حکم زنا و ارتباط جنسی با محارمReviewed by مهدي يوسف وند on Sep 29Rating: 5.0

حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم

حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم

محارم كسانى هستند كه با انسان خويشاوندى نزديك دارند و محرم يك ديگرند یعنی ازدواج و رابطه جنسی آنها با هم حرام است و به سه دسته تقسیم می شوند:1- محارم نسبی مانند: مادر، پدر، جد، جده، دختر و فرزندان و نوادگان آنها تا هرچه پايين تر روند. برادر و فرزندان و نوادگان آنها هرچه پايين تر روند. عمو و عمه و خاله و دايى (البته فرزندان آنها مى توانند با هم ازدواج كنند). عمو، عمه، خاله و دايىِ پدر و مادر.  2-محارم رضاعی: بعضى از زن ها از راه شيرخوارگى با بعضى از مردها محرم مى شوند. البته دارای شرایطی هست که در رساله آمده است.3- محارم سببی از راه ازدواج: مادر زن و پدر شوهر، دختر زن و پسر شوهر،زن پدر (نامادرى) ،زن پسر، يعنى عروس و شوهر دختر. البته محارم بیش از اینهاست که قبلا در سایت هدانا مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

زناى با محارم حکم آن «اعدام» است در صورتی که هر دو طرف راضی به این کار بوده اند. و همچنین زناى به عُنف و مجبور کردن دیگری به رابطه جنسی حکمش برای شخصی که اجبار کرده اعدام می باشد.

پرسش:

از نظر اسلام ارتباط جنسی یک خانم با کسی که محرم اوست، چه گناهی دارد؟
پاسخ :
غریزه جنسی  یکی از مهم‌ترین غرایز بشر و عامل بقای نسل آدمی و یکی از نعمت های بزرگ پروردگار است که به انسان بخشیده است. غریزه جنسی در دوران بلوغ و نوجوانی با گرایش به جنس مخالف، بروز می‌کند و به معنای میل فطری، روانی و بالاخره فیزیکی است که به جهت خاصی فرد را به حرکت درمی ‌آورد و به «رفتار جنسی» می‌انجامد.

اسلام ارضای تمایل جنسی را  تنها در نظام خانواده و در پرتو ازدواج امری پسندیده به حساب آورده و بر آن تأکید ورزیده است و به انسان‌ها اجازه داده تا تمایل جنسی خود را از طریق آمیزش با همسر خویش ارضا کنند.

اسلام علاوه بر ازدواج دائم، امکان ازدواج موقت را تحت شرایطی خاص به منظور ارضای غریزه جنسی فراهم ساخته است. از این جهت است که در دین اسلام ازدواج تنها راه ابراز و ارضای تمایل جنسی به شمار می‌آید و به هیچ وجه سرکوب غریزه جنسی جایز دانسته نشده است؛ بلکه هرگاه امکان ازدواج فراهم نباشد، به «استعفاف» امر می‌شود.

قرآن کریم می‌فرماید: «و لیستعفف الّذین لایجدون نکاحاً حتّی یغنیهم الله من فضله». «و آنان که امکان ازدواج ندارند، باید عفت نفس پیشه کنند تا خدا آن‌ها را به لطف خود بی‌نیاز گرداند.»[1] عفت نفس به معنی کنترل غریزه جنسی،امری بسیار پسندیده است و در مقابل آن انحراف جنسی امری مضر، قبیح و مذموم است.

انحراف جنسی از دیدگاه اسلام ، به رفتارهای جنسی گفته می‌شود که خارج از حدود فطرت و توأم با نگرانی و اضطراب است که از جمله آن ارتباط جنسی (اعم از نگاه های شهوت آلود ،رد و بدل کردن کلمات شهوت آلوده،لمس و بوسیدن از روی شهوت و آمیزش) با محارم مثل مادر، خواهر،خاله ،عمه و…است .

آثار هر یک از انحرافات جنسی و مخصوصا از نوع ارتباط با محارم در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسان چنان آسیب‌رسان است که موجب اختلالات روحی و روانی خواهد شد. به همین جهت در آیات و روایات معصومین (ع) از آن بشدت نهی شده است[2]. و برای آن مجازات هایی شدید تر از مجازات های ارتباط نامشروع با غیر محارم تعیین شده است و این بیانگر آن است که مجازات أخروی چنین عملی نیز شدید تر است.

قرآن مجید در این زمینه می فرماید: « حرام شد برای شما ازداوج با مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادران رضاعی و خواهران رضاعی[3] و مادر زن و دختران زن که در دامن شما تربیت شده‌اند اگر با زن مباشرت کرده باشید و اگر دخول با زن نکرده (طلاق دهید) باکی نیست که (با دختران او) ازدواج کنید و نیز حرام شد زن فرزند صلبی (نه زن پسر خوانده شما) و نیز حرام شد جمع میان دو خواهر مگر آن چه پیش از نزول این حکم کرده‌اند که خدا از آن درگذشت. زیرا خداوند در حق بندگان بخشنده و مهربان است».[4]

فقها در این زمینه فرموده اند: “اگر کسى با یکى از محرم هاى خود[5] مثل مادر و خواهر که با او نسبت دارند زنا کند، به حکم حاکم شرع باید او را بکشند.”[6]

در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: “زنای با محارم نسبی به هر شکلی مستوجب اعدام است“.[7] و در این حکم بین زن و مرد فرقی نیست.

