وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نیاز شدید دختر به ازدواج و اصرار خانواده به ادامه تحصیل

1

نیاز شدید دختر به ازدواج و اصرار خانواده به ادامه تحصیل

فهرست این نوشتار:

دخترى19 ساله و دانشجو هستم مادرم ميگه اول دانشگاتو تموم كن بعد ازدواج كن من خيلى نياز جنسى دارم، شبا خيلى حالم بد ميشه چيكار كنم؟

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید اميدواريم راهنماي خوبي در رابطه با این موضوع برای شما باشيم.در مورد موضوع این سوال باید خدمت شما بیان داریم ما اطلاعاتی در مورد وضعیت خانوادگی و طرز تفکر مادر شما نداریم و نمی دانیم شما چگونه موضوع ازدواج را با ایشان در میان گذاشته اید؟ آیا به ایشان هم همین نیاز را مطرح نموده اید؟و اینکه چرا مادرتان در موقعیت تحصیلی اجازه ازدواج را نمی دهند و دلیلشان چیست؟آیا فرد دیگری هم در خانواده وجود دارد مانند خواهر بزرگتر،خاله،عمه و… که با هم صمیمی هستید تا از طریق آنها این موضوع را مطرح نمایید؟

شما می توانید با مکاتبه دوباره و ارایه جزییات بیشتر ما را در یاری رساندن به خودتان همراهی نمایید.اما این نکته را فراموش نکنید که شما تنها فردي نيستيد که با چنين مسأله و يا مسايلي شبيه به آن در زندگی و ازدواج خود رو به رو شده ايد مطمئنا در سنین جوانی نیاز به همراه و همدم در مسایل عاطفی و جنسی وجود دارد و ولي تنها کسي هستيد که مي توانيد و بايد بهترين کمک را با استفاده از توانايي ها و مهارت هاي فردي و … به خود بکنيد .

براي اين کار همانطور که خود مي دانيد شايسته است ابتدا با واقع نگري و به دور از هر گونه مسائل جانبي ، مسأله اصلي خود را شناسايي نموده و توان خود را براي حل آن تجميع نماييد.اگر در راه ازدواج نمودن شما مانند بسیاری از دختران دیگر موانعی وجود دارد راهی جز نگه داری خود و مصون ماندن از آسیب های روانی و جنسی در این وضعیت نمی باشد.

 

 

اين را هم بدانيد که چون براي شما حفظ و تقويت ايمانتان مهم است، قطعاً شيطان برايتان برنامه دارد و شما را راحت نمي‌گذارد و هر لحظه مي‌خواهد شما را فريب دهد. حفظ ايمان کاري سخت و مشکل است و نياز به برنامه‌ريزي و تلاش و کوشش دارد. و این را بدانید که آنچه در موضوع غریزه جنسی مطرح است صبر و استقامت نمودن وداشتن انگیزه بالا است. جهت اهمیت کار شما باید خدمتتان بیان داریم که راهي که شما در پيش گرفته ايد و در حال مبارزه با هواي نفستان هستيد، جهاد اکبر است. جهاد اصغر همان جنگيدن در ظاهر و با دشمن ظاهري است. اما جهاد اکبر مبارزه با هواي نفس و شيطان درون است. مبارزه در اين ميدان بسيار سخت تر است. ولي اگر از اين ميدان سربلند و پيروز بيرون بياييد کاري کرده ايد کارستان.

 

 

يکي از زيباترين فرازهايي که در نهج البلاغه آمده، اين جملات دلنشين است: مجاهدي که در راه خدا به شهادت رسيده‌است، پاداشش بيشتر از کسي نيست که قدرت بر گناه دارد؛ ولي عفاف مي‌ورزد (ودامنش را به گناه آلوده نمي‌کند)؛ نزديک است که‌انسان پاکدامن فرشته‌اي از فرشتگان باشد.

