وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وضو گرفتن قبل از خواب‏

0

وضو گرفتن قبل از خواب‏

آيا در مورد وضو گرفتن قبل از خواب روايتى وجود دارد؟

بله، رواياتى در اين زمينه وارد شده، كه در بعضى از آنها آمده: هر كس قبل از خواب وضو بگيرد، بستر خواب او حكم مسجد براى او دارد.

(1)

خواب وضو را باطل مى‏كند و اما دليل وضو گرفتن قبل از خوابيدن، آن است كه انسان وقتى در بستر قرار مى‏گيرد تا خواب چشمان او را دريابد، در آن لحظات فراغ، خطورات ذهنى زيادى دارد. خداوند متعال كه رب‏العالمين است و براساس لطف و عنايت خاص خود مى‏خواهد از همه فرصت‏هاى ممكن در جهت پرورش روح انسان و تربيت او استفاده شود، براى او وظايفى را مقرر داشته است كه البته به جهت تسهيل بر بندگان آن را الزامى و واجب قرار نداده است.

از جمله اين برنامه‏ها، آن طور كه از آموزه‏هاى اسلامى آشكار مى‏شود، وضو گرفتن قبل از خواب و ذكر تسبيحات حضرت فاطمه زهرا (س) و آيه‏الكرسى و ديگر اذكار مى‏باشد و واضح است كسى كه با طهارت روحى در بستر بخوابد الهامات روحى او (چنان كه در علم روان‏شناسى نيز اثبات شده است) الهى و مثبت خواهد بود و چنان كه كسانى كه خناس باشند و يا در روز و يا قبل از استراحت كارهاى ناشايست انجام داده باشند، در خواب نيز خطورات شيطانى و يا زيانبار و آسيب‏زاى روحى خواهند داشت. لذا در روايات وارد شده است كه اگر كسى با طهارت (وضو) در بستر بخوابد به منزله آن كسى است كه از شب تا به صبح به عبادت مى‏پرداخته است.

براى آگاهى بيشتر ر. ك:

(2)

(1) وسائل الشيعه، ج 1 ص 265 باب 9 از ابواب وضوء
000 (2) اسرارالصلاه، ميرزا جواد ملكى تبريزى‏

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.