وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نائب قبل از احرام يا بعد از آن و قبل از داخل شدن در حرم فوت كند

0

نائب قبل از احرام يا بعد از آن و قبل از داخل شدن در حرم فوت كند

لگو احکام حج و عمره

ميزان كفايت از منوب‏ عنه در فرض فوت نايب‏

 

160- اگر اجيرِ براى حَجّةالاسلام، بعد از احرام بستن و داخل شدن در حرم فوت كند، از منوبٌ‏عنه كفايت مى‏كند؛ و اگر قبل از احرام يا بعد از آن و قبل از داخل شدن در حرم فوت كند، بايد دو مرتبه اجير بگيرند،[1] و كسى كه براى خودش به حج برود نيز، همين حكم را دارد.[2]

 

[1] ( 3). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: چنانچه بعد از احرام بميرد كفايت از منوبٌ‏عنه مى‏كند هرچند مردنش قبل از دخول حرم باشد( مناسك، مسأله 114).

آية اللَّه خامنه ‏اى: مجزى نيست بنابر احتياط واجب.

آيةاللَّه سيستانى، آية اللَّه مكارم: اگر بعد از احرام وقبل از دخول حرم بميرد اين‏ حكم احتياطى است.
[2] ( 4). آية اللَّه سيستانى: كسى كه حج بر او مستقر شده است اگر بعد از احرام حج در حرم بميرد حَجَّة الاسلام از او ساقط است؛ چه تمتّع باشد چه قِران و چه افراد و اگر در عمره تمتّع بميرد نيز ساقط است و اگر قبل از آن بميرد؛ چه بعد از احرام قبل از دخول حرم و چه بعد از دخول حرم بدون احرام ساقط نمى‏شود و بايد از او قضا كند و اين حكم در حج واجب غير از حَجّةالاسلام و در عمره مفرده جارى نيست و اما كسى كه حج بر او مستقر نشده است، اگر بعد از احرام بميرد قضا واجب نيست هر چند قبل از دخول حرم باشد.

تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 99 و 158 گذشت.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.