 

البته درست است كه در جامعه امروزي، و شرايطي مثل شما كنترل غريزه جنسي كار سختي است، ولي غير ممكن نيست و شدني است. مخصوصا براي شما كه در سن جواني هستيد زيرا همان طور كه غريزه جنسي جوان قوي است به همان ميزان از اراده اي قوي و نيرويي مثال زدني هم برخوردار است. پس كارتان را كوچك نشماريد و با جديت آن را پيگيري نماييد؛ مطمئن باشيد که اين کار شدني است و شما هم مي‌توانيد.تمامي راهکارهايي که در مورد کنترل غریزه جنسی گفته مي‌شود، به شرطي تأثير مي‌گذارند که همانطور كه خودتان گفتيد عاجزانه از خداوند درخواست کمک نماييد و باور کنيد که همة کارها به دست اوست.

 

 

از دعا و طلب کمک از خدا و همچنين توسل به ائمةاطهار (ع) فراموش نکنيد. يکي از خواسته‌هاي امامان معصوم (ع) از خدا، توفيق حفظ پاکدامني بوده است. امام صادق (ع) در دعاي خويش در ماه مبارک رمضان چنين مي‌فرمايد: خداوندا از تو درخواست مي‌کنم توفيق فروانداختن چشم (از گناه) و محافظت از نيروي جنسي را به من عنايت فرمايي. پس بجاست که ما هم به تبعيت از آن بزرگواران، هميشه از خدا بخواهيم که در برابر وسوسه‌هاي شيطان، ما را تنها نگذارد و کمکمان کند تا بر اين دشمن قسم خورده‌مان غلبه کنيم. همانطور كه خودتان مي دانید هر فردی به منظور خلاصي از فشار تمایلات جنسی , حفظ خود از گناه و تامین سایر نیازهای مذکور دو راهکار پیش رو دارد :1. ازدواج 2. بکار بردن راهکارهایی که در کنترل این غریزه به ما کمک می نماید.اما اگر به هر دليلي نتوانستيد، ازدواج کنيد، تنها راهي که براي پاک ماندن از هر آلودگي باقي مي ماند، خود کنترلي است، که راهکارهاي آن را در ذيل اشاره مي کنيم.

راهکارهاي خود کنترلي

ا- تنظيم خواب:

همانطور که خودتان اشاره نمودید تحقيقات نیز نشان مي‌دهد که بيشتر انحرافات به خصوص در زمينه مسايل جنسي از فکرهاي ناسالم و خيال‌پردازي‌هايي که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشي مي‌شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و يک سري مسايل و موضوعات مربوط به دورة جواني، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشيده خواهد شد. بنابراين، يکي از روش‌هاي پيشگيري از انحرافات اين است که برنامة خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد. وقتي به رختخواب برويد که کاملاً خسته و آمادة خواب هستيد. لازمة اين کار اين است که در طول روز مشغول فعاليت‌هاي مهم بوده و به اندازة کافي کار کرده باشد. طبيعي است اگر جوان با خستگي به رختخواب نرود، به ناچار مدت زماني را در بستر بيدار خواهد ماند تا به تدريج به خواب رود و چون افکار و انديشه‌هاي شهواني و تحريک‌آميز معمولاً در اين مواقع به سراغ جوان مي‌آيند، تنظيم ساعات خواب براي جوان، ضرورت خاصي مي‌يابد.

2- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت:

حتماً براي اوقات بيکاري و فراغتتان برنامه اي داشته باشيد. خيلي از گناهاني که انسان مرتکب مي شود به علت بيکاري و نداشتن برنامه است. اگر براي تمام زمان هاي فراغتتان برنامه ريزي کنيد خيلي راحت تر مي توانيد با فشارهاي غريزه جنسي کنار بياييد. شرکت در فعاليت هاي فرهنگي، هنري، سياسي، ورزشي و … مي تواند به شما کمک زيادي بکند

3- اعتدال در خوردن:

پرخورى و و خوردن برخي غذاها،[1 شهوت آدمي را تحريک مي کند. در حديثى پيامبر گرامى(ص) پس از آن كه جوانان را به ازدواج ترغيب مى‏كنند، مى‏فرمايند: «هر كس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگيرد زيرا روزه نيروى غريزه او را تضعيف مى‏كند»[2] اگر مي توانيد هفته اي يک يا دو روز روزه بگيريد( البته به شرطي که برايتان ضرر نداشته باشد) و اگر نمي توانيد ميزان غذايتان را کمتر وفاصله بين وعده هاي غذايي تان را بيشتر نماييد.

