وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سه چیز مورد علاقه؛ عطر و زن و نماز

0

سه چیز مورد علاقه؛ عطر و زن و نماز

آیا روايتى داريم كه پيامبر(ص) مى فرمايند از دنياى شما سه چيز رو دوست دارم: «عطر و زن و نماز». حالا منظور زنان در اين حديث چه چيزى رو مى رساند لطفا توضيح كامل بدهيد.

نيازهاى جسمانى انسان بر خاسته از غرائزى است مشخص، كه خداوندآنرا در انسان قرار داده است. اين غرائز براى تكامل بخشيدن به حركت وجودى انسان در مسيرپى ريزى زندگانى معقولش، در وجود او نهاده شده است.

انسان مى تواند به آسانى در يابدكه نيازجنسى نيز همانند خوردن ونوشيدن و… يك نياز طبيعى است وهمان طور كه انسان دربر آوردن نيازش به خوردن و نوشيدن احساس شرمسارى نمى كند، از نظر اسلام هيچ مانعى ندارد كه انسان در بر آوردن نياز جنس اش نيز بكوشد. از اين رو انسان مى تواند از راههاى شرعى وبه طور مشخص، از رسيدن به اين مقصود سخن به ميان آوردوخواست خويش را در اين زمينه به صراحت ابراز نمايد.

در زمينه توجه به بعد نيازهاى جسمانى وارضاى متعادل غرائز، چندين حديث از پيامبراكرم (ص) نقل شده است.

از جمله حديثى به اين مضمون: حبب الى من دنياكم ثلاث: الطيب، النساءوقره عينى الصلاه از دنياى شما سه چيز نزد من محبوب گردانيده شده است: بوى خوش، زن و نور چشمم،نماز است ،  پيامبر گرامى دراين حديث شريف توجه وعنايت طبيعى خويش را نسبت به اين نياز جسمانى بيان مى فرمايد.

آن حضرت مى خواهد به ما بفهماندكه او نيز همچون سايرافراد بشر، انسانى طبيعى است وآنچه آنهابدان ميل دارنداو نيز متمايل است.در عين حال مى بينيم آن حضرت همين توجه وعنايت را نسبت به نياز معنوى خويش (نماز) نيز داردنيازى كه بر آوردن آن از آن دو مهمتر است جرا كه نماز عروج روح اوست به سوى خدا، وميقاتى است كه در برابر حق تعالى مى ايستد و با او ملاقات مى كند.

علاقه ومحبت به زن در روايات مورد سفارش قرار گرفته است درروايتى ازدياد محبت به زن باازديادايمان همراه دانسته شده است. در هر صورت نياز جنسى امرى طبيعى است كه بايد بطورصحيح پاسخ داده شودوبهترين لذتى كه در اختيار است التذاذ از زنان ومعاشرت باآنها مى باشد كه پيامبر (ص) فرمود: نور چشم وسرور قلب من در نماز ولذتم به وسيله زن هاست.

اين روايت علاوه براشاره به تامين نيازهاى جنسى ولذت بردن از آنها حرمت وجايگاه زن در اسلام را بيان مى كند در عصرى كه زن در آن جامعه ارزش لازم را نداشت پيامبراسلام (ص) اينگونه نسبت به حب نسوان سفارش نموده است. نكته ديگر اين روايت پرهيز دادن مسلمانها از عزوبت ورهبانيت است وتوجه به اين كه اسلام دينى است كه همه ابعاد انسانرا مد نظر قرار داده وارضاى صحيح غرائزرا خواستار است وحركت يك بعدى مورد قبول اسلام نيست.(1)

در روايت ديگراز امام رضا (ع) آمده: «ثلاث من سنن المرسلين العطر و اخذ الشعر و كثره الطروقه» محمر بن خلاد مى گويد : شنيدم حضرت رضا (ع) مى فرمود:

سه چيز از سنت پيامبران است: عطر زدن، زدودن موهاى زائد بدن و كثرت طروقه». طروقه در اين روايت دو گونه خوانده شده، طروقه به فتح طاء و طروقه به ضم آن.

در صورتى كه طاء مفتوح باشد به معنى همسران خواهد بود بنابراين مراد از آن كثرت همسران و ازدواج خواهد بود(2). و در صورتى كه طاء با ضمه خوانده شود به معناى آميزش خواهد بود با توجه بر قرائنى معمولا اين روايت به كثرت آميزش معنى مى شود گرچه احتمال كثرت همسران نيز بعيد نمى باشد. در هر صورت كثرت آميزش در اين حديث به معناى فرو رفتن در شهوت رانى و اين كه همت شخص معطوف به آميزش باشد نمى باشد، بلكه توصيه به كثرت آميزش به جهت ايجاد محبت بين زن و شوهر ازدياد نسل كه به حسب روايات به آن توصيه شده است.

همچنين به جهت شكسته شدن شهوت نفس كه از آثار آن آرامش و جمع شدن حواس به جهت عبادت و دورى از گناهان ناشى از شهوت مى باشد. ميزان و حد كثرت آميزش عرفى است و به حسب حالات اشخاص در پر شهوت و كم شهوت بودن و به حسب سنين مختلف متفاوت خواهد بود ولى روشن است كه زيادى آميزش نبايد در حد افراط باشد.

در روايتى از پيامبر اكرم (ص) آمده است:

كسى كه خواستار باقى ماندن است در حالى كه بقايى در دنيا نيست [يعنى كسى كه طالب بقاء نسبى و طول عمر است‏] صبحانه را صبح زود بخورد و كفش مناسب و خوب بپوشد و رداء خود را كوتاه كند و آميزش با زنان را كم كند. به پيامبر عرض شد منظور از كوتاه كردن رداء چيست حضرت فرمودند: كم كردن قرض و بدهى‏(3)

با توجه به اين كه هر دو روايت مستند است، به خوبى آشكار مى شود كه بايد به قدرى با لذت هاى حلال خود را ارضاء كنيم و اشباع كنيم كه از فكر هرگونه لذت حرام مصون بمانيم. اما از سوى ديگر بايد مراقب حفظ سلامتى خود باشيم و از افراط گرى دورى كنيم.

(1) منبع: شيخ حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 14 ص 11- 9 بحار الانوار ج 103، ص. 218
000 (2) (بحار، ج 62، ص 5)
000 (3) (وسائل الشيعه، ج 13، ص 77).

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.