وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تبديل عمره مفرده به تمتع‏

0

تبديل عمره مفرده به تمتع‏

لگو احکام حج و عمره

تبديل عمره مفرده به تمتع‏

 

170- اگر احرام عمره مفرده در ماه‏هاى حج باشد،[1] انجام عمره تمتع با آن احرام، مانعى ندارد.[2] 171- تبديل عمره مفرده به عمره تمتع‏[3] در حج استحبابى‏مانع ندارد،[4] ولى در حجِ واجب و  حج نيابى، جواز تبديل عمره مفرده، محل اشكال است.

 

 

[1] ( 4). آية اللَّه تبريزى‏ و آية اللَّه سيستانى: تا وقت حج در مكّه باقى ماند.
[2] ( 5). آية اللَّه بهجت: جواز عدول از عمره مفرده در ماههاى حج، به عمره تمتّع، محل تأمّل و احتياط است، و اگر در اشهر حج به عمره مفرده محرم شد و داخل مكّه شد و وقت ضيق باشد از حج تمتّع، مى‏تواند با قصد، عدول به عمره تمتع نمايد در صورتى كه به سببى واجب نشده باشد بقا بر عمره مفرده بر او، با احتياط در اراقه دم( كتاب حج افراد، ص 4 و مناسك شيخ، ص 90).
[3] ( 6)- آية اللَّه نورى و آية اللَّه مكارم: با فرض وقوع عمره در ماههاى حج.

آية اللَّه صافى و آية اللَّه گلپايگانى: اگر در ماههاى حج باشد و عمره مفرده بر او واجب نباشد.
[4] ( 7)- آية اللَّه بهجت: جواز عدول به عمره تمتّع، محل تأمل و احتياط است، مگر اين‏كه متمكن از انجام عمره تمتع نباشد.( به ذيل مسأله 309 مراجعه شود).

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى و آية اللَّه سيستانى: كسى كه عمره مفرده را در ماههاى حج بجا آورده و اتفاقاً تا وقت حج در مكه باقى مانده، مى‏تواند عمره مفرده خود را عمره تمتع قرار داده و حج را بجا آورد و فرقى در اين حكم بين حج واجب و حج مستحبى نيست.

آية اللَّه فاضل: در حج نيابى هم اگر عمره را به نيّت منوبٌ عنه انجام داده باشد، مى‏تواند تبديل به عمره تمتع كند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.