4- تلاوت قرآن:

بى‏شك انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفكر در مضامين آن و پند گرفتن از آيات نوراني آن بسيار راهگشا است

5- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش:

همة آنچه بيان شد، به نحوي مي‌تواند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزة جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار جوان مؤثر است پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. ما در عصري زندگي مي‌کنيم که جهان به شدت در ماديات فرو رفته و يک سره غرق در جاذبه‌هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط کنوني، خلأ عظيم و هولناکي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشکلات انسان‌ها نيز از همين جا ناشي شده است. اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات جوان تقويت گردد، بدون شک بخشي از مشلکات وي به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان مي‌شود. اگر جوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا مي‌بيند و بر اساس عملکرد افراد به آن‌ها پاداش مي‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختي انسان به دست خودش مي‌باشد، در اين صورت احتمال اينکه مرتکب گناه نشود بسيار زياد است.‌ يقين داشته باشيد، تا زماني که نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت کنوني که عوامل تحريک کننده بسيار زياد است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي کنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بارور کنيد.
نکته خيلي مهمي که در باب تقويت معنويت، بايد رعايت کنيد،اين است که به نمازهايتان اهميت خاصي دهيد، ودر هيچ شرايطي آن را ترک نکنيد، خصوصا نماز اول وقت، چرا که نماز، ضامن کنترل انسان از گناه است و نيروي که مي تواند، انسان را در برابر قوه شهوت و غضب حفظ کند نماز است، همانطور که خداوند متعال در قرآن به اين نکته اشاره دارد که: (اَقمِ الصلوةِ اِنَّ الصّلوةَ تنهى عَن الفحشاءِ والمنكرِ)[3] نماز را بپا دار، كه همانا نماز انسان را از پستى و پليدى باز مى دارد.
طبق بعضي از تفاسير فحشاء اشاره به قوه شهوت است و منکر اشاره به قوه غضب دارد، بنابراين نماز اين قدرت را دارد که انسان را در برابر شهوت مقاوم کند، به شرط اينکه با حضور قلب ياشد.

6- استفاده از روش تحميل به نفس(روش خويشتن داري)

يکي ازعوامل موفقيت، در هر کاري برخورداري از توانِ «انتظار کشيدن» دانسته شده، افرادي که توان انتظار کشيدن را ندارند و نمي توانند صبر کنند کساني هستند که هم لذتهاي آني و فوري را طلب مي کنند وبه آينده نمي انديشند، وهم خواسته هايشان بايد فورا ارضا شود. در حالي که زند گي موفق نيازمند صبر و گذشت از لذتهاي آني، براي رسيدن به لذتهاي آتي است.
توانِ اتظار کشيدن و قدرت بازداري از خواسته ،همان چيزي است که در اسلام ،تحت عنوان «تقوا» شناخته مي شود؛اين يک قاعده فراگير است و تمام جنبه هاي زندگي را در برمي گيرد،که يکي ازآنها «غريزه جنسي» است.آنچه در اين بحث مهم است ،روش هاي مؤثر در بالا بردن توانِ انتظار کشيدن و تحقق خويشتنداري جنسي است و براي رسيدن به خويشتنداري جنسي، وبالا بردن توانِ انتظار کشيدن،دو مهارت را بايد به کار برد .

