وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تشخیص صداقت خواستگاری

0

تشخیص صداقت خواستگاری

گفتگوى خواستگارى

پرسش 49 . چگونه صداقت طرف مقابل را در گفتگوهاى خواستگارى متوجه شويم؟

به دست آوردن اطمينان و رسيدن به اين نكته كه طرف مقابل در صحبت هاى خود صداقت دارد كار آسانى نيست اما تا آنجا كه ممكن است بايد راه هاى مختلف را طى نماييم تا بيشتر به واقعيت برسيم. لذا چند نكته را بيان مى كنيم.

اول. اجازه ندهيد شك و ترديد فضاى ذهنى شما را احاطه نمايد و ديد شما منفى شود.به خداوند توكل نماييد و نگاه مثبت همراه با دقت داشته باشيد.

دوم. در بعضى موارد مى توانيد براى تحقيق و شناسايى از دوستان، نزديكان در محل زندگى و سكونت، محل درس و محل كار استفاده نماييد.

سوم. فقط روى مفاهيم كلى بحث نشود، و به نمودها، مصاديق و مثال هاى عينى آن توجه شود. سعى شود با مثال هايى، طرف مقابل را در موقعيت هاى عينى و واقعى قرار دهيد.

چهارم. معمولاً در جلسات خواستگارى حرف هايى بين دختر و پسر ردّ و بدل مى شود و مى توان گفت كه اولين نوع شناخت و اولين مرحله برخورد ميان آن دو را تشكيل مى دهد و اين بسيار مهم است كه 2 نفر كه قرار است احتمالاً با يكديگر زندگى كنند، از خصوصيات و ابعاد مختلف فردى، اجتماعى، شرايط فرهنگى، اقتصادى و… يكديگر مطلع شوند.

در انتخاب پرسش ها سعى نماييد قصد مچ گيرى نداشته باشيد. از آنجا كه هر كس مطابق با ذهنيت و تصورات به سؤالات جواب مى دهد و چه بسا ممكن است برداشت ديگرى داشته باشد، لذا بهتر است در چنين مواردى قبل از طرح سؤال مورد نظر، ابتدا از طرف مقابلتان، در مورد اين گونه مفاهيم توضيح خواسته شود.

همچنين براى اين كه شناخت شما از طرف مقابلتان دقيق و شفاف باشد، سعى نماييد پرسش ها و پاسخ ها را كاملاً به صورت رسمى و خالى از هرگونه عبارات عاطفى مطرح نماييد. دقت داشته باشيد كه اصل جواب ها و كيفيت آنها، نشان دهنده نوع شخصيت و ديدگاه هاى طرف مقابل شما و نيز نشان دهنده ميزان رشد فكرى و عقلى اوست. لذا جواب ها را كنار يكديگر قرار دهيد تا به يك جمع بندى مناسبى برسيد.

اگر در موردى شك داريد كه طرف مقابل صداقت داشته است يا خير، موضوع را در قالب ديگرى بپرسيد و جواب ها را كنار يكديگر قرار دهيد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.