وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سفر قبل یا بعد از اذان ظهر در ماه رمضان

اگر شخصی بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد، ولی در راه به خاطر پیشامد حادثه ای نتواند در زمان معین به مقصد برسد، آیا روزه او اشکال داردو آیا کفاره بر او واجب است یا فقط قضای روزه آن روز را باید به جا آورد؟

9

سفر قبل یا بعد از اذان ظهر در ماه رمضان

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل

[ اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید]

مسأله 1721 اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند (1) و اگر پیش از ظهر مسافرت کند (2)، وقتی به حد ترخص برسد (3) یعنی به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود (4)، باید روزه خود را باطل کند (5) و اگر پیش از آن روزه را باطل کند بنا بر احتیاط، کفاره نیز بر او واجب است.

(1) (صافی:) و در صورتی که شب نیت سفر کرده باشد احتیاط مستحب آن است که قضای آن را به جا آورد..

(2) (مکارم:) روزه اش باطل است، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند کفّاره بر او واجب است (منظور از حدّ ترخّص جایی است که صدای اذان شهر را نشنود، یا به جایی برسد که از نظر مردم شهر پنهان گردد).

(3) (خوئی، تبریزی:) در صورتی که از شب نیت سفر داشته باشد روزه اش باطل می شود و الا بنا بر احتیاط واجب روزه را تمام کند و بعداً قضا کند (تبریزی: بعداً قضا لازم نیست). و اگر پیش از رسیدن به حد ترخص روزه را باطل کند کفاره بر او واجب است.

(4) (گلپایگانی، صافی:) باید نیت روزه نداشته باشد (صافی: و اگر از شب، قصد سفر نکرده باشد احتیاط مستحب اتمام روزه و قضای آن است) ولی اگر قبل از ظهر به وطن برگردد و مفطر به جا نیاورده باشد، به حد ترخص که رسید، باید نیت روزه نماید و روزه اش صحیح است.

(اراکی:) دیوار شهر را نبیند و اهل آنجا او را نبینند..

(5) (نوری:) باید نیت روزه نداشته باشد..

(بهجت:) مسأله اگر مسافر قبل از ظهر به سفر رود روزه اش باطل می شود، چه از شب نیت مسافرت داشته باشد یا نه، ولی احتیاط مستحب این است که اگر از شب قبل تصمیم مسافرت نداشته، مسافرت نکند.

(سیستانی:) مسأله اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید بنا بر احتیاط روزه خود را تمام کند و در این صورت قضای آن لازم نیست و اگر پیش از ظهر مسافرت کند بنا بر احتیاط واجب نمی تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیت سفر داشته باشد، ولی در هر صورت نباید پیش از رسیدن به حدّ ترخص چیزی را که روزه را باطل می کند انجام دهد و گر نه کفاره بر او واجب می شود.

(زنجانی:) مسأله اگر روزه دار از شب در فکر سفر نباشد حتی به نحو تردید و در روز مسافرت کند باید روزه را تمام کند، چه پیش از ظهر سفر کند، چه بعد از ظهر، و چنانچه از شب در فکر سفر باشد اگر بعد از ظهر مسافرت کند باید روزه را بگیرد، و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به حد ترخص برسد می تواند روزه را بخورد و صحت روزه گرفتن محل ّ اشکال است و می تواند روزه را رجاءً گرفته ولی بنا بر احتیاط واجب باید آن را قضا کند، و پیش از رسیدن به حد ترخص جایز نیست روزه را بخورد، ولی اگر روزه را خورد، بعد به سفر رفت کفاره ندارد، هر چند کفاره دادن مطابق احتیاط استحبابی است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مسافرت در ماه رمضان

سوال: اگر کسی در ماه مبارک رمضان به مسافرت برود، حکم روزه اش چگونه است؟ آیا مجاز به افطار روزه می باشد؟

جواب: اگر بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگه دارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند درصورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه‌اش باطل است؛ ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.

