وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چادری که غیبت می کنه

0

چادری که غیبت می کنه

 

 

چرا بعضی ها فکر میکنن فقط مذهب به‌حجابه؟! وقتی چادرشون رو سفت می‌گیرند دیگه فکر می‌کنند دیگه هر کاری می‌تونند بکنند خیلی از همین خواهران که حجاب رو از هر چیز دیگری واجب تر می‌دونند می شینند تو مساجد و امام‌زاده ها ویا مراسم آشپزی و شله‌زردپزی و آش پشت پا و… کلی غیبت می‌کند و پشت سر این و اون قضاوت‌های نابجا می‌کنند. واقعاً چرا؟

 

نخست باید دانست؛ کارکرد اصلی حجاب ایجاد فرهنگ عفیفانه در جامعه است؛ فرهنگی که براساس آن زنان پاکدامن باشند[337]؛ در راه رفتن،[338] سخن گفتن،[339] نگاه کردن[340] و در همه موارد نیز موازین شرعی و اخلاقی را مراعات نمایند. لذا این تصور که کارکرد حجاب معصوم کردن زنان از خطا و گناه می باشد اشتباهی بیش نیست، چرا که زنان محجبه نیز بشر می باشند و همان‌گونه که دیگران به غیر از معصومین دچار اشتباه می شوند آنها نیز گرفتار خطا می شود اما بهترین خطاکاران، توبه‌کاران از آنها هستند.

اگر فرد چادری به گناه هان دیگری آلوده است حتماً به خاطر آن گناهان، خداوند او را مجازات خواهد کرد ولی به خاطر حجابش به او پاداش خواهد داد، همان‌طور که اگر فرد بی حجابی دارای اعمال خوبی باشد به خاطر آن اعمال پاداش دریافت خواهد کرد ولی به دلیل نداشتن حجاب مجازات در انتظار او خواهد بود.

رعایت حجاب، غیبت نکردن، تهمت نزدن و… همگی از واجبات می باشند که بر هر فرد مسلمانی واجب می باشد ولی همان‌طور که در سؤال مطرح شد انتظاری که از جامعه مذهبی ها می رود بیشتر است. ما هم امیدواریم که آنها بتوانند با اراده و یاری خداوند بدی ها را از خود دور کنند و از همه جهت، نمونه و الگوی کامل دین‌داران باشند.[341]

در پایان خاطر نشان می شود این قبیل سؤالات، تقریباً طعنه ای است که به دختران با حجاب زده می شود، و با جا انداختن این مطلب، سعی می شود همه زنان و دختران با حجاب، به گونه ای در جامعه در زیر نگاه های مشکوک، یا در معرض تهمت اطرافیان واقع شوند، تا از حجاب و عفت خود، دست بکشند!!

در حالی‌که در چنین مواردی تعمیم موارد جزء به کل، کار درستی نیست. به‌عنوان نمونه در تمامی اقشار مختلف جامعه از جمله پزشکان، نظامیان، معلمان، کارمندان و… تعدادی آدم بد دیده می شوند آیا می توان گفت: پزشکان، نظامیان و… از همه بدترند و هیچ کس نباید دیگر پزشک شود؟!

بر این اساس اگر بین خانم های با حجاب افرادی هم وجود داشته باشند که رفتاری مغایر با روح حجاب دارند، آیا ما مجاز هستیم دایره تنفر خود را به همه خانم های باحجاب و بدتر از آن به اصل حجاب، که حکمی شرعی است، گسترش دهیم و با این بهانه به خودمان اجازه بدهیم حجاب را رعایت نکنیم؟!

[327]. وسائل الشیعة، ج 20، 67.

[328]. مجموعه آثاراستادشهیدمطهری ( مسئله حجاب)، ج 19، ص 548.

[329]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 19، ص 133، 412، 439 – 454، 509-551؛ ج 17، ص 397 – 395.

[330]. مجموعه آثاراستادشهیدمطهری (مسئله حجاب)، ج 19، ص 547.

[331]. براتی، عبدالعلی، چهل حدیث حجاب، قم، انتشارات اسحار، 1382ش، دوم، ص 15- 17.

[332]. مجموعه آثاراستادشهیدمطهری ج 19، ص 550.

[333]. متأسفانه فضای حاکم بر جامعه کنونی کشورمان که متاثر از نفوذ تفکر فمینیستی می باشد راه را به روی اندیشمندان دلسوز برای طرح شفاف، منصفانه و منطقی مباحثی همچون آسیب‌شناسی حضور اجتماعی زنان مسدود نموده است چرا که هر گونه اظهار نظری در چنین فضای محکوم به ضدیت با حضور فعال زنان در عرصه اجتماع تلقی می گردد؛ این در حالی است که حضور غیر ضروری زنان در اجتماع و تصاحب مشاغل متعدد نه تنها به نفع دختران مجرد و بلکه به نفع همسران و مادران نیز نمی باشد.

اگر فضای کاری که هم اکنون توسط دختران و زنان پر شده، خالی می بود، پسرانی که به دلیل نداشتن شغل ازدواج نکرده اند، می توانستند با دخترانی که در آرزوی ازدواجند ازدواج نمایند و مادران نیز فرزندانشان را از ادوگاه های اجباری کودکان که مهد کودک نام دارد نجات داده و خلاءهای عاطفی کودکانشان را که با هیچ مهد کودک مجهز و زیبایی قابل جبران نیست پرنمایند. البته بررسی تفصیلی این‌گونه مباحث مجال بیشتری را می طلبد که در اینجا امکان به پرداختن آن نیست.

[334]. سنن ابوداود، ج 2، ص 658.

[335]. پارسا، طیبه، پوشش زن در گستره تاریخ، قم، انتشارات احسن الحدیث، 1387 ش، دوم، ص 123.

[336]. صفی یاری، مسعود، راز حجاب، قم، نور السجاد، 1389 ش، دوم، ص 130.

[337]. نور (24)، آیه 30.

[338]. فرقان(25)، آیه 60.

[339]. احزاب(33)، آیه 32.

[340]. نور (24)، آیه 38.

[341]. فاطمه بنت عبدالله، الزهراء، المتبرجات، بیروت و اردن، دار ابن حزم و المکتبه الاسلامیه، 1419 هـ، چهارم، ص 129 – 131- صفی یاری، مسعود، راز حجاب،قم، نور السجاد، 1389 ش، دوم، ص 198.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

 


 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.