وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز قضاي مسافر

2

احكام نماز قضاي مسافر

سوال: اگر در مسافرت نماز كسي قضا شود و بعدا اين شخص به وطن برسد چگونه بايد نماز خود را بجا بیاورد؟آيا بايد نمازش را شكسته بخواند و يا اينكه كامل انجام دهد؟

جواب: نماز را بايد شكسته قضا كند.

قاعده كلي در نماز مسافر اينست كه نماز همانطوري كه قضا شده است بايد ادا شود. مثلا شخصي نماز خود را در مسافرت نخوانده حال به وطن رسيده است (و نماز او هم قضا شده) در اينجا اين شخص بايد نماز چهار ركعتي را شكسته يعني دو ركعتي بخواند.

رساله توضيح المسائل نماز

[ قضا شدن نماز در سفر]

مسأله 1368 اگر از مسافری که باید نماز را شکسته بخواند نماز ظهر یا عصر یا عشا قضا شود، باید آن را دو رکعتی قضا نماید، اگر چه در غیر سفر (1) بخواهد قضای آن را به جا آورد. و اگر از کسی که مسافر نیست یکی از این سه نماز قضا شود، باید چهار رکعتی قضا نماید، اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نماید.

(1) (فاضل:) اگر چه در وطن..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/iDvhoy

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. A می گوید

    ببخشید اگر موقع اذان ظهر در سفر باشیم و پیش از قضا شدن نماز ظهر و عصر به وطن بازگردیم، و نمازمان را چه در آن موقع که در سفر بوده ایم و چه در آن موقع که در وطن بوده ایم نخوانده باشیم، حکم قضای آن چیست؟ آیا باید کامل خواند یا شکسته؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ملاک زمان قضا شدن هست، اگر در وطن العیاذ بالله قضا شده باید کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل خیر