وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر

3

کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر

کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر

پاسخ حجت الاسلام طاها :

در برخی از روایات نزدیکی به صورت کاملا برهنه ناپسند و مکروه دانسته شده است، البته این به این معنا نیست که روایت بخواهد زن و شوهر را محدود کند، بلکه از باب این هست که جاذبه های جنسی به صورت کامل از بین نرود، در برخی از روایات اشاره شده که لذتی بالاتر از دیدن همسر به صورت عریان نیست، اما در باب نزدیکی توصیه ای دیگر می کند که پوشش یا لباسی بر تن باشد.

البته منظور این نیست که با لباس زن و شوهر به استقبال هم بروند بلکه ظرافتی در روایت است و آن اینکه خود لباس مناسب بر تحریک پذیری بیشتر می افزاید و گاهی نواقص بدن را هم می پوشاند. الان لباسهای مخصوص و زیبا و مناسب وجود دارد که باعث تنوع در ارتباط و عمیق شدن روابط می شود، خب می توان از این لباسها استفاده کرد. نه تنها لباس بلکه رنگ و نور اتاق چینش وسایل در اتاق مخصوص زن و شوهر اگر با یک ظرافت خاص انتخاب شود، روحیه نشاط را در طرفین ایجاد خواهد کرد. رعایت این نکات مخصوصا برای افرادی که چند سال از روابط زناشویی شان می گذرد بیشتر توصیه میشود. انتخاب لباس های مناسب مطابق میل همسر که رنگ و نقش زیبایی دارند بسیار روابط را گرم و صمیمی و پایدار خواهد کرد.

رعایت نکات ظریف همبستری بر جمال و جاذبه طرفین می افزاید و گاهی عدم رعایت این نکات سبب دل سردی طرفین از رابطه با هم می شود. داشتن رو انداز آنهم در خانه هایی که افراد مختلفی حضور دارند و فرزندان هستند یک امنیت و آرامش را برای بهتر ارضا شدن فراهم می کند، البته بسیار ضروری است که در اتاقی باشد که درب آن از داخل قفل شود و امکان حضور دیگران یا شنیدن صدای طرفین برای سایرین نباشد!.

در روايتي از پيامبر اكرم (ص) وارد شده است كه: اذا تجامع الرجل و و المراه فلا يتعريان فعل الحمارين، فان الملائكه تخرج من بينهما اذا فعلا ذلك »سفينه البحار،  ج 1، ص 181.“چون مرد و زن جماع كنند، عريان نشوند، مانند دو حيوان، زيرا اگر كه چنين كنند، ملائكه از ايشان دور مي شوند.”

احتمال هم می رود که داشتن پوشش برای زمانی باشد که زن و شوهر اقدام برای انعقاد نطفه و فرزند می کنند، بسیار مناسب است در این زمان برای اینکه مانعی از حضور فرشتگان نباشد و اثرات مثبتی بر روی نطفه بماند زن و شوهر در این ایام از یک رو انداز یا یک پارچه مثلا سفید و سبک یا پتو استفاده کنند.

در هر حال این طیف روایات اصلا به دنبال محدود کردن معاشقه های حلال که ثواب زیادی برای آن بر شمرده شده است نیست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش
آیا پوشیدن لباس توسط مرد و زن در هنگام آمیزش واجب است؟ آیا داشتن روانداز در هنگام آمیزش حکم را عوض می‌کند؟

پاسخ:
آنچه از مجموع روایات و فتاوای فقهای عظام، در آداب و احکام آمیزش زن و مرد به دست می‌آید، این است که زن و شوهر می‌توانند هر گونه لذتی را از یکدیگر برده، و هنگام آمیزش داشتن پوشش و روانداز واجب نیست؛[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1] البته آمیزش در حالت عریان، کراهت دارد.[2] و بیشتر فقها، داشتن رو انداز در این حالت را جهت رفع کراهت کافی می‌دانند، اما برخی[3] می‌گویند این امر کفایت نمی‌کند و باید لباس هم به تن داشت.

