم نیست..

(نوری:) و هم چنین در روزه مستحبی که زمان خاص ندارد و روزه ای که زمانش معین است مانند روزه روز عید غدیر مثلًا تعیین لازم نیست..

(4) (گلپایگانی، صافی:) بلکه در روزه ماه رمضان اگر نداند..

(5) (سیستانی:) و در روزه نذر و مانند آن قصد نذر لازم نیست.

(بهجت:) مگر این که روزه برای میّت گرفته باشد که در این صورت روزه ماه رمضان حساب نمی شود و صحیح بودن آن مورد تأمّل است. مگر این که مقصود او به دو قسمت جداگانه تقسیم شود یکی روزه واجب و یکی هم برای دیگری بودن روزه که در این صورت بنا بر أظهر روزه ماه رمضان محسوب می شود.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 1270 هر گاه در ماه رمضان یا روزه واجب معین، نیت روزه را عمداً ترک نماید تا صبح داخل شود، روزه آن روزش صحیح نیست و قضا بر او واجب است ولی وجوب کفّاره محل تأمل است.

[اگر بداند ماه رمضان است]

مسأله 1556 اگر بداند ماه رمضان است و عمداً نیت روزه غیر رمضان کند، نه روزه رمضان حساب می شود و نه روزه ای که قصد کرده است (1).

(1) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب.

(سیستانی:) روزه ای که قصد کرده است حساب نمی شود و هم چنین روزه ماه رمضان حساب نمی شود، اگر آن قصد، با قصد قربت منافات داشته باشد، بلکه اگر منافات هم نداشته باشد بنا بر احتیاط روزه ماه رمضان حساب نمی شود.

(مکارم:) مسأله اگر عمداً در ماه مبارک رمضان نیت روزه غیر ماه رمضان را کند (در حالی که می داند در ماه رمضان روزه غیر ماه رمضان صحیح نیست) روزه او باطل است، یعنی نه از رمضان حساب می شود و نه از غیر آن.

 [اگر مثلًا به نیت روز اول ماه روزه بگیرد]

مسأله 1557 اگر مثلًا به نیت روز اول ماه روزه بگیرد، بعد بفهمد دوم یا سوم بوده، روزه او صحیح است.

(مکارم:) مسأله لازم نیست در موقع نیّت معیّن کند که روز اوّل ماه است یا دوّم یا غیر آن، حتّی اگر روزی را تعیین کند مثلًا بگوید به نیّت روز دوّم ماه روزه می گیرم، بعد معلوم شود سوّم بوده روزه او صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سوال: در مسأله ۱۵۵۶  چنین آمده است اگر بداند ماه رمضان است و عمداً نیت روزه غیر رمضان کند، نه روزه رمضان حساب می شود و نه روزه ای که قصد کرده است – حال سوال این است که حکم روزه  آن روز چیست ؟ قضا تنها  کافی است یا کفاره هم لازم است ؟و چه نوع کفاره ای واجب است (کفاره عذر یا عمد)

پاسخ: در فرض سوال اگر هیچ مفطری در طول روز انجام ندهد، فقط باید قضای این روز را بگیرد و کفاره عمد ندارد؛ البته اگر بدون عذر تا ماه رمضان بعد روزه را قضا نکند، کفاره تاخیر ( حدود 750 گرم طعام دادن به فقیر در قبال یک روز ) به گردن او می آید.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1.  شرايط وجوب روزه
  2. – كيفيت نيت روزه چگونه است
  3. – زمان نيت روزه مستحبي تا چه موقع است
  4. – فراموشي نيت روزه
  5. – نيت اول رمضان
  6. – روزه يوم ‏الشك
  7. – نماز اول وقت یا افطار
  8. – به گفته كسي قبل يا بعد از اذان افطار كند
  9. – در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
  10. – چه روز هايي روزه گرفتن مكروه است

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.