البته اگر کسی (نعوذ بالله) مرتکب چنین عمل قبیحی شده باشد باید بین خود و خدای خود از کار خود توبه کند و امید به رحمت پروردگار داشته باشد، و لازم نیست که با اقرار خود مقدمات اجرای این حکم را برای خود فراهم آورد.

اما باید توجه نماید که در مواردی این کار قبیح، احکام شرعی خاصی را در پی دارد که باید به آنها ملتزم باشد؛ مثلا در رساله های عملیه آمده است: اگر انسان پیش از آن که دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد با مادر آنان زنا کند، دیگر نمى‏ تواند[8] با آنان ازدواج نماید.[9]

  • [1] نور ، 33 
  •  [2] کجباف، محمدباقر، رفتارشناسی جنسی در اندیشه دینی، خبرگزاری فارس.
  • [3] مادر رضاعی، زنی است که به طفلی شیر داده باشد و چنان چه دختری دیگر از همین زن، شیرخورده باشد، خواهر رضایی آن طفل محسوب خواهد شد.
  • [4]  نساء: 23:” حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی‏ أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی‏ فی‏ حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً “.
  • [5] بعضی از فقها، این حد را به محارم نسبی اختصاص داده اند.
  • [6] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏2، ص 815 مسأله 1.
  • [7] قانون مجازات اسلامی، ماده82.
  • [8] بهجت: بنابر احوط….(همان منبع)
  • [9] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 467، مسأله 2394.
  • منبع: هدانا برگرفته از اسلام کوئست.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم زنای با محارم

پرسش : اگر شخصى نعوذ بالله با محارم خود (مثلا زن پدرش)، با علم به این که زنا در اسلام حرام است آمیزش کند، ولى علم به حرمت شدید زناى با محارم، و حکم آن (اعدام) نداشته باشد. با توجّه به این مطلب، اگر چهار بار اقرار کند، آیا حکم آن همان اعدام است؟
پاسخ : آرى، حکم او اعدام است.

زنای به عنف با محارم

پرسش : خانمى همراه دختر 20 ساله اش، و به طرفیّت شوهرش، که اکنون زندانى است، جهت دفاع از خود به اینجانب وکالت داده است. شوهر وى، که فردى پرخاشگر و در محیط خانه دیکتاتور و حاکم بى چون و چرا بوده، نعوذ بالله حدود 8 سال با دختر خود همبستر مى شده، که حاصل آن دخترک بى گناهى است که از این ارتباط نامشروع متولّد شده، و اکنون 7 ساله مى باشد!! لطفاً حکم شرع را در مورد پدر و دختر، که تحت زور و فشار پدر در قبال خواسته هاى نامشروع وى تمکین نموده، و نیز وضعیّت شرعى و حقوقى فرزند یاد شده بیان فرمایید.
پاسخ : چنانچه کار پدر ثابت شود، حکم او سه بار اعدام است; از جهت زناى با محارم، و از جهت زناى به عنف، و زناى محصنه. و دختر اگر تحت فشار بوده حدّ ندارد، ولى اگر زن نتواند این مطلب را اثبات کند، شوهر مى تواند تقاضاى حدّ قذف کند. فرزند مزبور از طرف پدر، نامشروع است و ارث نمى برد; امّا نفقه و هزینه اش بر دوش اوست.

زنا با عروس

پرسش : اگر مردی (نعوذ بالله) به عروس خود تجاوز کند آیا عروس به همسر خود حرام می شود؟
پاسخ : حرام نمی شود ولی ارتکاب چنین زنائی مجازات سنگینی دارد.

زنا با خواهر رضاعی یا مادر زن

پرسش : آیا زنا با خواهر رضاعى و یا مادر زن از حیث کیفر همچون زنا با خواهر و مادر واقعى است؟
پاسخ : زنا با این دو، حکم زناى با محارم نسبى را ندارد ولى مجازات اصل زنا ثابت است. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

 

لینک کوتاه مطلب:

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه

ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع

حکم رابطه نامشروع با دختر باکره

حکم رابطه نامشروع از طریق چت یا تلفنی

حكم ديدن فيلم آموزش روابط زناشويي

ابراز علاقه و عشق پسر و دختر چه حكمي دارد

حکم شرعی ازدواج سفید چیست

ازدواج با زن شوهردار



کلید: آزار جنسي و زناي با محارم آزار جنسي و زناي با محارم  زنای مادر با پسرش رابطه با خواهر زنای با مادر زن ازدواج با خاله حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم  رابطه با خواهر زن   روابط نامشروع خواهر و برادر مادر پسر پدر دختر رابطه با عمو رابطه با دایی رابطه با عمه رابطه با خاله روابط نامشروع خانوادگی با برادرم رابطه دارم رابطه نامشروع مادر و پسر حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم  حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم  حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم  حکم زنا و ارتباط جنسی با محارم 

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب