وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نحوه برخورد با شوهر بددهن و بد اخلاق

از جمله موارد مهمي كه شايسته است شما به آن توجه نماييد، يادگيري شيوه رفتار درست با همسرتان به عنوان فردي بددهن است؛ زيرا عدم رعايت اين نكات آثار و تبعات سنگيني را براي شما و فرزندان­تان به همراه خواهد داشت

0

نحوه برخورد با شوهر بددهن و بد اخلاق

فهرست این نوشتار:

شوهر بد دهن و بد اخلاق

خانمي 35 ساله هستم با دو بچه. شوهرم بد دهن و بد اخلاق است و به هر بهانه اي دعوا مي كند چند روزي خوب است و دوباره به هر بهانه اي دعوا راه مي اندازد. من به خاطر اینکه دعوا نشود و سر و صدا راه نیفتد و از ترس آبروم باهاش حرف نمي زنم، اما قهر هم نيستم. خواستم بدانم كار من درست است؟ لطفاً راهنماییم کنید.

پرسشگر گرامي؛ از حسن اعتمادتان به مشاوران اين مركز كه باعث گرديده در اولين تماس خود با پرسمان، مسائل مهم زندگي خود را با ما در ميان بگذاريد، سپاسگزاريم.
احساستان را از زندگي در شرايطي كه برايمان ترسيم نموديد كاملاً درك مي­نماييم. شايد هيچ چيزي به اين اندازه براي يك زن آزار دهنده نباشد كه مجبور باشد در فضايي زندگي نمايد كه همسرش احترامش را حفظ نكند.
به هر حال اميدواريم خداوند آرامشي را به شما هديه نمايد تا آنچه را كه نمي ­توانيد تغيير دهيد، بپذيريد و شهامتي ارزاني تان نمايد كه آنچه را مي­ توانيد تغيير دهيد، تغيير دهيد و دانشي كه تفاوت آن دو را بدانيد.
اگر چه ممكن است ماندن در رابطه زناشويي با شوهرتان هر روز مشكلات و مسائل حادي براي­تان به همراه داشته باشد، امّا با توجّه به اين­كه احتمالاً سابقه بددهني همسرتان به سال­ها پيش برمي­ گردد و لاجرم براي ترك آن نيز متقاعد نشده، بنابراين شايد هيچ چيز به اين اندازه كمكتان نكند كه بهتر است ابتدا واقعيّات زندگي با همسرتان را بپذيريد تا بتوانيد متناسب با آن به دنبال راه حل باشيد.
از جمله موارد مهمي كه شايسته است شما به آن توجه نماييد، يادگيري شيوه رفتار درست با همسرتان به عنوان فردي بددهن است؛ زيرا عدم رعايت اين نكات آثار و تبعات سنگيني را براي شما و فرزندان­تان به همراه خواهد داشت؛ بنابراين در ادامه در مورد نحوه برخورد شما با بددهني همسرتان به مواردي اشاره مي­ گردد كه شايسته است در نوع تعامل با همسرتان مدّ نظر قرار دهيد :

نکات مهم

1- به طور كلّي گفتني است كه گرچه حق دفاع براي همه كس در چنين شرايطي محفوظ است؛ ولي دفاع منحصر در مقابله به مثل و خشمگين شدن در مقابل چنين افرادي نيست، بلكه با حفظ آرامش و فرو بردن خشم نيز مي ‏توان از خويش دفاع كرد؛ لذا از شما انتظار مي­رود كه در گام اوّل طبق آموزه­هاي قرآن مجيد كه يكي از اوصاف پرهيزكاران را«والكاظمين الغيظ»[1] مي‏داند و اين صفت را مقيد به قيد و وصفي نكرده است( يعني در هر حال اين صفت، پسنديده و قابل تحسين است)، عمل نماييد؛ زيرا اين تصوّر باطلي است كه گمان نماييد با خشمگين شدن در مقابل چنين فردي و مقابله به مثل مي­توان او را اصلاح كرد؛ زيرا نه تنها چنين عكس العملي به اصلاح فرد مقابل نمي­انجامد، بلكه باعث تنبيه و مجازات وي نيز نشده و حتّي باعث نمي­گردد خودتان نيز تخليه شويد.