دو مهارت مهم

مهارت اول:کاهش تماس
مراد از کاهش تماس، به حداقل رساندن تماس هاي بي دليل وغير موجه با اشياء يا افرادي است، که شما بيشتر توسط آنها دچار آسيب مي شويد وزمينه هاي فساد جنسي را در شما تقويت مي کنند.مثلاً براي مدتها شما با خود اين تصميم را بگيريد، زماني که همکاران با حرفهاي ناجور، باعث تحريک شهوت مي شوند، اعتنا به حرفهايشان نکنيد و مشغول به کارتان شويد،و ذکر« لا اله الاالله» و ذکر «لاحول ولا قوه الابالله العلي العظيم» را تکرار کنيد تا وسوسه هاي شيطاني را از خود دور کنيد،که اين تصميم، خويشتنداري، همچنين اراده را در شما تقويت خواهد کرد.
مهارت دوم : پرهيز از عوامل تحريک کننده غريزه جنسي
مهارت اول «کاهش تماس» مربوط به خصوص خود عاملي است که غريزه جنسي شما را مستقيم وبيشتر تحريک وتقويت مي کند.اما مهارت دوم« پرهيز از عوامل تحريک کننده غريزه جنسي» مربوط به هر عاملي است که غريزه جنسي شما را مستقيم يا غيرمستقيم تقويت مي کند، و ما به چند عامل اصلي که بايد پرهيز شود، اشاره می کنيم.
1ـ پرهيز از فكر و ترسيم صحنه‏هاى محرك در ذهن و خيال: امام صادق(ع) مي فرمايد: عيسى به اصحاب خود گفت:… موسى به شما دستور داد كه زنا نكنيد و من به شما دستور مى‏دهم كه فكر زنا هم در سر نپرورانيد تا چه رسد به اين كه زنا كنيد زيرا كسى كه خيال زنا كند مانند كسى است كه در خانه‏اى نقش و نگار شده، دود و آتش به پا كند. چنين كارى گرچه خانه را نمى‏سوزاند ولى زينت و صفاى آن را مكدر كرده و فاسد مى‏كند»[4] فکر و خيال بسياري از مواقع فرد را به سمت گناه مي کشاند. براي اين کار توصيه مي شود هميشه موضوعات مورد علاقه اي براي فکر کردن آماده داشته باشيد. موضوعاتي علمي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، ورزشي و … . هرگاه افکار و وسوسه هاي شيطاني به ذهن و خيالتان هجوم آوردند، از موضوعات جايگزين استفاده نماييد.
2- پرهيز از نگاه هاي حرام(چشم چراني)
در بيشتر مواقع چشم چراني عامل تقويت و تحريک غريزه جنسي مي شود، که زمينه انحراف جنسي را ايجاد مي کند. در روايتي امام صادق (ع)فرمودند«نگاه به نامحرم تيري مسموم از تيرهاي شيطان است (که برروح وقلب انسان مي نشيند وآن را زهرآلود مي کند)وچه بسا نگاهي کوتاه که حسرتي طولاني برجا مي گذارد»[5
همچنين فرمودند«نگاه حرام به نامحرم ،تخم شهوت را در قلب مي کارد…»[6
پس دوست گرامي، با کنترل نگاه هاي حرام بذر شهوت را از خود دور مکنيم، ودر نتيجه تمايل به ديدن تصاوير مهيج در ما کاهش پيدا خواهدکرد.
2- پرهيز از دوستان منحرف و ناباب
اثرپذيري انسان از دوست، به قدري بالا است که اميرالمومنين (ع) فرمودند«با انسان شرور و بد کار همنشيني نکن،چرا که شخصيت تو شرارت هاي او را مي ربايد، (از او اثر مي پذيري)بدون آنکه خودت بفهمي»[7]
3- پرهيز از محيط‌هاي آلوده و ناسالم: يکي از علل و عوامل انحرافات جنسي و به طور کل انحرافات اخلاقي، محيط آلوده و محرک‌هاي شهواني است. محيط از طريق وارد نمودن عناصر محرک، منجر به طغيان غريزة جنسي در جوان مي‌شود. مسايلي از قبيل بدحجابي، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخي از سريال‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي خارجي و هم چنين استفادة نادرست از اينترنت و يا ماهواره در تحريک شهوت و غريزة جنسي جوان مؤثر است. اگر واقعاً مي‌‌خواهيد از جواني‌تان به خوبي استفاده کنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي کنيد از محيط‌هاي آلوده فاصله بگيريد و خودتان را در معرض تحريک کننده هاي جنسي قرار ندهيد. اين کار اگر چه سخت است ولي با برنامه ريزي و تمرين مي توانيد اين راهکار را عملي کنيد.
4-پرهيز از بيکاري و نداشتن برنامه براي اوقات فراغت
5-پرهيز از دوستي با جنس مخالف
6- پرهيز از تنبلي و روي آوردن به ورزش ساده ولي مداوم
7- اجتناب شديد از گوش دادن به آوازها و موسيقى‏هاى تحريك‏كننده و مبتذل و همچنين گوش سپردن به سخنان تحريك‏آميز.
8-پرهيز از انزوا وتنهائي

