وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ویژگی کاندید اصلح

0

ویژگی کاندید اصلح

ویژگی کاندید اصلح مجلس

نمايندگان مجلس چه ويژگى هايى را بايد دارا باشند و شرايط يك نماينده مطلوب از نظر اسلام چيست؟

 

فلسفه وجودى مجلس شوراى اسلامى تحقق عينى آيه «وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ»[91] است. قوه مقننه تبلور اراده ملت است و در نظام جمهورى اسلامى عامل مهم رشد، استقلال و آزادى امت اسلامى و داراى اختياراتى وسيع و گسترده است[92]. از اين رو توجه به شرايط نمايندگانى كه زيبنده عينيت بخشيدن به پيام الهى و شايسته ملتى سرفراز و متناسب با جايگاه يادشده باشند، از اهميت فراوانى برخوردار است. در اين زمينه به پاره اى از روايات گران سنگ درباره صلاحيت هاى لازم و سپس به سخنانى از حضرت امام خمينى (رحمه الله)  در اين باب  اشاره خواهيم كرد:

يك. روايات

1. ايمان: در تفسير فرات كوفى آمده است: از پيامبر (صلی الله علیه وآله)  سؤال شد:

«اى رسول خدا! اگر حادثه اى براى ما رخ نمود كه درباره آن آيه اى از قرآن يا سنتى از شما وجود نداشته باشد، چه كنيم؟

حضرتش فرمود: آن را در ميان مؤمنان به مشورت گذاريد ….».[93]

2. خردمندى: از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  نقل شده است:

«با انسان خردمند رايزنى كنيد و از رأى او سرمپيچيد كه پشيمان خواهيد شد»[94].

و «آن كه با خردمندان به شور بپردازد، به راه رشد و موفقيت راهنمايى خواهد شد».[95]

3. تخصص و دانايى: از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  پرسيده شد:

«دورانديشى چيست؟ فرمود: رايزنى با صاحب نظران و پيروى از آنان».[96]

4. خيرخواهى: پيامبر (صلی الله علیه وآله)  مى فرمايد: «رايزنى با خردمندِ خيرخواه رشد و ميمنت و توفيقى از سوى خدا است …»[97]

5. خوف الهى: اميرالمؤمنين (علیه السلام)  فرمود: «در آنچه برايت رخ مى نمايد، با كسانى  مشورت كن كه از خدا خوف دارند».[98]

امام صادق (علیه السلام)  هم مى فرمايد: «در امورت با كسى رايزنى كن كه خدا ترس باشد».[99]

6. تقوا و پارسايى: در روايت است: «مرد خردمند پارسا را به رايزنى طلب كه جز به نيكى سفارش نكند و مبادا با غير او مشورت كنى؛ چرا كه ناپارساى بى خرد، [ باعث] فساد دين و دنيا است».[100]

7. آزادگى و دين دارى

8. دلسوزى، صميميت و برادرى

9. رازدارى

در رابطه با موارد ياد شده، امام صادق (علیه السلام)  مى فرمايد: «مشورت ثمربخش نيست؛ جز آنكه اركان چهارگانه آن تحقّق پذيرد:

1. طرف مشورت خردمند باشد؛

2. آزاد مرد ديندار باشد؛

3. صميمى و برادرسان بوده باشد؛

4. او را از راز خود در مسئله مورد رايزنى چنان آگاه سازى كه خود آگاه هستى و او اين راز را مخفى دارد و كتمان نمايد».[101]

ناشايستگى ها:

در نصوص دينى افزون بر شرايط و شايستگى هاى رايزنى، به ابعاد منفى و جهات سلبى آن نيز اشاره شده است؛ پاره اى از آنچه در روايات آمده، عبارت است از:

1. ترس و بزدلى؛ 2. بخل؛ 3. حرص؛ در سفارشات پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)  به اميرالمؤمنين (علیه السلام)  آمده است: «اى على! با انسان ترسو مشورت مكن، زيرا راه هاى گشايش را بر تو تنگ مى كند، با بخيل به رايزنى مپرداز كه تو را از هدف بازمى دارد و انسان حريص را مشاور خود مكن كه كام جويى را نزد تو بيارايد».[102]

4. دروغ؛ حضرت على (علیه السلام)  مى فرمايد: «از دروغگو رأى مجو كه چون سراب است. امور دسترس ناپذير را نزديك مى نماياند و امور دسترس ناپذير را نايافتنى مى نماياند».[103]

دو. امام خمينى (رحمه الله) 

امام خمينى (رحمه الله)  همواره بر حضور پرشور مردم در انتخابات نمايندگان شايسته تأكيد فراوان داشت: «نمايندگانى متعهد، متفكر و دلسوز به ملت و خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمين در مجلس شوراى اسلامى بفرستيد»[104].

