وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن نماز قضاي شخص زنده /اجير گرفتن برای انجام واجبات شخص زنده

آيا مى‏توانم براى نماز و روزه‏ هايى كه از من قضا شده، كسى را اجير بگيرم و يا دوستانم به من كمك كنند؟

0

خواندن نماز قضاي شخص زنده /اجير گرفتن برای انجام واجبات شخص زنده

فهرست این نوشتار:

خواندن نماز قضاي شخص زنده

سوال : آيا بجاي فرد زنده مي توان نماز قضا خواند؟‌در صورتي كه شخص بيمار باشد و نتواند اعمال خود را انجام دهد آيا فرزندان مي توانند به جاي او نماز بخوانند؟

جواب: طبق نظر همه مراجع خواندن نماز قضا در زمان حيات شخص صحيح نيست. لذا فرزندان نمي توانند بجاي والدين خود در صورتي كه هنوز در قيد حيات هستند نماز بخوانند!.

بيمار نيز مكلف است به احكام نماز بيماران رجوع نمايد و  اگر ضعف عقلى وى به حدى که عنوان جنون بر آن صدق کند، نرسيده و در تمام اوقات نماز در حال اغماء نبوده است، قضاى نمازها و روزه‏ هاى فوت شده او بر فرزند بزرگتر پس از مرگ واجب است، و گرنه چيزى از بابت آن بر شما نيست.

رساله توضيح المسائل نماز

[ تا انسان زنده است اگر چه از خواندن نماز قضاهای خود عاجز باشد]

مسأله 1387 تا انسان زنده است اگر چه از خواندن نماز قضاهای خود عاجز باشد، دیگری نمی تواند نمازهای او را قضا نماید.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


نماز استيجاری

آيا مى‏توانم براى نماز و روزه‏ هايى كه از من قضا شده، كسى را اجير بگيرم و يا دوستانم به من كمك كنند؟

همه مراجع: شخص مكلّف تا زمانى كه زنده است، نمى‏ تواند ديگرى را براى انجام دادن نماز و روزه‏ هاى قضا، اجير كند و يا به كمك بگيرد ؛ بلكه واجب است به هر صورت كه مى‏ تواند، خود آنها را به جا آورد.

  • توضيح ‏المسائل مراجع، 1533 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 1530، وحيد، توضيح ‏المسائل، م 1541 و خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 709.
  • منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / رساله دانشجویی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 539: پدرم سکته مغزى نموده و مدت دو سال مريض بود و بر اثر سکته قادر به تشخيص خوب و بد نبود، يعنى قدرت تفکر و تعقل از او سلب شده بود. در اين دو سال نماز و روزه خود را انجام نداده است. آيا قضاى نماز و روزه او بر من که پسر بزرگ خانواده هستم، واجب است؟ البته مى‏دانم که اگر وى بيماريهاى مذکور را نداشت، قضاى نماز و روزه‏ هاى او بر من واجب بود. اميدوارم مرا در اين مسأله راهنمايى فرماييد.

ج: اگر ضعف عقلى وى به حدى که عنوان جنون بر آن صدق کند، نرسيده و در تمام اوقات نماز در حال اغماء نبوده است، قضاى نمازها و روزه‏ هاى فوت شده او بر شما واجب است، و گرنه چيزى از بابت آن بر شما نيست.

اجير گرفتن براي انجام واجبات شخص زنده

 سؤال: مادرم از کار افتاده است و نماز و روزه قضا دارد، با توجه به اینکه در قيد حيات هستند آيا می توانيم کسی را برای گرفتن نماز و روزه های قضا اجير کنيم؟

 جواب: کسي که در قيد حيات مي باشد لازم است تا آخر عمر، نماز و روزه ها را شخصا قضا کند و نمي تواند براي انجام نماز و روزه هاي قضا شده، کسي را اجير کند وگرنه لازم است وصيت کند که پس از مرگش از طرف او (گرچه با گرفتن اجير) انجام شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

تبصره: تکليف قضاى نماز و روزه پدر بر پسر بزرگى واجب است که هنگام وفات پدر زنده باشد، هر چند فرزند اول يا پسر اول پدر نباشد.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

خواندن نماز قضای شخص زنده توسط دیگران [شرایط اجیر کننده (منوب عنه)]

پرسش : آیا فردی که زنده است و نماز قضا دارد، می تواند شخصی را اجیر نماید تا نماز و روزه ی او را به جا آورد؟

پاسخ : هیچ کس نمى‏ تواند نماز قضاى دیگرى را که در حال حیات است به جا آورد، هر چند او از خواندن نماز قضاعاجز باشد، امّا بعد از مردن مانعى ندارد.

اجیر گرفتن در مستحبات [شرایط اجیر کننده (منوب عنه)]

پرسش : اجیر شدن از طرف دیگران در مستحبات چه حکمی دارد؟

پاسخ : انسان مى‏ تواند براى بعضى از کارهاى مستحب مانند زیارت قبر پیغمبر صلى الله علیه و آله و امامان علیهم السلام از طرف زندگان اجیرشود، ولى احتیاط واجب آن است که پول را براى مقدّمات کار بگیرد و نیز مى‏ تواند اعمال مستحبّى را انجام دهد و ثواب آن را به اموات یا زنده‏ ها هدیه نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


حتما بخوانيد

نماز قضا

اگر تعداد نماز قضا را نمی داند

خواندن نماز مستحبی با داشتن نماز قضا

نماز مغرب و عشا چه زمانی قضا می شود

آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد

آيا سفر براي فرار از روزه اشكال دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.