[اگر شخصی بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد]

س 738: اگر شخصی بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد، ولی در راه به خاطر پیشامد حادثه ای نتواند در زمان معین به مقصد برسد، آیا روزه او اشکال داردو آیا کفاره بر او واجب است یا فقط قضای روزه آن روز را باید به جا آورد؟

ج: روزه اش در سفر صحیح نیست و بر او فقط قضای روزه آن روزی که پیش از ظهر به محل اقامتش نرسیده، واجب است و کفاره ای هم ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پرسش : آیا مسافری که بعد از اذان ظهر به وطن رسیده است می تواند روزه بگیرد؟

پاسخ:

روزه اش باطل است.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

254 – چه مسافری می تواند افطار کند؟
پاسخ

افطارکردن برای مسافر دو شرط دارد یکی اینکه از شب احتمال مسافرت را بدهد و دیگری اینکه قبل از زوال سفر کند و اگر یکی از این دو شرط منتفی شود روزه اش تمام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی


مسافرت قبل از ظهر

اگر مسافر قبل از اذان ظهر به وطن برسد روزه او چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش یا به جایى برسد که مى‌خواهد ده روز در آن جا بماند، چنانچه کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام نداده، باید نیت روزه کند و آن روز را روزه بگیرد.[1]

مسافرت بعد از ظهر

اشتراک گذاری  اشتراک گذاری  اشتراک گذاری  اشتراک گذاری  اشتراک گذاری
اگر روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت نماید، روزه‌اش چگونه است؟
همه مراجع: اگر روزه‌دار بعد از ظهر از وطن یا جایى که نمازش کامل است مسافرت نماید، روزه‌اش صحیح است.[2]

1-[ توضیح المسائل، امام، م ۱۷۲۲؛ نورى، م ۱۷۱۹؛ صافى، م ۱۷۳۰ و۱۷۳۱؛ مکارم، م ۱۴۴۷؛ سیستانى، م ۱۶۹۱ و استفتاآت، بخش روزه مسافر؛ خامنه‌اى، استفتاآت جدید، س ۴۷۱.]

2-[ توضیح المسائل، امام، م ۱۷۲۱؛ نورى، م ۱۷۱۸؛ سیستانى، م ۱۶۹۱؛ مکارم، م ۱۴۴۷؛ صافى، م ۱۷۳۰؛ خامنه‌اى، استفتاآت جدید، س ۴۷۱.]

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

حکم روزه در سفر

  1. آيا سفر براي فرار از روزه اشكال دارد
  2. آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد
  3. كفاره باطل كردن روزه و سفر پس از آن
  4. انجام مفطر توسط مسافر در محل اقامت
  5. قصد اقامت و مسافت شرعی
  6. شرايط صحّت اعتكاف در سفر
  7. احكام رفت و بازگشت از سفر در ماه رمضان
  8. نظر مراجع درباره نماز دانشجو در سفر
  9. احكام سفر شغلي
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

9 نظرات
  1. یعقوبی می گوید

    با عرض سلام اگر مسافر در ماه رمضان قصد ده روزدر شهری کرده بعد از اذان ظهر از آن شهر به شهر دیگر برود وقبل از اذان ظهر فردا بر گردد آیا روزه اش قبول است؟ونیت ده روزش بهم نمیخورد ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر سفر بیش از مسافت شرعی است، بله قصد ده روز به هم می خورد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. رسول می گوید

    سلام و خسته نباشید،میخواستم بدانم فلسفه اینکه چرا روزه دار باید قبل از ظهر در وطن اش باشد و الا روزه اش باطل است چیست؟،با تشکر.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در روایات آمده و حکم آن تعبدی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. رسول می گوید

        بسیار ممنون آگاه شدیم!

  3. جعفری می گوید

    اگر شخصی در محلی که مسافر است و قصد ده روز کند و روزه بگیرد، اما بعد از چند روز (سه روز،کمتر از ده روز) بعد از ظهر حرکت کند و پیش از ظهر فردا به وطن خود برسد آیا روزه اش صحیح است یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر از اول میدانسته و قصد جدی داشته که ۱۰ روز بماند و روزه گرفته روزه صحیح است. اما اگر می دانسته کمتر از ده روز می ماند، و روزه گرفته صحیح نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. حمزه زاده می گوید

        سلام علیکم. ظاهرا وفقکم الله لکل الخیر صحیح نباشد.
        خیر، مضاف الیه است و ال نمی گیرد.
        باید گفته شود: وفقکم الله لکل خیر

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر عزیز
          به قرآن توجه کنید: « أُولَـٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» (بینه، ۷ )، البریه اسم تفصیل است و اسم تفصیل گاهی ال می گیرد. الخیر هم اسم تفصیل است. ربطی به مضاف الیه ندارد.
          وفقکم الله لکل الخیر