و فرمود: «اميد است ملت مبارز متعهد با مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و  گروه ها، آراى خود را به اشخاصى دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسى وفادار باشند و از تمايلات چپ و راست، برى باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانين اسلام و خيرخواهى امت معروف و موصوف باشند».

ايشان همچنين مى فرمايد: «بايد به اشخاصى كه احتمال انحراف در آنان مى رود رأى ندهند؛ چه احتمال انحراف عقيدتى و يا اخلاقى»[105].

و «كسانى را انتخاب كنند كه صددرصد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و متعهد به اجراى احكام اسلام و مخالف با مكتب هاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند».[106]

از چند سخن پيشين به دست مى آيد:

1. بررسى سوابق و ويژگى هاى كانديداهاى مجلس لازم و بايسته است و نبايد ناآگاهانه و بدون بررسى كافى كسى را برگزيد.

2. با احتمال انحراف عقيدتى و اخلاقى، نمى توان به كسى رأى داد. به عبارت ديگر بايد صلاحيت افراد را احراز كرد.

3. شرايط و صلاحيت هاى لازم براى نمايندگى از ديدگاه امام خمينى (رحمه الله)  عبارت است از:

«صددرصد مسلمان بودن، نداشتن انحراف اعتقادى و مخالفت با مكاتب انحرافى، عدم انحراف اخلاقى، متفكر بودن، خيرخواهى، تعهد، دلسوزى و در خدمت اسلام و مردم بودن، وفادارى به نظام جمهورى اسلامى و قانون اساسى و پاى بندى و التزام به اجراى احكام اسلامى».

[91]. شورى 42، آيه 38.
[92]. جهت آگاهى بيشتر ر.ك: آشنايى با مجلس شوراى اسلامى، روابط عمومى مجلس شوراى اسلامى.
[93]. «سئل عن النبى (صلی الله علیه وآله) : يا رسول اللّه ارأيت اذا نزل بنا امر ليس فيه كتاب و سنه منك ما نعمل؟ فقال (صلی الله علیه وآله) : اجعلوه شورى بين المؤمنين….»؛ تفسير فرات بن ابراهيم كوفى، ص 615.
[94]. «استرشدوا العاقل و لاتعصوه فتندموا»؛ بحارالانوار، ج 72، ص 105.
[95]. «من شاور ذوى الالباب دُلّ على الرشاد» همان.
[96]. «قيل لرسول اللّه (صلی الله علیه وآله) : ماالحزم؟ قال (صلی الله علیه وآله) ؛ مشاورة ذوى الرأى و اتباعهم»؛ همان.
[97]. «مشاورة العاقل الناصح رشد و يمن و توفيق من اللّه …»؛ همان، ج 72، ص 105).
[98]. «شاور فى الذين يخافون اللّه» همان.
[99]. «شاور فى امرك الذين يخافون اللّه»؛ همان، ص 98.
[100]. «استشر العاقل من الرجال الورع فانه لايأمر الا بخير و اياك و الخلاف فان خلاف الورع العاقل مفسدة فى الدين و الدنيا». همان، ص 100
[101]. «ان المشورة لاتكون الا بحدودها الاربعة … فاوله ان يكون الذى تشاوره عاقلا و الثانية ان يكون حرا متدينا و الثالثة ان يكون صديق و اخيا و الرابعة ان تطلعه على سرك فيكون علمه به كعلمك ثم يسّر ذلك و يكتمه»؛ مكارم الاخلاق، ج 2، ص 80).
[102]. «يا على لاتشاور جبانا فانه يضيق عليك المخرج و لاتشاور البخيل فانه يقصر بك عن غايتك و لاتشاور حريصا فانه يزين لك شرها»؛ علل الشرايع، 559.
[103]. «لا تستشر الكذاب فانه كالسراب يقرب عليك البعيد و يبعّد عليك القريب»؛ غررالحكم، ش 10351.
[104]. آشنايى با مجلس شوراى اسلامىپيام 28 بهمن س358، ص 13.
[105]. همان، 21 اسفند 1358 ص 14؛ 17 ارديبهشت 359.
[106]. همان.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه سیاست و حکومت دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.