وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا ممنوع بودن ارتباط دختر و پسر موجب عدم شناخت قبل از ازدواج و سرانجام جدايى نمى‏شود؟

0

آيا ممنوع بودن ارتباط دختر و پسر موجب عدم شناخت قبل از ازدواج و سرانجام جدايى نمى‏شود؟

آيا ممنوع بودن ارتباط دختر و پسر موجب عدم شناخت قبل از ازدواج و سرانجام جدايى نمى‏شود؟

بدون ترديد افرادى كه در صدد ازدواج و تشكيل زندگى مشترك هستند، بايد از يكديگر شناخت و آگاهى‏داشته باشند و زندگى خود را بر اساس شناختى كه از يكديگر دارند، بنا كنند. در غير اين صورت، زندگى‏اى كه بر اساس توهّم و خيالات واهى بنا گردد، فرو مى‏ريزد. پس ما نيز همانند شما، ضرورت شناخت را قبول داريم و معتقديم: بنيان زندگى مشترك بر اساس شناخت صحيح و مطابق با واقع تشكيل مى‏شود. طبق آموزه‏هاى اسلامى دختر و پسر، اگر تصميم جدى بر ازدواج دارند، مى‏توانند قبل از عقد نسبت به وضعيت ظاهرى يكديگر، آگاهى پيدا كنند و حتى طى چند جلسه گفت‏وگو، از خصوصيات اخلاقى و انتظارات زندگى آينده، شناخت داشته باشند.

آنچه نياز به بررسى دارد، چگونگى اين آگاهى و ميزان دقّت آن است. به گواهى آمار، درصد قابل توجهى از طلاق‏ها و مشاجرات، ناشى از شناخت‏ها و اطلاعات غلط و يا سطحى و گذرا است. اين واقعيت تلخ نشانگر آن است- به رغم قبول ضرورت شناختِ از يكديگر- در مسير تحصيل اين آگاهى، دچار خطا شده‏اند از اين‏رو همان‏گونه كه شناخت دو طرف از يكديگر بايسته است، رعايت راه و رسم رسيدن به اين شناخت و شرايط دسترسى به آن نيز ضرورت دارد و زير پا گذاشتن آنها، به اين چنين پيامدهاى تلخى، ختم خواهد شد.

حال بايد روشن شود قواعد، شرايط و راه صحيح تحصيل اين نوع شناخت و آگاهى چيست؟ ابتدا ويژگى‏هاى همسر ايده‏آل را مدنظر قرار دهيد و به منظور كسب اطلاع از برخوردار بودن فرد مورد نظر از ويژگى‏هاى مثبت و بيگانه بودن وى با ويژگى‏ها و اوصاف منفى، اقدام به برنامه‏ريزى جهت كسب آگاهى نموده و به تحقيق و پرسش و… دست مى‏زنيد. چون هر ويژگى‏اى از طريقى خاص به دست مى‏آيد: عدم سوء سابقه با مراجعه به مركزى خاص يا عدم ابتلا به بيمارى‏هاى ژنتيكى و وراثتى، از رهگذر مراجعه به مركز مشاوره ژنتيكى سازگارى گروه خونى وRH خون از راه آزمايش خون، حسن اخلاق، اصالت خانوادگى و پايبندى به اعتقادات دينى و… از طريق شناخت خانواده و گفت‏وگو به دست مى‏آيد. پس تنها ارتباط دختر و پسر راه‏گشا نيست. از جانب ديگر چون هدف تحصيل «شناخت و آگاهى» است، رعايت اصول زير لازم و ضرورى است:

1 در اين ارتباط، جز پيام‏شناختى، پيام ديگرى مبادله نشود، از اين‏رو خوش و بش كردن و گل‏گفتن و گل‏شنيدن به اين ارتباط ضرر مى‏رساند و آن را از هدف خود دور مى‏سازد.

2 راه شناخت تنها ارتباط مستقيم با فرد مورد نظر نيست بلكه تحقيق، پرس و جو و مراجعه به سابقه زندگى و… از راه‏هاى ديگر شناخت است. حتى به بعضى از شرايط همسر ايده‏آل، نمى‏توان از طريق ارتباط مستقيم و گفت‏و گو پى برده و چه بسا بهره گرفتن از آگاهى فرد مورد اعتماد و آگاه و مصلحت‏انديش كارگشاتر است تا گفت و گوهاى طولانى و دو نفره آميخته به عشق‏ورزى و محبت.

3 در صورت ضرورت ارتباط مستقيم ديدارى، بايد موضوع جلسه و سؤالاتى كه در پى پاسخ آن هستيد، از قبل مشخص باشد و حتى به صورت جزئى، معيّن و روشن بيان گردد و از سخنان بى‏ثمر و كلى جداً پرهيز شود.

4 مدت زمان جلسه ارتباط ديدارى، نبايد زياد طولانى باشد.

5 چون هدف كسب آگاهى از يكديگر است لذا حضور فرد ثالث- كه نقاط پنهان و مبهم گفت و گو را به طرفين گوشزد كند- ضرورى است (حتى اگر از نظر شناختى، به حضور فرد ثالث نياز نباشد) فضاى خلوت دو نامحرم، جايگاه نفوذ شيطان است.

پنهان از نظاره ديگران به ارتباط ديدارى اقدام نكنيد كه اگر فضا به شهوت و عشق آلوده گردد، چشم عقل كور مى‏شود و ديگر نمى‏توان به آگاهى درست و دقيق دست يافت.

پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.