وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چاپ عكس توسط نامحرم

0

چاپ عكس توسط نامحرم

ظهور عكس توسط مرد

پرسش 69. ظهور فيلم هاى عكاسى و ميكس به وسيله مرد، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر زن را نشناسد و برهنه و عريان نباشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد.[1]

[تبصره/ هدانا: منظور از برهنه نبودن فقط برهنه مادرزاد نیست بلکه اگر پوشش به گونه ای غیر متعارف باشد، یا بیش از حد برهنه  یا نیمه عریان باشد، در این صورت جایز نیست].

پرسش 70. حكم گرفتن عكس بدون حجاب كه ظاهر كننده آن مرد نامحرم مى باشد، چگونه است؟

همه مراجع: اگر ظاهر كننده او را نشناسد و باعث مفسده نيز نشود، اشكال ندارد.[2]

  • [136]. امام، استفتائات، ج3، نظر، س25؛ وحيد، توضيح المسائل، م2448؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1182؛ نورى، استفتائات، ج1، س458؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1732؛ تبريزى، استفتائات، س1588، صافى، جامع الاحكام، ج2، س1719، و توضيح المسائل مراجع، م2439؛ بهجت، توضيح المسائل، (متفرقه)، م2؛ مكارم، استفتائات، ج2، س1044؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م23.
  • [137]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1188؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1730 و 1732؛ امام، استفتائات، ج3، احكام حجاب، س15؛ مكارم، استفتائات، ج1، س798 و 838؛ دفتر: نورى، وحيد، سيستانى، تبريزى، صافى و بهجت.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1192: گرفتن عکس زن غیرمحجّبه در بین محارمش چه حکمی دارد؟ اگر احتمال داده شود که مرد اجنبی آن عکسها را هنگام ظاهر کردن ببیند، حکم آن چیست؟

ج: اگر عکاسى که به او نگاه مى‏کند و عکس وى را مى‏گيرد، از محارم او باشد، عکس گرفتن از او اشکال ندارد و ظاهر کردن آن هم نزد عکاسى که او را نمى‏شناسد اشکال ندارد.

س 1194: حضور در جشن هایی که موسیقی در آنها نواخته می‏شود و افراد مبادرت به رقص می‏کنند، برای فیلمبرداری چه حکمی دارد؟ فیلمبرداری مرد از مجالس مردان و زن از مجالس زنان چه حکمی دارد؟ ظاهر کردن فیلم‏های جشن‏های عروسی توسط مرد، چه آن خانواده را بشناسد و چه آن خانواده را نشناسد، دارای چه حکمی است؟ و همچنین ظاهر کردن آن توسط زن چه حکمی دارد؟ و آیا استفاده از موسیقی در آن فیلم‏ها جایز است؟

ج: حضور در جشن‏هاى شادى و فيلمبردارى مردان از مجالس مردان و زنان از مجالس زنان در صورتى که مستلزم گوش‌دادن به غنا يا موسيقى حرام و يا ارتکاب هر عمل حرام ديگرى نباشد، اشکال ندارد. ولى فيلمبردارى مردان از مجالس زنان يا زنان از مجالس مردان اگر مستلزم نظر کردن به ريبه يا مفاسد ديگرى باشد، جايز نيست و همچنين بکارگيرى موسيقى مطرب لهوى که مناسب با مجالس لهو و گناه باشد در فيلم‏ها نيز حرام است.اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله ـ در صورتى که زن مقیّد به حجاب شرعى باشد، نگاه کردن به عکس بدون حجاب اواشکال دارد؛مگراین که اورا نشناسد و مفسده دیگرى از نگاه کردن حاصل نشود.
سؤال ـ دیدن عکس زنان بدون حجاب غیرمسلمان، بدون قصد لذّت چه حکمى دارد؟
جواب : چنانچه بدون قصد لذّت باشد و منشأ مفاسدى نگردد، اشکال ندارد.
سؤال ـ آیا جایز است عکسى که بدون حجاب اسلامى گرفته شده را براى ظاهر کردن به عکّاس نامحرم داد؟
جواب : در صورتى که عکّاس صاحب آن عکس را نشناسد، و منشأ مفاسد خاصّى نگردد، مانعى ندارد.
سؤال ـ زن و شوهرى با هم عکس گرفته‌اند، ولى حجاب کامل و کافى نداشته، سپس از هم جدا شده‌اند، یا یکى از آنها فوت کرده است، آیا بعد از طلاق یا فوت یکى از آنها، دیگرى مى‌تواند به آن عکسها نگاه کند؟
جواب : در صورت وفات اشکال ندارد ؛ ولى در صورت جدائى نگاه نکنند.
سؤال ـ آیا خواهران مذهبى مى‌توانند در عروسى‌ها و عقدها، که نوعآ بدحجاب و آرایش کرده هستند، جلو دوربین قرار گیرند تا توسّط خواهران عکّاس، عکس آنها گرفته شود، و مردان نامحرم آن را ظاهر کنند؟
جواب : عکس گرفتن از زنان به وسیله زنان اشکال ندارد، مگر این که به دست مردان بیگانه بیفتد، و آنها را بشناسند و یا منشأ فساد شود.احکام بانوان (جدید) >  احکام نگاه و نظر، آيت الله مكارم شيرازي.

ویرایش و میکس فیلم و عکس مجالس مختلط 

پرسش :تنظیم (ویرایش و میکس) فیلم و عکس مجالس (عروسی و تولد) که گاهی فیلم از مجالس مختلطی است که مسائل دینی در آن رعایت نمی شود چه حکمی دارد؟

پاسخ :در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند، جایز نیست و اگر آن ها را نشناسند و منشا فسادی نگردد، جایز است و در صورتی که مجلس حرام باشد درآمد حاصل از آن اشکال دارد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني
پرسش: ۱- آیا عکس انداختن بدون روسری و حجاب کامل حرام است یا نه ؟
۲- و برای ظاهر کننده نگاتیو چه حکمی دارد ؟
پاسخ: ۱- فی نفسه مانعی ندارد .
۲- اگر صاحب عکس را نشناسد و نگاه با شهوت نداشته باشد اشکال ندارد .
 

پرسش: آیا می توانیم عکس خودمان را( بدون حجاب ) به دوستان بدیم ؟

پاسخ: جایز نیست .

پرسش: عکس برداری را به مجلس جشن عروسی که در آن شراب می خورند دعوت می کنند آیا پذیرفتن چنین دعوتی جایز است؟

پاسخ: جایز نیست از صحنه های شرابخواری وامثال آن که از محرومات اند، فیملبرداری شود. استفتائات آيت الله سيستاني .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=24378

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

كليد:چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم  چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرمچاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط نامحرم چاپ عكس توسط مرد عکس های بی حجاب زن می تواند توسط عکاس مرد ظاهر شود؟

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.