وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فیلمبرداری عروسی و حجاب زنان

2

فیلمبرداری عروسی و حجاب زنان

فيلم بردارى مجالس

پرسش 71. در حالى كه مى دانيم مردان فاميل و آشنا فيلم ما را مشاهده مى كنند، آيا بر ما (زنان) جايز است، بدون حجاب در مقابل فيلم بردار ظاهر شويم؟

همه مراجع: خير، بايد حجاب خود را رعايت كنيد.

پرسش 72. آيا جايز است زن در جشن هاى عروسى، بدون اجازه شوهرش عكس بيندازد؟

همه مراجع: اگر عكس گيرنده زن و يا محرم باشد و ظاهر كننده او را نشناسد و باعث مفسده نيز نباشد، عكس انداختن اشكال ندارد و اجازه شوهر در اينجا لازم نيست.[2]

  • [1]. مكارم، استفتائات، ج 1 س 798 و 838؛ امام، استفتائات، ج3، احكام حجاب، س15؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1732 و 1730؛ دفتر: بهجت، وحيد، خامنه اى، صافى، سيستانى، تبريزى و نورى.
  • [2]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1188؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1732 و 1730؛ مكارم، استفتائات، ج1، س798 و 838؛ امام، استفتاء ات، ج3، احكام حجاب، س15؛ دفتر: نورى، بهجت، سيستانى، تبريزى، وحيد و صافى.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1186: هنگام جشن عروسی چند عکس از من گرفته شد که در آنها حجاب کامل نداشتم، این عکسها در حال حاضر نزد دوستان و اقوام من هستند. آیا جمع‏آوری آنها بر من واجب است؟

ج: اگر وجود عکسها نزد ديگران مفسده‏ اى ندارد و يا برفرض ترتّب مفسده، شما در دادن عکسها به ديگران نقشى نداشته ‏ايد يا جمع‏ کردن آنها از ديگران براى شما مشقّت دارد، تکليفى در اين‌باره نداريد.

س 1189: آیا جایز است زن در جشن‏های عروسی بدون اجازه شوهرش عکس بیندازد؟ و بر فرض جواز، آیا مراعات حجاب کامل در آن واجب است؟

ج: اصل عکس گرفتن منوط به اجازه شوهر نيست ولى اگر احتمال بدهد که اجنبى عکس او را ببيند و عدم رعايت حجاب کامل منجر به مفسده‏اى شود، مراعات آن واجب است.

س 1191: اگر عروس درشب جشن عروسی روپوش روشن و نازکی برسرش بیندازد، آیا جایز است مرد اجنبی از او عکس بگیرد؟

ج: اگر مستلزم نگاه حرام به زن اجنبى باشد جايز نيست، وگرنه اشکال ندارد.

س 1194: حضور در جشنهایی که موسیقی در آنها نواخته می‏شود و افراد مبادرت به رقص می‏کنند، برای فیلمبرداری چه حکمی دارد؟ فیلمبرداری مرد از مجالس مردان و زن از مجالس زنان چه حکمی دارد؟ ظاهر کردن فیلم‏های جشن‏های عروسی توسط مرد، چه آن خانواده را بشناسد و چه آن خانواده را نشناسد، دارای چه حکمی است؟ و همچنین ظاهر کردن آن توسط زن چه حکمی دارد؟ و آیا استفاده از موسیقی در آن فیلم‏ها جایز است؟

ج: حضور در جشن‏هاى شادى و فيلمبردارى مردان از مجالس مردان و زنان از مجالس زنان در صورتى که مستلزم گوش‌دادن به غنا يا موسيقى حرام و يا ارتکاب هر عمل حرام ديگرى نباشد، اشکال ندارد. ولى فيلمبردارى مردان از مجالس زنان يا زنان از مجالس مردان اگر مستلزم نظر کردن به ريبه يا مفاسد ديگرى باشد، جايز نيست و همچنين بکارگيرى موسيقى مطرب لهوى که مناسب با مجالس لهو و گناه باشد در فيلم‏ها نيز حرام است.اجوبه الاستفتائات.

س 1210: آیا خرید و فروش دوربین فیلمبرداری جایز است؟

ج: خريد و فروش دوربين فيلمبردارى تا زمانى که به قصد استفاده در امور حرام نباشد، اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 

مسأله ـ عکس برداشتن مرد از زن نامحرم حرام نیست، مگر این که ناچار باشد که به بدن او، غیر از صورت و دستها، نگاه کند.

سؤال ـ آیا خواهران مذهبى مى‌توانند در عروسى‌ها و عقدها، که نوعآ بدحجاب و آرایش کرده هستند، جلو دوربین قرار گیرند تا توسّط خواهران عکّاس، عکس آنها گرفته شود، و مردان نامحرم آن را ظاهر کنند؟
جواب : عکس گرفتن از زنان به وسیله زنان اشکال ندارد، مگر این که به دست مردان بیگانه بیفتد، و آنها را بشناسند و یا منشأ فساد شود.احکام بانوان (جدید) >  احکام نگاه و نظر، آيت الله مكارم شيرازي.

ویرایش و میکس فیلم و عکس مجالس مختلط 

پرسش :تنظیم (ویرایش و میکس) فیلم و عکس مجالس (عروسی و تولد) که گاهی فیلم از مجالس مختلطی است که مسائل دینی در آن رعایت نمی شود چه حکمی دارد؟

پاسخ :در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند، جایز نیست و اگر آن ها را نشناسند و منشا فسادی نگردد، جایز است و در صورتی که مجلس حرام باشد درآمد حاصل از آن اشکال دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: عکس برداری را به مجلس جشن عروسی که در آن شراب می خورند دعوت می کنند آیا پذیرفتن چنین دعوتی جایز است؟

پاسخ: جایز نیست از صحنه های شرابخواری وامثال آن که از محرومات اند، فیملبرداری شود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .


حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. علی می گوید

    ایا عکسبرداری در اتلیه در صورتی که عکاس مرد از خانمی عکس بیندازد اشکال دارد ؟و یا اگر خانم پوشش مناسبی نداشته باشد چه؟تحویل عکسهای زنان با پوشش نامناسب به عکاس مرد جهت چاپ و کار بر روی عکس جهت زیباسازی اشکالس دارد؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر گرامی
      عکسبرداری مرد از زن در آتلیه اگر مستلزم نظر کردن باشد و خانم حجاب شرعی نداشته باشد، حرام است. اما اگر خانم پوشش شرعی دارد ، اشکال ندارد در صورتی که مفسده ای نداشته باشد و تماس بدنی هم نباشد.
      عکسى که بدون حجاب اسلامى گرفته شده را براى ظاهر کردن می توان به عکّاس نامحرم در صورتى که عکّاس صاحب آن عکس را نشناسد، و منشأ مفاسد خاصّى نگردد،داد اما باید توجه داشت که خانم نباید بیش از حد برهنه و عريان باشند.
      شما می توانید نوشتاری با همین موضوع را «چاپ عكس توسط نامحرم» را از اینجا کلیک کنید و ببینید.
      ففقکم الله لکل الخیر