وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست

0

اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست

فهرست این نوشتار:

اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست

تمام رانندگان وسایل نقلیه عمومی از نظر قانون موظف هستند هنگام وقت نماز توقف داشته باشند تا مومنین بتوانند به انجام فرایض خود برسند. اگر راننده ای تخلف کند حتما از باب نهی از منکر لازم است به صورت رسمی از راننده و شرکت به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس شکایت کرد تا موارد این چنینی از سوی این رانندگان بی مهابا تکرار نشود!. می توانید پلاک خودروی مورد نظر را به سامانه نظارت پلیس راه با شماره پیامک (اس ام اس) 110120 ارسال کنید. درباره کیفیت نماز در ادامه بخوانید:

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 727: بعضی از رانندگان اتوبوس‏های مسافربری که بین شهرها رانندگی می‏کنند، به نماز مسافران اهمیتی نمی‏دهند و به تقاضای آنان برای توقف اتوبوس جهت ادای نماز، توجهی نمی‏کنند، لذا گاهی نماز مسافرین قضا می‏شود. وظیفه رانندگان اتوبوس‏ها در این‏باره چیست؟ مسافران نسبت به نمازشان چه وظیفه‏ای دارند؟

ج: بر مسافران واجب است که در صورت خوف از فوت وقت نماز، از راننده بخواهند که اتوبوس را در مکان مناسبى متوقف نمايد، و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، و اگر به علت عذر مقبول و يا بدون دليل از توقف اتوبوس خوددارى کند، در اين صورت تکليف مسافران اگر خوف فوت وقت داشته باشند اين است که نماز را در اتوبوس در همان حال حرکت بخوانند و تا آنجا که امکان دارد جهت قبله، قيام، رکوع و سجود را رعايت کنند.

علم به عدم توقف اتوبوس در وقت نماز

س. با علم به عدم توقف اتوبوس در وقت نماز، سوار شدن جايز است؟

ج. اگر پيش از دخول وقت، سوار اتوبوس شده و موجب استخفاف و سبک شمردن نماز نمی شود، مانعی ندارد.

– هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نماز خواندن در اتوبوس

پرسش : گاهى مشاهده مى شود که هنگام مسافرت با اتوبوس، بعضى از رانندگان مسافران را براى خواندن نماز پیاده نمى کنند و اگر تذکّر بدهند احتمال دارد که توجّه نکنند، تکلیف چیست؟

پاسخ : تا آنجا که توان دارید تذکّر بدهید و اگر جدّى تذکّر بدهید مطمئن باشید اثر مى کند و نگه مى دارند و اگر نگه نداشتند باید در ماشین، به هر طور که مى توانید، نماز بخوانید.

خواندن نماز در اتوبوس سرویس

پرسش : در مواردی که وقت نماز باید سوار اتوبوس شوند و تا زمان طلوع آفتاب نیز در اتوبوس هستند حکم نماز آنها چگونه است؟

پاسخ : نماز را در اتوبوس بخوانید ولی اگر بتوانید با مسوول اداره هماهنگ کنید که وقتی برای نماز به شما بدهند.

نماز در وسایل متحرک

پرسش : آیا نماز خواندن در وسایلی که در حال حرکت هستند (مانند قطار ، هواپیما و…) جایز می باشد؟

پاسخ : اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد بطورى که نتواند کارهاى نماز را بطور عادى انجام دهد، نماز او باطل است بنابراین، نماز خواندن در کشتى و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهاى نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد و اگر از جهت تنگى وقت یا ضرورت دیگرى ناچار باشد نماز را در کشتى و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد باید تا آنجا که مى‏تواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوى قبله چیزى نخواند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اگر راننده اتوبوس به مسافر فرصت کافی برای خواندن خارج از اتوبوس ندهد، آیا مسافر جایز است که نماز واجبش را در حالی که در اتوبوس بر جای خود نشسته است به جای آورد؟

پاسخ: آری، لیکن خواندن نماز در حالت ایستاده بر آن مقدم است. در هر دو صورت اگر ممکن گردد باید در همه حالات نماز رو به قبله باشد والا در صورت تمکن در حالت تکبیرة الاحرام رو به قبله باشد وگرنه شرط رو به قبله بودن ساقط می شود. همچنین اگر بتواند رکوع و سجود اختیاری به جای آورد ـ مانند آن که از راهرو میان اتوبوس استفاده کند ـ واجب است که چنین کند و اگر نتوانست آن ها را به جای آورد، در صورتی که می تواند به مقداری که عنوان رکوع و سجود صدق کند خم شود، باید چنین کند. در سجود نیز گذاشتن پیشانی بر سجده گاه را رعایت کند، گرچه با بالا آوردن سجده گاهه باشد و اگر به این مقدار نیز نتوانست خم شود، بدل از آن ها اشاره کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

حکم نماز در قطار و هواپيمای در حال حركت

رعايت قبله در دستشويي قطار و هواپيما

مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد

شرایط شکسته شدن نماز مسافر

نماز مسافر در سفر شغلی چگونه است



کلید: اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست اگر راننده اتوبوس برای نماز نایستد تکلیف چیست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.