وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ديدن فيلم هاي مبتذل

2

ديدن فيلم هاي مبتذل

فهرست این نوشتار:

سانسور فيلم مبتذل

پرسش 64. ديدن فيلم هاى مبتذل به منظور سانسور كردن آن، چه حكمى دارد؟

آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و مكارم: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، براى مأموران نظارت در مقام انجام دادن وظيفه قانونى، به مقدار ضرورت اشكال ندارد؛ ولى بايد از قصد لذت اجتناب كنند و واجب است افرادى كه براى نظارت و بررسى گمارده مى شوند از جهت فكرى و روحى زير نظر راهنمايى مسئولين باشند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيات عظام بهجت، صافى و وحيد: فيلم ها كه هميشه با نگاه شهوت برانگيز همراه است، جايز نيست.[2]

آيه اللّه  سيستانى: اگر با قصد لذت باشد، حرام است و اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، بنابر احتياط واجب، نگاه كردن به آن جايز نيست.[3]

ارضاى شهوت با فيلم

پرسش 65. اگر با مشاهده فيلم هاى شهوت انگيز، مقدارى از شهوت انسان فروكش كند و در جلوگيرى از ارتكاب حرام مؤثر باشد، چه حكمى دارد؟ آيا مشاهده آن به اين منظور جايز است؟

همه مراجع: نگاه به اين فيلم هاى شهوت برانگيز، جايز نيست و توجيه ياد شده، مجوز ارتكاب حرام ديگر نمى شود.[4]

  • [1]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1201؛ دفتر: امام، فاضل و مكارم.
  • [2]. دفتر: بهجت، صافى، وحيد.
  • [3]. دفتر: سيستانى.
  • [4]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1192؛ تبريزى، صراط النجاة، ج5، س1129؛ سيستانى، sistani.org، تصوير، س4؛ دفتر: همه مراجع.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1188: آیا دیدن تصاویر زنان برهنه و نیمه برهنه در فیلمهای سینمایی و غیر آن، در صورتی که آنان را نشناسیم، جایز است؟

ج: نگاه‏ کردن به فيلم‏ها و تصاوير، حکم نگاه‏ کردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ريبه نباشد و مفسده ‏اى هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولى با توجه به اينکه ديدن تصوير برهنه‏ اى که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مى‏باشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است.

س 1193: بعضی از جوانان به تصاویر مستهجن نگاه می‏کنند و برای کار خود توجیهات ساختگی ارائه می‏دهند، حکم آن چیست؟ و اگر دیدن این تصاویر مقداری از شهوت انسان را تسکین دهد و در جلوگیری از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمی دارد؟

ج: اگر نگاه‌کردن به آن تصاوير به قصد ريبه باشد و يا انسان بداند که منجر به تحريک شهوت او مى‏شود و يا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاه‌کردن به آنها حرام است و اين که به خاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى‏افتد، مجوّز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، نمى‏ باشد.

س 1197: خواندن کتابها و اشعار مبتذل که باعث تحریک شهوت می‏شوند، چه حکمی دارد؟ج: باید از آنها اجتناب شود.

ج: بايد از آنها اجتناب شود.

س 1202: نظارت کارمندان وزارت ارشاد بر انواع فیلمها و مجلات و نشریات و نوارها برای تشخیص موارد مجاز آنها، با توجه اینکه نظارت، مستلزم مشاهده عینی و گوش‌دادن به آنهاست، چه حکمی دارد؟

ج: ديدن وگوش دادن به آنها توسط مأمورين نظارت، در مقام انجام وظيفه قانونى به مقدار ضرورت اشکال ندارد، ولى بايد از قصد لذت و ريبه احتراز کنند و واجب است افرادى که براى نظارت و بررسى گمارده مى‏ شوند از جهت فکرى و روحى زير نظر و راهنمايى مسئولين باشند.

س 1203: دیدن فیلمهای ویدئویی که گاهی تصاویر منحرف کننده‏ای دارند، به قصد نظارت و حذف بخش‏های فاسد آنها برای ارائه به دیگران چه حکمی دارد؟

ج: ديدن اين فيلمها اگر به منظور اصلاح فيلم و حذف تصاوير فاسد و گمراه‏ کننده آنها باشد اشکال ندارد بشرط اينکه کسى که اقدام به اين کار مى‏ کند مصون از افتادن به حرام باشد.

س 1205: مشاهده پنهانی فیلم‏ها وتصاویری که طبق قانون دولت اسلامی ممنوع هستند، اگر مفسده‏ای نداشته باشند، چه حکمی دارد؟ حکم آنها نسبت به زن و شوهرهای جوان چیست؟

ج: با فرض ممنوع بودن، اشکال دارد.

س 1206: مشاهده فیلمهایی که گاهی در بردارنده اهانت به مقدسات جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری هستند، چه حکمی دارد؟

ج: واجب است از آنها اجتناب شود.

س 1207: دیدن فیلمهای ایرانی که بعد از انقلاب تولید شده‏ اند و در آنها زنان با حجاب ناقص ظاهر می‏ شوند و گاهی بدآموزی هایی نیز دارند، چه حکمی دارد؟

شاید این مطالب را هم بپسندید:

ج: اصل مشاهده اين فيلم‏ها اگر به قصد لذت و ريبه نباشد و موجب وقوع در مفسده هم نگردد، فى‏ نفسه اشکال ندارد ولى فيلمسازان بايد از تهيه و توليد فيلمهايى که با تعاليم ارزشمند اسلامى منافات دارد، خوددارى کنند.

س 1208: توزیع و عرضه فیلمهایی که مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، چه حکمی دارد؟ همچنین توزیع نوارهای موسیقی که مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، در دانشگاهها چه حکمی دارد؟

ج: اگر فيلم‏ها يا نوارها به نظر مکلّف عرفاً مشتمل برغنا يا موسيقى مطرب و لهوى مناسبِ با مجالس لهو و گناه باشد، توزيع و عرضه آنها و همچنين ديدن و گوش‌دادن به آنها براى او جايز نيست و مجرّد تأييد بعضى از ادارات مربوطه تا زمانى که نظر مکلّف در تشخيص موضوع با نظر تأييدکنندگان مخالف است، دليل شرعى براى جواز محسوب نمى‏شود.

س 1209: خرید و فروش و نگهداری مجلاّت لباس‏های زنانه که عکس زنان اجنبی در آنها وجود دارد و برای انتخاب لباس بکار می‏روند، چه حکمی دارد؟

ج: مجرّد وجود عکس‏هاى زنان اجنبى در اين مجلاّت مانع جواز خريد و فروش و بهره‏بردارى از آنها براى انتخاب لباس نيست مگر آن که عکس‏ها، به گونه‏اى باشد که موجب مفسده شود.

س 1211: خرید و فروش و اجاره فیلمهای ویدئویی مبتذل و همچنین ویدئو چه حکمی دارد؟

ج: اگر فيلم‏ها در بردارنده تصاوير زننده ‏اى که شهوت را تحريک کرده و موجب انحراف و فساد مى‏شوند و يا مشتمل بر غنا و موسيقى مطرب و لهوى و مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، توليد و خريد و فروش و اجاره فيلم‏ها و همچنين اجاره ويدئو براى استفاده از آن در اين امور، جايز نيست. اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

نگاه کردن به عکس و فیلم سکسی خارجی [نگاه]

پرسش :نگاه کردن به عکس سکسی یا فیلم سکسی خارجی ( غیر مسلمان )‌چه حکمی دارد؟
پاسخ :جایز نیست. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

نوارهای ویدئویی مبتذل [نگاه]

پرسش :متأسّفانه نوارهاى ویدیوئى محتوى فیلم هاى مبتذل، اعم از موسیقى، آواز، رقص زنان یا مردان، یا زن و مرد، بلکه بالاتر نوارهایى که عمل زناشویى را نمایش مى دهد، به وفور در بازار یافت مى شود! و از طرفى، در بعضى از محافل شایع شده که چون به صورت پخش غیر مستقیم است اشکالى ندارد، یا اگر محرّک نباشد، حرام نیست! لطفاً در این زمینه به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:
1ـ خرید و فروش و نگهدارى این نوارها، و نگاه کردن به این فیلمها چه حکمى دارد؟
2ـ آیا بین پخش مستقیم و غیر مستقیم در فرض مزبور تفاوتى است؟
3ـ آیا جمع آورى و از بین بردن آنها واجب است؟ در صورت وجوب، این کار، بر عهده چه کسى است؟
4ـ در صورتى که از شخصى به دلیل خرید، یا فروش، یا نگه دارى، این گونه نوارها، یا دیدن فیلمهاى محتوى آن، به دادگاه شکایت کند، مجازات آن چیست؟
پاسخ :خرید و فروش و نگهدارى و نگاه کردن به این گونه فیلمها حرام است; خواه مستقیم باشد یا غیر مستقیم، و بر حاکم شرع لازم است که آنها را جمع آورى کرده و از بین ببرد، و این کار تعزیر دارد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

سؤال 36. حکم نگاه کردن بدون ریبه به تصویرها و فیلم هایى که مواضعى از بدن را نمایش مى دهند که معمولاً پوشانده مى شود، چیست؟ همچنین نگاه به تصویر و فیلم عورتین بدون ریبه چه حکمى دارد؟ آیا شناختن صاحب تصویر و فیلم، دخالت در حکم دارد؟ شناختن از نظر شرعى به چه معنا است؟ آیا صرف دانستن اسم و رسم کافى است؟

جواب: در مورد فیلم هایى که اعضاى بدن را نشان مى دهد چنانچه به قصد شهوت نگاه نکنند، و خوف مفسده اى نباشد، اشکال ندارد; ولى نسبت به عورتین مطلقاً جایز نیست. و اگر زنانى باشند که معمولاً خود را مستور مى دارند، نگاه کردن به عکس هاى برهنه آنان مجاز نمى باشد. و منظور از شناخت، تنها شناخت اسمى نیست، بلکه مشخّصات بیشترى لازم است.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.

نگاه کردن به عکسهای مبتذل [نگاه]

پرسش :آیا دیدن عکسهای مبتذل برای ما گناهی دارد یا نه و آیا کبیره است یا صغیره و من در این باره توبه کرده ام و می خواهم کمی به من دلداری دهید.
پاسخ :دیدن عکس های مبتذل جایز نیست. حال که موفق به توبه شده اید سعی کنید که با اعمال نیک آینده گذشته را جبران کنید تا ان شاء الله خداوند شما را مشمول عفو خود قرار دهد.

نگاه به تصاویر مستهجن به دستور پزشک [نگاه]

پرسش :من یک جوان متاهل هستم. چهار سال است ازدواج کرده ام. به خاطر مشکل عدم میل جنسی و به تبع آن بچه دار نشدن با پزشک صحبت کرده ام، به علت بیماری روده که دارم نمی توانم به راحتی هر دارویی را استفاده کنم.
می خواستم ببینم اگر به عکس و یا فیلم هایی که در آنها، کفار به صورت عریان هستند ( در صورتی که یقین داشته باشم برای من مفسده ای ندارد و عکس هم عکس کفار باشد) آیا می توانم به بدن یا آلت آنها نگاه کنم. پزشک من می گفت اگر این راه از نظر شرعی جایز باشد از راههایی است که به حل مشکل من کمک میکند.
پاسخ :در صورتیکه به تجویز پزشک حاذق متدین تنها راه درمان باشد به مقدار ضرورت مانعی ندارد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله 458ـ بنابر احتیاط واجب، نگاه به عکس های قبیح و فیلم های باز اگر چه با لذّت جنسی و یا ریبه هم نباشد، حرام است. فقه براي غرب نشينان.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=24375

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد: ديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل  ديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذلديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم هاي مبتذل ديدن فيلم مستهجن ديدن فيلم هاي مبتذل

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. حسام می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید من پدرم وقتی گوشی اندروید گیرش میاد ازم میخواد که واسش فیلترشکن بریزم و تا جایی که من تا الان گوشیشو چک کردم پدرم با استفاده از فیلتر شکن میره فیلم مستهجن تماشا میکنه حالا من موندم چیکار کنم اگه نریزم واسش ناراحت میشه و از من دلیل میخواد و منم روم نمیشه بگم بخاطر اینکه فیلم مستهجن میبینی اگه بریزم میره فیلم مستهجن میبینه و علاوه بر اینکه پدرم به گناه میفته من هم بخاطر اینکه زمینه ساز گناهش شدم گناهکارم.بنظرتون چیکار کنم اگه به دروغ یه بهونه ای بتراشم بنظرتون گناهه یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چقدر خوب که شما اینقدر فهمیده هستید و چقدر مایه تاسف است که پدر به دنبال این کارهاست. در هر حال شرعاً شما نمی توانید اسباب و زمینه گناه دیگری را فراهم کنید بلکه اگر می بینید کسی گناه می کند باید اگر می توانید از باب نهی از منکر زمینه گناه را از بین ببرید.
      دروغ هم گناه است، اما باهوش باشید و یک مسیر درست انتخاب کنید مثلا با تنظیمات گوشی و … که در این زمینه ارتباط مختل شود.
      وفقکم الله لکل الخیر