وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه

آیا بخار آب داخل حمام اگر استشمام شود مبطل روزه می باشد یا خیر؟

0

تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه

فهرست این نوشتار:

بخار آب و يا بخار حمام و يا بخار سونا و جكوزي در استخر اگر استنشاق شود باطل كننده روزه نيست به شرطي كه بخار غلیظ به آب در فضاي دهان تبدیل نشود. بر همين اساس خوردن اين رطوبت سبب باطل شدن روزه مي گردد .

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا بخارات آب داخل حمام اگر استشمام شود مبطل روزه می باشد یا خیر؟ در صورتی که مبطل روزه باشد برای استحمام چه باید کرد در مورد مه غلیظ حکم چگونه است؟

پاسخ: استنشاق آن مبطل روزه نیست بله در صورتیکه بخار غلیظ یا مه به آب تبدیل شود و وارد جوف گردد مبطل روزه است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آيت الله العظمی سيستاني .


 

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1362ـ لازم است تمام افراد از کشیدن سیگار و استعمال هر گونه دخانیات در هر حال پرهیز کنند بعلاوه سبب باطل شدن روزه مى شود بنابر احتیاط واجب و نیز احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند، ولى رفتن به حمّام اشکال ندارد، هرچند فضاى حمّام را بخار گرفته باشد.

مسأله 1363ـ اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بى اختیار و بدون اراده، غبار و مانند آن به حلق او رسد، روزه اش باطل نمى شود.

مسأله 1364ـ درجایى که احتمال مى دهد غبار یا دود به حلق برسدباید احتیاط کند، ولى اگر یقین یا گمان داشته باشد به حلق نمى رسد روزه اش صحیح است. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .

حکم فرو بردن بخار غلیظ در روزه [رساندن غبار غلیظ به حلق]

پرسش : بخور دادن در حال روزه چه حکمی دارد؟یا بخور دادن فرد روزه دار چه حکمی دارد؟

پاسخ : بنابر احتیاط واجب بخور غلیظ روزه را باطل می کند اما بخور غیر غلیظ مانعی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


رساله توضيح المسائل

مسأله 1605 احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار (1) و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند (2). ولی بخار غلیظ، روزه را باطل نمی کند، مگر این که در دهان به صورت آب درآید و فرو دهد.

(1) (گلپایگانی، خوئی، اراکی، فاضل، تبریزی:) بخار غلیظ و دود سیگار..

(2) (اراکی، گلپایگانی، خوئی، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) مسأله احتیاط واجب آن است که روزه دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند، ولی رفتن به حمام اشکال ندارد هر چند فضای حمام را بخار گرفته باشد.

(بهجت:) مسأله عدم افساد روزه به وسیله غبار یا دود غیر غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوی خالی از وجه نیست ولی أحوط اجتناب است.

(نوری:) مسأله روزه دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می شود و نیز بنا بر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند.

(زنجانی:) مسأله در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات بصورت آشکار به گونه ای که بی احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنا بر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنانچه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.

[اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود]

مسأله 1606 اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود (1) و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین (2) داشته که به حلق نمی رسد روزه اش صحیح است (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (سیستانی:) غبار یا دود..

(2) (گلپایگانی، فاضل، صافی، زنجانی، نوری:) چنانچه اطمینان..

خوئی، (تبریزی، سیستانی:) چنانچه یقین یا اطمینان..

(3) (اراکی:) ولی اگر اطمینان ندارد احتیاط واجب است که مواظبت کند.

(خوئی، سیستانی:) و اگر گمان می کرده که به حلق نمی رسد، بهتر آن است که آن روزه را قضا کند. (تبریزی:) و هم چنین اگر گمان می کرده که به حلق نمی رسد.

(زنجانی:) و اگر احتمال عقلایی می داده که به حلق می رساند، بنا بر احتیاط مستحب آن روزه باطل می باشد و اگر غبار و مانند آن به نحوی فرو رود که خوردن صدق می کند و آن را هم احتمال می داده، چنانچه تمام کردن روزه لازم باشد، بنا بر احتیاط آن را تمام نموده و چنانچه قضای آن در صورت بطلان لازم است بنا بر احتیاط آن را قضا هم بنماید.

(مکارم:) مسأله در جایی که احتمال می دهد غبار یا دود به حلق برسد باید احتیاط کند، ولی اگر یقین یا گمان داشته باشد به حلق نمی رسد، روزه اش صحیح است.

[ اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند]

مسأله 1607 اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد (1) روزه اش باطل نمی شود (2) و چنانچه ممکن است باید آن را بیرون آورد.

(1) (فاضل:) اشکال ندارد. [پایان مسأله]

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم، بهجت:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(اراکی، زنجانی:) مسأله اگر فراموش کند که روزه است و (زنجانی: عمداً یا در اثر عدم مواظبت) یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه اش باطل نمی شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
  1. حکم شنا کردن روزه دار در استخر یا دریا 
  2. فرو بردن سر در آب مبطل روزه است
  3. غسل ارتماسی در استخر
  4. غسل ارتماسی زیر دوش حمام
  5. رساندن غبار غليظ به حلق در حال روزه
  6. كفاره نزديكي جنسي زن و شوهر در روزه
  7. كفاره روزه نگرفتن در ماه رمضان 
  8. چه كارهايي روزه را باطل مي كند
  9. حكم شرعي ناتوانى در گرفتن روزه


تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.