معرفی کتاب‌های مفید

مطالعه اين کتابها مفيد است:

1- هفت روش پيشگري از انحراف جنسي؛ نوشته هادي حسينخاني – انتشارات موسسه آموزشي پژهشي امام خميني.
2- جوان،هيجان وخويشنداري؛ نوشته گروه نويسندگان حديث زندگي- موسسه علمي فرهنگي دارالحديث
3- آرامش در پرتو نيايش نوشته علي احمد پناهي – انتشارات موسسه آموزشي پژهشي امام خميني.
در آخر از خداوند مي خواهيم که به برکت، کريمه اهل بيت حضرت معصومه(س) شرايط ازدواج با همسر مناسب و لايق شما، را هر چه سريعتر فراهم کند. ما هم حتما در حرم کريمه اهل بيت براي شما دعا خواهيم کرد. منتظر مکاتبه شما هستیم.
—————————————
[1] – خوردني هاي پرانرژي مثل خرما، فلفل، پياز، سوسيس و کالباس و … .
[2] – مستدرك الوسائل، ج 2، ص 531
[3] – عنكبوت: 45
[4] – وسائل‏الشيعه، ج 14، ص 240
[5] -الکافي ج5، ص559
[6] -من لايحضره الفقيه،ج4،ص18
[7] -ابن ابيالحديد،شرح نهج البلاغه،ج20؛ ص272

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. ماری می گوید

    متاسفانه من هم بعد از اتمام دوره لیسانس، به اجبار شدید مادرم ناچار بودم که شدیدا درس بخونم و فقط به درس و مشق و ارشد و ادامه تحصیل فکر کنم ، فراموش نمیکنم چقدر باهام دعوا مرافعه میکرد که باید صبح زود بری کتابخونه و شب برگردی تا کنکور ارشد قبول بشی، در حالیکه من بعد از گرفتن لیسانس واقعا خسته بودم و به عنوان یه دختر نگران موضوع ازدواج بودم و مایل بودم برای ازدواج خودمو آماده کنم نه ادامه تحصیل، مخصوصا اینکه چهار سال دوره لیسانس به شدت منو ضعیف و لاغر و تکیده کرده بود و با اینکه از لحاظ سنی در سن ازدواج بودم اما ظاهرم از شدت لاغری و ضعیفی توجه کسی رو‌جلب نمیکرد، من متوجه میشدم که در حال حاظر سن ازدواجمه و باید به ظاهر و آراستگی خودم برسم و وزنمو به حد متعادل برسونم و درس رو‌همیشه میشه خوند و اصلا بحث نیاز جنسی و این حرفا نبود، بحث سن ازدواج و اینکه دلم میخواست توی اون سن بیست و چهار پنج سالگی چطور انتخاب درست کردن ،و مهارتهای زندگی رو یاد بگیرم اما با خشونت شدید مادرم مواجه میشدم و ناچار خودمو آماده کنکور کردم و بالاخره بعد از چند سال ارشد قبول شدمو الانم تو این سی سالگی به شدت درگیر پایان نامه نویسی هستم درحالیکه از سن بچه دار شدنم هم داره میگذره، و افسوس ! ایکاش که خانواده ها تشخیص بدن که توی هر سن چه چیز مناسب بچه شونه و مخصوصا برای دختر که سن و سال مهمتره انقدر اونا رو درگیر درس و قبولی کنکور و فشارهای بی مورد توی این راه نکنن! حالا هم که متوجه شده ازدواج مهمتر بود و درس رو میشد توی سالهای دیگه هم خوند، میگه من نباید انقدر اصرار میکردم درس بخونی ، حالا زودتر تمومش کن !!!! من رو خودش توی این راه انداخت و کاملا به این نتیجه رسیدم هر کاری هم کنم هیچ وقت از ما راضی نیست و همیشه ناراضیه،از اینهمه زورگویی به ستوه اومدم،،، و جز خدا امید دیگه ای ندارم!