وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

درمان تیک عصبی

0

درمان تیک عصبی

تيك ها انواع گوناگونى دارند. گاه تيك در اثر بازتاب دوره اى پرتنش از زندگى ايجاد مى شود. تيكى كه در اثر يك فشار عصبى ايجاد شده باشد، در طول چند هفته ناپديد مى شود. در برخى موار نادر تيك بيش ازچند هفته باقى مى ماند كه در صورت ماندگارى، بايد به صورت مستقيم از طريق مجموعه اى از مداخلات از پيش طراحى شده كه در ادامه به برخى از آنها اشاره مى گردد، مورد بررسى قرار گيرد.

همانطور كه گفتيم وجود اين عارضه در مواقعى ممكن است چند هفته تا چند ماه به طول انجامد ودر مواردى هم به چند سال برسد، از جهت ديگر امكان دارد حالت پرش گونه پيدا كند و ازنقطه اى به نقطه ديگر منتقل شود.

پيشنهاد مى گرددكه اگر داراى اين حالت هستيد با توجه به غير ارادى بودن اين رفتارها، از متمركز شدن روى آنها پرهيز كرده و درمواردى كه تيك دوام پيدا كرد حتماً به روان شناس مراجعه نماييد تا در جريان مشاوره و درمان قرار گرفته واحياناً اگر روان درمانى پاسخ نداد، به درمان دارويى بپردازيد. (اگر علائمى از تيك وجود دارد كه ممكن است نشانه هاى يك مشكل جدى احساسى يا عصبى باشد، معاينه پزشك ضرورى است).

از آنجا كه بررسى ويژگى هاى بيمار و تعيين روش درمانگرى يا بازپرورى مناسب مستلزم در نظر گرفتن جوى است كه فرد در آن زندگى مى كند لذا در درجه اول بايد محيط خانواده مورد بررسى قرار گيرد تا. 1 به اطرافيان اين موضوع گوشزد گردد كه انتظارت بيش از حد و فشار آوردن روى فرد براى ترك يا كاهش اين رفتارها نه تنها مفيد نيست، بلكه نتيجه ى عكس مى دهد وباعث تشديد آن مى شودو. 2 به خانواده آگاهى داد ه شود تا در مواقعى كه فردتيك ندارد به وى بيشتر توجه و نگاه كنند و بيشتر با او صبحت و يا او را مورد نوازش قرار دهند و برعكس در مواقعى كه حالتهاى تيك را از خود نشان مى دهد، بى اعتنايى كنند و وانمود كنند كه اين حركات او را نمى بينند.

از آنجا كه ما نسبت به جزئيات علايم آنچه شما نام تيك برآن نهاده و مواردى كه در بحث ارائه راهكار ضرورى است مثل جو خانوادگى شما و…، اطلاع چندانى از طريق نامه ارساليتان به دست نياورديم، مطالبى كلى برايتان ارسال مى نماييم.

1- آگاهى خود را ازتيك بالا ببريد.. 1 فهرستى از موقعيت هايى كه تيك، بيشتر در آنها رخ مى دهد تهيه نماييد.. 2 زيان هاى اجتماعى اين عادت (در هر موقعيت) را به فهرست مورد نظر بيفزاييد. ممكن است تيك هاى حركتى بر عملكرد شغلى و تحصيلى، كناره گيرى از ديگران، كمرويى، خلق افسرده اثر داشته باشد.

2- اغلب افراد فكر مى‏كنند تنها چاره تيك، دارودرمانى است اين طور نيست. فراهم آوردن يك محيط امن و آرام در خانواده، بهترين دارو براى درمان تيك است. آموزش به خانواده و خود بيمار همراه با افزايش حمايت و درك متقابل خانواده، زمينه را براى قطع تدريجى اين بيمارى مساعد مى‏كند.

3- عوامل محيطى، عاطفى و هيجانى نيز از جمله موارد شناخته شده اى هستند كه در تشديد تيك مؤثرند، به اين شكل كه افرادى كه داراى تيك هستند، در مواجهه با موقعيت هاى استرس زا و مشكلات اضطراب آور، پرش عصبى آنها تشديد شده و برعكس در مواقعى كه محيط آرام است و ترس، وحشت و نگرانى وجود ندارد اين عمل به حداقل مى رسد، لذا سعى كنيد با ايجاد اعتماد به نفس در خود، براى مقابله با فشارهاى زندگى آمادگى لازم را كسب نماييد.

4- از تنش هايى كه با آن مواجه هستيد بكاهيد: از آنجا كه يك تيك معمولا بازتاب فشار عصبى است، بكوشيد ميزان تنش واصضراب را در زندگى خود بكاهيد. مثلا شرايط خانوادگى در ايجاد و تشديد تيك بسيار حائز اهميت است حتى هنگامى كه والدين با يكديگر قهر هستند اين سكوت سنگين بر روى فرزندان واطرافيان استرس شديدى وارد مى كند.

5- به تمرين هاى كسب آرامش از طريق روش هاى آرميدگى يا ريلكسيشن بپردازيد.

6- ورزش كنيد و سعى داشته باشيد كه طى انجام تمرينات منظم ورزشى، خود را رها كنيد. نفس هاى عميق، آرام سازى عضلانى، فرياد كشيدن در كوه و دشت و بى محابا دويدن براى شما مفيد است.

7- سعى نماييد يك فعاليت ديگر را جايگزين اين عادت خود نماييد. مثلا مشت هاى خود را سفت كرده و يا آن را در زير قرار داده و روى آن بنشينيد و به هر شكلى مانع از آن شويد كه به سمت بينى و لبها برود.

8- روش ديگر آن است كه از تمرينهاى منفى استفاده نماييد. تيك مورد نظر را به صورت ارادى تا آنجا كه دستان شماو همه ماهيچه هاى دخيل در اين حركت خسته شوند، تكرار نماييد. در اين صورت تيك از طريق استفاده زياد از ماهيچه ها تضعيف مى گردد.

نكته پايانى

در صورت ادامه اين حالت حتما به روانشناس مراجعه نماييد تا با استفاده از اطلاعاتى كه شما حضورا در اختيار وى قرار مى دهيد و ارزيابى كه ايشان از جو و محيط زندگيتان به عمل مى آورد با استفاده از روش هاى بسيار سودمند و ساده روان درمانى، درمان شناختى ج‏رفتارى و يا ساير روش هابه شما كمك نمايند.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.