وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا سران فتنه محاکمه نمی شود

0

چرا سران فتنه محاکمه نمی شود

حضرت على (ع) مى فرمايند : به خدا سوگند حتى دو روز هم او را در اين پست (به ناحق) باقى نمى گذارم. چرا مقام معظم رهبرى در مقابل سران فتنه اين همه صبر مى كند؟

بازداشت و رسيدگى به اتهامات اين افراد نيازمند فراهم شدن زمينه هاى لازم است هر چند ما در صدد ايراد اتهام به هيچ فردى نبوده و اساساً و از منظر حقوقى تا زمان اثبات جرم در دادگاه نمى توان شخصى را متهم نمود، اما در عين حال به صورت كلى گفتنى است انتخابات دوره دهم رياست جمهورى كه تحقيقا، شيرينى ها و تلخى هايى نيز در پى داشت. مهم ترين و اصلى ترين نقطه عطف و بارزترين مظهر شيرينى آن، حضور 40 ميليونى و به عبارتى حضور حداكثرى 85 درصدى مردم در پاى صندوق هاى راى بوده است. بايد با تاسف نيز اعتراف كرد كه مهم ترين جلوه تلخ كامى آن نيز، همان جنجال هاى بى حاصل پس از انتخابات بود كه با آبروى ملت و نظام در ديد جهانيان بازى كرد كه قطعا ظلمى نابخشودنى خواهد بود و ضرورت برخورد با عوامل آن از ديد هر منصفى بدور نخواهد بود.

آنچه در اين ميان جالب توجه بوده اين است كه از سوى عده‏اى از نخبگان كه به تعبير رهبرى عزيز انقلاب دچار بى بصيرتى شدند اين جريان كور، هدايت شده و مرتبا بر آتش آن دامن زده مى شد كه بدون شك اين نيز از جلوه بسيار زشت اين ماجراجويى بود كه قلوب دوست داران اسلام و انقلاب را جريحه دار و دشمنان قسم خورده اين ملت را شاد كام كرد.

يكى از مباحثى كه در اينجا مطرح است برخورد قاطع و به تعبير ديگر، محاكمه سران يا ساير عوامل اين فتنه مى باشد كه برخى افراد و گروه هاى حقيقى و يا حقوقى آن را طرح كرده و خواستار آن هستند كه به نوبه خود درخواست و توقعى بجا و منطقى خواهد اما آنچه نبايد از ياد برد اين است كه گاه ممكن است محاكمه برخى افراد، موجبات مسائل و زحمات ديگرى را فرهم آورده كه در سطح داخلى و بين المللى نتوان به اين زودى ها آن را جمع و جبران نمود. به تعبير ديگر گاه در برخى شرائط بخاطر مصلحت مردم و نظام، شايد نتوان به برخى امور توسل جست بلكه تمام تلاش بر اين است تا به بهترين صورت و با پرداخت كمترين هزينه بتوان آن را حل و از ماجرا جويى‏هاى گسترده تر بدور ماند بعلاوه كه نسبت به امورى از اين دست بايد كاملا حساب شده برخورد شود و به معناى حقيقى كلمه، روند منطقى و قانونى خود را بايد طى كند تا بتوان به نتيجه مطلوب دست يافت تا ديگر اين گونه حوادث تكرار نشود. هرچند شايد بتوان در آينده بحث محاكمه را نيز از نظر دور نداشت چرا كه اين موضوع بعد عمومى پيدا كرده و بر اساس قوانين موجود، از سوى دادستانى كشور بعنوان مدعى العموم قابل تعقيب مى باشد و در واقع، اين حق مردم است كه از حقوق شهروندى خود و مهمتر از آن نظام اسلامى خويش دفاع كنند و نگذارند تا برخى افراد به راحتى به منافع مادى و سرمايه هاى معنوى آنان تعرض و تجاوز نمايند.

بطور خلاصه مى توان گفت : عدم محاكمه و رسيدگى قضائى سريع برخى از سران يا عوامل جريانات پس از انتخابات نه از روى مسامحه بر سر حقوق مردم، بلكه بخاطر حفظ منافع مردم و مصلحت نظام بوده و تلاش بر حل معقول آن مى باشد در عين حالى كه اين مهم مى تواند در دراز مدت و فرارسيدن شرايط لازم قابل طرح و پيگرد قانونى باشد. در پايان توجه شما را به بخشى از بيانات مقام معظم رهبرى جلب نموده كه در بيانات خويش در ديدار مردم قم با تاكيد برلزوم بيدارى و حضور هميشه در صحنه آحاد جامعه مى فرمايند: «يك نكته را هم به جوانان عزيز انقلابى، به فرزندان عزيز انقلابى خودم، به فرزندان بسيجى- از زن و مرد- عرض بكنم: جوانان از اطراف و اكناف كشور، از آنچه كه تهتّك بيگانگان از ايمان دينى به گوششان ميخورد يا با چشمشان مى‏بينند، عصبانى هستند وقتى مى بينند روز عاشورا چگونه يك عده‏اى حرمت عاشورا را هتك ميكنند، حرمت امام حسين را هتك ميكنند، حرمت عزاداران حسينى را هتك ميكنند، دلهاشان به درد مى‏آيد، سينه‏هاشان پر ميشود از خشم البته خوب، طبيعى هم هست، حق هم دارند ولى ميخواهم عرض بكنم جوانهاى عزيز مراقب باشند، مواظب باشند كه هرگونه كار بى رويه‏اى، كمك به دشمن است. اينجا جوانها تلفن ميكنند- ميفهمم من، ميخوانم، غالباً تلفنها و نامه ها را خلاصه ميكنند، هر روز مى آورند، من نگاه ميكنم- مى بينم همين طور جوانها گله‏مند، ناراحت و عصبانى گاهى هم از بنده گله ميكنند كه چرا فلانى صبر ميكند؟ چرا فلانى ملاحظه ميكند؟ من عرض ميكنم در شرائطى كه دشمن با همه‏ى وجود، با همه‏ى امكاناتِ خود درصدد طراحى يك فتنه است و ميخواهد يك بازى خطرناكى را شروع كند، بايد مراقبت كرد او را در آن بازى كمك نكرد. خيلى بايد با احتياط و تدبير و در وقت خودش با قاطعيت وارد شد.

دستگاه‏هاى مسئولى وجود دارند، قانون وجود دارد بر طبق قانون، بدون هيچگونه تخطى از قانون، بايستى مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگيرد اما ورود افرادى كه شأن قانونى و سمت قانونى و وظيفه ى قانونى و مسئوليت قانونى ندارند، قضايا را خراب ميكند. خداى متعال به ما دستور داده است: «و لايجرمنّكم شنئان قوم على ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوى». [سوره مائده، 8 يعنى «… و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است…»] بله، يك عده‏اى دشمنى ميكنند، يك عده‏اى خباثت به خرج ميدهند، يك عده اى از خباثت‏ كنندگان پشتيبانى ميكنند- اينها هست- اما بايد مراقب بود. اگر بدون دقت، بدون هضم، انسان وارد برخى از قضايا بشود، بى‏گناهانى كه از آنها بيزار هم هستند، لگدمال ميشوند اين نبايد اتفاق بيفتد. من برحذر ميدارم جوانهاى عزيز را، فرزندان عزيز انقلابى خودم را از اينكه يك حركتى را خودسرانه انجام بدهند نه، همه چيز بر روال قانون.»

(بيانات در ديدار مردم قم در سالگرد قيام 19 دى، 1388/ 10/ 19)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.