وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آثار و فواید ازدواج

امام صادق عليه السلام فرمود: هركس از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا كه خداوند مى فرمايد: اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بى نيازشان مى كند.

0

آثار و فواید ازدواج

فهرست این نوشتار:

آثار و فواید ازدواج

فلسفه ازدواج چيست؟

ازدواج و تشکیل زندگی آثار و برکات فراوانی دارد و اگر زن و مرد با آگاهی و آمادگی روحی به سمت این امر مقدس بروند قطعا برکاتش بیشتر خواهد بود. 

برخی از آثار ازدواج در حوزه سلامت جسم و بدن مطرح می شود، یعنی با ازدواج و تامین نیازهای جنسی از یک سو و جریان محبت از سوی دیگر سبب می شود که روح انسان طراوت و نشاط خاصی را به خود بگیرد که تاثیرات آن به خوبی در جسم و زندگی افراد قابل مشاهده است. برخی از متخصصان فیزیولوژی بیان داشته اند که رابطه جنسی در میان زوجین سبب آن می شود که برخی از هورمونها ترشح و بدن به فعالیت های لازم خود بپردازد که در پرتو آن اثراتی در سیستم گردش خون ، حس بویایی، کاهش حملات قلبی، تناسب بدن، محکم شدن استخوانها و عضلات، کم شدن خطر ابتلا به سرطان پرستات و سرطان پستان، کاهش احتمال ابتلا به افسردگی، مقاومت بیشتر بدن دربرابر بیماری و درد، تأمين نياز طبيعى و غريزى انسان و موارد فراوان دیگری که به سلامتی می انجامد، فراهم آید.

از آثار اجتماعی و روانی ازدواج نیز می توان به این موارد اشاره کرد، مواردی همچو:تعادل و تکامل روحی و روانی، آرامش یافتن، افزایش امید به زندگی، مسئولیت پذیری، عشق ورزیدن و ایجاد شور نشاط در زندگی و حفظ عفت و حیای اجتماعی، کاهش فساد در جامعه، بروز استعداد ها، افزایش اراده و اعتماد به نفس، عبور و جهش از دوران کودکی و ناپختگی به دوران رشد و پختگی روحی و اجتماعی، مشارکت و همفکری در کارها،  تشکیل خانواده، درک مفهوم همسر بودن، افزایش دید اجتماعی و معاشرت ها، تداوم نسل، بهره بردن از لذات دنیایی حلال، پیدا کردن مونس و همدم، دوری از دوستی های بی حاصل و افراطی، کاهش استرس، و … .

از آثار دینی ازدواج نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فراهم شدن تکامل دینی و عقیدتی،  بیشتر شدن روزی، جلب رضایت پروردگار، بهره بردن از اجرها و ثوابهای دنیوی و اخروی، در ازدواجهایی با معیارهای دینی زمینه افزایش نسل مومنان و تربیت دینی فرزندان فراهم می شود یعنی پدر و مادر می توانند نقش جدیدی به عنوان یک مربی دینی را بر عهده گیرند. حال به برخی از روایات اشاره می شود:

پشتوانه و تکامل بخش عبادات

امام صادق علیه السلام: اِنّ رَکعتَین یُصَلیها رَجُلٌ مَتنزَوَّجُ اَفضَلُ مِن رَجُل یَقُوُم لَیَلهُ ویَصُومُ نَهارَهُ اعزَبَ .میزان الحکمه ، ح ۷۸۱۰

دورکعت نمازی که مرد زن دار بخواند ، بهتراست از مرد مجرد که شب را به عبادت سپری کند وروز را به روزه داری .

حفظ شدن بخش مهمی از دین و ایمان

قالَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله: اِذا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ اَحْرَزَ نِصْفَ دينِهِ.
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه ازدواج كند، نصف دينش را حفظ كرده است.مستدرك الوسائل، ج 14، ص 154

افزایش روزی و رفع فقر 

قـالَ الصّـادِقُ عليه السلام: مَنْ تَرَكَ التَّزْويجَ مَخافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ اَساءَ الظَّنَّ بِاللّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ ، اِنَّ اللّهَ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ يَقُولُ: «اِنْ يَكُونُوا فُقَـراءَ يُغْنِـهِمُ اللّهُ مِـنْ فَضْـلِهِ (قرآن، سوره نور، آيه 32.)».
امام صادق عليه السلام فرمود: هركس از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا كه خداوند مى فرمايد: اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بى نيازشان مى كند. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 251

رحمت خداوند

قـالَ النَّـبِيُّ صلي الله عليه و آله: يُفْتَحُ اَبْوابُ السَّماءِ بِالرَّحْمَةِ فى اَرْبَعِ مَواضِعَ: عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ، وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فى وَجْهِ الْو الِدَيْنِ، وَ عِنْدَ فَتْحِ بابِ الْكَعْـبَةِ، وَ عِـنْدَ النِّـكاحِ.
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى شود: 1 ـ موقع بارش باران. 2 ـ زمانى كه فرزند به چهره پدر و مادرش مى نگرد. 3 ـ هنگام گشوده شدن در كعبه. 4 ـ هنگام برپايى مراسم عقد و عروسى.بحار الانوار، ج 103، ص 221

دوری از جهنم

قـالَ رَسُـولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: اَكْـثَرُ اَهْلِ النّـارِ الْعُـزّابُ.
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: بيشترين اهل جهّنم جوانان بى همسر هستند.من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 251

بهره بردن از اجر مجاهدان در راه خدا

قال علی (ع) : جهاد الَمرأهِ حُسنُ التَبَعّل.

جهاد زن این است که خوب شوهرداری کند.میزان الحکه ، ح ۲۷۲۶.

کفاره گناهان 

قال النبی (ص) : مِنَ الذّنوب ذُنوبُ لایُکَفِّرها اِ لَّا الَهَّم بِطَلَبِ المَعیشه .

در میان گناهان ، گناهانی است که تنها با غصه خوردن در طلب روزی اهل وعیال بخشیده می شوند.محجه البیضاء ، ج ۳ ، ص ۷۱

تکامل اخلاق و رفع مشکلات و بد اخلاقی ها

قال رسول الله (ص) : زَوَّجوا ایاکم فَاِنَّ الله یُحسِن لَهُم فی اخلاقهم .

مردان عزب خود را زن دهید چرا که با این کار خداوند اخلاق آنان را نیکو می گرداند .میزان الحکمه ، ح ۷۸۱۴


تسریع در ازدواج دختر]

مسأله 2459 مستحب ّ است در شوهر دادن دختری که بالغه است یعنی مکلّف شده (1) عجله کنند، حضرت صادق علیه السلام فرمودند (2): «یکی از سعادتهای مرد آن است که دخترش در خانه او حیض نبیند».

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست.

(1) (زنجانی): و به سنّی رسیده که حیض دیدن وی متعارف است..

(2) (خوئی)، (تبریزی)، (زنجانی): از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که..

(مکارم): مسأله مستحب ّ است در شوهر دادن دختری که به حدّ بلوغ رسیده تعجیل کنند، همچنین در مورد زن دادن به پسرانی که نیاز به همسر دارند.

(سیستانی): مسأله اگر دیانت و اخلاق خواستگار مورد رضایت باشد، بهتر آن است که ردّ نشود؛ از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که هر گاه خواستگاری برای دختر شما آمد که اخلاق و دیانت او مورد رضایت شما بود، دختر را به ازدواج او درآورید، اگر چنین نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین بپا خواهد شد.

 

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26600

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.