در این جا به برخی از روایات وارده در باب آمیزش اشاره می شود:

1. از امام موسى کاظم (ع) سؤال شد اگر در حالت جماع، جامه از روى مرد و زن دور شود، (حکمش) چیست؟ آن حضرت فرمود: باکى نیست (یعنی اشکالی ندارد).[4]

2. در روایت دیگری از امام صادق (ع) وارد شده است که، شخصی از حضرت در باره عریان بودن و بدون پوشش بودن هنگام جماع سؤال می کند؛ حضرت در پاسخ از این کار نهی می کنندِ. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْعِیصِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ لَهُ: أُجَامِعُ وَ أَنَا عُرْیَانٌ؟ فَقَالَ: لا، وَ لا مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ لا مُسْتَدْبِرَهَا.[5]

فقها از مجموع روایات منع و جواز، بین روایات جمع عرفی کرده و به عدم وجوب پوشش و کراهت عریان بودن حکم کرده اند؛ یعنی مراد روایاتی که می گویند به صورت عریان آمیزش نکن، حرمت این کار نیست.

ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[6]

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
بطور کلی در هنگام آمیزش عریان بودن مرد کراهت دارد و برای رفع کراهت لازم نیست مرد لباسی بپوشد بلکه همین که رواندازی روی قسمتی از بدن آنها باشد کافی است.

آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
داشتن رو انداز کراهت را برطرف نمی‌کند بلکه باید لباس در تن باشد.

آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی):
برای رفع کراهت، لباس یا پارچه ای که روی بدن را بپوشاند کافی است.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سوال کافی است.

آيت الله نوري همدانيآيت الله نوري همداني

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
بله کافی است.

  • [1] . امام خمینی، تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، م 15، پیام تهران، 1365؛ یزدی، سید محمد کاظم، عروة الوثقی، کتاب النکاح، م 29، اسماعیلیان، قم؛ سایت حضرت آیة الله سیستانی، بخش سؤال و جواب، کلمه آمیزش؛ و رساله توضیح المسائل سیستانی، م 53؛ عروة الوثقی، مسائل ستر و ساتر؛ نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج 29، ص73، مکتبة الاسلامیة، تهران، چاپ سوم، 1367.
  • [2] . وسائل الشیعة، ج 20، ص 119و 120؛ حلی، یحیی بن سعید، الجامع للشرائع، ص 453، مؤسسة سید الشهداء العلمیة، 1405 ق.
  • [3]. آیت الله شبیری زنجانی.
  • [4] . مجلسی، محمدباقر، حلیة المتقین، باب چهارم در فضیلت تزویج و آداب، فصل چهارم در بیان آداب زفاف و مجامعت،
  • [5] . وسائل الشیعة، ج 20، ص120.
  • منبع: منبع: سایت هدانا به نقل از اسلام کوئست.

حتما بخوانيد

آداب همبستری و آمیزش با همسر

ارضاي جنسي همسر با وسایل جنسی

نزديكي در زمان استحاضه

نزديكي زن و شوهر در حال جنابت

بهترين زمان براي آميزش

احکام و آداب بچه دار شدن از منظر اسلام

كفاره آميزش و يا خوردن حرام در روزه

نزدیکی نکردن با همسر بیش از چهار ماه



کلید: کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوهر جماع به صورت عريان آیا نداشتن لباس در حال آمیزش، اشکالی دارد علّت كراهت لخت شدن زن و مرد به طور كا مل هنگام نزديكي چيست میزان برهنگی در زمان آمیزش ( برای خانمها [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

3 نظرات
  1. ꪑꪖꫝᦔⅈ می گوید

    سلام علیکم. ببخشید یه سوالی داشتم: وقتی که زن در حال حیض باشه میشه نزدیکی رو از روی لباس انجام داد؟ (یعنی آلت رو نفرستی داخل)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. ꪑꪖꫝᦔⅈ می گوید

        تشکر🌹