وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مسائل متفرقه نماز

0

مسائل متفرقه نماز

فهرست این نوشتار:

مسائل متفرقه نماز 
س 723: چگونه بايد افراد خانواده را براى خواندن نماز صبح بيدار نمود؟
ج: در اين مورد کيفيت خاصى در رابطه با افراد خانواده وجود ندارد.

س 724: نماز و روزه کسانى که به گروه‌ها و طايفه ‏هاى مختلفى منسوب هستند و نسبت به هم بغض و حسد و حتى دشمنى بدون دليل دارند، چه حکمى دارد؟
ج: براى مکلّف اظهار حسد و کينه و دشمنى با ديگران جايز نيست، ولى اين امور باعث بطلان نماز و روزه نمى‏شود.

س 725: اگر رزمنده‏اى در جبهه به علت شدت درگيرى قادر بر قرائت فاتحه يا سجده و يا رکوع نباشد، چگونه بايد نمازش را در آنجا بخواند؟
ج: بايد به هر نحوى که برايش امکان دارد، نماز بخواند. اگر قادر بر انجام رکوع و سجده نيست، ايماء و اشاره به جاى رکوع و سجود کافى است.

س 726: پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنى احکام شرعى و عبادات را بايد تعليم دهند؟
ج: مستحب است که ولىّ اطفال احکام شرعى و عبادات را پس از رسيدن آنان به سن تميز به ايشان ياد دهد.

س 727: بعضى از رانندگان اتوبوس‏هاى مسافربرى که بين شهرها رانندگى مى‏کنند، به نماز مسافران اهميتى نمى‏دهند و به تقاضاى آنان براى توقف اتوبوس جهت اداى نماز، توجهى نمى‏کنند، لذا گاهى نماز مسافرين قضا مى‏شود. وظيفه رانندگان اتوبوس‏ها در اين‏باره چيست؟ مسافران نسبت به نمازشان چه وظيفه‏اى دارند؟
ج: بر مسافران واجب است که در صورت خوف از فوت وقت نماز، از راننده بخواهند که اتوبوس را در مکان مناسبى متوقف نمايد، و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، و اگر به علت عذر مقبول و يا بدون دليل از توقف اتوبوس خوددارى کند، در اين صورت تکليف مسافران اگر خوف فوت وقت داشته باشند اين است که نماز را در اتوبوس در همان حال حرکت بخوانند و تا آنجا که امکان دارد جهت قبله، قيام، رکوع و سجود را رعايت کنند.

س 728: آيا مقصود از اين گفته که «شارب خمر تا چهل روز نماز و روزه‏اش نماز و روزه نيست»، اين است که در اين مدت بر او واجب نيست نماز بخواند و بعداً بايد آنها را قضا کند؟ يا اينکه مقصود جمع بين قضاء و ادا است و يا آنکه قضاى آنها بر او واجب نيست بلکه ادا کافى است، ولى ثواب آن از نمازهاى ديگر کمتر است؟
ج: منظور اين است که شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است، نه اينکه با شرب خمر وجوب اداى نماز و روزه ساقط شود و قضاء واجب گردد يا جمع بين ادا و قضاء لازم شود.

س 729: اگر مشاهده کنم که شخصى بعضى از افعال نمازش را اشتباه انجام مى‏دهد، وظيفه شرعى‌ام چيست؟
ج: در اين مورد چيزى بر شما واجب نيست، مگر اينکه اشتباه ناشى از جهل او به آن حکم باشد که در اين صورت احوط ارشاد و راهنمايى وى است.

س 730: نظر شريف جنابعالى درباره مصافحه نماز گزاران بعد از اتمام نماز چيست؟ قابل ذکر است که بعضى از علماى بزرگوار فرموده‏اند «راجع به اين موضوع چيزى از ائمه(عليهم‌السلام) وارد نشده است»، لذا انگيزه‏اى براى انجام مصافحه وجود ندارد. ولى در عين حال مشاهده مى‏کنيم که مصافحه باعث افزايش دوستى و محبت بين نمازگزاران مى‏شود.
ج: مصافحه بعد از سلام و فراغت از نماز اشکال ندارد و به‌طور کلى مصافحه مؤمنين با هم مستحب است. منبع: استفتائات رهبري.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=13633

 

 

حتما بخوانيد

 

ويژه نامه احكام نماز

احكام وطن مطابق با نظر آيت الله خامنه اي

احكام سفر معصيت

جهر و اخفات در نماز جماعت

اتصال به نماز جماعت



كليد : مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز مسائل متفرقه نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.