وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن حمد و سوره در نماز جماعت

2

خواندن حمد و سوره در نماز جماعت

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[مأموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند]

مسأله 1461 مأموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند (1)، ولی اگر رکعت اول یا دوم او رکعت سوم یا چهارم امام باشد، باید حمد و سوره را بخواند (2).

 (1) (مکارم:) و حمد و سوره در صورتی از او ساقط است که در رکعت اوّل و دوّم با امام نماز بخواند، امّا اگر در رکعت سوّم و چهارم در حال قیام امام، اقتدا کند باید حمد و سوره را خودش بخواند.

(2) (زنجانی:) باید حمد را بخواند.

[ اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب]

مسأله 1462 اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود، اگر چه کلمات را تشخیص ندهد، باید (1) حمد و سوره را نخواند و اگر صدای امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره بخواند ولی باید آهسته بخواند (2) و چنانچه سهواً بلند بخواند اشکال ندارد.

(1) (گلپایگانی، صافی:) احتیاط واجب آن است که.. (بهجت:) باید بنا بر احتیاط..

(2) (صافی:) ولی احتیاط این است که به نیّت جزئیت نخواند، بلکه به قصد قربت مطلقه بخواند..

(مکارم:) مسأله اگر مأموم صدای قرائت امام را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بشنود، باید حمد و سوره را ترک کند و اگر صدای امام را نشنود، جایز است حمد و سوره را بخواند ولی باید آهسته بخواند، امّا در نمازهای ظهر و عصر احتیاط واجب آن است که همیشه حمد و سوره را ترک نماید، امّا ذکر گفتن به طور آهسته جایز، بلکه مستحب است.

[اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود]

مسأله 1463 اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام (1) را بشنود، احتیاط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند (2).

(1) (مکارم:) یا صدای همهمه او را بشنود، احتیاط واجب ترک حمد و سوره است.

(2) (سیستانی:) می تواند آن مقداری را که نمی شنود بخواند.

(بهجت:) باید بنا بر احتیاط همان قدر از حمد و سوره را نخواند.

[ اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند]

مسأله 1464 اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند، یا خیال کند صدایی را که می شنود صدای امام نیست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده، نمازش صحیح است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

[ اگر شک کند که صدای امام را می شنود یا نه]

مسأله 1465 اگر شک کند که صدای امام را می شنود یا نه، یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای کس دیگر، می تواند حمد و سوره بخواند (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (اراکی:) احتیاط مستحب آن است که حمد و سوره نخواند.

(گلپایگانی، فاضل، صافی:) می تواند به قصد قربت مطلقه حمد و سوره بخواند.

(مکارم:) مسأله هر گاه شک کند صدای امام است یا صدای کسی دیگر، بنا بر احتیاط حمد و سوره را نخواند.

[مأموم باید در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند]

مسأله 1466 مأموم باید در رکعت اول (1) و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.

(1) (فاضل:) احتیاط واجب آن است که مأموم در رکعت اوّل..

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 1462.

(اراکی، گلپایگانی، بهجت، صافی:) مسأله مکروه است که مأموم در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر حمد و سوره بخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.

(خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) مسأله مأموم در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر، (سیستانی: بنا بر احتیاط) نباید حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 565: اگر مأموم در نماز جماعت ظهر و عصر حمد و سوره را برای تمرکز ذهن قرائت کند با اینکه بر او واجب نیست، نماز او چه حکمی دارد؟
ج: در نمازى که بايد آهسته خوانده شود، مثل نماز ظهر و عصر، قرائت براى او جايز نيست حتى اگر براى تمرکز ذهن باشد. اجوبه الاستفتائات.

 

حتما بخوانيد



کلید: خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت خواندن حمد و سوره در نماز جماعت طریقه خواندن نماز جماعت نماز جماعت احكام فضیلت نماز جماعت نیت نماز جماعت نماز جماعت چگونه خوانده می شود دیر رسیدن به نماز جماعت شرایط امام جماعت اتصال در نماز جماعت سکوت مأمومین هنگام قرائت حمد و سوره در نماز جماعت وقتی که امام سوره حمد را قرائت می‌کند ما هم بخوانیم  چرا ما در هنگام نماز جماعت بايد حمد و توحيد را نخوانيم 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. میم می گوید

    با سلام. سوالی از حضورتون داشتم ، درباره نیت نماز جماعت. آیا میشود اگر مثلا دیر به مسجد رسیدم و امام نیت نماز عصر کرده بود ، و من هنوز نماز ظهر را نخوانده بودم، نیت نماز ظهر کنم و به جماعت همراه امام بخوانم؟ یعنی فرضا امام نیت یک نماز و ماموم نیت نماز دیگر کرده باشد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله می توانید نماز ظهر خودتان را به نماز عصر امام جماعت متصل کنید و نماز جماعت را بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر