وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نگاه به عكس برهنه زنان خارجي

6

نگاه به عكس برهنه زنان خارجي

فهرست این نوشتار:

عكس و فيلم مبتذل

پرسش 55. نگاه به فيلم هاى مبتذل كه بيشتر زنان غير مسلمان در آن بازى مى كنند ـ در صورتى كه موجب تحريك انسان نشود ـ چه حكمى دارد؟

همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): با توجه به اينكه ديدن اين گونه فيلم ها به طور معمول شهوت برانگيز و مقدمه ارتكاب گناه مى باشد، نگاه به آنها حرام است.

آيه اللّه  تبريزى: نگاه به فيلم هايى كه موجب تحريك شهوت بر حرام يا ترويج فساد در جامعه باشد، جايز نيست.

آيه اللّه  سيستانى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه نيز باشد، بنابر احتياط واجب نگاه به زنان جايز نيست.[3]

عكس مبتذل غيرمسلمانان

پرسش 56. نگاه كردن به عكس هاى عريان و برهنه زنان و مردان غيرمسلمان چه حكمى دارد؟

آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و وحيد: اگر با قصد لذت باشد، حرام است و بنابر احتياط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز جايز نيست.[4]

 آيات عظام بهجت، صافى، مكارم و نورى: نگاه به آن جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد.[5]

  • [1]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1187؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1717 و 1605؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1729 و 1731؛ مكارم، استفتائات، ج1، س778 و 782؛ دفتر: نورى و امام، بهجت، وحيد.
  • [2]. تبريزى، استفتائات، س1603 و 1605 و صراط النجاة، ج5، س1129.
  • [3]. سيستانى، sistani.org، فيلم، س4؛
  • [4]. سيستانى، تعليقات على العروة، احكام التخلى، م2 و sistani.org، تصوير، س1 و 2؛ تبريزى، صراط النجاة، ج3، س778؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1314؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1731، و تعليقات على العروة، ج1، (احكام التخلى)، م2؛ امام، تعليقات على العروة، (احكام التخلى)، م2؛ دفتر: وحيد.
  • [5]. مكارم، استفتائات، ج2، س1033، تعليقات على العروة، احكام التخلى، م2؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1707؛ نورى، التعليقات على العروة، (احكام التخلى)، م2؛ دفتر: بهجت.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1188: آیا دیدن تصاویر زنان برهنه و نیمه برهنه در فیلمهای سینمایی و غیر آن، در صورتی که آنان را نشناسیم، جایز است؟

ج: نگاه‏ کردن به فيلم‏ها و تصاوير، حکم نگاه‏ کردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ريبه نباشد و مفسده ‏اى هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولى با توجه به اينکه ديدن تصوير برهنه‏ اى که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مى‏باشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است.اجوبه الاستفتائات.

 

س 1193: بعضی از جوانان به تصاویر مستهجن نگاه می‏کنند و برای کار خود توجیهات ساختگی ارائه می‏دهند، حکم آن چیست؟ و اگر دیدن این تصاویر مقداری از شهوت انسان را تسکین دهد و در جلوگیری از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمی دارد؟

ج: اگر نگاه‌کردن به آن تصاوير به قصد ريبه باشد و يا انسان بداند که منجر به تحريک شهوت او مى‏شود و يا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاه‌کردن به آنها حرام است و اين که به خاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى ‏افتد، مجوّز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، نمى‏باشد.

س 1209: خرید و فروش و نگهداری مجلاّت لباس‏های زنانه که عکس زنان اجنبی در آنها وجود دارد و برای انتخاب لباس بکار می‏روند، چه حکمی دارد؟

ج: مجرّد وجود عکس‏هاى زنان اجنبى در اين مجلاّت مانع جواز خريد و فروش و بهره‏بردارى از آنها براى انتخاب لباس نيست مگر آن که عکس‏ها، به گونه ‏اى باشد که موجب مفسده شود. اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 45. نگاه کردن به بدن نیمه عریان زنان در فیلم هاى غربى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ حدّ مجاز نگاه کردن به آن چقدر است؟ آیا بین زنان مسلمان و غیر مسلمان و اهل کتاب تفاوتى وجود دارد؟ نگاه کردن زنان به بدن نیمه عریان مردان در مسابقات ورزشى از قبیل شنا، وزنه بردارى و کشتى چه حکمى دارد؟

جواب: با توجّه به این که نگاه به فیلم ها مشاهده مستقیم نیست، نگاه کردن به آنها مصداق نگاه به نامحرم نمى باشد، مگر این که منشأ فسادى گردد، که در این صورت نگاه کردن به آنها در هر دو صورت حرام است.

سؤال 48. دیدن عکس زنان بدون حجاب غیرمسلمان، بدون قصد لذّت چه حکمى دارد؟

جواب: چنانچه بدون قصد لذّت باشد و منشأ مفاسدى نگردد، اشکال ندارد.

نگاه به عكس برهنه زنان خارجي

سؤال 49. نگاه کردن به موى سر زنان اهل کتاب بدون قصد لذّت چه حکمى دارد؟

جواب: اگربه قصد لذّت نباشد اشکال ندارد.

سؤال 50. نگاه کردن به عکس برهنه زنان اهل کتاب و مشرکین، بدون لذّت و شهوت و بدون آن که مقدّمه گناه شود، چه حکمى دارد؟

جواب: اگر منظور از برهنه این است که موهاى سر خود را نپوشانده باشند در فرض مسأله بالا که فسادى بر آن مترتّب نمى شود، اشکالى ندارد; امّا اگر منظور، برهنه مادرزاد و یا نیمه عریان است، جایز نیست.

سؤال 51. نگاه کردن به اعضاى بدن زن کافر غیر ذمّى چه حکمى دارد؟

جواب: نگاه کردن به اعضایى که معمولاً در عرف آنها مکشوف است، بدون قصد لذّت اشکالى ندارد.احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا نگاه به تصویر تلویزیونی و غیر تلویزیونی زنان غیر مسلمانی که پوشش ندارد و برهنه و یا شبه برهنه هستند جایز است؟ آن هم به قصد کنجکاوی و امثال آن، با این که اطمینان نداریم لذّت جنسی حاصل شود. و در خیابان ها نگاه به زنان نه به آن قصد که گذشت بلکه به نیّت تحریک شدن مرد نسبت به همسر خود، چطور است؟



كليد: نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي  نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي نگاه به عكس برهنه زنان خارجي عكس برهمهX عكس نيمه برهنهX عكس عريانX عكس زن  حکم نگاه به عکس برهنه زنان و مردان غیر مسلمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام منظور از عبارت موجب مفاسدی گردد چیه
    اگه منظور کوچک ترین شهوتی است که به انسان میرسه نمیشه اصلا زندگی کرد چون به هر حال حالت به آدم دست میده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      منظور از مفاسد، گناه یا زمینه گناه هست.
      اگر می داند که با دیدن عکس زنان خارجی دچار شهوت و گناه می شود نباید از عمد ببیند.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. امیر می گوید

        سلام یک موقع هست که آدم میترسه به شهوت بیوفته که تو این دوروزمونه هرکاری بخواد آدم انجام بده تقریبا این مشکلو داره ولی یهموقع هست که آدم یقین داره که به شهوت میوفته یعنی مثلا بددونی که این کارو بکنی قطعا به شهوت میوفتی منظور کدوم هست امیدوارم دومی باشه چون واقعا تو این زمونه با این ترس ها نمیشه کاری کرد و تقریبا همه جا هست لطفا توضیح بدید

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          انسان به نفس خود بصیر و آگاه است.
          گاهی از روی شهوت و لذت به یک تصویر نگاه می کند، این حرام است. بدیهی است منظور این نیست که صرف هر احتمال باشد، منظور احتمال عقلانی است. یعنی در هر کاری انسان ابتدا نگاه بکند ببیند آیا واقعا زمینه گناه هست یا نه، اگر احتمال عقلایی گناه هست، ترک باید کرد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  2. امیرعباس می گوید

    آیا نگاه کردن به زن نامحرم در فیلم های غربی از روی شهوت حرام است ؟ اگر او را دوست داشته باشیم و به او نرسیم چه ؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نگاه با شهوت (به غیر همسر) حرام است و گناه می باشد.
      سعی کنید نگاه نکنید، زمینه ازدواج را فراهم کنید. نیاز هست انسان تقوا پیشه کند و!.
      وفقکم الله لکل الخیر