 

امام علي‏ عليه ‏السلام شنيدند كه مردي به قنبر دشنام مي‏گويد و قنبر براي جواب او خود را آماده كرده است. حضرت فرمود:« قنبر آرام باش! دشنام گويي را با خواري و بي اعتنايي واگذار كه با اين كار خدا را خشنود و شيطان را خشمگين مي‏سازي و دشمنت را كيفر مي‏دهي» سپس قسم ياد كرد كه هرگز شخص با ايمان، پروردگار خود را از چيزي مانند حلم راضي نساخته و شيطان را از عملي مثل سكوت، خشمگين نكرده و احمق را همانند خاموشي مجازات ننموده است.[2]

 

2- در گام بعد و براي تغيير و اصلاح رفتار همسرتان سعي نماييد علّت بددهني ايشان نسبت به خود را بيابيد. براي اينكار مواقعي را كه وي دچار چنين رفتاري شده ليست نموده و بكاويد. مطمئن باشيد با اين­كار كمك شايان توجّهي به حل مسأله خواهيد نمود؛ زيرا از يك سو هم به علّت رفتار وي پي ­خواهيد برد هم اينكه متوجّه مي گرديد چه رفتار و عكس­ العملي از سوي شما باعث تشديد يا كاهش رفتار نامطلوب وي خواهد شد. به عنوان مثال ممكن است به اين نتيجه برسيد كه وقتي از مردان ديگر نظير برادر و يا پدر خود در مقابل همسرتان تعريف مي­ كنيد وي حسّاس شده و در عكس­ العملي شديد و فقط براي ابراز ناراحتي خود دهان به الفاظ ناشايست مي­ گشايد. مسلّم است در چنين مواردي شايسته است از تعريف مردان ديگر در مقابل او جداً خودداري كنيد.

 

3– تا جايي كه در توانتان است، از درگيري لفظي با وي اجتناب كنيد.
4- هرگز مقابله به مثل ننموده و بددهني­هاي وي را جواب ندهيد.
5- در هر حال سعي كنيد متانت خود را در كلام و رفتار حفظ نموده و عفّت كلام را در مقابل وي كاملاً رعايت كنيد.
6- در مواقع بددهني وي سكوت كنيد، اما اگر با سكوت شما بيشتر عصبي شده و بددهني مي­ كند، سكوت نكرده، بلكه با او به آرامي و مؤدبانه صحبت نماييد.

7- در مواقعي كه با همديگر خيلي خوب هستيد با آرامش و زبان خوش به او بگوييد كه جنبه­هاي بسيار مثبتي دارد و حيف است كه حرفهاي بد از دهانش خارج شود.

8- احاديثي از معصومين درباره بددهني و حرف ­هاي زشت براي او به شيوه مستقيم و غيرمستقيم بيان كنيد.

9- در صورت امكان با افرادي كه از نظر اخلاقي و شخصيّتي در سطح مطلوبي هستند رفت و آمد داشته باشيد تا به مرور زمان اخلاق و رفتارشان در همسرتان مؤثّر افتد.

10- در صورتي كه دوستان ناباب و بددهن دارد سعي كنيد ارتباط او را با آنها به روشهاي مختلف و با ذكاوت زنانگي خود كمتر كنيد.

11- اگر با مشكلي همچون مسائل مالي مواجه مي­شود با او همدردي نماييد تا احساس كند خود و كارهايش براي شما مهم هستند.

12– از معجزه ابراز محبّت و تكريم شخصيّت همسرتان در خلوت و جمع غافل نگرديد؛ زيرا همه انسانها بالطبع دوستدار محبّت­اند و حاضر نيستند به هر قيمتي خود را از چنين كانون آرامش بخشي محروم سازند؛ لذاست كه در اينصورت سازگاري­شان با اطرافيان و به ويژه با فردي كه به وي محبّت مي­كند بيشتر خواهد شد.

نكته نهايي

پرسشگر گرامي؛ يك اصل كلي در مورد انسانها وجود دارد و آن اينكه انسان موجودي تغييرپذير است، يعني همانطور كه روي ديگران تأثير مي­گذارد از رفتار ديگران متأثر نيز مي­شود و رفتار او تغيير مي­كند. قطعاً شما با رفتار پسنديده خود مي­توانيد همسرتان را تحت تأثير قرار دهيد. مطمئن باشيد اگر حوصله به خرج داده و صبر و تحمّل را سرلوحه رفتار خود نماييد به لطف خدا تغييرات اساسي در رفتار و گفتار همسرتان ايجاد خواهيد نمود. از توسّل به اهل بيت عليهم السلام و درخواست استعانت از آنان در مسير هدايت همسرتان غفلت نورزيد.

پی نوشت ها :
[1]. آل عمران (3)، آيه 134.
[2]. سفينةالبحار، ج 1، ماده حلم، ص 300
پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.